Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt olis töitä tarjolla ...HUSissa 90 röntgenhoitajan paikkaa täyttämättä

Vierailija
06.07.2023 |

Tällä hetkellä jonotusaika kiireettömään magneettikuvaukseen on noin 410 viikkoa eli kuukaudesta lähes kahteen ja puoleen kuukautta.

Hoitajia palkattaisiin useita kymmeniä lisää, jos olisi saatavilla, Lehtonen sanoo.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009697767.html

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Röntgenhoitajan työ on todella hektistä, kiireistä ja aika vaikeaakin. Palkka ei ole linjassa työtehtävien kanssa. Mutta milläpä hoitaja-armeijoille maksaisi hyvää palkkaa. Itse vaihdoin alalta pois kaupalliselle puolelle.

Mikä siinä niin vaikeaa on?

No ihmiset kai, ne nyt on aina hankalia. Mutta onko muuta?

Vaikkapa toimenpiteissä radiologin avustaminen. Vaatii sorminäppäryyttä,nopeutta, pitää huomioida aseptiikka, että on oikeat kamppeet työpöydällä. Siitä sitten vaikka ct:hen tai magneettiin. Eri laitteet, eri käyttöliittymät ja aina kohteena ihminen, jolle voi tehdä vahinkoakin niillä laitteilla. Potilaslistan organisointi ja logistiikka. Elvytystilanteet, lääkkeet, näytteidenotto. Eri ikäiset, - kuntoiset potilaat, onnettomuuspotilaat. Minä koin rtg-hoitajan työt vaikeimmaksi mitä olen koskaan tehnyt.

Kiitos, hyvä kuvaus! Mitä muita töitä olet tehnyt, niim saa vähän käsitystä vertailukohdista?

Vierailija
82/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien työ on niin helppoa, aivotonta, tämän olen lukenut palstalta. Kai sitä toimeentulotukea saavista saataisiin reservi paikkaamaan hoitajavajetta. Hoitajaksi kuulemma kelpaa kuka vaan kadunmies. Vanhustenhoivassa on huutava pula hoitajista. Hopi hopi töihin kaikki työttömät! Seuren kautta löytyy töitä huomiseksi, esim. päiväkotiin, vanhustenhoivaan. Palkka parempi, kuin kunnilla. Päiväkodissa avustajana, et tarvitse aikaisempaa kokemusta. Palkataan kuka tahansa viitsii hakea. Ikäkään ei ole este, päinvastoin.

Röntgenhoitajan työ on varmaan kaikkein vaikein hoitajan työ, tehohoitoa lukuunottamatta. Myös jälkimmäisessä pitää osata käyttää sekä tekniikkaa että huolehtia ihmisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Röntgenhoitajan työ on todella hektistä, kiireistä ja aika vaikeaakin. Palkka ei ole linjassa työtehtävien kanssa. Mutta milläpä hoitaja-armeijoille maksaisi hyvää palkkaa. Itse vaihdoin alalta pois kaupalliselle puolelle.

Vaikkapa toimenpiteissä radiologin avustaminen. Vaatii sorminäppäryyttä,nopeutta, pitää huomioida aseptiikka, että on oikeat kamppeet työpöydällä. Siitä sitten vaikka ct:hen tai magneettiin. Eri laitteet, eri käyttöliittymät ja aina kohteena ihminen, jolle voi tehdä vahinkoakin niillä laitteilla. Potilaslistan organisointi ja logistiikka. Elvytystilanteet, lääkkeet, näytteidenotto. Eri ikäiset, - kuntoiset potilaat, onnettomuuspotilaat. Minä koin rtg-hoitajan työt vaikeimmaksi mitä olen koskaan tehnyt.

Voisin hoitaa tuon logistiikkapuolen, jos minut työttömänä nörttinä velvoitetyöllistettäisiin. Kuulostaa juuri minun hommaltani.

