Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttuuko kuukupin poisto koskaan helpoksi?

Vierailija
09.07.2023 |

Tämä on nyt toinen kerta elämässä kun yritän oppia kuukupin käyttöä. Ensimmäisellä kerralla treenasin yhdet kuukautiset, mutta käyttö jäi siihen, että kuppi kerran jäi niin jumiin ja hävisi niin syvälle että paniikki ehti iskeä etten näe sitä enää koskaan!😂 Siteiden helppous voitti.

Nykyään limakalvoni alkaa olla sen verran kuivat, että siteet ja tamponit tuntuu todella epämukavilta. Joten päätin kokeilla kuukuppia vielä kerran. Nyt toinen kierto harjoittelua takana ja edelleen joudun vaihtamaan melkein jokaisen tyhjennyskerran jälkeen siteisiin, kun se poistaminen vaan tuntuu niin epämukavalta, ettei todellakaan tee mieli lähteä runnomaan kuppia takaisin paikalleen. Käytössä koko S, joten ei pitäisi olla liian isokaan kuppi.

Poistoon menee noin puoli tuntia, iskee kylmähiki ja huono olo, pyörryttää. Kyllä se sieltä hitaasti mutta varmasti aina ulos lopulta tulee, mutta vaikea, epämukava ja kivulias prosessi tuo kyllä on.

Olen kuullut, että sitkeä harjoittelu kantaa hedelmää ja kun oikeat kikat oppii, on kuukuppi aivan voittamaton. Yritän vakaasti uskoa tähän, mutta alkaa kyllä usko horjua.

Vinkkejä ja tsemppauksia otetaan vastaan.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vaihdan kyllä sitkeästi aina takaisin kuppiin, kunhan runnotut paikat saa hetken huilia poisto-operaation jälkeen.

Ap

Vierailija
2/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole koskaan mitään ongelmia ollut. Työnnän kaksi sormea sisään, painan niillä kupin litteäksi ja vedän ulos. Prosessi kestää muutaman sekunnin.

Jos olet kuiva, käytä liukkaria!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupin poisto:

- Hoida kuppi mahdollisimman alas, että saat antennista kiinni. Onnistuu esim. menemällä kyykkyasentoon. Kuppi ei voi kadota minnekään, kyllä se sieltä laskeutuu :)

- Pidä antennista kiinni, että kuppi pysyy paikallaan. Ujuta sormi kupin kylkeä pitkin ja paina hellästi alipaine pois. Kuppi menee hieman kasaan, jolloin se on helppo vetää varovasti pois.

Kuppia ei kannata laittaa ns. kuivana sisään, vaan vasta menkkojen alettua. Ja silloinkin auttaa jos kupin kastelee vaikka lämpimällä vedellä ennen sisään laittoa. Auttaisikohan joku liukkarikin sinua, en tiedä :D

t: Kuukuppia vuosikaudet käyttänyt

Vierailija
4/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutu.

Vierailija
5/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma taktiikkani on työntää kolme sormea (peukalo, etu- ja keskisormi) kupin 'ympärille', sitten painan etusormella kuppia muita sormia vasten, jolloin kuppi painuu tavallaan kaksinkertaisena v-muotoon ja kupin imutyhjiö aukeaa. Sen jälkeen kupin poisto onnistuu helpommin kuin jos vain pelkästään yrittää vetää kupin 'hännästä'. Jos vuoto on runsasta, tyhjennys on hieman suttaista kylläkin -mutta ei mitään, mistä ei vedellä selviäisi!

Vierailija
6/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tämä perinteinen kommentti harjoitus auttaa. Eli kyllä harjoituksen myötä se muuttuu helpoksi. Eli kärsivällisyyttä.

Netistä kannattaa etsiä vinkkejä esim miten taitella kuppi sisäänlaitossa.

Itse harjoittelin poistoa joskus kotona ihan kyykky asennossa.

Kupin laittoa ja poistoa voi harjoitella muulloin kun kuukautisten aikana. Slloin kannattaa kostuttaa kuppi vedellä tsi liukuvoiteella koska enätin on kuivempi kuin kuukstisten aikaan.

Vierailija
7/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ehkä kokeilla liukkaria😁

Ongelmani taitaa olla siinä, että minulla on tosi pienet kädet (ja sormet), joten on tosi vaikeaa ylettyä kuppiin ylipäätään, saati sitten painelemaan reunoja jotta saisin alipaineen poistettua. Saan juuri ja juuri antennista kiinni, mutta itse kuppiin en edes ylety painelemaan. Täytyy kokeilla ensin tuota kyykkimistä!

