Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakottaako joku taho oikeasti ottamaan opintolainan?

Vierailija
10.07.2023 |

Mietin vain nuoria jotka joutuvat opintolainan takia aloittamaan elämänsä velkaisina ja valittavat kun joutuvat sitten työttömäksi jäätyään maksamaan laina lyhennyksiä ja tatkuvasti nousevia korkoja vaikka Kela ei hyväksy niitä ollenkaan menoiksi?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan mikään taho sinänsä pakota, mutta jos rahat eivät riitä opintoihin niin silloin on vain pakko hakea sitä opintolainaa.

Ennen opintojen ohella tehtiin töitä ja näin ei tarvinnut ottaa lainaa tai mitään tukia kun sai palkkaa. Esimerkiksi itse tein ilta- ja yövuoroja samalla kun kävin lukiota. Mutta nykyinen nuoriso tuskin ees kykenis siihen kun palavat jo loppuun pelkästä opiskelusta.

Eiköhän moni nuori tee töitä kuitenkin. Perheelliselle eri jos lapsia. Ei oikein käy päivisin koulussa ja iltaisin töissä, ellei sitten toiselle vanhemmalle käy se eli voisi toimia kuten perheetön. Ja muutenkin vähän turhan rankkaa. Joten pakotettu lainaan. Eihän moni nuorikaan jaksaisi paiskia lähes joka päivä koulussa ja töissä. Lisäksi, jotta perheellinen saisi saman minimisumman kokoon, mitä nyt on laskettu perheen tarvitsevan, joutuisi tekemään tosi paljon töitä opiskelun lisäksi.

Vierailija
22/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt! Sen opintolainan korkoineen saa kokonaan anteeksi jos elämässä ei mene kaikki hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaa, koska opiskelija kun on elettävä ja asuttava jossain.

Vierailija
24/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ottaa vain sen verran kuin aidosti on elämisen vuoksi otettava, niin ei sitä kymppitonneja kerry. Ja sitähän saa alkaa maksaa pois vaikka heti, ennen kuin maksusuunnitelma alkaa juosta. Itse maksoin valmistumisen jälkeen ensimmäisen vuoden aikana pois, enkä ole mikään kovatuloinen.

Vierailija
25/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela asetti ehdoksi että saan opiskella vain jos nostan opintolainan. Koska en halunnut peruskoulun jälkeen jäädä koulupudokkaaksi niin otin sen lainan.

Vierailija
26/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika asuu kotona yliopisto-opiskelujen ajan, jos haluaa. Pakko tehdä tällainen ratkaisu, jos ei halua lainaa ottaa. Tiukkaa meillä tulee olemaan, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja toinenkin lapsi on, mutta yritetään. Ajat ovat sellaiset, että on pakko keksiä jotain.

Vierailija
27/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, kyllä opiskelijat oikeastaan pakotetaan ottamaan lainaa ihan sillä, että opintotuki on niin pieni, 270e. Eihän mulla olisi varaa maksaa laskuja tai syödäkään, jos ei opintolainaa olisi! Sitä sitten maksellaan tulevaisuudessa. Yritän nyt kuitenkin ettei enää kauaa tarvitsisi sitä nostaa.

Opintotukea olisi kyllä syytä suurentaa, edes vähän. Niin ei nuoret ihmiset velkaantuisi niin suuresti. Etenkin tässä nykyajan yhteiskunnassa, kun työllistyminen on usein erittäin vaikeaa.

Vierailija
28/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa maksimaalinen opintolaina ja sijoittaa rahat.

Vierailija
29/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki pitäisi lakkauttaa ja tarjota vain lainaa.

Vierailija
30/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki pitäisi lakkauttaa ja tarjota vain lainaa.

Niinpä. Miksi vain opiskelijat pakotetaan elämään lainalla?

Vierailija
31/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pakota. Toiset vaan kituvat opintotuella, asuvat opiskeluajan lapsuudenkodissaan, saavat rahaa vanhemmiltaan, käyvät töissä, onhan noita konsteja selvitä ilman.

