Parveke kaakkoon, mihin aikaan paistaa kesällä?
Siinäpä se kysymys tulikin. Eli tarjolla olisi asunto jonka kaikki ikkunat + parveke ovat kaakkoon. Onkohan kämppä heti aamusta pätsi tai muutoin ärsyttävän kuuma?
Muita huomioita?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä aurinko nousee idästä, joten kaakossa sijaitseva parveke saa auringonpaistetta aamupäivästä aina myöhäiseen iltapäivään asti. Tämä tarkoittaa, että parveke voi olla aamulla melko aurinkoinen ja lämmin paikka, ja lämpö saattaa jatkua pitkälle iltapäivään asti.
Jos et pidä kuumasta tai haluat välttää liiallista auringonpaistetta, voit harkita erilaisia ratkaisuja. Esimerkiksi aurinkosuojakaihtimet tai verhot voivat auttaa estämään suoran auringonvalon tulon parvekkeelle. Voit myös harkita markiisia tai aurinkovarjoa, jotka tarjoavat suojaa auringolta.
On myös hyvä ottaa huomioon, että aurinko ja sen liikerata vaihtelevat vuodenaikojen mukaan. Kesäkuukausina aurinko on korkeammalla taivaalla, mikä voi tarkoittaa intensiivisempää auringonpaistetta. Talvella aurinko taas on matalalla, joten auringonpaistetta voi tulla vähemmän.
Lisäksi kannattaa huomioida, että parvekkeen sijainti ja mahdolliset rakenteet ympärillä voivat vaikuttaa auringonpaisteen määrään ja varjostukseen. Esimerkiksi lähellä olevat puut tai rakennukset voivat heijastaa varjoa parvekkeelle.
Kokonaisuudessaan kannattaa harkita omia mieltymyksiäsi ja tarpeitasi sekä tehdä päätös asunnon valinnasta sen perusteella.
Ei ikimaailmassa paista kaakkoisparvekkeelle myöhään iltapäivään, puolenpäivän jälkeen ei näy enää ollenkaan.
Turhaan väität vastaan. Eihän tätä kukaan itse näytä kirjoittaneen. Selvä ChatGPT -tuotos, ja kyllähän tekoäly tietää.
Kaakkoisparvekkeelle aurinko paistaa puoliltapäivin etelästä, eli 45 asteen kulmassa. Suunta muuttuu 15 astetta tunnissa, joten auringon paiste loppuu noin kolmelta iltapäivällä. Tässä ei tietenkään ole otettu huomioon kesäaikaa. Eivätkä aikavyöhykkeetkään mene tarkasti oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä aurinko nousee idästä, joten kaakossa sijaitseva parveke saa auringonpaistetta aamupäivästä aina myöhäiseen iltapäivään asti. Tämä tarkoittaa, että parveke voi olla aamulla melko aurinkoinen ja lämmin paikka, ja lämpö saattaa jatkua pitkälle iltapäivään asti.
Jos et pidä kuumasta tai haluat välttää liiallista auringonpaistetta, voit harkita erilaisia ratkaisuja. Esimerkiksi aurinkosuojakaihtimet tai verhot voivat auttaa estämään suoran auringonvalon tulon parvekkeelle. Voit myös harkita markiisia tai aurinkovarjoa, jotka tarjoavat suojaa auringolta.
On myös hyvä ottaa huomioon, että aurinko ja sen liikerata vaihtelevat vuodenaikojen mukaan. Kesäkuukausina aurinko on korkeammalla taivaalla, mikä voi tarkoittaa intensiivisempää auringonpaistetta. Talvella aurinko taas on matalalla, joten auringonpaistetta voi tulla vähemmän.
Lisäksi kannattaa huomioida, että parvekkeen sijainti ja mahdolliset rakenteet ympärillä voivat vaikuttaa auringonpaisteen määrään ja varjostukseen. Esimerkiksi lähellä olevat puut tai rakennukset voivat heijastaa varjoa parvekkeelle.
Kokonaisuudessaan kannattaa harkita omia mieltymyksiäsi ja tarpeitasi sekä tehdä päätös asunnon valinnasta sen perusteella.
Kiitos, joo kaikkea tätä olen miettinyt. Siksi olisi kiva tietää että jos parveke/ikkunat ovat kaakkoon, mikä on se klo aika kesäaamuna kun alkaa paistaa (olettaen että näkymä on suora eikä sitä varjosta toiset rakennukset, puusto tms.).