Toivottavasti en koskaan joudu tyhjentämään tätä yleisessä vessassa😅

Ap

Vierailija
8/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista kuulla, että muillakin on samanlaisia ongelmia! Tsemppiä ea, itse painin saman asian kanssa! Ehkä tämä tosiaan harjoittelulla helpottuu!

Vierailija
9/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jäi myös käyttö ton poiston takia. Ei näitä nakkisormia tuonna sisälle mene kuin korkeintaan yksi, ei jää tilaa työskennellä😂😂😂

Vierailija
10/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ovat alussa aika jämäköitä, lisäksi lantionpohjan lihakset nostavat sitä ylöspäin ja alipaine pitää paikallaan. Sanoisin, että ajanmyötä helpottaa. Itsellä kaksi kuppia. Toisessa, vanhemmassa on yksi niistä kupin yläosan rei'istä hiukan vaurioitunut ja siihen on tullut sellainen alle millin pituinen rako. Huomasin, että tuo kuppi tulee aina helposti alas. Voi olla, että tuo ylimääräinen rako vähentää kupin alipainetta ja siksi ulosotto on helpompaa. Kyseinen kuppi on tosin enää vian varakäytössä. Mutta siinä askarteluvinkki, jos haluaa kokeilla eikä pelkää sitä skenaariota, että pitää sitten ostaa uusi kuppi, jos jotain menee vikaan,

älä lyhennä antennia, jos kuulut ihmisiin, joilla lantionpohjalihakset nostavat kupin ylöspäin. '

markkinoilla on myös sellainen kuppimalli, jossa tapin sijaan kupin pohjassa on lenkki. Olen joskus miettinyt, että se voisi ainakin itselle olla kätevämpi,

olen itse pitkä ja emätinkin on pidempää mallia, niin ei aina riitä  pituus sormissa, jotta pääsisin käsiksi antenniin, vaikka sormetkin on pitkät ja kapeat. Ei siinä auta kuin luovuttaa sillä kertaa, mennä tekmään jotain liikunnallista (vaikka kyykkyjä) ja yrittää sitten uudelleen. Niin kauan kun kupin laittaa sisään puhtain sormin ja kuppi on huolella putsattu, niin ei pitäisi terveellä ihmisellä olla ongelmaa esim. tulehdusriskin kanssa. Lantionpohjalihaksilla voi myös kuppia itse hiukan työstää alaspäin.

Vierailija
11/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne ovat alussa aika jämäköitä, lisäksi lantionpohjan lihakset nostavat sitä ylöspäin ja alipaine pitää paikallaan. Sanoisin, että ajanmyötä helpottaa. Itsellä kaksi kuppia. Toisessa, vanhemmassa on yksi niistä kupin yläosan rei'istä hiukan vaurioitunut ja siihen on tullut sellainen alle millin pituinen rako. Huomasin, että tuo kuppi tulee aina helposti alas. Voi olla, että tuo ylimääräinen rako vähentää kupin alipainetta ja siksi ulosotto on helpompaa. Kyseinen kuppi on tosin enää vian varakäytössä. Mutta siinä askarteluvinkki, jos haluaa kokeilla eikä pelkää sitä skenaariota, että pitää sitten ostaa uusi kuppi, jos jotain menee vikaan,

älä lyhennä antennia, jos kuulut ihmisiin, joilla lantionpohjalihakset nostavat kupin ylöspäin. '

markkinoilla on myös sellainen kuppimalli, jossa tapin sijaan kupin pohjassa on lenkki. Olen joskus miettinyt, että se voisi ainakin itselle olla kätevämpi,

olen itse pitkä ja emätinkin on pidempää mallia, niin ei aina riitä  pituus sormissa, jotta pääsisin käsiksi antenniin, vaikka sormetkin on pitkät ja kapeat. Ei siinä auta kuin luovuttaa sillä kertaa, mennä tekmään jotain liikunnallista (vaikka kyykkyjä) ja yrittää sitten uudelleen. Niin kauan kun kupin laittaa sisään puhtain sormin ja kuppi on huolella putsattu, niin ei pitäisi terveellä ihmisellä olla ongelmaa esim. tulehdusriskin kanssa. Lantionpohjalihaksilla voi myös kuppia itse hiukan työstää alaspäin.

