Miten asumistukien lopetus vaikuttaa elämääsi?
Kommentit (88)
Olen työtön ja saan asumistukea ja perustoimeentulotukea. JOS asumistuki minulta lähtisi, jota epäilen, saisin vuokrani kokonaan perustoimeentulotukena. Eli saisin saman rahan kun nyt mutta se olisi pelkkää perustoimeentulotukea. Eli mikään ei muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin jotta seurataan tilannetta ja jos päätyvät poistamaan asumistuen niin se häätyy sitte hakee sitä viimesintä tukee elikkästä toimeentulotukee ja ei siinä, sutte se riemu repee ku sittehän sossu maksaa vesimaksut, sähkölaskut ja mitä kaikkee.....
Näin täällä jo naapurit puhuu vesilaskuista et ihan sama paljo on ku sossu maksaa.
Tarvittaessa reseptilääkkeetsissu kustantaa ja mitä niillä on harkinnanvaraista.Hallitus selvittelee että voidaanko toimeemtulotuki evätä tarvittaessa kokonaan jos esimerkiksi hakijan työnhakuvelvoitteet eivät täyty tai tämä koeltäytyy osoitetusta työvoimapalvelusta.
Onhan se ihan reilua että saadaan passiivisiakin aktivoitua.
Työkyvyttömyyseläkkeellä on paljonkin passiivisia. Samoin työelämässä pienipalkkaisilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Ne on nuo tuet melko eriarvoistavia. Minä en ole koskaan saanut asumistukea omakotitalooni, mutta tismalleen samoilla tuloilla, samalla lapsimäärällä, työkaverini saa vuokransa lähes kokonaan kelalta. Outoa on se, että omistamisesta rangaistaan, kuitenkin lainalyhennykset ja asunnon kulut ovat huomattavasti suuremmat kuin vuokra.
Sinä maksat omaa omaisuuttasi, vuokralainen ei joten ei mielestäni outoa että omaisuutesi ei kartu veronmaksajien rahoilla.
Eipä kannata siis työnteko osa-aikaisena enää ollenkaan, alle 900€ kuukaudessa jäisi käteen raskaasta työteostakin, mieluummin olen työttän.
Mutta sitähän hallitus näköjään haluaa.
Ei paljoa vaikuta vaikka lopetettaisiin kokonaan. Tod.näk sitä vaan vähennetään mutta mun talous ei kaadu vaikka lopetettaisiin.
No sitten pitäisi hommata se teltta.
Asun ulkomailla vaikka kirjat on Suomessa, joten ei vaikuta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa vaikuta vaikka lopetettaisiin kokonaan. Tod.näk sitä vaan vähennetään mutta mun talous ei kaadu vaikka lopetettaisiin.
Ja saisin sen toimeentulotuessa takas mutta vaikken saisi niin silti pärjään kyllä hyvin :)
Ei mitenkään, koska en asu omistusasunnossa eikä tilillä ole lähellekään 10 000e
Vaikuttaa se muhun siten, että stressaan enemmän mun lapsen takia. Hän käy osa-aikatyössä matalapalkka-alalla ja saa pientä asumistukea, joka on tehnyt työssä käynnin juuri ja juuri kannattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa se muhun siten, että stressaan enemmän mun lapsen takia. Hän käy osa-aikatyössä matalapalkka-alalla ja saa pientä asumistukea, joka on tehnyt työssä käynnin juuri ja juuri kannattavaksi.
No miksi sä stressaat? Asuuko lapsesi omistusasunnossa tai onko hänellä tilillä yli kymppitonni?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään. Lähinnä ihmettelen kuka niitä tukia saa. Edes meidän nyt jo aikuiset lapset ei ole koskaan saanut mitään tukia.
Eivätkö edes opintotukea?
Jos asumistuki lopetettaisiin, minulla olisi sen jälkeen varaa sellaiseen asuntoon, jonka vuokra olisi 150 e kuussa.
Ei mitenkään, tämä hallitus vetelee viimeisiään, eivät ehdi mitään lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin jotta seurataan tilannetta ja jos päätyvät poistamaan asumistuen niin se häätyy sitte hakee sitä viimesintä tukee elikkästä toimeentulotukee ja ei siinä, sutte se riemu repee ku sittehän sossu maksaa vesimaksut, sähkölaskut ja mitä kaikkee.....
Näin täällä jo naapurit puhuu vesilaskuista et ihan sama paljo on ku sossu maksaa.
Tarvittaessa reseptilääkkeetsissu kustantaa ja mitä niillä on harkinnanvaraista.Hallitus selvittelee että voidaanko toimeemtulotuki evätä tarvittaessa kokonaan jos esimerkiksi hakijan työnhakuvelvoitteet eivät täyty tai tämä koeltäytyy osoitetusta työvoimapalvelusta.
.
Esim. Kuntouttavista voi työkykyinen kieltäytyä . Ei anna lupaa kirjata sitä suunnitelmaan. Niihin ei ole pakko suostua. Pitää tietää omat oikeudet. Kaikki ei vaan tiedä ja suostuvat tukien menettämisen pelossa. Työkkäri jättää rauhaan ne ketkä tietää oikeutensa.
Sitä jos sanoo työkkärile että kuka on päättänyt ilman lääkärillä käyntiä kuntouttavasta ja vaatii lääkärissä käyntiä että tarviiko kuntoutusta ni työkäri jättää rauhaan. Ite olen joutunut tekee kerran valituksen oikeusasiamiehelle työkkärin toiminnasta. Työkkäri sai huomautuksen.
Jäisi 70€ vähemmän elämiseen, koska en nosta toimeentulotukea. Kaikki työkin sitten leikkaisi tukia, joten en varmaan tekisi enää mitään ja yrittäisin sinnitellä neljä vuotta.
Ei hätiämitiä. Tuomari määräsi että saan vankilasta katon pään päälle.
Naurattaa kun ihmiset täällä öyhöttävät hysteerisenä asioista, jotka ovat aikaisintaan vuoden päästä ajankohtaisia. Jos nyt ikinä edes päätyvät laiksi asti. Lain säätäminen ei Suomessa tapahdu hallitusohjelmassa, jos ette vielä tienneet.
Mikäs täällä sillan alla elellessä. Jos haluaa matkustaa voi mennä sillan päälle.
Eihän asumistukea olla lopettamassa, joten telttaa en tarvitse. Sitten saan toimeentulotukena, jos näin käy että asumistukea en saa tai se lopetetaan. Ei syytä huoleen!
Kyllä suomessa pärjää hyvin tukien varassa eläessäkin. :)