Mitä syötte joulupydästä?
Eli kun en enää muista, mitä kaikkea sai syödä ja mitä ei? Mäti oli muistaakseni kielletty, mutta entäs sitten joku sitruunassa kypsytetty silakka ja graavilohi? Miten rapujen kanssa oli? Tietysti kaikki kohtuudella ja terveellä järjellä, mutta kun en enää muista suosituksia ja eka neuvola vasta uuden vuoden jälkeen...
Kiitos etukäteen vastanneille!
Jouskari 7+4 & poitsu05
Kommentit (37)
Kyllä minäkin jätän raa' at kala tuotteet väliin ja homejuustot. Heinäkuuhun on vielä pitkä aika ja ikävä niitä tulee, mutta riski mikä riski. en syönyt niitä ekassa raskaudessakaan ja voin olla ilman nytkin.
Mun systeri (ravitsemustieteilijä) sanoi, että listeria bakteeri kuolee 70 asteessa. Eli jos tekee vaikka pastaa mihin tulee graavikalaa tai home juustoa ni voi syödä. Kunhan kalakin ehtii kiehua eikä lisää vasta pöydässä. Ta jotkut auraperunat kun uuniin kautta tulevat ni on ihan sallittuja.
Undi 10 tasan ja poika 04
Suolan ja suolaisen ruoan syömisessä kohtuus, maksalaatikkoa kannattaa välttää, samoin tuorejuustoja tai muita pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja ja varmuuden vuoksi myös graavilohta. Muuten kai joulupöydässä ei pitäisi mitään haitallista olla :) Suklaan ja herkkujen syömisessä kannattaa muistaa kohtuus, mutta se nyt kannattaa muistaa muutenkin :D
se on vaan huonoa tuuria jos sellaisen saa, joten ehkä ainoa mitä karsastan on maksalaatikko (ja muut maksaruoat). Eipä se silti haittaa, koska en muutenkaan maksasta tykkää.
ja vieläpä oikein hyvillä mielin antaumuksella ! Pöydässä on kuitenkin niin paljon erilaista, ettei niitä " kiellettyjä" tule kuin niin vähän siinä joukossa, että sen takia ei kannata yöuniaan menettää. Viiniäkin saatan ottaa lasillisen - elämä risaiseksi !
Jos mennään ohjekirjan mukaan, pitäisi graavilohi, mäti ja maksalaatikko ainakin jättää väliin. Juustoilla ei tosiaan ole merkitystä, jos ovat kotimaisia, sillä kotimaiset juustot valmistetaan pääsääntöisesti pastöroidusta maidosta. Eikä juustojakaan vedetä kaksin käsin, kyllä niitä malttaa maistaa, vaikka olisivat vähän kauempaakin.
Terveysintoilijat ovat todella onnistuneet tavoitteessaan, kun suosituslistat otetaan nykyään niin kirjaimellisesti. Kaikella kunnioituksella, meidän parastamme toki on ajateltu, mutta antakaa joulupöydässä itsellenne vähän pelivaraa ja nauttikaa !
kirsi-mama rv 30+5
Minä meinaan myös syödä mitä mieleni tekee. Graavilohta tekee oikein mieli ja järkevässä määrin siitä ei mitään haittaa ole. Suomen elintarvikevalvonta on niin tiukkaa, että on todella pieni mahdollisuus saada listeria. Juustoja syön niin kuin ennenkin ja maksalaatikkokaan normaalina ruoka-annoksena ei ole vaarallista, eihän yhdessä annoksessa a-vitamiinia nyt niin paljoa ole jotta olisi jotain haittaa. Punaviiniäkin voisin puoli lasillista kulaista joulun kunniaksi ;)
Jotkut ovat syöneet vitamiineja joissa on a-vitamiini mukana koko raskauden ajan tietämättömyyttään ja ihan terveitä lapsia on syntynyt :)
Kannattaapa popsia päivän päätteeksi ananasta ja mansikoita, niin ei turvota niin kamalasti seuraavina päivinä.
