Kun soitan isälleni palvelutaloon 17:30 illalla, niin hän sanoo pian menevänsä nukkumaan.
Mietin, että annetaanko hänelle jotain rauhoittavia kun siihen aikaan jo nukuttaa. Mies meni nukkumaan vielä vuosi sitten siinä kymmenen aikaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysin saada nähdä isäni kirjaukset hoidoista ja se kiellettiin. Myös hänen lähiomaiseltaan vaimoltaan.
Miksisinun pitäisi nähdä isäsi potilaskertomukset?
Leikitkö noin tyhmää vai oletko oikeasti tyhmä?
Niin, mikä on peruste? Ei omaisella ole automaattisesti pääsyä potilastietoihin, ellei siihen ole saatu erillistä lupaa. Jos isä ei ole muistisairas, niin ei hänen tarvitse antaa lupaa lasten katsoa potilastietoja.
Ja aika moni vanhus alkaa 18 maissa jo puhua, että kohta mennään nukkumaan. Sitä ennen tekevät kuitenkin iltatoimet, syövät jne. joihin menee oma aikansa. Ja saattavat mennä vuoteeseen,mutta katsovatkin telkkaria tai lukevat vaikka tunnin pari vielä siinä.
Ja kun ikää tulee niin monella unen tarve lisääntyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes 80 vuotias äitini ei mene tuohon aikaan nukkumaan. Saattaa valvoa jopa yhteentoista jos on jännä elokuva. Äitini elelee yksin ok-talossa.
Jaa, no mä oon nelikymppinen ja vetäydyn kuuden jälkeen sänkyyn lueskelemaan tai katsomaan sarjaa. Nukahdan joskus kasin-ysin korvilla. Ihmiset on erilaisia.
Huhhuh. Milloin elät? Tapaat kavereita, harrastat, ei sinulla ainakaan perhettä ole? Ihan käsittämätöntä, jos olet töissä (no tuskin olet) vaikka keskimäärin klo 8-16, tulisit töistä, syöt, käyt suihkussa (tuskin käyt?) ja sitten onkin aika mennä sänkyyn köllöttelemään. Ihan käsittämätöntä. No, kai sitä noinkin voi elää.
Et sitten lainkaan hoksaa, että kaikki ihmiset ovat sinun tapaasi töissä 8-16 (jos nyt ylipäätään tuolla järjellä töihin pystytkään). On ihmisiä, joilla työt alkavat 2.30-5.00 välisenä aikana. Esimerkkinä nyt vaikka linja-autonkuljettaja, leipuri, lumiaurakuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes 80 vuotias äitini ei mene tuohon aikaan nukkumaan. Saattaa valvoa jopa yhteentoista jos on jännä elokuva. Äitini elelee yksin ok-talossa.
Jaa, no mä oon nelikymppinen ja vetäydyn kuuden jälkeen sänkyyn lueskelemaan tai katsomaan sarjaa. Nukahdan joskus kasin-ysin korvilla. Ihmiset on erilaisia.
Mitä ihmettä? Miten sä ehdit hoitaa töiden jälkeen kaikki askareet/harrastukset ja olla jo kuuden jälkeen sängyssä?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Miten sä ehdit hoitaa töiden jälkeen kaikki askareet/harrastukset ja olla jo kuuden jälkeen sängyssä?!?
Edelleenkään kaikki eivät ole töissä klo 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysin saada nähdä isäni kirjaukset hoidoista ja se kiellettiin. Myös hänen lähiomaiseltaan vaimoltaan.
Miksisinun pitäisi nähdä isäsi potilaskertomukset?
Leikitkö noin tyhmää vai oletko oikeasti tyhmä?
Se on joka sanoo.
Potilaskertomukset ovat aina salassapidettäviä, oli sitten isä tai kuka muu tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Milloin elät? Tapaat kavereita, harrastat, ei sinulla ainakaan perhettä ole? Ihan käsittämätöntä, jos olet töissä (no tuskin olet) vaikka keskimäärin klo 8-16, tulisit töistä, syöt, käyt suihkussa (tuskin käyt?) ja sitten onkin aika mennä sänkyyn köllöttelemään. Ihan käsittämätöntä. No, kai sitä noinkin voi elää.
😄
Teen vuorotyötä (aamu/ilta). Tietenkään en iltavuorojen aikaan toimi noin vaan menen heti kotiin tultuani nukkumaan, puoli kymmenen aikaan. Aamuvuoron jälkeen teen ihan normaaleja asioita, käyn kaupassa, teen kotitöitä jne. Syön ihan normaaleihin aikoihin. Suihkussa käyn aamulla (miksen kävisi suihkussa?). Ystäviä tapaan harvoin, olen aika erakkoluonne mutta silloin kun tavataan sovitaan molemmille sopiva aika. Kyllä, näin voi elää. Olisiko hyväksyttävämpää jos sanoisin että siinä päivällisen jälkeen klo 18 asetun sohvalle katsomaan telkkua ja käyn 20-21 nukkumaan? Sängyssä tuon saman asian tekeminen on jotenkin käsittämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kävi selväksi. Mutta miten siltikään ehtii kuudeksi sänkyyn? Silloinhan elämä on pelkkää "työtä" ja sen ympärillä pyörimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kävi selväksi. Mutta miten siltikään ehtii kuudeksi sänkyyn? Silloinhan elämä on pelkkää "työtä" ja sen ympärillä pyörimistä.
Jos työt loppuu klo 13-14 niin miksei ehtisi?
Mitäpä jos oma isäsi pyytäisi sinun sairaskertomuksia luettavakseen? Olisko ok.
Vierailija kirjoitti:
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…
Eli laita Valviralle viesti ja KYSY!
Sama isäni kanssa aikanaan. Vanhukset laitettiin nukkumaan jo klo 17! Säästettiinhän siinä jo iltapaloissa ja muussa hoidossa. Ja kun vanhempana ihmiset heräävät hyvin aikaisin, niin pitkä on aamutunteina odotella aamupuuroa. Todella surkeata ja törkeätä.