Mistä johtuu, että maalla kasvaneet lapset, joiden vanhemmat vääntää kunnon savoa,
puhuvat kirjakieltä?! Veljeni kaksi tyttöä 4v ja 2v puhuvat kirjakieltä, vaikka veli vaimonsa kanssa puhuu " normaalisti" sikäläisittäin. Aina tulee kylmät väreet kun menen käymään. Vanhemmat pälpättää sitä ja tätä ja 2-vuotias lausuu jotain tyyliin: " Kiitos paljon sinulle xxxx-täti tästä hienosta lahjasta. Mitä sinulle kuuluu?"
Kommentit (4)
Jos lapsille on luettu paljon tai jos he kuulevat muuten paljon yleiskieltä, esim. lastenohjelmista, niin puhumaan opettelemisvaiheessa yleiskieli vain tuntuu lapsista paremmalta kuin murteen vääntäminen.
Minä olen savolainen, mies Pohjois-Pohjanmaalta, ja yht¿äkkiä 3-vuotias alkoi tavoitella puheessaan ts-yhtymää ja d:tä. (Ei kyllä luonnistunut, kun hänen äännevarantonsa oli vielä niin suppea.) Luetaan paljon, joten kirjoista se varmaan tuli. Tämän vuoden alusta on käynyt päiväkodissa (asumme pääkaupunkiseudulla), ja nyt puheeseen on tullut myös paikallisia piirteitä (mä, sä jne.).
Meillä esikoisella oli kanssa sellainen superhyperkorrekti vaihe jossain vaiheessa. Artikuloi selvästi ja täydellisiä lauseita.
" paljon kiitoksia!"