32/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin aikanaan täydet opintolainat. Korko oli halpa, neljä prossaa. Käytin rahat ensiasuntoon koska elin säästäväisesti ja kävin kaupassa töissä, pärjäsin niillä.

Vierailija
33/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela asetti ehdoksi että saan opiskella vain jos nostan opintolainan. Koska en halunnut peruskoulun jälkeen jäädä koulupudokkaaksi niin otin sen lainan.

Kelahan ei tuollaisia ehtoja voi antaa. Sinä voit opiskella ilman, että otat opintolainan. Kela pystyy siihen vaikuttaa, että jos et ota opintolainaa niin et saa myös opintotukea. Mutta opiskella voi ilman opintotukea tai lainaa. Itse opiskelin aikoinaan ilman opintotukea tai opintolainaa, koska asuin vanhempien luona valmistumiseen saakka josta lähdin suoraan armeijaan. Sitten vasta muutin omilleni.

Vierailija
34/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelun pitäisi olla ensisijaisesti niille, jotka kykenee työllistymään heti opintojen jälkeen. Se on suorastaan vattuilua veronmaksajille ja yhteiskunnan varojen tuhlausta jos valmistuu kortistoon.

Niin on. Yksikään ei ole työllistynyt siltä vuosikurssilta millä lapseni aloitti aikoinaan. Hän keskeytti. Muut valmistui työttömäksi ja on olleet sitä jo 3 vuotta. Lapseni onni on se, että pääsi oppisomukselle tekemään tutkinnon loppuun. Mitään töitä ei saa ellei ole valmistuessa jo vuosien työkokemus.

Vierailija
35/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt! Sen opintolainan korkoineen saa kokonaan anteeksi jos elämässä ei mene kaikki hyvin.

Ei saa.

Vierailija
36/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty maksamaan opintolainaa pois niin eikö silloin kannata mennä pyytämään apua velkaneuvojalle eikä marista asiasta netissä?

Velkaneuvoja sanoo laita ulosottoon.

Vierailija
37/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottanut lainaa ollenkaan. Sain opintotukea ja asumistukea. Näillä ja kesätyöstä saaduilla tienesteillä elettiin seuraavaan kesään asti. Itse en ymmärrä miksei nykyään pärjää ilman lainaa, taitaa opiskelijoiden rahat mennä muuhun kuin ruokaan vai lomaillaanko koko kesä.

Vierailija
38/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo kesäjuttu menee. En usko että sossun täti voi sanoa, että rahaa tippuu nyt 0, vaikka ei olisi töitä, jos et ole ottanut lainaa. Muistaakseni tuollaista ei ollut aikaisemmin, vaan kesällä opiskelija vertautuu työttömään.

Noin se menee, sanoja ei ole sossun täti, vaan kelan kone. Opiskelija vertautuu työttömään vain jos lainat on nostettu täysimääräisinä. Tämä on Sipilän hallituksen peruja.

Ei ole, vaan käytäntö on ollut sama jo ainakin vuodesta 1997 jolloin itse aloitin opiskelut.

Vierailija
39/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä tehdä työtäkin opintojen ohella. Kukaan ei kiellä.

Vierailija
40/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ottaa vain sen verran kuin aidosti on elämisen vuoksi otettava, niin ei sitä kymppitonneja kerry. Ja sitähän saa alkaa maksaa pois vaikka heti, ennen kuin maksusuunnitelma alkaa juosta. Itse maksoin valmistumisen jälkeen ensimmäisen vuoden aikana pois, enkä ole mikään kovatuloinen.

Kyllä se aikalailla maksimi on otettava, jos ei saa tai pysty tekemään töitä. Sillä maksimilla pääsee just ja just samaan mitä toimeentulotuen minimimäärällä. Eli hyvin pieni summa silti. 6000e vuodessa X 5 vuotta tekee 30 tonnin lainan ja korot päälle. Kyllä sitä saa maksaa pitkään takaisin.