Käyttääkö kaverini masennusta hyväkseen?
Olen viime aikoina ihmetellyt kaverini edesottamuksia..Kaverini on siis ollut masentunut vuosia ja käy juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa ja hänellä on lääkitys ahdistukseen ja masennukseen. Sovin kaverini kanssa taannoin että käyn häntä auttamassa n 2-3 kertaa kuussa hänen luonaan,sovimme myös että teemme asioita yhdessä hänen jaksamisen ja voimavarojen mukaan. Aluksi homma toimi ja teimme yhdessä ruokaa,ylläpitosiivousta,pyykkihuoltoa jne... Viimeaikoina homma on kuitenkin alkanut menemään siihen että kaverini jakelee minulle ohjeita ja minä teen. Viime viikolla siellä käydessäni kaverini äyski minulle koko ajan kun en hänen mielestään tehnyt jotakin hommaa juuri niin kuin hänen mielestään asia piti hoitaa! Tuntui että hän muutenkin nakitti minulle jatkuvasti lisätöitä kun olin saanut edellisen homman tehtyä! Jäi tosi paska fiilis tuosta episodista ja nyt mietinkin että käyttääkö kaverini kiltteytäni hyväksi? Esim silloin viime viikolla kaverini väitti että oli liian ahdistunut keskittymään mihinkään tekemiseen,okei ymmärrän sen mutta olisi sitten vain perunut minun tuloni sinne,en kuitenkaan ahdistus estänyt ohjeiden jakamista ja lisätöiden nakittamista.
En ole puhunut tästä kaverilleni koska ajattelen että olenko minä se ymmärtämätön ja epäempaattinen ihminen? Mielellään autan kaveria mutta kun homma mennyt käskyttämiseksi niin alkanut tympimään ja alkanut oma jaksaminen olemaan koetuksella.
Olemme myös kaverini kanssa koettaneet laatia hänelle listan päivittäisistä pienistä asioista mitä voisi tehdä että kämppä pysyisi kuosissa,tiskien vieminen koneeseen,pyykkien pesu kerran viikossa jne mutta aina siellä odottaa ne samat tiskit ja pyykit kun sinne menee. Onko apuni sitten karhunpalvelus kaverilleni? Onko hän tottunut että joku tulee tekemään ne hänen puolestaan? Minusta vain tuntuu oudolta ja erikoiselta että jaksaa jakaa toimintaohjeita minulle muttei viedä haarukkaa tiskikoneeseen.
Eikö hänen saamansa apu ole riittävää (väärä lääkitys?ei riittävästi keskusteluapua) että alkaisi pikku hiljaa saamaan omin jaloin arkea rullaamaan? Itse mietin vain että pahennanko tavallaan tilannetta? Olen aika ristiriitaisissa tunnelmissa ja en halua hylätä kaveria mutta en myöskään halua itse väsyä ,pelkään myös että minä suutun kaverilleni ja välit menee poikki. Viime viikolla oli huskarvan varassa etten suutahtanut siihen pikkutarkkaan nipotukseen ja kävellyt ulos.
Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hän käyttää sinua hyväkseen. Jos hän kaipaa siivoojaa, niin siihen löytyy ammattilaisia ja tästä avusta hän saa kotitalousvähennyksenkin.
Älä mene enää jatkossa hänen luokseen kylään. Pyydä hänet lenkille, kahvilaan tai vaikka luoksesi kylään, jos haluat vielä nähdä häntä. Ja keksi aina ennen lenkille menoa jokin meno, ettet voi tulla hänen luokseen siivoamaan. Et vain astu enää kynnyksen yli, koska hän varmasti haluaa esitellä sinulle suttuisen kotinsa ja saada sinut töihin. Jos hän valittelee kodin sotkuisuutta, niin neuvo käyttämään siivojan palveluita. Siinä vaiheessa, kun apu otetaan itsestään selvyytenä ja alkaa komentelu, on tietty raja ylitetty. Se on hyvän maun ja kohtuullisuuden raja. Hän voi jatkossa myös siivota itse, jos kokee siivoojan liian kalliiksi.
