Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakottaako joku taho oikeasti ottamaan opintolainan?

Vierailija
10.07.2023 |

Mietin vain nuoria jotka joutuvat opintolainan takia aloittamaan elämänsä velkaisina ja valittavat kun joutuvat sitten työttömäksi jäätyään maksamaan laina lyhennyksiä ja tatkuvasti nousevia korkoja vaikka Kela ei hyväksy niitä ollenkaan menoiksi?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta monilla ei ole fiksuja vaihtoehtoja.

Vierailija
2/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä joo, että toimeentulotukea ei saa opinto- ja asumistuen lisäksi edes kesällä, ellei opintolaina ole nostettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mikään taho sinänsä pakota, mutta jos rahat eivät riitä opintoihin niin silloin on vain pakko hakea sitä opintolainaa.

Vierailija
4/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella, jos ei kykene työntekoon opintojen jälkeen. Laina on hetkessä maksettu. Ei sitä kelan tuella makseta vaan palkasta.

Vierailija
5/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi kuolla nälkäänkin jos ei töitä saa. Kukaan ei pakota. Moni myy itseään myös.

Vierailija
6/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pakota. Mutta voi elo käydä hyvin tukalaksi pelkällä opintorahalla ja asumistuella. 80-luvulla melkein kaikki ottivat lainaa ja valmistuivat suoraan lamakaudelle työttömiksi. Itse olin ehtinyt muutaman vuoden olla töissä ennen kuin sain esikoisen 80-luvun lopulla. Sen jälkeen ei töitä ollutkaan vuosikausiin, mutta lainaa maksoin pois äitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella. Korko oli opintolainassakin reilusti yli 10 %.

Vierailija
7/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan pakota, mutta saadaksesi tttukea joudut nostamaan. Itse olin sen verran onnellisessa tilanteessa, että ei tarvinnut ottaa lainaa, koska elin niukasti ja tein töitä kesät.

Vierailija
8/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ottanut opintolainaa. Lahjarahoja oli säästössä ja kesätöistä sain tuloja.

Vierailija
9/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä joo, että toimeentulotukea ei saa opinto- ja asumistuen lisäksi edes kesällä, ellei opintolaina ole nostettu.

Onko muutettu noin? Koska jos on niin hyvä. Aiemmin ei nimittäin saanut opintotukeakan jos ei nostanut opintolainaa ja sitten opiskeltiin pelkän asumistuen ja toimeentulotuen varassa ja se oli kyllä yks kettumaisimpia ratkaisuja mitä voi olla. Opintotuki kuitenkin oli tuolloin vain vähän toimeentulotukea isompi, mutta sekin vähän olisi ollut parempi ja enemmän tuloa.

Vierailija
10/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelun pitäisi olla ensisijaisesti niille, jotka kykenee työllistymään heti opintojen jälkeen. Se on suorastaan vattuilua veronmaksajille ja yhteiskunnan varojen tuhlausta jos valmistuu kortistoon.

Vierailija
11/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan mikään taho sinänsä pakota, mutta jos rahat eivät riitä opintoihin niin silloin on vain pakko hakea sitä opintolainaa.

Ennen opintojen ohella tehtiin töitä ja näin ei tarvinnut ottaa lainaa tai mitään tukia kun sai palkkaa. Esimerkiksi itse tein ilta- ja yövuoroja samalla kun kävin lukiota. Mutta nykyinen nuoriso tuskin ees kykenis siihen kun palavat jo loppuun pelkästä opiskelusta.

Vierailija
12/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli ottaa, kun oli kolme lasta elätettävänä eikä mahdollisuutta tehdä töitä opintojen ohessa. Sitten toisen opiskeluvuoden jälkeen oli mahdollisuus kesätöihin ja lainaa ei enää tarvinnut. Hyvin vähällä elettiin.

Vierailija
13/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu sen ottamaan, jos ei joku muu elätä opiskelijaa tai opiskelija ei elätä itseään työnteolla. Sillä pelkällä asumistuella ja opintotuella aika mahdotonta tulla toimeen omillaan. Se opintotuki on joku 280 euroa yksinasuvalla ja asumistuki kattaa korkeintaan 80 prosenttia vuokrasta.

