Suomalaisen yhteiskunnan todelliset väliinputoajat
Ihmiset, joilla ei ole läheisiä auttamassa rahallisesti tai muutenkaan, ja jotka eivät saa mitään tukia ja tulevat juuri ja juuri, hädintuskin, toimeen omillaan. Tai heidän tuet ovat minimaalisia. Esimerkkejä:
- kotoa pois muuttava nuori, jonka vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa mutta joka ei ole sosiaalituen piirissä (sijaislapset ja laitosnuoret on)
- mielenterveysongelmainen, joka haluaisi palata takaisin oravanpyörään mutta jolla ei ole itsellä rahaa terapiaan (työkyvyttömyyseläkeläinen ei saa kelaa maksamaan terapiaansa)
- pienituloinen lapsiperhe, mutta ei niin pienituloinen että olisi oikeutettu mihinkään muuhun kuin lapsilisään
- omaishoitaja, jota yhteiskunta ei tunnusta kuitenkaan omaishoitajaksi
Mitä olette itse mieltä? Kuuluuko listaan vielä joku muu?
Kommentit (23)
Pienituloinen lapsiperhe, joka ei saa muuta kuin lapsilisän, ei ole sen huonommassa asemassa kuin se joka saa enemmän.
Jos vain lapsilisän saavalle perheelle tulee ylimääräisiä kustannuksia, niin myös heillä voi olla ajoittain oikeus esim. täydentävään toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
Töihin ei mennä vaan päästään.
Työkyvyttömyyseläkeläisen terapia voidaan maksaa esim.täydentävästä toimeentulotuesta.
Ns. omaishoitaja kärrätköön hoidettavansa sosiaalitoimeen/terveyskeskukseen ja sanokoon "Hoitakaa. Minun vastuuni loppui tähän kynnykselle. Minä en ole enää vastuussa."
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen lapsiperhe, joka ei saa muuta kuin lapsilisän, ei ole sen huonommassa asemassa kuin se joka saa enemmän.
Jos vain lapsilisän saavalle perheelle tulee ylimääräisiä kustannuksia, niin myös heillä voi olla ajoittain oikeus esim. täydentävään toimeentulotukeen.
Oletpa sinisilmäinen.
Ei pienituloinen mutta omillaan toimeentuleva lapsiperhe saa mitään mistään, jos vaikka auto hajoaa ja säästöt on käytettävä uuteen, tai yhtiövastike nousee satasilla kuussa. Tai jos kiinteistöveroa nostetaan ja samalla kaukolämmön hinta nousee ja lainan korot tarkastetaan ja yhtäkkiä on 500€ kuussa enemmän maksettavaa.
Tai jos talosta hajoaa jotain ja se on pakko korvata. Kulutusluottoa vaan, koska mitenkään muuten asiaa ei saa hoidettua kuntoon. Luuletko, että joku taho auttaa luoton takaisinmaksun kanssa? Ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkeläisen terapia voidaan maksaa esim.täydentävästä toimeentulotuesta.
Ns. omaishoitaja kärrätköön hoidettavansa sosiaalitoimeen/terveyskeskukseen ja sanokoon "Hoitakaa. Minun vastuuni loppui tähän kynnykselle. Minä en ole enää vastuussa."
Kun ei makseta, kokemusta on.
Siis miksi se nuori ei saa mitään? 18v iässä kävellään aikuissosiaalityön asiakkaaksi ja kas, yhteiskunta maksaa asunnon ja netin ja jopa puhelimen, jos se hajoaa. Riittää, että ei ole opiskelija.
Vakavasti sairastuva pitkäaikaistyötön, kun kela katsoo samaan aikaan, että ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen kun on työkyvytön, mutta ei ole myöskään oikeutettu sairauspäivärahaan/työkyvyttömyyseläkkeeseen.
-pienituloiset eläkeläiset
-sinkut jotka eivät mitään mutta yksin maksavat asunnon, sähköt, vedet yms.