Ja mitä joulupöytään tulee, niin tosiaan en kyllä jättäydy muusta kuin kraavista lohesta ja mädistä (jos sitä nyt ylipäänsä on).
Graavia lohtakin aion syödä, koska lohi ostetaan tutulta kalastajalta ihan tuoreena ja valmistetaan itse, silloin tiedän että sitä botuliini ja listeria bakteeri vaara on todella minimaalinen. Myös lipeäkalaa aion syödä.
Juustoja syön koska ostan vain kotimaisia juustoja. Maksa laatikkoa en syö koska en syö kinkkuakaan. Lihaa/siivekkäitä en syö mutta kylläkin kalaa.
Näin oon tehnyt kahdessa edellisessä raskaudessa ja niin nytkin. Mä aion ottaa jopa terästettyä glögiä hivenen ja lasillisen punaviiniä aterialla. Sulattaa ruuan sitten mukavasti.
-mm- ja baby 33+4
Alla oleva teksti on kansanterveyslaitoksen listeria-sivuilta:
- Suomessa todetaan vuosittain 20-50 listerioositapausta
- Tautiin sairastuvat tavallisimmin vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt, vanhukset, raskaana olevat naiset ja vastasyntyneet. Listerioosiin sairastuneista 25% menehtyy.
- Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
- Suositukset riskiryhmille:
* Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. home- ja tuorejuustot)
* Vältä tyhjiöpakattuja graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612025438795_uu.shtml
Edellinen viesti, jossa oli kansanterveyslaitoksen sivuilta pätkä, oli asiaa.
Ja ottakaapa huomioon, että aiheen aloittaja on rv 7+jotain, eli sikiön kehittyminen on vielä aivan aluillaan. Kannattaako riskeerata?
Kannattaa siis graavata lohensa itse.
itse en aio syödä graavi- tai kylmäsavulohta, en homejuustoa enkä muita kielletyllä listalla olevia. Tuossa ylempänä olikin linkki juuri siihen juttuun, joka todistaa, että kyllä sitä listeriaa vaan löytyy. Olikohan se muistaakseni Heimon Kalan valmistava kylmäsavulohi, jossa juuri todettiin tuota listeriaa...
Ensimmäisessä raskaudessa vältin myös kyseisiä ruokia ja niin aion tehdä nytkin, en pystyisi ikinä antamaan itselleni anteeksi jos vauvalle sattuisi jotain vain sen takia, että mieleni teki graavilohta :/ Todennäköisyys on tietysti pieni, mutta en vaan halua ottaa riskiä. Käsittääkseni kyse ei ole siitä, millaisia määriä jotain graavilohta syö, bakteerit tulevat vaikka yhdestä suupalasta jos ovat tullakseen.
Itse olen kaksi keskenmenoa aikaisemmin kokenut, lapsia ei ole, joten jos joulupöydästä keskenmeno aiheutuu, niin se on jo todella huonoa tuuria! Aikaisemmille keskenmenoille ei ole löytynyt syytä. Ja vuoden aikana sairastuu koko suomessa 20-50 ihmistä listeriaan, joka on todella vähän! Koska sen voi saada myös kesäaikaan, ei se tarkoita että kaikki sen joulupöydästä ovat hankkineet! Itselleni terveydenhoitajat ovat sanoneet, että ihan rauhassa joulupöydästäkin uskaltaa kaikkea maistella hyvillä mielin, ja niin aion tänäkin vuonna tehdä.
t. jonttu (kokki ammatiltaan)
Heissan!
Tämä sama juttu askarruttaa, kun joulupöydän herkuista parhaita just se mäti, graavi/kylmäsavulohi, silakat, sillit jne...
Synnytys jo häämöttää, mutta uskallanko siltikään riskeerata. Tietääkö joku voiko vauva saada listerian myös sitten syntymän jälkeen äidinmaidosta? Eli voinko herkutella heti vaikka synnytyslaitoksella?