Vierailija
14/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt mennyt jonkun tunteisiin se että joku on opiskelut valtion piikkiin ja ei mennytkään töihin siihen mihin jonkun mielestä piti mennä? Kuules nyt voit vaikka kuolla vi.tutukseen tai mennä risusavottaan itse. Ota elämäntehtäväksesi hyökätä ensin niiden kimppuun jotka ei päivääkään ole töitä tehnyt elämässään. Ihmeelliset pakkomielteet ihmisillä toisten elämästä.

Vierailija
15/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan pakota, mutta saadaksesi tttukea joudut nostamaan. Itse olin sen verran onnellisessa tilanteessa, että ei tarvinnut ottaa lainaa, koska elin niukasti ja tein töitä kesät.

Minä otin opintolainaa mutta humputin rahat omiin huvituksiin. Asuin kotona vanhempieni talossa olevassa yksiössä, josta en maksanut mitään kuluja ja söin vanhempieni luona. Jossain vaiheessa se laina tuli maksettua, en tarkkaan muista milloin ja miten.

Vierailija
16/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty maksamaan opintolainaa pois niin eikö silloin kannata mennä pyytämään apua velkaneuvojalle eikä marista asiasta netissä?

Vierailija
17/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutettu noin? Koska jos on niin hyvä. Aiemmin ei nimittäin saanut opintotukeakan jos ei nostanut opintolainaa ja sitten opiskeltiin pelkän asumistuen ja toimeentulotuen varassa ja se oli kyllä yks kettumaisimpia ratkaisuja mitä voi olla. Opintotuki kuitenkin oli tuolloin vain vähän toimeentulotukea isompi, mutta sekin vähän olisi ollut parempi ja enemmän tuloa.

Milloin muka opintotuki on ollut toimeentulotukea suurempi? Jokainen nykyopiskelija olisi onnellinen, jos saisi toimeentulotuen verran rahaa ilman lainanottovelvollisuutta.

Vierailija
18/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pakotettiin ottamaan opintolainaa mutta nimi oli vain sosiaalinen luotto. Kuulemma sen takia, että epistö, kun joku voisi opiskella pelkällä toimeentulotuella sitten ja jotkut joutuu ottamaan lainaa. En olisi saanut pankkilainaa kun oli ennestään jo velkaa ulosotossa. Fair play sanoisin.

Ai ei ollut pakko? No sellainen 200€ Opintorahaa ei riittänyt elämiseen plus asumistuki. Kumppanilla surkea tulit. Ei olisi pystynyt elättämään vaikka olisin pyytänyt, enkä tuollaista tilannetta edes haluaisi. Oli lapsiakin elätettävänä ja opiskelu plus työ iltaisin ei oikein olisi sopinut. Hieman liian vähän järkeviä vaihtoehtoja tuossa oli jätetty mielestäni. Lopetinkin opiskelun kun pari kk olin vetänyt 600€ lainaa per kk, jotta sain minimi toimeentulotuet mitä työttömänä sain. Tuosta käytännöstä eli pakkolainasta velkaisille luovuttiinkin kuulemma melko pian. Ei ehkä moni olisi suostunut.

Vierailija
19/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tuo kesäjuttu menee. En usko että sossun täti voi sanoa, että rahaa tippuu nyt 0, vaikka ei olisi töitä, jos et ole ottanut lainaa. Muistaakseni tuollaista ei ollut aikaisemmin, vaan kesällä opiskelija vertautuu työttömään.

Vierailija
20/47 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo kesäjuttu menee. En usko että sossun täti voi sanoa, että rahaa tippuu nyt 0, vaikka ei olisi töitä, jos et ole ottanut lainaa. Muistaakseni tuollaista ei ollut aikaisemmin, vaan kesällä opiskelija vertautuu työttömään.

Noin se menee, sanoja ei ole sossun täti, vaan kelan kone. Opiskelija vertautuu työttömään vain jos lainat on nostettu täysimääräisinä. Tämä on Sipilän hallituksen peruja.