Hermostuvatko kaikki naiset siihen aikaan kuukadesta vai onko vaimoni erikoisempikin tapaus?
Olen mies, joten myönnettäköön etten tiedä miltä naistenvaivat tuntuvat. Ennen mahdollista paskamyrskyä kerron, että en ole kokenut vastaavaa kohtelua ja reagointia itseäni kohtaan ennen vaimoni tapaamista, joten loin aloituksen. Vaimo nukkuu jo, joten en voi kysyä enkä uskalla, koska oli tänäänkin itkuinen ja hermostui, tiuski aivan kuin pikkulapsi. Hormonaalista ehkäisyä ei käytä eikä ole raskaana ja olen 100% varma. Käytös on jatkunut neljän kuukauden ajan ja toistuu aina tiettynä aikana kuukaudesta, jolloin vaimo kohtelee minua väärin, huutaa, tiuskii, on aggressiivinen ja saattaa heitellä vaatteita minua kohden.
Paljasti saaneensa pari valitusta töissä, mutta syytä ei avannut, mutta varmasti tämä sama minkä takia minuakin sättii. Mikä tuohon auttaisi ja helpottaisi oloa? Vaimoni on mitä rauhallisin ja lempein ihminen, jonka tiedän, mutta tänä aikana muuttuu käytös, suhtautuminen ja oikeastaan kaikki enkä tunne näinä kuukautispäivinä omaa rakastani. Pyytelee jälkikäteen aina anteeksi, mutta en enää katso läpi sormien tälläistä, koska pakkohan on apuakin olla saatavilla. Vai onko?
Kommentit (42)
Ja ikää on vaimolla varmaan jo reippaasti yli 30?
Riippuu miehestä. Onko naisella joku syy suuttua?
Höpö höpö nyt taas, sulla mitään vaimoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Täyttää pian 36 vuotta.
Vaatteet on pehmeitä heiteltäviä.
Hormonaaliset heittelyt voi vaikuttaa voimakkaasti. Suosittelen perehtymistä aiheeseen lukemalla esim. Duodecim pms-oireet. Ja googlesta löytyy paljon kuukautiskierron vaiheet. Kuukautiskierto ja mieliala.
Hormonitoimintaan ei voi vaikuttaa ajatuksen voimalla. Joitain keinoja voi löytyä. Kannattaa lukea ja ymmärtää aihe ja keskustella siitä avoimesti esim. kuukautisten jälkeisenä viikkona, jolloin hormonitoiminta yleensä vaikuttaa naiseen tekemällä olon sosiaalisemmaksi, paremmaksi ja keskustelussakin vastaanottavaisemmaksi. Kuukautisten loppuvaiheessa jo myös.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset vuodet olen vahvasti ollut naimisissa vaimoni kanssa.
Ruokavaliolla voi tasata hormoneja. Eli, enemmän kasviksia, pähkinöitä, siemeniä, hyviä rasvoja.
Sokeri ja höttöruoka minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttää pian 36 vuotta.
Aa. Koita kestää sellaiset 15 vuotta enää. Tuo on vasta alkua. Tuohon saattaa auttaa masennuslääkkeet joita otetaan vain pms päivinä ja estrogeenipitoinen voide, vaginaan laitettava. Koita paremmalla ajalla ottaa puheeksi jos kävisi gynellä, kun varmasti itsekin kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Täyttää pian 36 vuotta.
Onko hän aina käyttäytynyt kuvailemallasi tavalla, vai onko tämä uusi ilmiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset vuodet olen vahvasti ollut naimisissa vaimoni kanssa.
Se on silti vinyyliä.
Miksi kaikki naiset olisivat samanlaisia tiettyyn aikaan kuusta? Ovatko kaikki miehet mielestäsi samanlaisia ja käyttäytyvät samoin jos vertaat esim itseä ja muita miehiä. Ei, kaikki naiset ei ole samanlaisia eikä toimi samalla tavalla. Naiset on yksilöitä kuten kaikki maailman ihmiset. Outoa ettet ole oppinut sitä ymmärtämään vaan kysyt kaikilta naisilta. Jokainen edustaa tässä maailmassa vain itseä ja on omia persoonia reagoimis tapoineen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla voi tasata hormoneja. Eli, enemmän kasviksia, pähkinöitä, siemeniä, hyviä rasvoja.
