Miksi joku mustamaalaa toista selän takana?
Outo ja uusi tilanne minulle. Minulle selvisi hiljattain, että ystäväksi luulemani henkilö mustamaalaa minua selän takana lähes kaikille tutuilleen.
Olen toki jonkin aikaa ihmetellyt, että kylläpä tuon ihmisen tutut suhtautuvat minuun kovin vahvan kielteisesti, vaikka näkisivät minua ensimmäistä kertaa. Nyt se epäilys sitten selvisi todeksi, eli tämä "ystäväni" on mahdollisesti jo pidemmän aikaa mustamaalannut minua kaikille sukulaisilleen ja omille tuttavilleen. Ja tämän vuoksi olen saanut näiltä tuttavilta ja sukulaisilta ilkeilyä, vihaisia puheluita, ym käsittämätöntä kohtelua. Luonnollisesti olen estänyt nämä ikävät ihmiset puhelimellani, ettei tarvitse puolituntemattomien vihoja ottaa vastaan.
Mutta vasta nyt ymmärsin, että tuo "ystäväni" on näissä tapauksissa yhdistävä tekijä. Ja että hän tekee sitä mustamaalaamista aivan systemaattisesti, vaikka ei sitä itse myönnäkään. Minulle väittää olevansa ystäväni, olevansa rehellinen, arvostavansa minua, jne.
Miksi joku toimii noin?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräällä työpaikalla ihmettelin ääneen miksi kaikki uskovat seläntakana puhutun eräästä tilanteesta, kun kukaan meistä ei ollut tilanteessa läsnä tai edes jutellut asianosaisten kanssa asiasta. Työkaveri vastasi, että jotain vikaa täytyy olla, koska kaikki puhuu niin. Tämä oli peruste. Ei oteta selvää asiasta, juttu kiertää kaverilta toiselle, harva kyseenalaistaa tai omaa kriittistä ajattelua. Propaganda toimii näin. Valheesta tulee totta, kun sen toistaa monta kertaa. Toisaalta, totuudessa on sellainen en piirre, että se nousee esiin ennemmin tai myöhemmin.
Jos juttuun liittyy vaikka yksikköä vaihtanut, ja aina ajoittain on syytä taas nostaa esille asiaa, voiko kyse olla halusta estää toista palaamasta? Vai millainen tilanne on ollut?
Yleisenä kokemuksena: jos vaikka huhutaan toisen käyttäytyneen huonosti tai olleen aggressiivinen, miltä arjessa näyttää? Kump
Kiitos kommentistasi. Olen tuo joka epäilee että minusta levitetään perättömiä ja ikäviä juoruja. Kun asiaa tarkemmin pohdin, näillä juoruajilla ja minua karttavilla ihmisillä on yksi yhteinen piirre: he ovat kaikki olleet samalla osastolla kanssani työssä ja joutuneet pois syystä tai toisesta. Osa (8 henkeä) pakkosiirretty pois organisaatiomuutosten takia, osa lähtenyt koska työsuhde ollut määräaikainen ja saanut jatkoa toiselta osastolta.
Ehkä se voi harmittaa niitä muita, että minua ei ole siirretty vaan itse asiassa pyydettiin jäämään ja olen vuosien saatossa edennyt myös parempaan positioon työpaikallani.
Tässä esimerkki mustamaalauksesta työpaikalla. En tiedä saivatko mustamaalaajat tuomiot tai menettivätkö työpaikkansa mutta kaupunki joutui maksamaan mittavat korvaukset.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e102653e-de23-4dcb-9cdb-5920d3f61f93
Kuopiossa aina joku akka tuppautuu kylään muka, lähetetty tsekkaamaan ja ikinä eivät kutsu nämä vastavuoroisesti kylään vaan käyvät vaan tsekkaamassa. Ja sitten haukutaan. Otan nykyään vastaan tarjoilen kaikkea ja kysyn sitten : Unohditko jotain meillä käydessäsi? Jos ei tajua mitä, jätän miettimään :). Kyselköön muilta mitä unohtui. Pahimmat ovat kuvanneet kotia salaa.