Muuten en oikein ymmärrä listaasi. Siitä ei oikein selviä, mikä itse kussakin kohdassa on se vaikeus. Eikös nyt kenellä tahansa ole työssään eri laitteet ja eri käyttöliittymät, ja pitää huolehtia siitä että on oikeat kamppeet työpöydällä? Ja sitten on erilaisia asiakkaita. 

Se logistiikka pitää hoitaa muun työn ohella, ikään kuin siinä sivussa. Ei mikään yksistään jos vain siihen voisi keskittyä ole ylivaikeaa, vaan se että pitää osata se kaikki. Kyllä se tietysti ihmisen tehtävissä olevaa työtä on, mutta se haastavuus, vastuullisuus ja kova kiire huonohkolla palkalla on vähän nihkeä yhtälö.

Vierailija
84/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Orpo saa kiristyksensä läpi, niin päiväkodeissa, vanhustenhoidossa näemme ihmisiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä työstä. He ovat pakotettuina paikalla. En halua, että lastani hoitaa joku pakolla päiväkotiin laitettu, täysin ilman motivaatiota oleva henkilö, joka roikkuu työpaikalla pakon vuoksi. Työnantajille tämä sopii tietysti, saavat ilmaista työvoimaa. Tämä ei tule onnistumaan, edessä on täysi katastrofi.

Kuinkakohan suuri osa työttömistä on sellaisia, joilla ei ole motivaatiota hoitaa työtään kunnolla? En mäkään ensisijaisesti haluaisi hoitotöitä tehdä, mutta jos mut siihen määrättäisiin, niin totta kai mä tekisin työni kunnolla -- kai suurin osa nyt tekisi? Vai olenko idealistinen ajatellessani, että suurin osa työttömistä on kuitenkin halukkaita tekemään töitä?

Hoitaisin työni kunnolla, jos se on jotain edes sinne päin, mikä minulle soveltuu. Hoitotyö on ihan vihoviimeinen vaihtoehto. Kaikki opintoni ym. on suunnattu siihen ettei tarvitsisi mitään ihmistenhoitohommia koskaan tehdä, enkä lapsiakaan ole hankkinut. 

Sairaalan tai päiväkodin keskuskeittiössä voisin kyllä pilkkoa vihanneksia, sitä vastaan ei mitään.

Mutta tiedätkö kuitenkin, miten ihmistä kohdellaan kunnioittavasti, kannustavasti ja ystävällisesti, vaikket ihmistyöstä pidäkään? Luuletko, että voisit halutessasi käyttäytyä edes siedettävällä tavalla ihmisten kanssa, vaikka et sitä olekaan tavoitellut urallasi? Vai onko kyse siitä, että sinulla on jokin mt-diagnoosi, joka estää normaalin sosiaalisen kanssakäymisen?

Vierailija
85/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin hoitaa tuon logistiikkapuolen, jos minut työttömänä nörttinä velvoitetyöllistettäisiin. Kuulostaa juuri minun hommaltani.

Muuten en oikein ymmärrä listaasi. Siitä ei oikein selviä, mikä itse kussakin kohdassa on se vaikeus. Eikös nyt kenellä tahansa ole työssään eri laitteet ja eri käyttöliittymät, ja pitää huolehtia siitä että on oikeat kamppeet työpöydällä? Ja sitten on erilaisia asiakkaita. 

Ihan oharina angioissa avustamisen haasteista sellainen asia kuin näkökyky. Itse olen jo kohta 50-vuotias, enkä tosiaankaan voisi enää mennä edes hyvillä laseilla angioihin, kun ne hiton vaijerit on hiuksen paksuisia. Ja niitä sitten pujottelet näppärästä sekunneista, kun joku kaljupääramboradiologi napsuttelee sormiaan vaativaan sävyyn vieressä. Ja hänellä on tietenkin suurennuslasit niissä omissa uimalaseissaan.

Vierailija
86/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko röntgenhoitajan nimike sellainen, että osa pääsee tekemään sitä omaa, röntgenhoitajan juttua, ja loput tekevät tavallisille hoitajille kuuluvia asioita?

