Mun 13-vuotias poika vain pelaa ja katsoo telkkaria :(
Yritän ehdottaa juttuja, mutta hän ei innostu tai jos innostuu niin se toteuttaminen ottaa todella ison ajan (joudun muistuttamaan ja pyytämään ja rankuttamaan, että lähetään nyt). Kavereita hän ei tapaa. Siinäkin olen yrittänyt kannustaa, mutta ei vain halua ottaa kehenkään yhteyttä. Tänään minulla meni kuppi nuorin, ja raivosin hänelle, että hän ei tee muuta kuin pelaa ja katsoo telkkaria. Sekin kääntyi lopulta minua vastaan, tietenkin. Lapsi pärjää koulussa ja siksi huoliin, jotka minä näen, ei suhtauduta vakavasti. Pelkään mitä hänestä tulee 10 vuoden päästä. Ei hän älykkyydellään pärjää jos aktiivisuus on nolla ja sosiaaliset taidot taaperon tasolla. Mitä minun pitäisi tehdä? Jatkaa hänen rashaamistaan paikkoihin ja keksiä kaikki puuha jatkossakin itse?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet nuoret, varsinkin pojat, on nykyään valtavan yksinäisiä. Onko hänellä kavereita ?
Pelaaminen jne. saattaa olla keino hallita yksinäisyyden tuomaa ahdistusta.
Poikaan kannattaa yrittää saada kontaktia hyvällä, juttelemalla jne. Ettei ihan eristäydy.Peruskoulussa ja toisella asteella pitäisi tehdä paljon vaikka paritöitä, ryhmätöitä jne. Vaihtelevissa porukoissa jotta nuoret voisivat tutustua luontevasti.
Tuossa iässä ihmisuros tarvitsee jengin tullakseen vahvaksi yksilöksi.
Ihminen on laumaeläin.
Parivuotta vielä niin poika on mopojengien iässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia nykynuorten käytöstä. Nyt on loma. Älä mutsi ragee.
Aika surullista nykynuorelle sitten. Säälittävää ja merkityksetöntä johtaen huonoon terveyteen, fyysisesti ja henkisesti. Nimimerkillä 22v. Jep, juurikin on loma, aika kavereille ja perheelle.
Poika tarvitsee myös irl kontakteja. Nettikontaktit ei korvaa oikeita kontakteja, meillä on yhä metsästäjä-keräilijän sosiaaliset aivot.
Kannusta poikaa harrastukseen tai vaikka leirille. Kesätöissäkin voisi saada kavereita, mutta nyt on vielä vähän liian nuori.
Mun sisko valitti 14-vuotiaastaan samalla tavalla 15 v sitten ja raahasi poikaa ties missä psykologilla. Ulina ja valitus jatkui vuosikausia mutta loppui kuin seinään, kun poika lähti pelikehittäjäksi ja koodariksi jenkkilään suoraan lukiosta. Nyt tienaa joku kolme miljoonaa dollaria vuodessa ja on edennyt urallaan jonkinlaiseksi johtajaksi ja opiskellut tutkinnonkin jenkkiyliopistossa, perhekin pojalla on. Ollos siis huoleti. Ei kaikki pelihullut ja nörtit vedä kannabista.
Onko hänellä kavereita? Mitä kaverit tekevät vapaa-ajallaan? Onko poikasi virtuaalimaailmassa heidän kanssaan eli pelaavatko yhdessä? Kiusataanko poikaasi? Onko hän ylipainoinen? Masentunut? Itsetuhoinen? Radikalisoitunit? Homoseksuaali tai sukupuoli-identiteetustään epävarma? Pystyykö hän keskustelemaan normaalisti? Mitä tapahtuu, jos kiellät pelaamisen tai raahaat hänet ulos, saako hän raivokohtauksen vai käpertyykö itseensä?
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuluin tuon ikäisenä jo jengiin.
Pojilla pitäisi olla jengejä jotka tuo turvallisuuden tunnetta ja itsetuntokin kasvaa jengin mukana.
Se on sukupuolelle sopiva tapa olla metsästysporukka jossa kasvaa aikuiseksi.
Mitä te metsästitte, naisiako? Vai huumeita? Jengit liittyvät aina tavalla tai toisella rikolliseen käyttäytymiseen.
Miten tuo on mahdollista?
Ikkunat pitäisi pestä, nurmikko leikata ja rikkaruohot kitkeä. Miten kenelläkään on aikaa johonkin pelaamiseen ja kuka muka haluaa tuhlata lyhyen kesänsä nyhjöttämällä neljän seinän sisällä?
No mitä sen pojan sinun mielestäsi sitten pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikkapellolle moporahoja tienaamaan.
Saa tienata viisi kesää mopoa varten nykyisillä palkoilla...
Ei ole vörttiä. Suomen ostovoima passivoi nuoret.
Mopolla ei tee mitään, mutta mansikkapelloilla saa katsella ihan ilmaiseksi vähäpukeisia kaunottaria Ukrainasta ja Virosta.
Poika introvertti ja viihtyy yksin. Anna olla ja tehdä sitä mistä nauttii.
Mun pojalla pelaaminen on sosiaalista. Seura on siis siellä ruudun takana. Juttelevat ja chattia käyttävät myös. Uusiakin kavereita on saanut sitä kautta.
Ei tuon ikäiset hengaa kylillä enää. Ne pelaa yhdessä pelejä netissä. Siellä voi olla todella merkityksellisiä ihmissuhteita. Anna pelata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikkapellolle moporahoja tienaamaan.
Hyvää oppia siitä että jostain on aina aloitettava.
Minä rikkoisin television. Ja puhelimen
Ehkä hänellä on vaikeuksia ottaa vastuuta, kun kerran on valinnut tuollaiset vähävastuulliset harrastukset kuin tv ja pelit.
Anna katsoa. Minä katsoin myös 90-luvun alusta kaikkea mahdollista ja luin mitä huvitti. Nykyään olen turvallisuuspäällikkö Suomessa ja Kanadassa.