Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäättekö kuolemaa

Vierailija
11.07.2023 |

Pelkäättekö kuolemaa. Olisi mielenkiintoista tietää muiden ihmisten mielipide tästä. Tiedämme jo mitä kristityt ajattelevat, ettänsen jälkeen on joko ikuinen taivas tai ikuinen helvetti. Siitä voi lukea lukemattomilta nettisivuilta. Minua kiinnostaisi tietää, mitä tavalliset ihmiset ajattelevat asiasta. Erityisesti ei-uskovaiset. En toivo uskonnollista ketjua tästä aiheesta. Kiitos.

Kommentit (228)

Vierailija
141/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kuolemaa sinänsä. Mutta pelkään kivuliasta kuolemaa. Toivottavasti saan sitten joskus kuolla mahdollisimman nopeasti. Elämä on ollut kohdallani hyvää, enkä kadu mitään.

Näitä asioita olen miettinyt viime vuosina, ensin pandemian kanssa ja sitten Venäjän sekoilun takia.

Vierailija
142/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jälleensyntymisen loputon kiertokulku - se on luultavasti juuri se  helvetti.

Tämä sai minut uskiksen nauramaan ääneen. Jos syntyy aina samaan elämään auts.

Aloituksessa  sanottiin, että tämä ei ole kristillinen ketju. Taas yksi yritys sivuuttaa muiden ihmisten mielipiteitä. Tyypillistä kristillistä käytöstä.  Hyi olkoon, karmivaa.

Aloitus sivuuttaa osan ihmisten mielipiteen. Syrjintää, poissulkemista toisten ihmisten mielipiteiden mitätöimistä. Tyypillistä ihmisluonteelle ominaista käytöstä.

Sinä ohitat sujuvasti kristittyjen muita uskontoja kohtaan harjoittaman psyykkisen terrorin ja pakkokäännyttämisyritykset. Kristittyjen syrjintä vääräuskoisia kohtaan on väärin. Aloittaja varmaan haluaisi rauhallistaa  keskustelua. Mutta jokainen keskusteluketju, johon kristityt tunkeutuvat, muuttuu väkivaltaisiksi uhkailuiksi ja oman uskonnollisen ylivertaisuuden väitteiksi. Juuri kristityt sortavat muita.

En ole lukenut koko tätä ketjua, mutta sen mitä olen, en ole havainnut väkivaltaista uhkailua. Sen sijaan jo aloitus syrjii tiettyä ihmisryhmää. Mielestäsi kristittyjen syrjintä vääräuskoisia kohtaan on väärin. Eikö sitten ei-uskovien syrjintä kristittyjä kohtaan ole väärin? Kuka tässä nyt siis sortaakaan ketä?

Maailmaan mahtuu monenlaisia mielipiteitä ja ajatuksia, ja jokaisella on valinnanvapaus ajatella kuten tahtoo. Kysymys oli pelkäättekö kuolemaa. Mitä uhkailua tai väkivaltaa on siinä jos joku sanoo ettei pelkää koska uskoo että elämä jatkuu kuoleman jälkeen? Jos joku kokee tuon uhkaavana, samoin joku toinen voi kokea sen uhkaavana, että joku sanoo, että pelkää koska kaikki loppuu. Tai että että pelkää koska ei tiedä millaiseen paikkaan syntyy uudelleen. Mielipiteitä ja ajatuksia on tuhansia tässä maailmassa.

Yleisesti ottaen kaikkien ihmisten pitäisi osata hyväksyä toinen toisensa, uskoivatpa he mitä hyvänsä tai ovat uskomatta.

Ja myös ymmärtää jos yksi uskoo yhdellä tavalla, ei se ole pois itseltä, jos uskoo toisella tavalla.