Entä onko syödyllä määrällä vaikutusta? (siis jos syö listeriabakteerin sisältävää kalaa ihan vähän vaan, niin onko bakteereitakin sillon vähemmän?Vai lisääntyykö bakteerit sitten ihmisensuolistossa jokatapauksessa, jolloin määrällä ei liene merkitystä )
Tiedän, että riski saada listeria on samaa luokkaa loton päävoiton voittamisen todennäköisyyden kanssa, mutta jollekin se päävoittokin aina kolahtaa.
Heinon tukun vakuumipakatuista kalatuotteista oli juuri tosiaan löytyny listeriaa ja samoin jonkun syksyisen tutkimuksen mukaan 15% itämeren kirjolohesta (siis meressä olleessan eli ihan tuoreeltaankin) oli sisältänyt listeriabakteeria. Korjatkaa toki, jos muistan väärin.
Mites raaka kananmuna? (tuli tehtyä piparitalon koristelu tomusokeritöhnä kananmunan valkuaisiiin sen enempää ajattelematta).
Ja aikamonissa jälkkäriresepteissähän on valkuaiset vatkattuina, ei siis kypsennettyinä.
Tuore- ja muita juustoja olen ihan huolella nautiskellut kylmänä, kunhan ovat olleet pastöroituja (myös muutaman kerran pastöroituja homejuustojakin) ja maksaa maistellut miehen lautaselta.
Kävin lukemassa vasta näin jälkikäteen edellisen viesti linkin, joten
taitaa ainaskin mun osalta raat kalat jäädä ootteelemaan käärön syntymää.
" Listeria monocytogenes -bakteeria on kaloissa luontaisesti. Marraskuussa tarkastetun tuoreen väitöskirjan mukaan suomalaisten kalankasvattamojen kirjolohista lähes kymmenesosasta löytyy listeriabakteeria."
Ja pistokokeita graavikalaan liittyen, ja joistain niistä on löytynyt listeriaa näissä pistokokeissa, eli ei sen listerian saaminen niin mahdotonta ole. Ja sillä syökö sitä kalaa paljon vai vähän ei ole mitään merkitystä, koska bakteerihan voi olla vaikka yhdessä suupalassa. Itse en riskeeraa, vaan ajattelen että kyllä sitä nyt voi yhden joulun olla sitä kalaa syömättä, otan takaisin sitten seuraavana jouluna ;)
Vielä sen verran, että en ole väittänyt, että kaikki, jotka listerian saavat, saavat sen nimenomaan joulupöydästä... Ja olen kertonut tässä vain oman mielipiteeni riskinotosta, sekä viitannut aiemmin erääseen artikkeliin tässä kyseisessä viestiketjussa. Tehköön siis jokainen, niin kuin itse mielii, mutta minä en suosittele riskeeraamista, olkoon listerian saaminen kuinka pieni todennäköisyys tahansa. Edelleen suosittelen lohen graavaamista itse, niin kuin suosittelee myös neuvolan lappusetkin.
ystävällisin terveisin Utukka, jonka kommentointi asian tiimoilta päättyy tähän.
hyvällä tai ainakin melkeen hyvällä omalla tunnolla syödä maksalaatikkoa kun sitäkin otetaan lautaselle vain yhdeksi lajiksi. graavilohta ja muita en syö muutenkaan jotenka ei tarvii niitä miettiä, mutta sen kerran sitä maksaa voin kyllä syödä vaikka sitä sitten muuten raskauden aikana vältänkin.
...rapuja ja silliä mainita.
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Toi maksan vaarallisuus on pienentynyt viime vuosina. Käsittääkseni joskus aikoja sitten (10 vuotta tai yli) annettiin sioille paljon a-vitamiinia lisäravinteena jostain syystä. A-vitamiini kertyi maksaan.... Nykyään sioille ei syötetä niin paljon a-vitamiinia. Joku ehkä tietää paremmin tän historiallisen jutun...