Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, jotka ette usko mihinkään salaliittoteorioihin

Vierailija
10.07.2023 |

Miten te selitätte kaikki ne hullut asiat, joita maapallolla tapahtuu? Eikö mikään tunnu suunnitellulta? Ettekö usko myöskään menneisyydessä tapahtuneisiin salaliittoihin? Johtuuko se siitä, että uskotte, että ihmiset ei ole riittävän fiksuja keksimään juonia, vai uskotteko ihmisten olevaan niin hyviä, että eivät kykenisi satuttamaan muita hyötyäkseen siitä itse? Miten selitätte ihmishistorian?

Siis en usko itsekään suurimpaan osaan, varsinkaan mihinkään mihin liittyy rasismia ja yliluonnollisia huuhaa juttuja. Mutta jotain täällä tapahtuu.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden ihmisten logiikka on yleensä se että "minä olen hyvis, niin muutkin ovat"

I mean camoon nää jakaa yksityiset asiatki julkisena Fb

Vierailija
2/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai johtuuko se siitä, että ei jaksa miettiä asioita sen enempää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ongelma näissä teorioissa on usein se, että toimiakseen edellyttävät salaliitossa olevan luokkaa miljoona tyyppiä... Kun tiedetään että käytännössä salaisuuksia on vaikea pitää edes kahden henkilön ryhmässä.

Vierailija
4/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maailmassa tapahdu juurikaan hulluja asioita.

Vierailija
5/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten typeryys ja itsekkyys on yleensä kaiken pahan taustalla. Salaliittoteoriat edellyttää ihmisiltä sitä että olisivat riittävän älykkäitä ja järjestäytyneitä että kykenisivät johonkin sellaiseen. Salaliittoteoriat viehättää joitain koska ne antaa helpon ja selkeän vastauksen. Nuo on pahoja, minä olen hyvä. Nuo kun kukistetaan, niin hyvyys voittaa jne. Aika lapsellinen maailmankuva, mutta tuo lohtua.

Vierailija
6/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai maailmassa on ollut ja on salaliittoja. II valtakunnan johtomiehen salamurhaamiseksi oli useampikin salaliitto. Valitettavasti eivät onnistuneet ja Aatu päätti lopulta itse päivänsä.

Vierailija
7/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaliittoja voi olla, mutta onnistuneista sellaisista ei tiedetä.

Hyvin vaikea uskoa yhteenkään tällä palstalla mainituista, koska ei ole loogisia syitä niihin. Mitä iloa ihmisten hallinnasta esim. "valtamedian" kautta on, kun enemmistö lukee vain niitä lehtiä, joissa lukee halutunlaisia uutisia?

Vierailija
8/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Estonian ympärillä on tapahtunut kaikkea kummallista joten ei ihme että siitä on noussut salaliittoteorioita.

Mutta tuhannesta salaliittoteoriasta parissa voi olla oikeasti kyse salaliitosta.

Vierailija
9/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia intressiryhmiä ja heillä omia (julkisia ja/tai piiloteltuja) tavoitteitaan.

Suurempi ongelma tällä hetkellä tuntuu olevan se, että näitä erilaisia intressiryhmiä ei haluta nähdä ja tunnustaa, vaan lyödään joku hämärä "salaliittoteoria" -leima asian ylle. Asia on silloin ikään kuin lakaistu maton alle ja pois päiväjärjestyksestä.

Paradoksaalisesti nykyinen yksipuolinen narratiivi "salaliittoteorioista" mahdollistaa "salaliittojen" kasvun ja kukoistuksen.

Vierailija
10/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko salaliittoteorioihin, mutta tiedän, että salaliittoja on olemassa. Ne vaan eivät ole sellaisia, mitä nämä foliohattuhörhöt uskovat niiden olevan.

Maa ei ole litteä, koronarokotuksissa ei ole siruja ja liskoihmisetkin ovat huuhaata. Asfalttialalla oli kartelli, joka piti hintoja koholla. Tupakkateollisuus maksoi rahalla hiljaiseksi tupakan haitallisuudesta kertovia tutkijoita.

Vierailija
11/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai maailmassa on ollut ja on salaliittoja. II valtakunnan johtomiehen salamurhaamiseksi oli useampikin salaliitto. Valitettavasti eivät onnistuneet ja Aatu päätti lopulta itse päivänsä.

Mutta Kennedyn saivat hengiltä USA:ssa ja aseteollisuuden rahoituksen turvattua kun Kennedy ei olisi jatkanut sotia, sen sijaan L. Johnson aloitti heti Vietnamin sodan... 

Myös Trumpia vainotaan koska hän vähensi sotimista ja sehän ei sovi aseteollisuudelle USA:ssa lainkaan...

Vierailija
12/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valtaapitäville on annettu tehokkaammat vaikuttamisen työkalut, niin olisi loogista olettaa, että myös salaliitot ja korruptio, yms. on aiempaa vakavempaa.

Historian kirjoissa tarinoidaan salamurhista ja epäillyistä tekiköistä, sama homma jotkaa tänäkin päivänä.

