Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paradontiitti ja hampaan poisto edessä

Vierailija
11.07.2023 |

Hampaat kamalassa kunnossa vuosien masennuksen ja sen myötä huonon hoidon takia. Oon käynyt pari vuotta hakemassa paikkoja ympäri suuta ja korjauttanut jatkuvasti lohkeavia hampaita, hoitanut ihan huolella kotona ja silti siellä paradontiitti huolella nyt näköjään sen lisäks vielä jyllää. Kävin juuri suuhygienistillä joka totesi tilanteen olevan huono, ja yksi etuhampaista on liikkunut paikaltaan jo pidempään ja se täytynee poistaa. Tässä mietin, miksei kukaan hammaslääkäreistä ole sanonut asiasta yhtään mitään koskaan, vaikka olen siellä ravannut useamman kerran vuodessa? Tilanne on hyvin nähtävissä jo paljain silmin, ja olen sielläkin ihmetellyt paikaltaan siirtyneen etuhampaan tilaa ja kysellyt siitä.

Vaihdoin hetki sitten hammaslääkäriä ihan vaan koska epämiellyttävää palvelua ja tämä oli sitä mieltä että mitään korjattavaa tai hoidettavaa hampaissani ei ole ja koska käyn siellä ostopalveluna kunnan kautta, saisin asioida vaan äärimmäisissä tapauksissa. Uusi hammaslääkäri sitten löysi mm lohkeamia ja hirveän määrän hammaskiveä ja mietti miksei näitä ole hoidettu, ja varattiin aika tuolle suuhygienistille hammaskiven poistoon.

Kiinnostaisi kovasti mitä tehdä, jos/kun tuo etuhammas tuosta viimein lähtee? Takahampaiden poiston kyllä kestän, mutta haluaisin kuitenkin että kehtaisi suunsa avata ja ahdistaa hirveästi etuhampaan puuttuminen. Olen pitkällä sairauslomalla, toimeentulotuen saaja ja kaikenlisäksi luottotiedoton vuosien takaisten juttujen takia. Ei ole siis vaihtoehtoa esim osamaksulla hankkia implattia. Mitähän eri vaihtoehdot kustantaa? Olis oikeastaan se ja sama mikä siihen tilalle, kunhan ei tarvi ilman mitään olla. Varmaan se halvinkin mahdollinen vaihtoehto on liikaa omalle kukkarolle..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sossusta voi varaton saada maksusitoumuksen implanttiin. Voin olla väärässäkin. Tosi kalliita ovat. Ne halvimmatkin.

Itsellä myös parodontiitti. Kans masennuksen takia "hippinä" nuorena meni 5v tupakkaa poltellessa ja hampaita laiminlyödessä. Olen vuosittain käynyt nyt suuhygienistillä, hammaslääkärin tarkistuksessa.. Vasta viimeisin suuhygienisti teki selkeästi hyvää työtä, rassasi kaiken niin että ikenissä tuntui. Sanoi myös että kyllä tämä pitää kontrolloida ja varattiin uusi aika 3kk päähän tilanteen katsomiseksi.

On noi ammattilaiset varmaan ihan epämotivoituneita suurin osa. Tsemppiä!

Vierailija
2/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuhampaisiin voi laittaa sillan ja niitä tehdään julkisella. Etuhampaat on siitä mukava siltakohde, että niihin hampaisiin ei yleensä kohdistu niin paljon painetta joten silta kestää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saat todennäköisesti Kelasta maksusitoumuksen julkisella hammaslääkärillä tehtävään yhden hampaan siltaan. Sellaisen hinta lienee jotain 500-800 € ?

Vierailija
4/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa perushoito kuntoon, jos on tuollaiset määrät reikiä. Fluori ja xylitol käyttöön. Tai kai ne ovat jo käytössä? Lankaatko hampaat? Tuleeko ikenistä verta?

Vierailija
5/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys 2000 -tutkimuksen 2, 1 mukaan ien- ja hampaan kiinnityskudossairaudet ovat merkittävä hammashoidollinen kansanterveysongelma 30 vuotta täyttäneillä hampaallisilla suomalaisilla.

Ientulehdusta esiintyy 74 %:lla (miehistä 77 %:lla ja naisista 70 %:lla).

Syventyneitä ( 4 mm) ientaskuja (vähintään 1) esiintyy 64 %:lla (miehistä 72 %:lla ja naisista 57 %:lla)

3034-vuotiaista 48 %:lla

3544-vuotiaista 61 %:lla.

Syviä ( 6 mm) ientaskuja (vähintään 1) esiintyy 21 %:lla (miehistä 26 %:lla ja naisista 16 %:lla)

3034-vuotiaista 6 %:lla

3544-vuotiaista 14 %:lla.

Vierailija
6/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap, että sinulta poistetaan lopulta kaikki hampaat, jos kotihoito ei ole riittävän hyvää? Implanttia ei voi laittaa, jos luu on tuhoutunut tai jos on tulehdus suussa.

Vierailija
7/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta maksaa vaan proteesit mutta implanttia ei.

Se maksaa 2-3000 euroa.

