Mitä juomaa helteeseen taaperolle 1v3,5kk?
Jouluksi ollaan tuonne Miamin ja Karibian saarten suuntaan menossa ja mietiskelin tuossa, että mitähän tuolle muksulle siellä retkillä yms. juottaisi.
Kotona nimittäin poika juo vain maitoa " vapaasti" taikamukista eli taikamukissa on koko ajan maitoa pöydän reunalla ja ottaa siitä sitten, kun on jano. Ja yöllä varalta on sängyssä nurkassa taikamuki, jossa on vettä, niin ottaa itse, kun on jano. Nämä juoma" järjestelyt" siksi, että on ollut aika huono juomaan, joten siksi " vapaasti" .
Olen kuullut, että pelkkä vesi ei olisi hyvä janojuoma helteessä (ei suoloja, vai mikähän se syy nyt olikaan...)? Ajatus siis oli, että ei oikein varmaan maito kauan siinä taikamukissa säily, kun viipelletään päivän aikana jossain nähtävyyksiä katsomassa. Eli jotain muuta täytyisi keksiä. Oletteko juottaneet tiivistemehua vai mitä? Olen ihan " toivoton" tässä...
Maidon saannin muuten ajattelin turvata ottamalla mukaan maitojauhetta ja antamalla siitä tehtyä maitoa, kun ollaan " kotona" ja lisäämällä aamu- ja iltapuuroon.
Vinkkejä, kiitos!
tuiskuneiti79 + poika 1v3,5kk ja rv 11+1(kai)
Kommentit (11)
Tietysti, jos helteessä lenkkeilee ja rehkii tunti kaupalla ilman mitään taukoja niin joisin ehkäpä kivennäisvettä välillä runsaan hikoilun vuoksi.
En usko, että teidän vuosikas hikoilee niin maan perusteellisesti, että olisi varaana kärsiä alhaisista suola-arvoista ;)
Mulla itselläni on koko ajan huoli siitä, että jano yllättää ja on yölläkin vesikannu sängyn vieressä. Minusta tuo on rasittavaa. Mä koitan olla stressaamatta mun lasten juomisista. Tarjoan normaalisti aterioilla vettä/maitoa/mehua. That' s it. En toivoisi heille samanlaista obsessiota.
Hyvää matkaa teille, taidat olla myös syysmamma 05. Onnea uudesta elämänalusta.
...on ollut janojuomana vesi. Kuitenkin tilanteessa, jossa lapsen pitäisi juoda paljon (helle, sairaus) eikä vesi ole tuntunut maistuvan kunnolla, ollaan annettu tuoremehua, usein vähän vedellä laimennettuna. Tietenkään mehunjuonnin ei pitäisi olla tapa, mutta erikoistilanteissa se on mielestäni ihan ok, etenkin kun on kyse tuoremehusta eikä mistään lisäainepommeista.
Meillä on matkoilla yleensä ostettu myös paikan päältä lapselle ruokaa/ juomaa. Ota ennen matkaa selville, onko elintarvikkeiden viennissä USA:an joitain rajoituksia - joskus olivat ainakin tuoreet hedelmät/ vihannekset pannassa kasvitautien pelossa.
Mummo keksi meillä sekoittaa veteen rumpsuttaen hedelmäsosetta tytön ollessa vauva ja johan maistui.
Meillä on vesi tehnyt kauppansa matkoilla vaikka kotona sitä huonosti juovatkin. Reilu vuosikas innostuu yleensä juomaan pikkupullosta ihan pullon vuoksi. Esim ne urheilunokalliset ovat hyviä kun eivät vuoda liian nopeasti.
Minulla on ollut suolakeksejä kassissa pikkuvälipalaksi retkillä. Hotellissa/kotioloissa kauppansa ovat tehneet myös mehukkaat hedelmät.
Ja lisää vaan vinkkejä, jos löytyy.
ulkomailla löytyy kivoja lapsen kokoisia vesipulloja, ihan lapsille suunnattuja ja suunniteltuja (pullon suussa juoma" nokka" , ainankin Ranskasta, 1-5 dl mineraali vettä, esim Eviania voi antaa ton ikäiselle, ja muitakin mineraalivesiä. Lapset tykkää juoda lastenkokoisista pulloista, missä on kivoja kuvia, vesikin maistuu erilailla :-) ja vesipullon voi pestä ja täyttää uudelleen seuraavaksi päiväksi tai avata uuden, ne bakteerit kun tykkää lillua lasten vesipulloissa lämpimässä ruoan rippeiden seassa ...
ja jos ei pelkkä vesi maistu niin sitten voi kokeilla makuvesiä ja purkkaa päälle, tai mehutetroja ja purkkaa. Meidän poika on juonut eviania pienestä pitäen, syntyi silloin ranskassa hirveänä helle kesänä 2003...
hauskaa matkaa!
tein useasti " mehua" sekoittamalla vettä ja hedelmäpilttiä. Hyvin se piltti liukeni, kun esim. pullossa heilutti. Vesi tietty on hyvä ekana, mutta jos on tosi kuuma ja pitää juoda paljon, niin eikös liika veden juontikin sitten ole pahasta.
Meillä pääsääntöisesti juotiin vettä (juomapullosta maistui paremmalle), mutta sitten kun piti lapset saada ihan " oikeasti juomaan" , niin sitten otettiin tuo pilttimehu kaveriksi.
Paikan päällä myytiin niitä vauvojen mehuja (joita on joskus aikoinaan suomessakin myyty), mut pikku herra ei tykännyt niistä yhtään. Hiilihapollinen vesi oli ihanaa ja paikallinen tutteli meni parin päivän totuttelun jälkeen. Myöhemmin kuulin että siellä olisi ollut ihan perus hyla maitoakin myynnissä ja sitä olisi voinut hänelle tarjota.
Mehujäätelöä helle päivänä annettiin, mutta sen sotkun voitte vaan kuvittella.
Yks mikä oli meijän pojasta ihanaa niin pillillä antaa mehua/limsaa/vettä suoraan suuhun, silloin toinen ei osannut vielä imeä sitä niin pilli juomaan ja sormi päälle ja pilli suuhun ja sormi yläpäästä pois, tää oli tosi kiva leikki.
Niin maitojauheesta, meillä oli matkassa sitä myös mutta koin sen erittäin hankalaksi mittailla hotellihuoneella ja jo ihan parin päivän jälkeen jostain ihmeestä pikku murkut löysivät pakettimme eli se siitä.
Oikein ihanaa lomaa ja kannattaa turhat pingotukset jättää suomeen niin varmasti lomasta tulee kaikista paras.
Vaihdetaankin pitkällä vaihdolla konetta Pariisissa(ollaan yötä), joten jospa sieltä sitten noita juomia ottaisi vaikka ruumaan meneviin laukkuihin.
apteekista varmuuden vuoksi Osmosalia mukaan, jos siis ripulitauti yllättää. Muuten kai nuo suolot voi korvata ihan tavallisella ruokailulla, välipaloilla tms. Sitä paitsi, ei missään täys/pilli-mehussa mitään tarpeellisia tahi välttämättömiä suoloja ole.
Hauskaa matkaa.