Kiitos mielipiteestäsi. Olen tämän viestiketjun aloittaja ja haluan rauhaa tähän viestiketjuun, haluan rauhaa eri osioihin, haluan rauhaa koko maailmaan. Koska olen huomannut, että kristityt ihannoivat omaa uskontoaan ja halveksivat muiden mielipiteitä, siksi tein tällaisen aloituksen. En halveksi yhtäkään maailman uskontoa, en halveksi yhdenkään ihmisen mielipidettä. Kaikki ihmiset ovat arvokkaita uskonnosta tai mielipiteestä riippumatta. Halusin vain rauhaa, siksi kirjoitin tämän. En pidä siitä, että jokin ryhmä, tässä tapauksessa kristityt, pitää muita uskontoja alempiarvoisina kuin omaa uskontoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman itseni psyykkaamista(jota inhoan) tai jotain itsekorostusta(myös) niin totta hilvatissa pelkään. 

Uskovaisten lohtuharhoihin en pysty uskomaan  enkä muutenkaan viitsi sepitellä päässäni fantasioita todeksi (en pystyisikään) joten sitä kautta ajatellen kuolema on loppu . 

Vierailija
144/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki ollaan erilaisia. Ja hyvä niin.

Vierailija
145/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipua pelkään kuolemassa.

Vierailija
146/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kuolemaa. Pelkään kuolemista.

Vierailija
147/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kysyt saattaa olla että terveelliset elintapani ovat jonkinlaista kuoleman tai oikeastaan sairauksien pelkoa. Pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan riittävästi, näiden myötä nukun hyvin ja elämän pienet murheet eivät venettä kaada. Tykkään kokkauksistamme ja liikunnasta, eli nautin kovasti elämästäni, en tee tätä hampaat irvessä. Elämä on ihanaa, vaikkei mitenkään täydellistä olekaan.

Vierailija
148/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kuolla, ennen kuin olen liian väsynyt elämään. Pelkään, että mielenkiintoisia asioita jäisi kokematta ja näkemättä. 

Vierailija
149/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ehkä pelkäsin ja pelkäsin siihen liittyvää mahdollista kipua. Ukrainan sodan jälkeen olen miettinyt enemmän mahdollista kuolemaa ja yrittänyt hyväksyä sen että se kuolema ei välttämättä ole kivuton ja rauhallinen.

Vierailija
150/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on/on ollut useampi kristitty, ei vaan yksi.

Vierailija
151/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää itse kuolemaa, mutta pelkään kärsimystä ja kipua joka saattaa edeltää varsinaista kuolemaa.

Ajatus kuolemisesta on päinvastoin helpottava ja lohdullinen, ihanaa että tämä elämä ei jatku ikuisesti. Sen verran haastavaa tämä on ollut.

Pelkään jälleensyntymistä, en haluaisi sitä enää kokea. Olen niin väsynyt tähän kaikkeen, kaikki negatiivinen on jo nähty niin moneen kertaan, eikä tämä ole mielekästä omalta kannaltani katsottuna.

Valitettavasti tämä uskomus jälleensyntymisestä kuuluu oleellisesti elämänkatsomukseeni, se on mielestäni ainoa järkevä selitys joka selittää aukottomasti tämän kaiken näennäisen mielettömyyden.

Vierailija
152/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä luontevaa kuin syntymän, pitäisi olla myös kuoleman. Vanhusten kuolema ok, vaikka itkettää ja kaipaa. Mutta lasten/ nuorten kuolema, tätä on vaikeampi ymmärtää. .

Vierailija
153/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pelkään. Pelko alkoi varmaan samoihin aikoihin, kun Hanna-Riikka Siitonen kuoli, vaikka ei mulla ollut mitään sidettä häneen.

Pelkään vaan ihan hirveesti sitä tietoa, että mulle kerrotaan, että mitään ei ole tehtävissä . Eli joku sairaus tulisi. Se tunne ja tieto olisi aivan murskaavan kauhea. Toisaalta pelkään myös sitä, että tästä vaan yhtäkkiä kuolisin vaikka kesken tämän kirjoituksen tekemisen.

