Ottaisitko 250 000€ lainaa yksin?
Olen ostamassa ensiasuntoa. Menot ovat niin pienet että siinä mielessä selviäisin mutta ainahan voi sattua jotain yllättävää. Kannattaako pelata varman päälle ja jättää elämättä?
Kommentit (61)
Ottaisin lainan. Pitkään aikanaan sinkkuna eläneenä ostin yksin kivan asunnon ja tuli se maksettua. Kunhan työ on varma ja terveys hyvä niin anna palaa vain.
Ainakin itselleni lainaa katsoessa tarjottiin takaisinmaksuturva, että jos esim jään työttömäksi jne. Niitä voisi mahdollisesti katsoa lisäksi jos huolettaa.
Jos saisin tuollaisen lainan, niin miksipä en? En tosin ottaisi lainaa, joka on maksimi siitä, mitä voin saada.
Liian suuri laina minun tuloilla. Jos tienaisi 10000 kuussa, niin sitten.
En ikinä. Mielellään n. 50 k, ihan max 100 k € yksin. Bruttopalkka nyt 3 800 €/kk, mutta työt pätkissä eli epävarmaa on.
Riippuu mistä roikkuu. Jos minulla olisi 200 000 € vuositulot niin toki.
Joo kyllä ottaisin, jos ehdot hyvät ja joustosopimus löytyy. Ei sitä muuten ainakaan pääkaupunkiseudulla pääse ensiasuntoon oikein kiinni. Tai ehkä ihan hitusen vähemmällä pääsisi, mutta noissahan sitä suunnilleen liikutaan.
Riippuu siitä, minkä ikäinen ja millaisilla tuloilla ja omaisuudella varustettu olisin. Näin nelikymppisenä ei-niin-suurituloisena en edes harkitsisi.
Jos tuloni 6000€ brutto joo ja ostokohde olisi idi....ttivarma eli pääkaupunkiseudulla eikä mikään rötiskö.
Otin yksin lähes 250 kE aikanaan, mutta vakuutena oli 60 hehtaaria metsää
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä ottaisin, jos ehdot hyvät ja joustosopimus löytyy. Ei sitä muuten ainakaan pääkaupunkiseudulla pääse ensiasuntoon oikein kiinni. Tai ehkä ihan hitusen vähemmällä pääsisi, mutta noissahan sitä suunnilleen liikutaan.
Ja lisään, että omat tulot brutto n. 4000e kuussa. Työpaikka tosin mulla aika varma ja palkanylennystä tulevaisuudessa tiedossa, aina hulluja voi toki sattua.
Otin 37-vuotiaana 240 000 euroa, ja se on nyt maksettu, kun sain maksettua nollakoroilla.
Näillä tuloilla (vajaa 4000€ netto) en ottaisi. Jos tulot olisivat lähempänä kymppitonnia kuussa, ottaisin.
Omilla tuloillani ja viihtymättömyydelläni töissä -en.
Jos olisi kunnon tulot ( useammasta kuin yhdestä lähteestä), 6-12 kuukauden menot puskuritilillä, asunnon erinomainen sijainti, niin sitten kyllä.
En, koska joutuisin luopumaan hevosistani. Onneksi asun keskellä-ei-mitään, enkä tarvinnut kuin 100 000€ lainaa. Yksin siis otin.
Mutta jos varaa on niin siitä vaan. Sen voi sitten myydä tai vuokrata ja muuttaa itse halvempaan paikkaan, jos jää työttömäksi tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Otin yksin lähes 250 kE aikanaan, mutta vakuutena oli 60 hehtaaria metsää
Milloin otit tuon lainan? Otin vuonna 2007 eikä tarvinnut mitään vakuuksia vaan kysyivät, että riittääkö tämä nyt ja 100%;n laina tuli tilille.
En edes saisi.