Miten pystytte leikata koiranne kynnet?
Kommentit (232)
Pennusta alkaen totutetaan saksiin. Mielellään niin että pentu on jo valmiiksi väsynyt eikä tehdä asiasta mitään hirveää sirkusta. Rauhallisesti, paljon nameja, kehuja ja vaikka tassu kerrallaan ja tauko. Sitten myöhemmin jatketaan taas toista tassua jne. Kun pentu on tottunut että sakset on jees niin joka päivä ottaa ihan pikkusen. Aikuisena kerran viikossa on hyvä leikata kynnet.
Pitkät kynnet edes auttaa kynsien repeytymistä, pahimmillaan niin että koko kynnen ydin tulee esiin. Ne vaativat aina ell käynnin. Kynsi kuoritaan rauhoituksessa niin että pelkkä kynnen ydin jää kokonaisuudessaan esiin. Tassuside, antibiootti ja kipulääke. Kotona hyvä olla betadinea jolla puhdistaa ja puhtaita sidetarpeita. Kontrollikäynti.
Pitkät kynnet jotka aina osuvat seistessä maahan voi johtaa nivelrikkoon pitkällä aika välillä, koska tassu ei voi olla normaalissa asennossa että ne on aina ns. kipristettynä.
Jos ei itse saa leikattua niin eläinlääkärissä tai trimmaamossa leikattava.
Mee eläinlääkäriin. Turha ruveta ite sohlaamaan. Tulee vielä koirulille pipi.
Ei mitään nameja tai herkkuja ennen tai jälkeen kynsien leikkuun. Ne leikataan nyt, ja silloin ne leikataan. Itsellä Kennel niin tiedän tämän. Ihan sama mitä mieltä koira on asiasta.
Pystyn leikata siten, että minä olla koiraton.
(anteeksi, suomen kieli)
Päättäväinen asenne. 60 kg koira ei vastustele yhtään, menee selälleen makaamaan.
Mun edesmennyt koira rakasti kun leikkasin siltä kynsiä. Yleensä nukahti kun juttelin sille samalla ja silittelin. Ihan pennusta pitäen oli tällainen. Leikkasin sitten töissä asiakkaiden koirien kynsiä ja ihmettelin, kun kaikki koirat eivät toimineetkaan noin. :D Mut sit mentiin koirasta riippuen eri tekniikoilla.
Vierailija kirjoitti:
En muista milloin olen leikannut mun koiralta kynsiä. Sillä kuluu ne itsestään ja kannuskynnet se kai pureskelee kun ei nekään pitkät ole. Mutta silloin harvoin kun leikkaan, odotan hetkeä jolloin se on uninen ja leikkaan pari kolme kynttä, sitten se herpaantuu ja alkaa vetämään tassuja pois ja leikkimään. Jatkan sitten myöhemmin samanlailla.
Kynsien kasvu/kuluminen on yksilöllistä, mutta keskiverto koiralta kynnet täytyy leikata 1 viikon - 3 viikon välein. Mitä useammin ja varovaisemmin (ei koskaan liian syvältä) leikkaa sitä paremmin koira tottuu toimenpiteeseen. Aina pitää muistaa palkita.
Liian pitkäksi kasvanut kynsi aiheuttaa koiralle kipua. Kynsi voi lähteä kääntymään takaisin sisäänpäin ja kasvaa koiran anturaan aiheuttaen haavoja ja tulehdusta. Liian pitkä kynsi saattaa muuttaa tassun asentoa niin, että vakavassa tilanteessa lopulta koko jalan luusto alkaa rasittua väärästä asennosta. Liian pitkä kynsi myös herkemmin repeää tai lohkeaa, jolloin kynnen kuoriosa saatetaan joutua poistamaan.
Painavalla koiralla pitkät kynnet saattavat aiheuttaa nopeammin vahinkoa kuin kevyemmällä koiralla.
Päättäväisyys että nyt leikataan kynnet eikä ole vaihtoehtoja. Tämän jouduin opettelemaan jokin aika sitten. Suuri riehakas koiramme oli kynsienleikkuutilanteessa niin,että mies piti kiinni ja minä leikkasin. Sitten tilanne muuttui ja jouduin tekemään sen yksin. Aluksi olin kauhuissani,mutta päätin että selviän. Ihme tapahtui,koira ei rimpuillut yhtään. Otin sakset ja koira meni sängylleen valmiiksi makamaan.