Apua, lyhensin jo😅

Toisaalta kaikkialla lukee, ettei siitä pitäisi kuppia alemmas repiä muutenkaan, tuhottoman epämukavalta se vetäminen tuntuukin!

Ap

Vierailija
12/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä harvinaisen epmukava kapistus, samaa mieltä apn kanssa, mutta täälläkin harjoitellaan silti vielä koska niin moni vannoo että se on paras keksintö

Vierailija
13/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupin käyttö on tekniikkalaji, mutta toki oma anatomiakin vaikuttaa sekä kupin koko. Itse aloitin käytön joskus teini-iän loppupuolella ja käyttö ei ollut mitään mukavaa aluksi. Nyt yli kymmenen vuotta olen kuppia käyttänyt ja se on itselleni ehdottomasti paras ja mukavin menkkasuoja.

Mun vinkit kuukupin käyttöön:

älä laita kuppia kuivana sisään, kastele lämpimällä vedellä ensin

jos on valmiiksi kuivat limakalvot, niin joku silikonin kanssa yhteensopiva vesipohjainen liukkari voi auttaa

kuppia ei tule vetää pois ennen kuin kuppi on painettu vähän kasaan ja alipaine poistunut (tämä erityisesti, jos on kierukka)

älä lyhennä antennia kokonaan, sormille pitää jättää jotain mistä ottaa kiinni jos kuppi on vähän syvemmällä, kyykkyasento auttaa myös syvällä olevan kupin poistossa

taittele kuppi kunnolla ennen sisään laittoa, älä yritä survoa mitään puoliavonaista kuukuppia sisälle

Vierailija
14/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meissä on tosiaan anatomisia eroja :) Toisilla kupin käyttö luonnistuu helpommin, toisilla vaatii paljon harjoittelua. Joillekuille (harvoille) kupin käyttö ei valitettavasti ole lainkaan mahdollista.

Onko ap sinun kuppisi liian jämäkkä? Sinulla on varmaan (anteeksi :D) piukat paikat ja kuppi jämähtää sen takia liian ylös liian tiukasti. Ehkä voisit tutkia, olisiko markkinoilla löysempiä kuppeja. Tai voit tätä nykyistäkin ihan käsin muhjutella, jotta liiallinen jämäkkyys häviää.

Ja minun vinkkini poistamiseen ovat, että yritä hengitellä ja rentouttaa itsesi. Yritä ajatella, että mitään hätää ei ole, kuppi tulee kyllä lopulta pois. Ei ole paniikkia eikä kiirettä. (Kupin kanssa kun ei ole samanlaista riskiä TSS:ään kuin tamponin kanssa eli ei haittaa, vaikka kuppi olisi sisällä yliaikaa.)

Kyykisty leveään asentoon ja kokeile ensin yhdellä sormella, missä kuppi luuraa. Kun kuppi löytyy, ponnistele kevyesti sitä lantionpohjalihaksilla alaspäin, kunnes saat antennin kahden sormen väliin. (Joko pinsettiotteeseen peukalon ja etusormen väliin, tai etusormen ja keskisormen väliin.) Kun antenni on otteessasi, vedä antennista kevyesti sormin ja ponnista samalla kunnes kuppi on emättimen suulla.

Hivuta etu- tai keskisormi kupin reunan ja emättimen seinämän väliin ja rutista kuppi kasaan niin että alipaine purkautuu. Tässä vaiheessa ollaan jo voiton puolella :)

Oma tekniikkani on, että hivutan keskisormen kupin reunan ja emättimen takaseinämän väliin, rutistan kupin kasaan keskisormella ja samalla ikään kuin pyrin kääntämään kupin reunat pitkittäin keskisormeni ympärille. Sitten vedän kupin hitaasti ulos siten, että pyrin pitämään kupin reunat mahdollisimman lytyssä/taiteltuina.

Kannattaa tsekata myös Lunetten sivut, siellä on hyviä vinkkejä. Ja kannattaa myös kuivaharjoitella kupin kanssa eli ihan otat sen käsiisi ja tutkailet sen ominaisuuksia ja kokeilet erilaisia taittelutapoja :) Ja muutama tippa liukkaria voi myös olla avuksi.

Tsemppiä!

Vierailija
15/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin jäi kuukupin käyttö lyhyeen tuon takia. Paikat on niin kipeänä kuukautisten aikaan, niin kiva siihen lisäksi vielä runnoa kuppia ulos ja sisään kipeään alapäähän. Tuon alipaineen vapautustempun tiesinkin jo, mutta tuntuu niin epämukavalta tunkea sormia sen kupin lisäksi emättimeen. Täytyy varmaan antaa sille uusi mahdollisuus.

