Suomessa 1300 työtöntä hitsaaja, mutta silti työvoimaa ei löydy?
Mm. Filippiineiltä asti täytyy hitsaajat palkata. Silti Suomessa hitsaajat hakee töitä. Eikö työpaikoista ilmoiteta tarpeeksi hyvin vai haluavatko työnantajat maksaa mahdollisimman vähän palkkaa ulkomaalaisille, joille se on kuitenkin jo koko omaisuus? Kelpaisiko sama palkka suomalaisille? Miksi suomalainen työ ja suomalaiset tekijät eivät löydä toisiaan? Uskon, että osaavia ja halukkaita löytyisi. Kohtaaminen on tehty vaikeaksi. Miten?
Kommentit (194)
Osallistuin puhelimessa tehtyyn määräaikaisen projektin työhaastatteluun. Haastattelija kävi CV:ni läpi ja kysyi lopuksi :"Osaatko miten hyvin hitsata?". Vastasin: En kovin hyvin, eikä ole voimassaolevia pätevyyksiäkään. Haastattelija sanoi että no mietitään asiaa ja tässä ei nyt pätevyyksiä haetakaan. Tunnin päästä soitti ja kertoi että ottaa minut töihin ja lupasi palkkaa kaksi euroa tunnilta enemmän mitä olin pyytänyt. Okei..Tämähän sopii.
Meitä valittiin projektiin kolme minun lisäkseni. Vielä projektin alkupalaverissa ja perehdytyksessä kysyttiin porukalta hitsaustaidosta. Kolme muuta kaveria kertoivat hitsanneensa kaikenlaista, pätevyyksiä ei kellään. Pari kaveria olivat kovin ammattitaitoisia puheessaan. Minä ja eräs toinen hiljaisia.. Seurailin porukan touhuja hiljakseen projektin aikana ja alkoi paljastua: a) alkoholisti b) alkavaa muistisairautta poteva kaveri, ei ollut enää hitsariksi ja oli raskas perässä vedettävä c) hiljainen herrasmies, kiertänyt paljon työmaita ja oli hitsauskokemusta aika monestakin paikkaa maailmalla. Yleensä todella haastavia. Juteltiin aiheesta paljon ja koitin oppia itse lisää.
No erään pitkän päivän lopuksi pomo tuli kiirellä sanomaan minulle: Sinähän olit ihan hyvä hitsari? Tee tänä iltana vielä nuo tuossa, niin saadaan aamuksi maalaukseen. Vastasin, että en minä nyt kovin hyvä hitsari ole, mutta pitää tehdä jos ei muita ole. Polttelin raudat kasaan ja kävin vielä kysymässä että josko joku tarkistaisi, riittääkö laatu. Riittää se oli vastaus olan yli.
Työmaan viimeisenä päivänä pomo tuli jutuille ja kiitteli hyvästä työnjäljestä ja erikoisesti hyvästä hitsauksesta. Ja lupasi toimia suosittelijana tarvittaessa.
Tarinan opetus: Älä luule itsestäsi liikoja.
Työnantaja tykkää perseennuolijoista, ei taito niin väliä. Kokemusta on hitsaajan ammatista.
Mielistelijät sai olla töis ja vaikka kuin hyvä ammattimies oli, niin pakkolomalle. Huono palkka ja vaativa homma,
en suosittele kenellekkään hitsaajan ammattia. Toisekseen suomen työantajat on itse pilannut kaiken omilla vittuilulla.
Se voi kyllä olla, että sellainen vanhempi ikänsä raskasta työtä tehnyt hitsaaja on siinä kunnossa trveydeltään, että ei sitä vaan voi käytännössä palkata. Se on eri asia istua toimistossa, kun kontata hitsaamassa jotain laivaa aamusta iltaan.
Minkälaista saumaa ne työttömät hitsarit vetää ja onko ne halukkaita muuttamaan työn perässä?
Tuo on juuri se todellisuus. Ikä painaa ja alkoholisoituminen on työttömien ongelma, etenkin jos ne on aiemmin tienannut sitä rahaa mitä juoda. Lisäksi paikat menee rikki iän mötä ja läskiäkin alkaa kertymään.
Ne filippiini hitsaajat testataan perusteellisesti ja on oikeasti ihan huppuhitsaajia, joita tänne otetaan. Helppo valinta työnantajalle, jos pitäisi ottaa joku elämästä vieraantunut pitkäaikaistyötön tai filppari.
Presidentti Stubb lupasi avajaispuheessaan 2,5 miljoonaa euroa saarivaltioille, joilta merenpinnan nousu uhkaa tuhota elinolot.
Samalla Suomi leikkaa omasta ilmastorahoituksestaan
Vierailija kirjoitti:
Koulutus kestää muutaman kuukauden, paljonko sitä palkkaa pitäisi saada, että työ kelpaa??
Koulutus ei riitä. Pitää olla työkokemusta. Sitä on suomalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitti huomiota tuossa jutussa, että vuokra työ firma oli lainannut matkarahat. Lainannut. Sillä lailla. Sitten ihminen jättää perheensä, työskentelee täällä hikipajassa minimipalkalla ja yrittää säästää, että pääsisi vuoden tai kahden päästä näkemään perheensä.
Suututti niin paljon tuo artikkeli.
No niinpä! Pientä orjatyön makua tässä.
Oliko Satonen taas reissussa ja toi lisää orjia Suomeen veronmaksajien elätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitti huomiota tuossa jutussa, että vuokra työ firma oli lainannut matkarahat. Lainannut. Sillä lailla. Sitten ihminen jättää perheensä, työskentelee täällä hikipajassa minimipalkalla ja yrittää säästää, että pääsisi vuoden tai kahden päästä näkemään perheensä.
Suututti niin paljon tuo artikkeli.
No niinpä! Pientä orjatyön makua tässä.
Oliko satonen taas reissussa ja toi lisää orjia veronmaksajien elätettäväksi.
Pitää paikkansa, ennen pidettiin hitsaria arvostettuna tekijänä. Nyt pitää mielistellä vaikka on hitsannut monet kokeet ja on mielestään ammattilainen. Ei riitä, että olet hyvä vaan käsistäsi, pitää aina hymyillä ja mielistellä eikä mitään negatiivista saa mistään sanoa. Kyllä voit negatiivista sanoa jostain muusta työntekijästä pomolle siitä moni pomo tykkää.
Todennäköisesti sillä yhdellä työttömällä tohtorilla on enemmän älliä päässä kuin teidän koko suvulla yhteensä...