Ihan täyttä paskaa tuo. Olen aina ollut urheillullinen, ja syönyt terveellisesti, ei sokeria ei höttöruokaa ja silti hormoonit vie, kuin pässiä narussa. Minkä nainen sille voi, että hormoonit tekee mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on pehmeitä heiteltäviä.
Hormonaaliset heittelyt voi vaikuttaa voimakkaasti. Suosittelen perehtymistä aiheeseen lukemalla esim. Duodecim pms-oireet. Ja googlesta löytyy paljon kuukautiskierron vaiheet. Kuukautiskierto ja mieliala.
Hormonitoimintaan ei voi vaikuttaa ajatuksen voimalla. Joitain keinoja voi löytyä. Kannattaa lukea ja ymmärtää aihe ja keskustella siitä avoimesti esim. kuukautisten jälkeisenä viikkona, jolloin hormonitoiminta yleensä vaikuttaa naiseen tekemällä olon sosiaalisemmaksi, paremmaksi ja keskustelussakin vastaanottavaisemmaksi. Kuukautisten loppuvaiheessa jo myös.
Ja naisen itsensä kannattaa perhtyä kuukautiskiertoonsa ja esim. pitää kuukautiskierrosta päiväkirjaa ja merkitä mielialan muutokset ylös. Niin voi löytää päivämäärät, jolloin mieliala on huonompi. Niitä voi yhdessä kumppanin kanssa käydä läpi, jolloin molemmat tietävät asian. Huonoimpiin päiviin voi sisällyttää esim. rauhallista liikuntaa, enemmän lepoa, huolehtimista omasta voinnista. Se voi tasaannuttaa ongelmat kun siihen kiinnittää huomion jo etukäteen ja sitä harjoittelee kuukausittain.
Suurin osa naisista kärsii jonkinasteisista pms-oireista, vaikeita oireita on 4-10 prosentilla.
Itsekin kärsin noista ihan riittävästi. En ole koskaan heitellyt mitään tai ollut väkivaltainen muutenkaan, mutta kaikki ärsyttää ja itkettää. Minusta tuntuu, että tämä paheni e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Pitäisi varmaan alkaa taas syödä niitä, jos tasoittaisi vähän pahimpia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täyttä paskaa tuo. Olen aina ollut urheillullinen, ja syönyt terveellisesti, ei sokeria ei höttöruokaa ja silti hormoonit vie, kuin pässiä narussa. Minkä nainen sille voi, että hormoonit tekee mitä haluaa.
Eivät tee. Kukaan ei voi oikeuttaa väkivaltaista käytöstä hormoneilla, ei mies eikä nainen. Tavaroiden heittely ja aggressiivisuus on väkivaltaa, henkistä.
No eihän toi ihan normaalia ole. Vaikka olis töissäkin stressiä.
Esivaihdevuodet (= estrogeenin lasku) alkaa joillakuilla hämmästyttävän aikaisin ja voimalla... Suosittelen gynekologilla käyntiä.
Kaikki naiset eivät hermostu, mutta moni kyllä. Hormonaaliset vaihtelut vaikuttavat todella paljon. Mulla on ainakin hankala hillitä itseäni, vaikka tiedostan kyllä että oman vitutuksen purkaminen läheisiin tuolla tavoin ei ole oikein. Saan myös esimerkiksi itsetuhoisia ajatuksia, mitä ei ikinä muulloin ole. Mitään hirveän hyvää helpotusta ei ole saatavilla, jotain vitamiineja ja lääkkeitä voi kokeilla, mutta teho ei ole kovin hyvä eikä kaikki toimi kaikilla. Hankalinta tapauksessasi on tietysti myös se, että asia pitäisi saada ensin vaimolle esitettyä jotenkin rakentavasti. Älä koita puhua ainakaan PMS-oireiden aikaan, vaan mieluummin kuukautisten jälkeen. Joka tapauksessa sinulla on oikeus ottaa asia puheeksi, koska tuollainen kohtelu ei ole oikein. Täältä voit helposti lukea lisää: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00163
Nyt mä näkisin tän asian niin, että tyttö on aina uhri.