Olisi kuitenkin todella tärkeää, että masentuneen kotona kävisi joskus joku. Muuten siitä kodista tulee sellainen maailmasta irrallinen pesäluola. Minun kotonani ei tarvitse puuhailla kenenkään kuin rahaa vastaan, mutta on ollut todella tärkeää, että joskus joku kävisi, vaikka koti onkin sotkuinen. Muuten pystyn olemaan syrjäytyneessä moodissa liian hyvin.
Toki on myös tärkeää lähteä ulos sieltä kodista. Molemmat ovat tärkeitä.
Siivoja tulee kotiin, kun maksaa.
Näinhän se aina menee, että palvelu ostetaan, jos ei itse pysty tekemään. Jos et itse osaa, pysty tai jaksa korjata autoa, niin viet auton korjaajalle. Jos et itse pysty leikkaamaan kaunista kampausta, menet kampaajalle. Jos et jaksa siivota, niin siivooja siivoaa. Maksaa, mutta niin kaikki palvelu maksaa.
Aseta sinä itsesi hyvinvointi etusijalle, koska niin jokaisen kuuluu tehdä. Älä uhraa itseäsi toisen tähden. Minä en menisi enää avuksi kiukuttelijalle. Älä tee mitään mitä et oikeasti halua tehdä, se kuluttaa muuten sinutkin ja masennut.
Jos teette yhdessä, on tekeminen yhdessäoloa. Jos toinen käskyttää, ei olla enää yhdessäolon piirissä. Silloin sopimus on jo rikki, ja se pitäisi tuoda ilmi, tai kyseessä on hyväksikäyttö. Voi olla, ettei kaverisi huomaa millaiseksi tilanne on luisunut, kun oma paha olo hämärtää kykyä ottaa toisia huomioon ja sinulla on velvollisuus pitää huolta ensisijaisesti omasta hyvinvoinnistasi. Siis puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hän käyttää sinua hyväkseen. Jos hän kaipaa siivoojaa, niin siihen löytyy ammattilaisia ja tästä avusta hän saa kotitalousvähennyksenkin.
Älä mene enää jatkossa hänen luokseen kylään. Pyydä hänet lenkille, kahvilaan tai vaikka luoksesi kylään, jos haluat vielä nähdä häntä. Ja keksi aina ennen lenkille menoa jokin meno, ettet voi tulla hänen luokseen siivoamaan. Et vain astu enää kynnyksen yli, koska hän varmasti haluaa esitellä sinulle suttuisen kotinsa ja saada sinut töihin. Jos hän valittelee kodin sotkuisuutta, niin neuvo käyttämään siivojan palveluita. Siinä vaiheessa, kun apu otetaan itsestään selvyytenä ja alkaa komentelu, on tietty raja ylitetty. Se on hyvän maun ja kohtuullisuuden raja. Hän voi jatkossa myös siivota itse, jos kokee siivoojan liian kalliiksi.
Olisi kuitenkin todella tärkeää, että masentuneen kotona kävisi joskus joku. Muuten siitä kodista tulee sellainen maailmasta irrallinen pesäluola. Minun kotonani ei tarvitse puuhailla kenenkään kuin rahaa vastaan, mutta on ollut todella tärkeää, että joskus joku kävisi, vaikka koti onkin sotkuinen. Muuten pystyn olemaan syrjäytyneessä moodissa liian hyvin.
Näinhän se aina menee, että palvelu ostetaan, jos ei itse pysty tekemään. Jos et itse osaa, pysty tai jaksa korjata autoa, niin viet auton korjaajalle. Jos et itse pysty leikkaamaan kaunista kampausta, menet kampaajalle. Jos et jaksa siivota, niin siivooja siivoaa. Maksaa, mutta niin kaikki palvelu maksaa.
No näin olen itse toiminut. Mutta olisi todella arvokasta, että siitä ovesta astuisi sisään joskus joku muukin kuin maksettu siivooja. Ihan vaan ilmaiseksi ja vain olemaan.
Siis te teette hänelle kotihommat, hän käy ulisemassa jollekin hoitajalle ja pitää teitä kotiorjina? Nyt reipastukaa vähän. Tyyppi ei ole ottanut moneen vuoteen vastuuta omasta elämästä ja te mahdollistatte tän hyväksikäyttökuvion.