Mulle tehdään kahta ja ruuvit on jo,

5000 euroa maksaa kaksi.

Vierailija
8/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan kun se kotihoito on nykyään oikein hyvässä kunnossa, ollut jo useamman vuoden mutta tuhoa on ehtinyt syntyä. Pinnat on mennyt, lääkitykset tehneet tuhojaan (päivittäisessä käytössä kosteuttava suugeeli, täysxylitol pastillit ja purkkaa, 2x harjaus, lankaus, suuvesi, kuureittain Corsodyl). Ikenistä ei ole vuotanut ikuisuuksiin vuotanut verta ja olen olettanut niiden voivan hyvin, nuorempana ientulehduksia kyllä oli.

Hoidon lisäksi olen käynyt säännöllisesti tarkastuksissa, hoidattanut kaikki ongelmat samantien kun huomattu, en tiedä mitä muuta tehdä koska silti tilanne on tämä. Valitettavasti en voi muuttaa mennyttä mitä hampaiden hoitoon tulee.

Kiitos kaikille vastauksista! Tuota siltaa olen miettinyt, pakkohan sitä on joku siinä olla ettei loputkin hampaat sojota pian mihin sattuu..

Ap

Vierailija
9/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunta maksa sitä siltaakaan. Tärkeintä on poistattaa hammaskivi 2 kertaa vuodessa.

Vierailija
10/15 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aiemminkin ollut juttuja siitä, kuinka ensin yksi tai jopa useampi hammaslääkäri ei huomaa/sano mitään ja sitten jossain vaiheessa toinen hammaslääkäri kertookin, että on sairaus X ja se on edennyt jo ties kuinka pahaksi. V*ttu sitä vihan määrää mitä nämä minussa herättävät. Kun on jo itsessään helvetin korkea henkinen kynnys mennä hammaslääkärille ja sitten joutuu vielä miettimään, voiko luottaa siihen, että edes hammaslääkärikäynnin jälkeen EI ole syytä huoleen, vaikka lääkäri niin sanoisi. Hyi v*ttu!

Vierailija
11/15 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aiemminkin ollut juttuja siitä, kuinka ensin yksi tai jopa useampi hammaslääkäri ei huomaa/sano mitään ja sitten jossain vaiheessa toinen hammaslääkäri kertookin, että on sairaus X ja se on edennyt jo ties kuinka pahaksi. V*ttu sitä vihan määrää mitä nämä minussa herättävät. Kun on jo itsessään helvetin korkea henkinen kynnys mennä hammaslääkärille ja sitten joutuu vielä miettimään, voiko luottaa siihen, että edes hammaslääkärikäynnin jälkeen EI ole syytä huoleen, vaikka lääkäri niin sanoisi. Hyi v*ttu!

No pakko sanoa, että olen samaa mieltä. Oon samassa paikassa useamman vuoden käynyt, ja hammaslääkärit ovat tiuhaan vaihtuneet mutta tältä viimeisimmältä halusin itse vaihtaa pois tuosta syystä. Muut ovat kyllä olleet varsin rehellisiä tilasta ja on huolella korjattu mitä on, mutta tämä vain valitti kun siinä kerran vuodessa tehtävässä tarkastuksessa näkyvät on korjattu, mitään uusia reikiä ja lohkeamia ei muka pitäis vasta katsoa kun seuraavan tarkastuksen jälkeen. Niiden kanssako pitäisi vain odotella ja kärsiä kivuista ja jopa mahdollisista hampaiden menetyksistä? Tämä myös on paikannut pari hammasta ihan perseelleen, joita korjattu sitten uusimman hammaslääkärin toimesta..

Ap

Vierailija
12/15 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kunta maksa sitä siltaakaan. Tärkeintä on poistattaa hammaskivi 2 kertaa vuodessa.

Alapeukuttajat on väärässä sillä mulla toi sama para.,,, Hammaskivenpoisto estää leviämistä.

Vierailija
13/15 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa tt-tuki implantteja. Proteesit voi saada.

Vierailija
14/15 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sun sairaus on itse aiheutettu ja ei mullakaan sitä huomattu. Vaatii ientaskujen mittaamisen.

Mulla puuttuu 2 hammasta muista syistä ja ne korvataan nyt implanteilla mitkä itse maksan.

Itse aiheutettu sairaus.

Hoidan minäkin nykyään hyvin hampaani. Kunnallisella puolella tehdään se mikä on ihan pakko,

Hammaskiven poisto se tärkein hoito.

Vierailija
15/15 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sun sairaus on itse aiheutettu ja ei mullakaan sitä huomattu. Vaatii ientaskujen mittaamisen.

Mulla puuttuu 2 hammasta muista syistä ja ne korvataan nyt implanteilla mitkä itse maksan.

Itse aiheutettu sairaus.

Hoidan minäkin nykyään hyvin hampaani. Kunnallisella puolella tehdään se mikä on ihan pakko,

Hammaskiven poisto se tärkein hoito.

On mullakin väärin paikattu hammas ja se pitäisi korjata kruunulla. Kaikkeen ei rahat riitä niin vähitellen korjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi