Kun soitan isälleni palvelutaloon 17:30 illalla, niin hän sanoo pian menevänsä nukkumaan.
Mietin, että annetaanko hänelle jotain rauhoittavia kun siihen aikaan jo nukuttaa. Mies meni nukkumaan vielä vuosi sitten siinä kymmenen aikaan.
Kommentit (51)
Älä ota sanaa nukkumaan niin kirjaimellisesti. Nukkumaanmeno tarkoittaa todennäköisesti vain sitä, että hänet avustetaan iltatoimien kautta sänkyyn. Uni voi sitten tulla vaikka vasta 23 aikaan.
Mun kotona asuva mummo saa monesti laittavansa itsensä makuulle Salkkareiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kysessä hoivakoti vai palvelutalo?
Kummasakaan paikassa ei ole mitään lääkkeitä, joita et näe isäsi lääkelistasta. Ei mikään laitos maksa mistään salalääkkeistä.
Palvelutalossa y,eensä on melko omatoimiset asukkaat eikä heitä palvella kuin tarvittaessa.
T.hoitsu sekä omainen
Älä höpäjä.
Palvelutaloissa nimenomaan tehdään vanhuksista tokkuraisia vaippapotilaita. Sellaiset on vaivattomia hoitaa.
Ja nukkumaan mennään järjettömän aikaisin. Henkilökuntaa on liian vähän, kuten tiedät jos todella olet alalla.
Etenkin dementikkoja voi kohdella kuin karjaa: hehän eivät juorua eivätkä muista mitään. Niissä taloissa tapahtuu väärinkäytöksiä joita salaillaan omaisilta.
Ne vanhukset joilla ei ole omaisia eivät kauan elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden aikaan nukkumaan? Mihin aikaan sitten herää?
Isä herää klo 6-8 aamulla.
Nukkuu 12h-14h yössä.
Onko liikaa?
T. Ap
Eiköhän isäsi aikuisena ihmisenä itse tiedä, mikä on hänelle sopiva unimäärä. Älä panikoi turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu 12h-14h yössä.
Onko liikaa?
T. Ap
On tuo minun korvaani aika paljon, 91v mummoni menee nukkumaan 20.30 ja herää aamulla viideltä.
Mutta ihmiset ovat yksilöitä, toiset nukkuvat enemmän ja toiset vähemmän.
Kuulostaa melkein sitä, että isäsi ei jaksa puhua kanssasi ja käyttää nukkumaan menemistä tekosyynä lopettaa puhelu.
Onko isäsi aikaan orientoitunut? Hoitavatko hoitajat iltatoimet vai isäsi itse? Meneekö unilääkkeitä? Onko rytmit sekaisin?
Moni vanhus nukkuu koko ajan. Tai haluaa aikaisin nukkumaan ja herää sitten myös aikaisin. Tai nukkuisi vaikka kuinka pitkään.
Aikamoista hoitajien syyttelyä taas.
Ja ihan voin itse hoitajana kertoa että 10 ihmisen iltatoimia ei hoideta 20-21:30 aikana. Jotkut nyt saa ne iltalääkkeet ja iltapalan pakostikkin aiemmin. Ja ne on heitä ketkä itse kävelee sänkyyn.
Millaisia hoitajien työvuorot olisi iltavuorossa, jos kaikki vanhukset "laitettaisiin" nukkumaan 20-22 välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu 12h-14h yössä.
Onko liikaa?
T. Ap
No mitä väliä? Miksei vanhus saa nukkua juuri niin paljon kun unta riittää??? Miksi, kerro ihmeessä? Että jää enemmän aikaa katsoa tv:tä, tai lukea päivän lehti. Tai harhailla ympäri asuntoa jopa tekemässä jotain typerää tai vaarallista jos on dementikko.
Mene tapaamaan isääsi niin usein kuin mahdollista. Se on tärkeä alku sen selkiytymiselle, millaista hoitoa tai hoivaa hän saa. Ollessasi hänen luonaan voitte yhdessä kysyä hoitajalta, mikä hänen lääkityksensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu 12h-14h yössä.
Onko liikaa?
T. Ap
Useinhan ajatellaan, että kotona asuvatkin vanhukset menevät aikaisin nukkumaan.
Enovainaa tapasi omillaan asuvana poikamiehenä 7-8-kymppisenä mennä nukkumaan iltaseitsemältä ja harmitteli sitten sukulaisille, kun ei saa enää millään nukuttua aamu viiden jälkeen.
Omat vanhempani ovat 8-kympin molemmin puolin. Äiti menee nukkumaan puoliltaöin tai vähän sen jälkeen, eikä hänelle kannata soittaa ennen puoltapäivää, koska järjestään nukkuu vielä silloin.
Isä taas valvoo tietokoneensa, sukuharrastuksensa, yms. kanssa toisinaan punaviiniäkin nautiskellen sinne aamu 3-4, herää sitten jossain vaiheessa iltapäivää.
Hoitokodin systeemit alkoi pikkuhiljaa avautua, kun omaiset juttelivat omaisilloissa keskenään ja hieman vertailivat mitä nyt kukakin oli sattunut saamaan tietoonsa.
Jotkut työntekijät juorusivat hädissään omaisille. Ne joilla oli työmoraali, eivät pystyneet katsomaan sitä meininkiä vaan lähtivät. Tilalle tuli hyvää tarkoittavia ummikkoulkomaalaisia. Jotkut oli niin eksoottisen näköisiä, että vanhukset pelkäsivät heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes 80 vuotias äitini ei mene tuohon aikaan nukkumaan. Saattaa valvoa jopa yhteentoista jos on jännä elokuva. Äitini elelee yksin ok-talossa.