Olette ihan kaverin kanssa laatineet kaavion mitä tyypin pitäs kotona tehdä? Repikää kaavio, huolehditte omista asioistanne ja antakaa kaverinne vaikka maatua sinne kämppäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla masentuneita ei varmaan ole rahaa.
Kaksipiippuinen juttu. Mielestäni pitää auttaa heikompia ja huono-osaisempia. Useimmiten tämän ymmärtävät ne joilla itselläänkin menee huonosti, köyhä antaa vähästään jne. Toisaalta on myös niitä jotka hyväksikäyttävät sumeilematta. Jotkut taas on sokkoja, kuten nämä transhörhöt jotka uhkaa itsemurhalla jos heille ei pidetä paraateja ja jos lakeja ei muuteta heidän oikkujen mukaan.
APn kaveri on aivan samanlainen kuin entinen kaverini, kokeile lyödä luuri korvaan kesken puhelun hänelle, silloin helvetti pääsee irralleen.
Kaverisi käytökseen löytyy ihan selkeä sana laitostuminen.
Ihminen, nuori tai vanha, yksinkertaisesti passivoituu ja lähtee oletuksesta saavansa aina muilta apua. Se ei ole tietoista, mutta kuka tahansa meistä voisi vaipua samaan passiivisuuteen säännöllisen avun johdosta.
Et ole ammattilainen, joten on ymmärrettävää miten ei oikein osaa vetää rajoja mikä olisi kaverillesi hvyäksi ja missä hän oikeasti tarvitsee apua. Usein me ei ammattitaitoiset autamme enemmän kuin pitäisi ja veikkaan, että niin on käynyt teidänkin kanssa.
Puhu asiasta suoraan ystävällesi. Silläkin riskillä, että hän loukkaantuu. Voit hyvin selittää, ettei hänelle ole hyväksi oppia olemaan riippuvainen muista . Sillä on myös vaikutuksensa hänen hyvinvointiinsa ja terveyteensä., jos ei pärjää myös omin avuin,. On tilanteita, ettei ketään tulisikaan avuksi juuri silloin kun sitä uskoo tarvitsevansa ja hänen pitää ehdottomasti osata selvitä silloin edes jotenkuten. Etenkin, jos hänt ei katsota kelvolliseksi laitoshoitoon.
Jos jatkat noin, niin pian tarvitset itsekin psykoterapiaa tai muuta vastaavaa.
Hyväksikäyttäjä ei välttämättä aina itse tajua käyttävänsä muita.
Sinun on ajateltava omaa jaksamistasi ja lopetettava tuo.
Minullakin oli ystävä, jota auttelin, ja mitä enemmän autoin, sitä halveksuvammaksi ja epäkunnioittavammaksi hänen käytöksensä minua kohtaan muuttui. Yritti alkaa juuri komentelemaan ja käskyttämään. Emme ole enää tekemisissä. Aika monet alkavat pitää auttamista itsestäänselvyytenä ja auttajaa jotenkin itsensä alapuolella olevana palvelijana, eivätkä osaa arvostaa.
Jos et pysty kasvokkain sanomaan kirjoittamaasi asiaa kaverillesi, lähetä tekstiviesti, jossa kerrot, että komentelu loukkaa sinua ja sopimus oli, että siivoatte YHDESSÄ ja että enää et suostu siivoamaan hänen asuntoaan yksin.
Ylipäätään itse vähentäisin siivousavut yhteen kertaan puolessa vuodessa ja aivan maksimissaan suostuisin käymään apuna kerran kuukaudessa! Sinun pitää ajatella omaa jaksamista, oppia vetämään terveet rajat ja tuo on mahdollistamista. Kaverin pitää oppia ottamaan itse vastuu elämästään ja jos ei opi, ei hän siihen kuole, että kämppä on sotkuinen!
Itse joskus kauan sitten ollessani huonossa kunnossa pyysin ystäväni apua kämpän suursiivoukseen eli kertaluontoiseen raivaukseen. Ei suostunut! Ei olisi tullut mieleenkään pyytää jatkuvaa apua. Eli olet todella ihana ihminen ja tosi ystävä, kun autat ystävääsi. Mutta mielestäni autat liikaa.
Kerran broidi on auttanut minua tällaisessa raivaussiivouksessa ja olin kiitollinen. Jatkuvaa apua en edes kehtaisi keneltäkään pyytää, saati alkaa käskyttämään! Eli joko kaverisi on röyhkeä hyväksikäyttäjä, tai tiedostamaton kusipää, joka ei tajua käytöksensä törkeyttä ja kohtuuttomuutta. Pistä rajat, lopeta orjana toimiminen tai lopulta käy niin kuin minulle, että suutut ja katkaiset lopullisesti välinne.
Minullakin oli ystävä, jota auttelin, ja mitä enemmän autoin, sitä halveksuvammaksi ja epäkunnioittavammaksi hänen käytöksensä minua kohtaan muuttui. Yritti alkaa juuri komentelemaan ja käskyttämään. Emme ole enää tekemisissä. Aika monet alkavat pitää auttamista itsestäänselvyytenä ja auttajaa jotenkin itsensä alapuolella olevana palvelijana, eivätkä osaa arvostaa.
Jos et pysty kasvokkain sanomaan kirjoittamaasi asiaa kaverillesi, lähetä tekstiviesti, jossa kerrot, että komentelu loukkaa sinua ja sopimus oli, että siivoatte YHDESSÄ ja että enää et suostu siivoamaan hänen asuntoaan yksin.
Ylipäätään itse vähentäisin siivousavut yhteen kertaan puolessa vuodessa ja aivan maksimissaan suostuisin käymään apuna kerran kuukaudessa! Sinun pitää ajatella omaa jaksamista, oppia vetämään terveet rajat ja tuo on mahdollistamista. Kaverin pitää oppia ottamaan itse vastuu elämästään ja jos ei opi, ei hän siihen kuole, että kämppä on sotkuinen!
Itse joskus kauan sitten ollessani huonossa kunnossa pyysin ystäväni apua kämpän suursiivoukseen eli kertaluontoiseen raivaukseen. Ei suostunut! Ei olisi tullut mieleenkään pyytää jatkuvaa apua. Eli olet todella ihana ihminen ja tosi ystävä, kun autat ystävääsi. Mutta mielestäni autat liikaa.
Kerran broidi on auttanut minua tällaisessa raivaussiivouksessa ja olin kiitollinen. Jatkuvaa apua en edes kehtaisi keneltäkään pyytää, saati alkaa käskyttämään! Eli joko kaverisi on röyhkeä hyväksikäyttäjä, tai tiedostamaton kusipää, joka ei tajua käytöksensä törkeyttä ja kohtuuttomuutta. Pistä rajat, lopeta orjana toimiminen tai lopulta käy niin kuin minulle, että suutut ja katkaiset lopullisesti välinne.
Minun (ex) ystäväni ei tietääkseni ole masentunut, mutta elämäntilanteensa varjolla onnistui tekemään minusta itselleen apuripalvelijan. Mitä enemmän autoin, sitä itsestäänselvempänä hän alkoi apuani pitää ja jopa tarjota sitä muille! (Se oli yksi viimeisistä pisaroista.)
Hänellä on paljon muitakin palvelijoita, mutta minä olen nyt kuviosta poissa. Pyöriköön se piiri ihan keskenään.
Sitten on ystäviä, joiden kanssa jeesaillaan joskus toinen toistaan, ilman sitoumuksia, ilman vastapalveluksen odottamista.
Hän on ns. laitostunut. On parasta lopettaa tuo auttaminen ja olla vain läsnä, tekemättä mitään, kuunnella.
Asetat tiukasti vaan rajat. Vaikka olisi miten ahdistunut ja masentunut, se ei oikeuta huonoon käytökseen ja hyväksikäyttöön.
Mulla on yksi työssä käyvä lapseton kaveri, joka on aina välillä pyytämässä multa rahaa, itse olen työtön kahden lapsen yh. Pieniä summia sinänsä, epäilelen, että pyytää useammalta samaan aikaan "vaan 10€", kun pitäisi saada koiralle ostettua lääkkeet/yms. Lopetin lainailun, kun alkoi tuntua, että se on ainoa syy ottaa yhteyttä.
Ap, sillon kun teet hänen luonaan hommia, mitä hän tekee itse sillä aikaa? Makaako apaattisena sängyssä vai heiluuko siinä sun kannoilla? Jos näyttää suht aktiiviselta ja jaksaa käskyttää (joka kertoo ajattelun selkeydestä), niin todennäköisesti käyttää sua jossain määrin hyväkseen. Jos masennus on sitä luokkaa, ettei juuri mihinkään fyysiseen toimintaan kykene, niin asia on eri. Silloin ei myöskään ajatus kovin kulje, eikä loogisuus ehkä toimi kunnolla. Itse kärsinyt vuosikausia masennuksesta (keskivaikea), mutta korkea toimintakyky on pääsääntöisesti säilynyt ja mun ahdistusta helpottaa se, että kämppä pysyy kunnossa. Se, että hän käskyttää ja valittaa, kuulostaa kyllä epäilyttävälle.
https://mielipalvelut.fi/artikkelit/mika-on-masennus-ja-minkalaisia-mas…
Depressiota sairastavan kanssa eläminen voi olla perin rankkaa ja turhauttavaa. Koet tarvetta auttaa masennuksesta kärsivää, mutta kaikki mitä teet, näyttää vain pahentavan tilannetta. Masennus helpottaa, vaikka tilanne voi tällä hetkellä tuntua toivottamalta. On ensiarvoisen tärkeää, että sinä läheisenä muistat huolehtia omasta jaksamisestasi.
Kehosi tarvitsee säännöllisesti liikuntaa ja terveellistä ravintoa sekä riittävästi lepoa.
Säilytä elämäsi rytmit, sillä sinä et voi auttaa ketään, jos väsyt ja sinusta tulee osa ongelmaa.
Opi laittamaan rajat sille, mitä teet ja kuuntelet. Olet läheinen, mutta et terapeutti. Tue masentunutta kertomaan asioistaan ammattilaiselle.
Pidä taukoja. Sovi, että et tapaa masentunutta hetkeen, vaan joku toinen henkilö vierailee hänen luonaan.
Nauti elämästäsi ja sen tarjoamista iloista, sillä jos et onnistu pitämään omaa mielialaasi korkealla, et voi olla avuksi masentuneellekaan.
Arvosta toimintaasi masentuneen hyväksi. Erota se, mihin sinä voit vaikuttaa ja mihin et.
Kerro jollekin sopivalle ystävällesi tai terveydenhuollon työntekijälle tunteistasi ja ajatuksistasi, joita sinulla herää masentuneen kanssa.
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Ap, sillon kun teet hänen luonaan hommia, mitä hän tekee itse sillä aikaa? Makaako apaattisena sängyssä vai heiluuko siinä sun kannoilla? Jos näyttää suht aktiiviselta ja jaksaa käskyttää (joka kertoo ajattelun selkeydestä), niin todennäköisesti käyttää sua jossain määrin hyväkseen. Jos masennus on sitä luokkaa, ettei juuri mihinkään fyysiseen toimintaan kykene, niin asia on eri. Silloin ei myöskään ajatus kovin kulje, eikä loogisuus ehkä toimi kunnolla. Itse kärsinyt vuosikausia masennuksesta (keskivaikea), mutta korkea toimintakyky on pääsääntöisesti säilynyt ja mun ahdistusta helpottaa se, että kämppä pysyy kunnossa. Se, että hän käskyttää ja valittaa, kuulostaa kyllä epäilyttävälle.
Kuulostaa siltä, että sisäinen lapsi on ottanut vallan. Se kaipaa hoivaa ja huomiota, jota ap ei tietenkään pysty tyydyttävästi antamaan.
Itsellä taas toimintakyky on se, joka ottaa masennuksessa pahiten osumaa. Tai sitten masennus pääsee etenemään minulla siihen pisteeseen asti, koska en itse huomaa sitä mielialaoireiden ollessa niin lieviä tai olemattomia.
Hyvänen aika ethän sinä mikään terapeutti ja toimintaterapeutti ole!
Minäkin olen sairauseläkkeellä, masennus ja muut mielenterveysongelmat, lisäksi fyysisiä vaivoja jopa syöpään asti. Silti hoidan itse kotini sekä vanhempien kodin ja ruoat. Suurimman osan ajastani lepään mutta silloin kun on parempi päivä niin hoidan nuo. Tai no vanhemmat on pakko vaan hoitaa kun ei ole vaihtoehtoja vaikkei jaksaisikaan.
Rajat on rakkautta myös kavereiden kohdalla!