Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakottaako joku taho oikeasti ottamaan opintolainan?

Vierailija
10.07.2023 |

Mietin vain nuoria jotka joutuvat opintolainan takia aloittamaan elämänsä velkaisina ja valittavat kun joutuvat sitten työttömäksi jäätyään maksamaan laina lyhennyksiä ja tatkuvasti nousevia korkoja vaikka Kela ei hyväksy niitä ollenkaan menoiksi?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan mikään taho sinänsä pakota, mutta jos rahat eivät riitä opintoihin niin silloin on vain pakko hakea sitä opintolainaa.

Ennen opintojen ohella tehtiin töitä ja näin ei tarvinnut ottaa lainaa tai mitään tukia kun sai palkkaa. Esimerkiksi itse tein ilta- ja yövuoroja samalla kun kävin lukiota. Mutta nykyinen nuoriso tuskin ees kykenis siihen kun palavat jo loppuun pelkästä opiskelusta.

Terkkuja nuorten mt-palveluista. Kyllä osa nuorista työskentelee nytkin opiskelun ohella, ja osa heistä hajoaa siihen, koska sekä työelämä että opiskelu vaatii ihan eri tavalla kuin vaikka 20v sitten.

Vierailija
42/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan mikään taho sinänsä pakota, mutta jos rahat eivät riitä opintoihin niin silloin on vain pakko hakea sitä opintolainaa.

Ennen opintojen ohella tehtiin töitä ja näin ei tarvinnut ottaa lainaa tai mitään tukia kun sai palkkaa. Esimerkiksi itse tein ilta- ja yövuoroja samalla kun kävin lukiota. Mutta nykyinen nuoriso tuskin ees kykenis siihen kun palavat jo loppuun pelkästä opiskelusta.

Terkkuja nuorten mt-palveluista. Kyllä osa nuorista työskentelee nytkin opiskelun ohella, ja osa heistä hajoaa siihen, koska sekä työelämä että opiskelu vaatii ihan eri tavalla kuin vaikka 20v sitten.

Ainakin 10v sitten onnistui ihan helposti lukio ja yliopisto-opintojen ohessa käydä töissä, jos vain sai töitä. Tälläkin hetkellä todella moni 30-40v henkilö tuttavapiirissäni opiskelee työn ohessa yliopistossa tai amkissa ongelmitta. Osalla myös perhettä. Että en tiedä miksi ne iltaduunit muutamana iltana viikossa ei sitten parikymppisiltä onnistu? Nyt on paljon enemmän "pskaduunejakin" tarjolla, joihin pääsee ilman koulutusta tai kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ammattikorkeassa ja otin lainan, koska en halua stressata liikaa rahasta. Tukia saa vähän yli 500/kk jolla saa juuri ja juuri maksettua vuokran ja sähkön, mutta kesällä tuet on vain 300 euroa. En pysty tekemään töitä kesäisin, olen yrittänyt monen monta kertaa hakea muttei koskaan ole tärpännyt. Ilman lainaa en pystyisi mitenkään maksaa vuokraani tai muita kuluja, varsinkin kun esim. lääkkeisiinkin menee monta kymppiä joka kuukausi. En edes tuhlaa rahaa mihinkään tarpeettomaan, en käy baareissa tai biletä, tuet ei vaan yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

Vierailija
44/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen nyt omaehtoisella työttömyysetuudella korkeakoulututkintoa. Se on kahdeksi vuodeksi. Opintolaina on pakko ottaa, jos en valmistu kahden vuoden aikana.

Vierailija
45/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei tosiaankaan tehty töitä opiskelujen ohella.

Kävin tekun 1980-luvulla. Luokallani oli tasan 1, joka kävi töissä samaan aikaan. (Kesätöissä toki käytiin, se on eri juttu)

Opiskelin DI:ksi 2000-luvun vaihteessa. Kukaan kavereistani ei käynyt töissä samaan aikaan.

Ennen keskityttiin opiskeluun

Vierailija
46/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat asukoot lapsuudenkodissaan, jos opiskelupaikka on lähellä.

Vierailija
47/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pakota. Mutta voi elo käydä hyvin tukalaksi pelkällä opintorahalla ja asumistuella. 80-luvulla melkein kaikki ottivat lainaa ja valmistuivat suoraan lamakaudelle työttömiksi. Itse olin ehtinyt muutaman vuoden olla töissä ennen kuin sain esikoisen 80-luvun lopulla. Sen jälkeen ei töitä ollutkaan vuosikausiin, mutta lainaa maksoin pois äitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella. Korko oli opintolainassakin reilusti yli 10 %.

Minä tein 80-luvulla ensin töitä ja sitten menin opiskelemaan amikseen. Ei tarvinnut ottaa lainaa.