Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hämähäkki on aina ällöttävä, mutta kärpänen tai hyttynen ei?

Vierailija
09.07.2023 |

Samanlaiset jalat niillä on ja ei kauneimpia elukoita.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhtä ällöjä.

Vierailija
22/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hämähäkit ällötä. Nehän on oikein söpöjä.

Ja tarpeellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkit on söpöjä ja hyödyllisiä. Ja taitavia. Melkoisen ihmeellisiä otuksia.

Vierailija
24/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämikset ovat minusta paljon kivemman näköisiä kuin kärpäset tai hyttyset. Googlaa hyppyhämähäkit, ihanampia söpöliinejä saa hakea!

Vierailija
25/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpäsistä tulee likainen olo, mutta hämähäkit ovat symppiksiä. 

Vierailija
26/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua enemmän ällöttää raatokärpäset, jotka oleilevat ties missä paskaläjissä kuin hämähäkit. 

Vierailija
27/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lemmikkihämis ole yhtään ällöttävä. Kärpäset sen sijaan ovat. Hyttyset eivät ole ällöttäviä, mutta ärsyttäviä kylläkin. 

Vierailija
28/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ällöä hämähäkkejä, mutta kärpäsiä kyllä. Hyttyset on ärsyttäviä. Oikeasti tykkään hämähäkeistä eniten, koska ne syö ällöjä öttiäisiä pois, eikä tule surisemaan tai inisemään korviin.

Vierailija
29/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propagandalla painettu ihmisten mieliin sellaseks.. Hämis ei oikeesti tee mitään, ne puree ainoastaan silloku niitä provosoi ihan huolella, välillä ei sillonkaa. 

Minä olen lapsesta asti pelännyt yökkösiä ihan hirveästi. Eiväthän nekään mitään pahaa sinänsä tee; eivät pure tai pistä. Silti kammoan niitä enemmän kuin vaikkapa ampiaisia jotka saattavat pistää. Enpä tiedä miksi näin.

Vierailija
30/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhatjalkaiset ne vasta ällöttäviä onkin vaikka ovat samanlaisia hyötyolioita kuin hämähäkitkin.

Mä olin lapsena ihan nokka kiinni tuhatjalkaisessa, kun kivi tuli käännettyä ympäri.

Aika kiehtovia otuksia ne on.

Mulle muurahaisten invaasio iholle on ollut jotain, mistä sain kauhun väristyksiä aikaiseksi.

Vierailija
31/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuli 🤭 Katsopa tarkemmin niitä jalkoja. Hämähäkki nimittäin ei ole hyönteinen ollenkaan. Sillä on kahdeksan jalkaa kun taas hyönteisillä niitä on kuusi. Hämähäkki kuuluu niveljalkaisten sukuun niin kuin esimerkiksi ravut.

Vierailija
32/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa jotkut hämähäkkilajeista ovat hyvinkin kauniita, oikein läheltä katsottuna. Yli kaksisenttisiä ei kannata ottaa käteen. Voivat purra. Mutta ne ovat itseasiassa ihan hyödyllisiä hyönteisiä. Eivät siis mitään ihmisille vaarallisia. Ei niitä tarvitse pelätä, inhota, tai tappaa. Antakaa niiden olla ja elää rauhassa omaa elämäänsä. Jokaisella eläinlajilla on oma ekologinen paikkansa ja tehtävänsä luonnossa ja täällä.

Hämähäkin ei ole hyönteisiä. Ne ovat hämähäkkieläimiä.

Vierailija
33/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa jotkut hämähäkkilajeista ovat hyvinkin kauniita, oikein läheltä katsottuna. Yli kaksisenttisiä ei kannata ottaa käteen. Voivat purra. Mutta ne ovat itseasiassa ihan hyödyllisiä hyönteisiä. Eivät siis mitään ihmisille vaarallisia. Ei niitä tarvitse pelätä, inhota, tai tappaa. Antakaa niiden olla ja elää rauhassa omaa elämäänsä. Jokaisella eläinlajilla on oma ekologinen paikkansa ja tehtävänsä luonnossa ja täällä.

Mulla oli rivarissa niillä pesiä takaoven pielessä. Kivoja vaaleita pussukoita täynnä hämisvauvoja. Makuuhuoneessa niitä roikkui aina muutama pään yläpuolella katosta. Yhtäkään kärpästä tai hyttystä ei pörrännyt sisällä vaikka kesällä pidin takaovea auki koiran takia. Ne oli mun ötökkävahteja ja frendejä.

Vierailija
34/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Propagandalla painettu ihmisten mieliin sellaseks.. Hämis ei oikeesti tee mitään, ne puree ainoastaan silloku niitä provosoi ihan huolella, välillä ei sillonkaa. 

Minä olen lapsesta asti pelännyt yökkösiä ihan hirveästi. Eiväthän nekään mitään pahaa sinänsä tee; eivät pure tai pistä. Silti kammoan niitä enemmän kuin vaikkapa ampiaisia jotka saattavat pistää. Enpä tiedä miksi näin.

Fobioille ei ole mitään järjellistä selitystä. Itse pelkään hissejä, vaikka en ikinä ole jäänyt jumiin hissiin tms. Jos jostain syystä on pakko käyttää hissiä lähes tulkoon hyperventiloin kauhusta. 

Vierailija
35/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkki ei ole ällöttävä. Vanhan tiedon mukaan se tuo taloon onnea.

Mitään eläintä ei kuulu tappaa, mutta ne voi häätää tai viedä pois asunnosta.

Vierailija
36/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vasta kaikkein ällöttävimpiä ovat.

Ihmiset jäävät kakkoseksi hyönteisille siedettävyydessä.

Vierailija
37/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että hyttysen ansaitsevat tulla tapetuiksi. Samoin kärpäset muurahaiset, jos tulevat minun kotiini. Täistä, luteista jne. nyt puhumattakaan. Onneksi niitä ei ole näkynyt. 

Vierailija
38/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan aikaan, jos sinun päähäsi joskus tulee täitä. Siinäpä on mukava yrittää häätää niitä ilman, että tappaa. 

Vierailija
39/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kärpänenkin ällöttävä. Perhonen on ainoa ötökkä joka ei ole.ällö.

Päiväperhosilla on kyllä kauniit siivet kun ne lepattelevat jonkin etäisyyden päässä. Mutta läheltä katsottuna...

Mulle kerran tuli perhonen ihan rinnuksille istuskelemaan. Ghhhh! Samanlainen hyönteisen ruumis sillä on. Verkkosilmät ja lisäksi kammottavaa imukärsä!

Vierailija
40/64 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fobioille ei ole mitään järjellistä selitystä. Itse pelkään hissejä, vaikka en ikinä ole jäänyt jumiin hissiin tms. Jos jostain syystä on pakko käyttää hissiä lähes tulkoon hyperventiloin kauhusta. 

Näinpä. Omalla kohdallani uskon että osasyy fobialle on se, kun lapsena yöllä heräsin janoon ja meinasin juoda vesilasista jossa lilluikin todella iso yökkönen. Onneksi en kerennyt ottaa hörppyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi