Miksi joku mustamaalaa toista selän takana?
Outo ja uusi tilanne minulle. Minulle selvisi hiljattain, että ystäväksi luulemani henkilö mustamaalaa minua selän takana lähes kaikille tutuilleen.
Olen toki jonkin aikaa ihmetellyt, että kylläpä tuon ihmisen tutut suhtautuvat minuun kovin vahvan kielteisesti, vaikka näkisivät minua ensimmäistä kertaa. Nyt se epäilys sitten selvisi todeksi, eli tämä "ystäväni" on mahdollisesti jo pidemmän aikaa mustamaalannut minua kaikille sukulaisilleen ja omille tuttavilleen. Ja tämän vuoksi olen saanut näiltä tuttavilta ja sukulaisilta ilkeilyä, vihaisia puheluita, ym käsittämätöntä kohtelua. Luonnollisesti olen estänyt nämä ikävät ihmiset puhelimellani, ettei tarvitse puolituntemattomien vihoja ottaa vastaan.
Mutta vasta nyt ymmärsin, että tuo "ystäväni" on näissä tapauksissa yhdistävä tekijä. Ja että hän tekee sitä mustamaalaamista aivan systemaattisesti, vaikka ei sitä itse myönnäkään. Minulle väittää olevansa ystäväni, olevansa rehellinen, arvostavansa minua, jne.
Miksi joku toimii noin?
Kommentit (64)
Ihmiset ovat vain karvattomia apinoita ja käytös sen mukaista
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mustamaalaaja saa siitä touhusta?
Jotkut kokee nautintoa toisten kiusaamisesta, kärsimyksestä. Naureksii vaan jos toiselle tapahtuu jotain ikävää. Tälläisiä ikäväkyllä on. En tiedä, mikä siellä taustalla. Onko vaan luonnehäiriö?
Ap , laita liikkeelle "teen kunnianloukkaus syytteen jos valehtelu ei lopu" viestin. Toimi mulla. Raukat vapisee.
Jos joku kohtelee minua törkeästi, saatan vuotaa lähipiirille luottamuksellisesti henkilön teoista ja huonoista puolista. Turha mitään julkista kaksintaistelua aloittaa, mutta läheisiä on syytä varoittaa, että henkilö saattaa käyttäytyä asiattoman törkeästi (esim. seksuaalinen ahdistelu). Jos tämä on sitten "mustamaalauskampanja" kusipään mielestä, niin voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kohtelee minua törkeästi, saatan vuotaa lähipiirille luottamuksellisesti henkilön teoista ja huonoista puolista. Turha mitään julkista kaksintaistelua aloittaa, mutta läheisiä on syytä varoittaa, että henkilö saattaa käyttäytyä asiattoman törkeästi (esim. seksuaalinen ahdistelu). Jos tämä on sitten "mustamaalauskampanja" kusipään mielestä, niin voivoi.
Mustamaalaaminen on yleensä jonkun sellaisen väitteen levittämistä totena, mikä ei pidä paikkaansa. Väitteen levittäjä haluaa näin pilata väitteen kohteena olevan henkilön maineen. Aina löytyy joitain hölmöjä, joihin nämä väitteet uppoaa.
Kunnianloukkauksen kriteerithän tuossa tietysti selkeästi täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa kuinka tyhmiä ovat he, jotka ottavat näiden juoruakkojen ja -ukkojen jutut tosissaan. Levittävät surutta uhrin mainetta pilaavaa sontaa eteenpäin.
Uhri ihmettelee muiden outoa käytöstä ja saa sieltä täältä vihiä, mutta kukaan ei kerro suoraan. Ihan kauheita tilanteita. Pahaa kiusaamista.Katkaisen tällaisilta juoruilta siivet. Kysyn onko levittäjä aivan varma asiasta. Kerron myös kuinka vakava rike uhrin ihmisyyttä vastaan perättömien juoruilu on.
Kiva että sinun kaltaisiasi ihmisiä on. Minä olen ilmeisesti juorujen kohteena omalla työpaikallani. Muutama ennen hyväkin työkaveri on alkanut karttaa seuraani, eivät halua jutella ja katsovat välillä jotenkin korostetun vihamielisesti tai tyrmistyneesti.
Olen varma, että joku levittää minusta ikäviä juoruja ja jotkut yksinkertaiset ikävä kyllä uskovat. Vaikea vaan alkaa purkaa tätä vyyhtiä. Kukaan ei ole suoraan sanonut mitään joten vaikea kyseenalaistaa tai sanoa kenellekään että ei pidä paikkaansa.