Jaa, no mä oon nelikymppinen ja vetäydyn kuuden jälkeen sänkyyn lueskelemaan tai katsomaan sarjaa. Nukahdan joskus kasin-ysin korvilla. Ihmiset on erilaisia.
Huhhuh. Milloin elät? Tapaat kavereita, harrastat, ei sinulla ainakaan perhettä ole? Ihan käsittämätöntä, jos olet töissä (no tuskin olet) vaikka keskimäärin klo 8-16, tulisit töistä, syöt, käyt suihkussa (tuskin käyt?) ja sitten onkin aika mennä sänkyyn köllöttelemään. Ihan käsittämätöntä. No, kai sitä noinkin voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu 12h-14h yössä.
Onko liikaa?
T. Ap
Älä huolehdi, ei hän ole sinun teini-ikäinen lapsesi. Hän on aikuinen isäsi.
Voitte halutessanne pyytää järjestämään hoitokodissa hoitopalaveria, jossa käsitellään isäsi asioita. Mukana halukkaat läheiset, isä itse, omahoitaja, hoitokodin johtaja, mahdollisesti lääkärikin.
Yksityisissä paikoissa minimimäärä henkilökuntaa ja hoitajille kuuluu kaikki hommat keittiötöistä ja pyykinpesusta alkaen ja suuri määrä asukkaita,osa voi tarvita paljonkin apua. Eipä siellä varmaan ehdi jos ei asukkaita laita nukkumaan ajoissa. Ei pysty viimeisen parin tunnin aikana laittamaan koko asiakasmäärää yökuntoon, huolehtimaan vielä lääkkeet ja iltapala ym siihen. Lisäksi hoitajien on kirjattava ym
Huomasin saman lähisukulaisen hoivakodissa. Arvelen, että aikainen nukkumaanmeno johtuu laitostumisesta.
Ja sitten nämä vanhukset ovat sekaisin kuin seinäkellot heräillessään milloin sattuu valoisalla, pimeällä, tietämättä vuorokauden aikaa ja aloittamalla aamutoimet siinä viisarikellon 21:05 paikkeilla.
Meillä tehdään iltatoimet hyvissä ajoin, mutta asukkaat jäävät sen jälkeen vielä katsomaan telkkua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukko meni jo 75v iässä nukkumaan seitsemän jälkeen, jos telkasta ei sattunut tulemaan mitään urheilua. Heräsi sitten aamulla neljän-viiden maissa. Mitä vanhemmaksi tuli, sitä aikaisemmin vetäytyi yöpuulle (tai nukahti nojatuoliin), eli kuuden aikaan kuorsasi jo autuaasti telkan edessä. Heräsi sitten aamulla kolmen aikaan, lähti lenkille, tai pilkille, tai marjaan, vuodenajasta riippuen.
Oli kenties ollut jo koko elämänsä aamuvirkku?
Väitän, että meillä jokaisella on kuitenkin jonkinlainen luontainen päivärytmi.
Onnea vaan sille hoitsulle, joka yrittää saada tämän yövalvojan mummona nukkumaan ennen kello 23 ilman tyrmäystippoja.
Hoitajana minä en koskaan ole ymmärtänyt sitä, miksi kaikkien pitäisi nukkua kun yökkö tulee. Ja kyllä, olen tehnyt paljon yövuoroja. Miksi aikuinen ihminen ei saisi valvoa klo 23 saakka? Yövuoro tuntuu olevan laiskojen hoitajien lempivuoro.
Tässä olisi nyt oleellista tietää onko kyseessä palvelutalo jossa isäsi itse päättää milloin menee nukkumaan vai onko kyseessä hoitokoti jossa iltavuoro laittaa ei omatoimiset sänkyyn ennen kuin yövuoro tulee.
Meillä hoitokodissa asukkaat laitetaan sänkyyn klo 19-20.30 välillä. Omatoimiset saavat jäädä katselemaan tv.tä ym jos osaavat mennä itse sänkyyn. Eka yökierto on klo 22 aikaan ja jos joku on heräillä klo 00 kierolla hänet kehoitetaan sänkyyn.
Hoitaja yksityisestä hoivakodista.
Mistä muodostuu oletus että palvelutalossa on hyväkuntoisia joille annetaan vain läkkeet tai kevyttä apua????
Vuosi sitten työskentelin laitoksessa, jossa kaikki hoidettavat oli täysin autettavia. Nyt palvelutalossa ja ainoa ero hoidettavissa on se että nyt muutamalla pääkoppaa ei ole muistisairaus vielä pahasti runnellut, mutta muuten hekin tarvitsevat paljon apua. Ja loppuväki on aivan kuutamolla ja täysin autettavia.
AINOA ERO LAITOKSESSA JA PALVELUASUMISESSA ON RAHA.
LAITOSHOIDOSSA KUUKAUSIMAKSUUN KUULUU PALJON, PALVELUASUMISESSA MAKSAT KAIKESTA ITSE.
ELI JOS JOSSAIN TÖNÖSSÄ ON TÄNÄÄN VUODEOSASTO JOKA LUOKITELLAAN LAITOKSEKSI, HUOMENNA SE VOI OLLA SAMOJEN ASUKKAIDEN KANSSA TEHOSTETTUA PALVELUASUMISTA PALVELUTALOSSA.
Nukkuu 12h-14h yössä.
Onko liikaa?
T. Ap