Käsittämätöntä, että joku perhe ei pidä omasta lapsestaan huolta, kun tästä tulee täysi-ikäinen. Itselläni on kolme aikuista lasta, ja todellakin autamme ja huolehdimme. Sääli noita väliinputoajia, he ovat syyttömiä, mutta kyllä ne suurimmat syylliset ovat ne omat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkeläisten terapiat ovat yleensä vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioita. Niissä ei ole omavastuuta, Kela maksaa ne kokonaan.
De som verkligen är i knipa i Finland är de som är över medelinkomsttagare men ännu inte ägare. Inget annat land bestraffar sina duktigaste och sin framtid så hårt som Finland med världsrekords skatter. Allt ändrar då de duktigaste med förvärvsinkomst tar sig över tröskeln och börjar få kapitalinkomster i stället. Merparten kommer aldrig över den tröskeln.
Det finns inget incitament eller motivation för en höginkomsttagare att bli i Finland. Endast om den har någon sådan brist* att den inte duger utomlands, blir den kvar. Samma gäller masochister och höginkomsttagare som inte har tagit reda på möjligheter för skolgång för sina barn utomlands eller alternativt är bunden vid någon sjuk förälder.
*) bristande språkkunskap, utbildning som inte har efterfrågan eller någon sjukdom som är dyr att vårda.
Sanoisin aloituksen esimerkkiin, että mielenterveysongelmainen, joka on päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle on kuitenkin onnekkaampi kuin sellainen, joka tarvisi eläkkeen mutta ei saa sitä, ja pidetään työkkärin pompoteltavana.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että joku perhe ei pidä omasta lapsestaan huolta, kun tästä tulee täysi-ikäinen. Itselläni on kolme aikuista lasta, ja todellakin autamme ja huolehdimme. Sääli noita väliinputoajia, he ovat syyttömiä, mutta kyllä ne suurimmat syylliset ovat ne omat vanhemmat.
Itse olen monisairas yksinhuoltaja. Kun nuori muuttaa, niin realistisesti se on aika rajallista minkä verran voin auttaa, kun ei ole esimerkiksi autoa lainata hänelle, kantoapua tai paljoakaan rahallista tukea. Toki sekin auttaa, että pystyn kumminkin auttamaan etsimään apua ja että henkisesti välitän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti sairastuva pitkäaikaistyötön, kun kela katsoo samaan aikaan, että ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen kun on työkyvytön, mutta ei ole myöskään oikeutettu sairauspäivärahaan/työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Itse asiassa Kela ei katso noin, sillä ei ole moiseen edes mahdollisuutta ellei työtön itse mene vaihtamaan työttömyysetuutta sairauspäivärahaan.
Pahin väliinputoaja on keskituloinen perhe, joka joutuu maksamaan lusmujen tuet.
yksin asuva pienituloinen palkka tai kelan tukia saava ei saa perheellisten lisiä ja on väliinputoaja kaikessa, kun sulla ei ole perhettä,esim. irtisanotaan ekana kun sulla ei ole lapsia.
myös kaikki tuetut lomat ja palvelut on lapsiperheille.ei yksineläjille.
Työttömän yksinhuoltajan lapsi, joka sairastuu vakavasti henkisesti ja fyysisesti oppivelvollisuusiän loppumisen jälkeen.
Ei parisuhdetta, eikä turvaverkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Pahin väliinputoaja on keskituloinen perhe, joka joutuu maksamaan lusmujen tuet.
Den betalar i regel endast sina egna utgifter. Då inkomsterna ökar, börjar nettobetalandet. Hälften åt andra hälften åt egen familj som sedan betalar fastighetsskatter och en massa andra skatter och avgifter ur sin halva. Givetvis betalar dessa familjer mest för allt då det finns betalningsklasser baserade på inkomst.
Varför slita för att bli rånad av stat, kommun och snart också landskap då det finns alternativ?
Et ole töihin ajatellut mennä?