Eräällä työpaikalla ihmettelin ääneen miksi kaikki uskovat seläntakana puhutun eräästä tilanteesta, kun kukaan meistä ei ollut tilanteessa läsnä tai edes jutellut asianosaisten kanssa asiasta. Työkaveri vastasi, että jotain vikaa täytyy olla, koska kaikki puhuu niin. Tämä oli peruste. Ei oteta selvää asiasta, juttu kiertää kaverilta toiselle, harva kyseenalaistaa tai omaa kriittistä ajattelua. Propaganda toimii näin. Valheesta tulee totta, kun sen toistaa monta kertaa. Toisaalta, totuudessa on sellainen en piirre, että se nousee esiin ennemmin tai myöhemmin.
Kateus ja viha. Tätä on paljon myös miesten kesken mutta taitaa naiset ostaa tämän homman . Työpaikoilla.
Onko taas Kuopiossa, maan myrkyllisimmät akat ja ukot. Jos sieltä löytää normaalin saa olla onnellinen.
Toikin tyyppi on itse niitä jotka muita panettelee RAUKKA sanalla. Mitä työpaikoilla tekevät on sairasta ja uskonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuopion sokos ja henkilökunta!
Joo kauhea juorupesä todellakin, ihan jotain infernaalista käydä siellä ollenkaan. Iso vaalea kiharapäinen akka ja sitten se iäkäs ilkeännäköinen ja muutama nuori nainen huh.
Hirveitä uskontopanettelijoita. Syys käy ja ulos tulee väärää tietoa väärää pahaa puhetta yhtenään.
Ehkä musta maali tarttuu selkäpuolelle paremmin, varsinkin jos se on lateksimaalia.
Sitten se vasta myrkyn lykkää, kun mustamaalaavat viranomaisille esim tehtailemalla perättömiä rikosilmoituksia tai sossuun huoli-ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin, että tuttava kutsui jonnekin kahden kaverinsa tapaamiseen. Molemmat pyysivät heti seurata Instassa, yksityisessä, jonne laitan vain perheen ja lasteni kuvia. Kumpikaan ei KOSKAAN tykännyt yhdestäkään päivityksestäni, ei mistään. Samaan aikaan, sydämiä ja tykkäilyjä tälle yhteiselle kaverille. Ei, ei ole kyse mistään algoritmista tms että päivitykseni eivät näkyisi heille.
Ystävien sijasta, tunsin että sain kaksi vihamiestä suljettuun someeni. Hirveä fiilis koko porukasta. Aikuisia n. 40 naisia
Aivan normaalia. Minullekin on kertynyt paljon sometuttuja jotka eivät koskaan tykkää mistään postauksesta. Olen tavannut kaikki live-elämässä. Heille ehkä tärkeää saada itselleen seuraajia.
Kääntöpuoli sille että saa sosiaalisia kontakteja "ystäviksi". Sitten kai arvioivat keillä on laadukkaita päivityksiä.
Osa voi odottaa vaikka bilekutsuja tai muuta hyötyä. Miksi kutsuisin heitä mihinkään, kun tekevät selväksi etteivät vaivaudu pitämään mistään.
Ymmärrän toisen kommentoijan pointin, että erikoinen fiilis jos yhdellekään omalle jutulle ei koskaan saa tykkäystä. Tulkitsen etteivät pidä kyseisestä asiasta ainakaan minun tekemänäni.
Eivät siis ole live-tapaamisiin kovin sopivaa ystäväseuraa. Tuttuina voin moikata jos törmään jossain.
Miksi Ap:n tilanne ei ole selvinnyt aiemmin? Mitä asiaa muilla on muka ollut soittaa Ap:lle?
Ja sen jälkeenkö vielä olette olleet jossain samassa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Eräällä työpaikalla ihmettelin ääneen miksi kaikki uskovat seläntakana puhutun eräästä tilanteesta, kun kukaan meistä ei ollut tilanteessa läsnä tai edes jutellut asianosaisten kanssa asiasta. Työkaveri vastasi, että jotain vikaa täytyy olla, koska kaikki puhuu niin. Tämä oli peruste. Ei oteta selvää asiasta, juttu kiertää kaverilta toiselle, harva kyseenalaistaa tai omaa kriittistä ajattelua. Propaganda toimii näin. Valheesta tulee totta, kun sen toistaa monta kertaa. Toisaalta, totuudessa on sellainen en piirre, että se nousee esiin ennemmin tai myöhemmin.
Jos juttuun liittyy vaikka yksikköä vaihtanut, ja aina ajoittain on syytä taas nostaa esille asiaa, voiko kyse olla halusta estää toista palaamasta? Vai millainen tilanne on ollut?
Yleisenä kokemuksena: jos vaikka huhutaan toisen käyttäytyneen huonosti tai olleen aggressiivinen, miltä arjessa näyttää? Kumpi oikeasti vaikuttaa määräilevältä tai päälle käyvältä?
Voiko olla että altavastaajasta tai puolustautuvasta levitetään valhetta, jotta määräilevän oma käytös ei nouse esiin?
seläntakanamustamaalaja tekee selkätauointia