AP
ChatGPT näyttää tämänkin vastauksen kirjoittaneen. AP sinunkin kannattaisi varmaan kysellä tätä suoraan, ja noita tarkentavia kysymyksiä tekoälyltä eikä vauvapalstalta.
Pilvisellä säällä ei paista koko päivänä. Oliko muita tyhmiä kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Pilvisellä säällä ei paista koko päivänä. Oliko muita tyhmiä kysymyksiä?
Olet väärässä. Aurinko paistaa jatkuvasti. Välttämättä et vain syystä tai toisesta huomaa sitä.
Kyselen mieluummin elävältä ihmisiltä, saapi mukavammin variaatioita vastauksiin. :D Aamupäivästä siis alkaa paistaa, esim. klo 10 on ihan jees. Kunhan ei tosiaan tarvitse herätä klo 7 siihen että kuumottaa.
AP
Meillä on kaakon ja etelän välissä ja paistaa noin klo 9 - 16 suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaakon ja etelän välissä ja paistaa noin klo 9 - 16 suoraan.
Hyvä tietää! Eli suoraan kaakossa voi varautua ehkä jo ennen klo 9 paisteeseen... Hmm. Ehkä se vielä menettelee.
AP
Ei ole todellista ettei joku tajua ilmansuuntia 🤨
Minulla parveke kaakkoon. Aurinko paistaa klo 8-16. Ja kohtisuoraan klo 10.
Suomessa ei paista edes eteläparvekkeelle enää iltapäivällä, toisin kuin yleisesti kuvitellaan, lounas on se aurinkoisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ilmansuunnat tiedostan ja tunnistan, mutta oli silti hieman vaikeaa ihan tarkalleen hahmottaa monelta oikeasti keskikesällä aurinko alkaa häiritä. Onneksi maailmassa on näemmä itseäni viisaampia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Terve, Tekoäly!
Aurinko nousee idästä. Eli aamupäivä ja jonkin aikaa ehkä iltapäivästä...
Kaakon jälkeen tulee etelä ilmansuunnissa.... Mieti siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ilmansuunnat tiedostan ja tunnistan, mutta oli silti hieman vaikeaa ihan tarkalleen hahmottaa monelta oikeasti keskikesällä aurinko alkaa häiritä. Onneksi maailmassa on näemmä itseäni viisaampia.
AP
Mulla olis vinkki. Nyt on vielä melkein keskikesä, niin heti ekana aurinkoisena aamuna menet ulos vaikka klo 8, tarkistat missä on kaakko ja mistä aurinko paistaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt auringonlaskua tietenkään näe, auringonnousun ehkä. Minua ei haittaa vaikkei asuntoon näkyisi milloinkaan aurinko, voisin ottaa vaikka pohjoisnäkymän. Kärsin kuumuudesta.
Nyt kiinnostaisi tosiaan että mihin klo aikaan tuo kaakkoisparveke/ikkunat on auringossa...?
Eihän se ihanteellista tietenkään ole, että on vain yhteen suuntaan.
AP
Kaakko on idän ja etelän välissä, joten aamulla siihen paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mulla olis vinkki. Nyt on vielä melkein keskikesä, niin heti ekana aurinkoisena aamuna menet ulos vaikka klo 8, tarkistat missä on kaakko ja mistä aurinko paistaa.
Tähän vielä sivusta lisäehdotus: mikset mene ihan sen talon luo aamulla ja katso, miten paistaa? Vai pitääkö asunto ottaa näkemättä jostain kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Pakko varmaan tehdä näin, ei vaan millään jaksaisi herätä. :D
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tähän vielä sivusta lisäehdotus: mikset mene ihan sen talon luo aamulla ja katso, miten paistaa? Vai pitääkö asunto ottaa näkemättä jostain kaukaa.
No ei ole montaa kilsaa, joten varmaan tosiaan menen nyt jonain aamuna tässä jos paistaa. Ihan hyvä vinkki, yritin vain laiskuuttani välttää tämän.
AP
AP
Normaaliaikaan klo 9 aurinko on kaakossa. Eli kesäaikaan klo 10. Riippuen sitten kuinka tarkkaan näkymä on rajattu kaakkoon, että miten paljon aiemmin ja miten paljon myöhemmin aurinko paistaa kaakkoon päin olevalle parvekkeelle.