Yhteishuoltajuus ja lomat
Miten te, jotka olette eronneet ja on yhteishuoltajuus jaatte lasten lomat?
Miten saatte järjestettyä loma-ajat työnantajan kanssa niin että olisi lomaa samaan aikaan, vai onnistuuko se osalla ollenkaan?
Olen itse opettaja joten ei ole kokemusta, mutta vaikea uskoa ettei jollain systeemillä lasten toinen huoltaja saisi sovittua lomia lomaviikoille työnantajan kanssa. Varmastikaan ei aina, eikä tarvitsekaan. Yritämme kuitenkin tapaamissopimukseen toiselle huoltajalle sopia joitain lomia muulloinkin kuin kesällä, mutta tuntuu olevan ihan mahdottomuus. Itse toivoisin tähän säännöllisyyttä (joka toinen vuosi, joka kolmas, joka neljäs, miten nyt toinen toivookaan), toinen on sitä mieltä ettei ole mahdollista sellaista sopia. Miten muut olette järjestäneet lomat?
Plus miten suhtautuisit viikon loman puolittamiseen? Itsestä se tuntuu hankalalta, mutta en usko että toinen huoltaja tulee haluamaan lapsia koko lomaviikoksi millään muotoa. Itse lomailisin rauhassa koko viikon joko lasten kanssa tai ilman, harvemmin kotona ollaan lomalla, minkä takia vaihto kesken viikon tuntuu todella hankalalta.
Kommentit (22)
Kekd kirjoitti:
Kannattaa ottaa sun loman alkuun lapsista lomaa muuten sitä ei pääse palautumaan mitenkään.
Yleensä juhlapyhät tulisi vuorotella.
Kannattaa koittaa sopia etukäteen tai jollain samalla pohjalla.
Se miten toinen huoltaja lapset ottaa on aikalailla hänen lomistaan kiinni, en niihin voi vaikuttaa millään muotoa. Enkä mä koe tarvitsevani lapsista lomaa, pystyn palautumaan tässä arjessa ihan vaan ottamalla lasten kanssa rennosti.
Juhlapyhät vuorotellaankin, siitä ei ollut kysymys.
Tämän takia hainkin kokemuksia että miten muilla ihmisillä nämä on jaettu/sovittu, kun ei tosiaan varmuudella voida työnantajan kanssa sopia. Tapaamissopimuksia kuitenkin on tehty aika paljon ennen meitäkin. Jotainhan niihin oletettavasti on sovittu, vai onko?
Ja edelliselle: tiedossa on, ettei kaikilla ole yhtä paljoa lomaa kuin opettajalla. Sen takia lapset pääsääntöisesti ovatkin lomillaan minulla ja saavatkin olla. Mutta tästä nyt päättelisin ettei mitään säännönmukaisuutta ilmeisesti sopimukseen voida kirjata esim sen talviloman osalta. Sehän tässä pointtina olikin selvittää.
Lasten toinen huoltaja on itse menettänyt tässä luottamukseni siihen, että voinko luottaa hänen sanaansa siinä että voiko näitä asioita sopia työnantajan kanssa vai ei. Sen takia täällä kysellään että onko muilla onnistunut. Jos näyttää siltä että useimmat ovat sitä mieltä ettei ole, voinen luottaa toisen sanaan.