Vierailija
13/21 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri ongelma näissä teorioissa on usein se, että toimiakseen edellyttävät salaliitossa olevan luokkaa miljoona tyyppiä... Kun tiedetään että käytännössä salaisuuksia on vaikea pitää edes kahden henkilön ryhmässä.

Jos teoria onkin tosi, silloin se ei ole enää "salaliittoteoria" ja siihen ei tarvita miljoonaa ihmistä välttämättä. Ehkä joskus on miljoonia ihmisiä tai erehtyneitä, maapallolla on väkeä paljon. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Vierailija
14/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on keskustelu pysynyt ihan harvinaisen asiallisena, kiitos! Ymmärränkö siis oikein, että ainakin joillekin kysymys on määritelmästä, eli mitä salaliittoteorialla tarkoitetaan?

Vierailija
15/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia intressiryhmiä ja heillä omia (julkisia ja/tai piiloteltuja) tavoitteitaan.

Suurempi ongelma tällä hetkellä tuntuu olevan se, että näitä erilaisia intressiryhmiä ei haluta nähdä ja tunnustaa, vaan lyödään joku hämärä "salaliittoteoria" -leima asian ylle. Asia on silloin ikään kuin lakaistu maton alle ja pois päiväjärjestyksestä.

Paradoksaalisesti nykyinen yksipuolinen narratiivi "salaliittoteorioista" mahdollistaa "salaliittojen" kasvun ja kukoistuksen.

Tämä vastaa pitkälti omaa käsitystäni. 

-AP

Vierailija
16/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten typeryys ja itsekkyys on yleensä kaiken pahan taustalla. Salaliittoteoriat edellyttää ihmisiltä sitä että olisivat riittävän älykkäitä ja järjestäytyneitä että kykenisivät johonkin sellaiseen. Salaliittoteoriat viehättää joitain koska ne antaa helpon ja selkeän vastauksen. Nuo on pahoja, minä olen hyvä. Nuo kun kukistetaan, niin hyvyys voittaa jne. Aika lapsellinen maailmankuva, mutta tuo lohtua.

Mutta jos ihmiset eivät tiedä, missä ovat osallisena. Esimerkiksi kulttien jäsenet harvoin tietävät olevansa kultissa. Ihmisiä on loppupeleissä suhteellisen helppo ohjailla, jos toimeetulo, maine tai ihmissuhteet on uhattuina. Esimerkiksi aika monet työskentelee yrityksissä, joiden toimintatapohin ja arvopohjaan ei usko, koska pakko on jotenkin tienata rahaa.

Vierailija
17/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä omituista maailmassa tapahtuu?

Yhteiskunnat ja globaali yhteisö ovat monimutkaisia kokonaisuuksia. Vaatii paljon ottaa asioista selvää ja ymmärtää.

Olen korkeasti koulutettu, osaan verrata tietoa ja "tietoa". Ymmärrän, että maailma ei ole täydellinen, mitään "totuutta" ei ole olemassa.

Samalla ihmiset muodostavat instituutioita, yli maarajojen ja nämä instituutiot pohjautuvat tiettyihin arvoihin. Joita esim tieteen osalta totuudenmukaisuus ja käsitysten testaaminen yhdessä jaetuilla menetelmillä.

En tarvitse salaliittoteorioita, koska jaksan ajatella laajemmin. Sekä minulla on luottamusta.

Mikään ihmisen tekemä tai ajattelema asia ei ole täydellinen ja sen ymmärtäminen myös auttaa pysymään kaukana huuhaa-tiedosta.

Vierailija
18/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden ihmisten logiikka on yleensä se että "minä olen hyvis, niin muutkin ovat"

I mean camoon nää jakaa yksityiset asiatki julkisena Fb

Ihan hyvin said, mut please, voisit kirjottaa suomex.

Vierailija
19/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai salaliittoja on ja on ollut olemassa alkaen Julius Caesarin murhasta. Mutta ei kaikki tässä maailmassa todellakaan ole mitään salaliittoa. Estonian tapauksessa ei ole mitään salaliittoa, vaikka hörhöt ovat sellaista keksineet. Perheenjäseneni on erittäin läheisesti ollut asian kanssa tekemisissä ja onnettomuuden aiheutti laivan rakenteelliset ongelmat, säätila ja laivan liian kova vauhti suhteessa säähän ja laivan rakenteellisiin ongelmiin. That's it.

Vierailija
20/21 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko salaliittoteorioihin, mutta tiedän, että salaliittoja on olemassa. Ne vaan eivät ole sellaisia, mitä nämä foliohattuhörhöt uskovat niiden olevan.

Maa ei ole litteä, koronarokotuksissa ei ole siruja ja liskoihmisetkin ovat huuhaata. Asfalttialalla oli kartelli, joka piti hintoja koholla. Tupakkateollisuus maksoi rahalla hiljaiseksi tupakan haitallisuudesta kertovia tutkijoita.

Ja mitä olisi sanottu aikoinaan niistä ihmisistä, jotka yrittivät nostaa esiin tupakan haittoja, kun kaikki muut ympärillä polttivat? Olisiko heitä pidetty foliohattuhörhöinä, joilla ei ole todisteita?