Tiedän, että me jokainen kuollaan, mutta en ilmeisesti hyväksy sitä. Mä oikeestaan inhoon kuolemaa. Liki traumatisoiduin, kun kävimme katsomassa appivanhempaa kappelissa. Pari viikkoa iltaisin pelkäsin ihan hirveesti ja "näin" että se ruumis hyökkää mun päälle. Hirveetä.

Musta on myös hirvee ajatus, että muiden elämä jatkuu , vaikka mua ei enää ole. Hirveetä sekin. Itsekästä joo.

Ja mua pelottaaa kivut ennen kuolemaa. Esim. Maarit Feldt- Ranta kuoli äärimmäisen tuskallisesti kituen.

Vierailija
154/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää enää.

Vanhin poikani kuoli toukokuussa. On lähettänyt minulle paljon todisteita että hänellä on nyt hyvä olla.

Oli kuollessaan 29 vuotias.

Kun joskus kuolen niin tiedän että saan taas tavata hänet.

Jos vaikka lähtisin tänään niin olisi ihan ok, en ole riidoissa kenenkään kanssa ja lähimmäiseni tietävät että rakastan heitä.

Vierailija
155/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää enää.

Vanhin poikani kuoli toukokuussa. On lähettänyt minulle paljon todisteita että hänellä on nyt hyvä olla.

Oli kuollessaan 29 vuotias.

Kun joskus kuolen niin tiedän että saan taas tavata hänet.

Jos vaikka lähtisin tänään niin olisi ihan ok, en ole riidoissa kenenkään kanssa ja lähimmäiseni tietävät että rakastan heitä.

Uskon enkeleihin ja jälleensyntymiseen. Olemme vain energiahippusia, osa suurempaa kokonaisuutta.

Vierailija
156/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pelkää, enkä ole pelännyt.  Mikäli saisin kovia tuskia aiheuttavan sairauden mistä selviytyminen jatkoon ei tulisi toteutumaan.  Uskoisin, että kuolema tulisi mieleeni jopa äkkilähtö toiveena.  

Vierailija
157/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin pelkään, jos on riski kuolla sairaalasa esim sairaalassa, mutta en muuten.

Vierailija
158/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pelkää itse kuolemaa, mutta pelkään kärsimystä ja kipua joka saattaa edeltää varsinaista kuolemaa.

Ajatus kuolemisesta on päinvastoin helpottava ja lohdullinen, ihanaa että tämä elämä ei jatku ikuisesti. Sen verran haastavaa tämä on ollut.

Pelkään jälleensyntymistä, en haluaisi sitä enää kokea. Olen niin väsynyt tähän kaikkeen, kaikki negatiivinen on jo nähty niin moneen kertaan, eikä tämä ole mielekästä omalta kannaltani katsottuna.

Valitettavasti tämä uskomus jälleensyntymisestä kuuluu oleellisesti elämänkatsomukseeni, se on mielestäni ainoa järkevä selitys joka selittää aukottomasti tämän kaiken näennäisen mielettömyyden.

Itämaisen reinkarnaatioteorian mukaan on olemassa mahdollisuus saada vapautus. Vapautumista on viitta erilaista lajia.

Toki on yksilötasolla ainakin teoreettinen mahdollisuus vapautumiseen, vaikka mitään kollektiivista valaistumista olekaan tiedossa. Mutta sekin vapautuminen tai valaistuminen on ehdollista aivan niin kuin rakkauskin: tee sitä, tee tätä, älä tee tuota, usko tähän, älä usko tuohon, meditoi, syö vegaanisesti, rukoile, joogaa, ole hyvä ihminen ja niin edelleen, loputtomasti vaatimuksia.

Ei siis kauhean motivoivaa, jos on jo valmiiksi masentunut ja eksistentiaalikriisin kourissa.

Vierailija
159/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kuolemaa vaan kuolemista, sitä pakokauhua, tukehtumista, hukkumista, raajojen irtoamista, syövän runtelemista, palamista tms. Kipua ja tuskaa. Kuolemahan noilta armahtaa.

Vierailija
160/228 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee olemaan helpotus. Näin ajattelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan