Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuushäiriön paheneminen lomalla

Vierailija
09.07.2023 |

Sairastan kyseistä häiriötä , olen ollut koko kevään ilman lääkitystä. Fiilis ollut hyvä ja fyysiset oireet ollut minimissä. Lähdin mökille lomalle ja aloin saamaan Paniikkikohtauksia ja olo todella ahdistava. Miten paikka, joka ennen saanut olon rennoksi tekeekin näin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkas sää, silmille kirkasta? Aivot reagoivat valoonko.

Vierailija
2/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkas sää, silmille kirkasta? Aivot reagoivat valoonko.

No miksi sitten kotona aurinkoisella terassilla ei käy näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut joka päivä tsempata ajatukset mukaviksi mutta fyysiset oireet tekee mahdottomaksi. mietin jo kotiin lähtöä jos tämä tällaista on

Vierailija
4/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoisuus ahdistaa toisia ja ahdistus helpottaa syksyllä. Toisia taas valon lisääntyminen auttaa. Nämä ovat ihan fysiologisia juttuja.

Vierailija
5/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, jos valo vasta nyt tekee tuon. Valoisaa on ollut kuitenkin jo suht pitkään

Vierailija
6/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitkö jotain tekemättömiä töitä alitajunnassasi?

Tekemätön työ voi olla lomailukin. Nyt pitäisi lomailla ja rentoutua, teenkö sen oikein?

Pystytkö pysähtymään, ottamaan eteesi vaikkapa kupin teetä ja istumaan paikoillesi kuuntelemaan mitä ääniä kuulet?Keskittymään yhteen ääneen kerrallaan. Lintujen laulu. Varisten raakkuminen. Tuuli. Laineiden liplatus. Veneen moottorin ääni. Kiehuva vesi.

Vierailija
7/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksin vai toisten seurassa?

Vierailija
8/23 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksin vai toisten seurassa?

Oma perhe . Sukulaisia täällä seudulla on ja moni tietysti haluaisi nähdä.

Vierailija
9/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitkö jotain tekemättömiä töitä alitajunnassasi?

Tekemätön työ voi olla lomailukin. Nyt pitäisi lomailla ja rentoutua, teenkö sen oikein?

Pystytkö pysähtymään, ottamaan eteesi vaikkapa kupin teetä ja istumaan paikoillesi kuuntelemaan mitä ääniä kuulet?Keskittymään yhteen ääneen kerrallaan. Lintujen laulu. Varisten raakkuminen. Tuuli. Laineiden liplatus. Veneen moottorin ääni. Kiehuva vesi.

En mielestäni ressaa mitään työhommia

Vierailija
10/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut joka päivä tsempata ajatukset mukaviksi mutta fyysiset oireet tekee mahdottomaksi. mietin jo kotiin lähtöä jos tämä tällaista on

Tuo ei auta. Anna sen sijaan ahdistuksen tulla. Sillä on viesti. Onko uupumusta? Onko ahdistuksen taustalla surua? Ikävää? Kaipausta? Pelkoa? Nostaako mökki tunteen yksinäisyydestä? Kaipuusta? Onko mökki vaatimusten "paratiisi"? Onko ajatuksena pitäisi sitä pitäisi tätä?

Jos annat ahdistukselle tilaa, se voi olla paras kaverisi kun se antaa sinulle tietoa siitä kuka sinä olet, mitä sinä tarvitset, mitä sinulle kuuluu jne.

Kirjoita mökillä tunteistasi ja kokemuksistasi, pidä aamusivuja(netistä löytyy ohjeita tähän), anna itsesi rentoutua ja ahdistuksen elää oma aikansa. . . sehän menee yleensä ohi kuitenkin. Älä nyt kuitenkaan pakene mökiltä!

Ja vielä neuvo, keskity hetkeen! Sinulla ei ole muuta kuin tämä hetki. Mennyt on mennyttä ja tulevaa ei vielä ole.

Jaksamista.

Vierailija
11/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis ollut muuten töissä/koulussa ja aloitit vasta nyt loman? Mulla lisäs aikoinaan loma-ajat ahdistusta, kun päivärutiini katkes yllättäen. Toinen mikä voi vaikuttaa, on klassinen lomastressi = "lomailla pitäisi olla niin zen ja rentoutua" ja lopulta se itse ajatus aiheuttaa enemmän stressiä.

Tsemppiä, kyllä ahdistus joskus laimenee!

Vierailija
12/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinien muutos voi ahdistaa. Tai sitten ne lukuisat "toivotut" sukulaisvierailut voi ahdistaa.

Vierailija
13/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu aloitin tuossa juhannuksen jälkeen loman ja elämäntilanne on hieman stressaava kun syksyksi pitää etsiä uusi työ. Olen asian kanssa luottavainen, mutta ulkopuolisten kysely ei tietenkään helpota asiaa. En koe, että mun tarvitsisi selitellä kenellekään yhtään mitään, mutta silti ihmiset usein jää asiaa vatvomaan.

Lisäksi minä nautin mökillä ihan vain siitä olemisesta , ilman kummempia suunnitelmia. Puoliso sitten taas haluaisi keksiä joka päivälle jotakin ja nähdä paljon ihmisiä. Olen kyllä ilmaissut asian niin, että hän saa käydä kylässä , mutta minä en välttämättä aina halua tai jaksa mennä mukaan. Ehkä tämä lisää hieman ahdistusta kun koko ajan pitäisi olla tekemässä sitä ja tätä.

Vierailija
14/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia, että ahdistuneena huimaa?

Vierailija
15/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet sitä mitä itse haluat. Ei sitä mitä muut.

Vierailija
16/23 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin sitä, että sinulla on ehkä liikaa odotuksia lomaan liittyen. Mietit, että fiiliksen pitäisi olla hyvä ja loman pitäisi mennä mukavasti. Sitten huomaa ettei mikään tule ns pakottamalla. Tämän olen itse huomannut. Jos en odota paljon niin jokin pieni juttu saattaakin ilahduttaa. Sitten jos odotan paljon tai yritän pakottaa hyvää oloa niin olen vaan entistä stressaantuneempi. Alku kesä meni ajatuksissa, että pakko olla mukava kesä. Vasta nyt yhden vähän epäonnistuneen reissun jälkeen olen päässyt fiilikseen, että mitä väliä ja yritän nauttia edes jostain. Tämä ajatus auttaa ja huomaamatta voin paremmin. Ehkä ahdistuneelle rutiinien merkitys ja päiväohjelma on tärkeää. On lomalla ehkä liikaa aikaa miettiä kaikkea. Tämä voi olla yksi syy. Itsellä pieni laiskuus on parempi kuin kiire silti.

Vierailija
17/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin mietin sitä, että sinulla on ehkä liikaa odotuksia lomaan liittyen. Mietit, että fiiliksen pitäisi olla hyvä ja loman pitäisi mennä mukavasti. Sitten huomaa ettei mikään tule ns pakottamalla. Tämän olen itse huomannut. Jos en odota paljon niin jokin pieni juttu saattaakin ilahduttaa. Sitten jos odotan paljon tai yritän pakottaa hyvää oloa niin olen vaan entistä stressaantuneempi. Alku kesä meni ajatuksissa, että pakko olla mukava kesä. Vasta nyt yhden vähän epäonnistuneen reissun jälkeen olen päässyt fiilikseen, että mitä väliä ja yritän nauttia edes jostain. Tämä ajatus auttaa ja huomaamatta voin paremmin. Ehkä ahdistuneelle rutiinien merkitys ja päiväohjelma on tärkeää. On lomalla ehkä liikaa aikaa miettiä kaikkea. Tämä voi olla yksi syy. Itsellä pieni laiskuus on parempi kuin kiire silti.

Hei. Tuo voi olla ihan totta, että sitä liikaa suunnittelee ja haluaa , että kivaa pitää olla.

Vierailija
18/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina tuli loman alkaessa ahdistus päälle, kun yhtäkkiä rutiineja ja kiirettä ei ollutkaan. Vieläkin tulisi jos ei olisi lääkkeitä. Olen ollut jo muutaman vuoden terapiassa ja tähän asiaan sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Jostain syystä pysähtyminen tekee tän aina.

Vierailija
19/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei pysty oleen mökillä. Nukkuminen on niin huonoa siellä. Alkaa ahdistaa ilman diagnoosejakin.

Vierailija
20/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkotsemppaaminen  ja positiiviset ajatukset,ei varmaan paljon tilannetta paranna. Tilanteen hyväksyminen kyllä, "nyt ahdistaa". piste. Sille ei tarvitse tehdä mitään ja se lähtee pois kun sitä ei koko ajan yritä työntää pois, mitä kovemmin sitä vastaan taistelee, sitä kovemmin se iskee. Erilaisten rentouttavien toimintojen kokeilu on toki sallittu ja suotavakin.