Vierailija
16/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin äskettäin tuon erikoisen mallin, jossa on antennin sijasta lenkki. Idea vaikuttaa hyvältä, ja pakkauksessa on kaksi erikokoista kuppia. Olen kokeillut parin päivän ajan, ja vaikuttaa siltä, että tuli tehdyksi virheostos: kupit ovat niin pehmeää muovia, että tuntuu suunnilleen siltä, että sovittelisi sisäänsä satsumankuorta. Tai omaa korvanipukkaa. Vaikea keksiä samantuntuista verrokkia noin omituiselle materiaalille.

Vertailukohtanani on isompi Lunette, josta on antenni leikattu kokonaan pois. Se toimi vuosikausia täydellisesti, vaikka onkin todettava ap:n kysymykseen, että joskus poistaminen oli hankalampaa kuin yleensä. Syitä lienee monia. Kuukuppi minun tapauksessani on loistokeksintö: helppo ja luotettava. Sen käyttö on vain harjoiteltava.

Vierailija
17/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukupin käyttö on tekniikkalaji, mutta toki oma anatomiakin vaikuttaa sekä kupin koko. Itse aloitin käytön joskus teini-iän loppupuolella ja käyttö ei ollut mitään mukavaa aluksi. Nyt yli kymmenen vuotta olen kuppia käyttänyt ja se on itselleni ehdottomasti paras ja mukavin menkkasuoja.

Mun vinkit kuukupin käyttöön:

älä laita kuppia kuivana sisään, kastele lämpimällä vedellä ensin

jos on valmiiksi kuivat limakalvot, niin joku silikonin kanssa yhteensopiva vesipohjainen liukkari voi auttaa

kuppia ei tule vetää pois ennen kuin kuppi on painettu vähän kasaan ja alipaine poistunut (tämä erityisesti, jos on kierukka)

älä lyhennä antennia kokonaan, sormille pitää jättää jotain mistä ottaa kiinni jos kuppi on vähän syvemmällä, kyykkyasento auttaa myös syvällä olevan kupin poistossa

taittele kuppi kunnolla ennen sisään laittoa, älä yritä survoa mitään puoliavonaista kuukuppia sisälle

Tuo alipaineen poistaminen on äärimmäisen tärkeää. Muuten tuntuu siltä, että kupin mukana tulevat sekä kohtu että nielurisat. Ja se sattuu. 

Vierailija
18/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuu se helpommaksi. Muistan, että itsellänikin kesti pitkään oppia oikea tekniikka, ja jossain vaiheessa vaihdoin hetkeksi takaisin siteisiin, kun en jaksanut säätää. Mutta lopulta alkoi onnistumaan, eikä ole sen jälkeen ollut ongelmaa. Mitään kipua kupin poistaminen ei kyllä itselleni ole koskaan aiheuttanut. Lantionpohjanlihaksilla saa kuppia alemmaksi, ja kun ylettää antenniin, saa hivutettua sitä sen verran, että ylettää litistämään kupin ja saa sen helposti irti.

Vierailija
19/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ehkä kokeilla liukkaria😁

Ongelmani taitaa olla siinä, että minulla on tosi pienet kädet (ja sormet), joten on tosi vaikeaa ylettyä kuppiin ylipäätään, saati sitten painelemaan reunoja jotta saisin alipaineen poistettua. Saan juuri ja juuri antennista kiinni, mutta itse kuppiin en edes ylety painelemaan. Täytyy kokeilla ensin tuota kyykkimistä!

Toivottavasti en koskaan joudu tyhjentämään tätä yleisessä vessassa😅

Ap

Minulla on myös pienet ja lyhyet sormet, ja joudun aika usein vetämään ensin antennin päästä hellästi kuppia alemmas jotta ylety poistamaan alipaineen.

Minulla on suht tiukat paikat, joten kupin poistaminen tuntuu aika hieman, mutta sen hyödyt ovat niin suuret ja kuppi paikallaan ei tunnu miltään, niin tämä on pieni murhe. Ja voi olla, että pitäisi puristaa kuppia enemmän kasaan, niin kipu ongelma poistuisi. Ongelmaksi tulee tosin taas ne lyhyet sormet.

Vierailija
20/38 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se niin hankalaa on, niin miksi ihmiset viittii mokoman kanssa taistella?! Onneksi on nuo tarpeet jo takanapäin.