...Nimim. jossain vaiheessa oikeasti mietin röntgenhoitajaksi opiskelua, mutta tienaan jo enemmän.

On ja ei. Röntgenhoitaja on röntgenhoitaja, ei sairaanhoitaja. Kuitenkin opintoihin kuuluu paljon sellaisia kokonaisuuksia, jotka kuuluvat myös esim. sairaan- ja ensihoidon koulutusohjelmiin. Kärjistäen, röntgenhoitaja voi tehdä sairaanhoitajan työtä vähemmällä lisäkouluttautumisella, kuin sairaanhoitaja voisi tehdä röntgenhoitajan työtä.

Mutta, tuo 90 paikkaa on todennäköisesti sellainen määrä, joka on laskettu jonotusajan purkamisen mukaan. Jos tietäisitte kuinka vähän laitteita ja kuvantamistiloja HUS:n alueella on, asia olisi ihan selvä. Kun on olemassa vaikkapa yksi magneettikuvauslaite, ei sillä voida tuottaa sen enempää kuvia, vaikka paikalla olisi enemmän hoitajia. Nykyäänkään ei kuvaushuoneisiin meinaa mahtua, jos paikalla on vakituisen henkilökunnan lisäksi esimerkiksi opiskelija.

Tässä voisi olla nyt yksi avustuskohde jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle tai tapahtumalle.  

Tavoitteeksi lisää magneettikuvauslaitteita HUS:iin.

Vierailija
87/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo niin pahalta kuulosta. Muistan kun odotin Tampereella puoli vuotta magneettikuvaan pääsyä. Onneksi vamma parani omia aikojaan.

Vierailija
88/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, hyvä kuvaus! Mitä muita töitä olet tehnyt, niim saa vähän käsitystä vertailukohdista?

Puusepänteollisuus, rakennusala, myyntialalla: myyntiedustaja, Tuotepäällikkö ja nyt myyntipäällikkö.

Vierailija
89/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt kaikki työttömät apukäsiksi sinne,hoitajan töissähän pärjää kuka vaan,kunhan on kädet.

En voi. Opiskelin sairauden takia ammatin jota voin tehdä. En voi tehdä vuorotyötä.

Taitaa olla pitkälti päivätyötä. Pääsääntöisesti osastot on auki ma-pe virka-aikaan. Toki akuuttejakin tapauksia varmaan joku hoitaa. 

Täällä ainakin magneettikuvaukseen tuli aika myöhään illalla (yliopistollinen keskussairaala, ei HUS). Nuo magneetikuvauslaitteet ovat sen verran kalliita ja tarve kuville suuri, että niitä kyllä pyritään hyödyntämään muulloinkin kuin virka-aikaan. Päivytyspuolella varmaan pääsee kuvaukseen ympäri vuorokauden. Seuraava kerta kuvaus oli sitten yksityisellä (varmaan ostopalveluna), vaikka kuvat meni samalle poliklinikalle.

Vierailija
90/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan puolet nykyisin koulutettavista röntgenhoitajista on alanvaihtajia. Itse tiedän röntgenhoitajia, joilla pohjatutkintona DI, FM, insinööri jne. Paljon on myös ihmisiä ravintola-alalta ja muista vielä pienipalkkaisemmista duunariammateista.

Vierailija
91/96 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tarvitse hoitaa eikä hoivata ketään. Saman kuvauksen mekaanista toistoa päivästä toiseen. Siis röntgenkuvaus.

Magnettissa voi olla kai jotain erikoista en oo käynyt mutta ultraäänikuvissa käydessäni ei koko hoitajaa tutkimuksen aikana näkynyt, ehkä oli se tyyppi joka avasi mulle oven pukkarista ja sanoi riisu paita ja käy tohon pötköttämään. 3.5 vuoden koulutus siihen?? Lääkäri sen kuvauksen teki.

Vierailija
92/96 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tarvitse hoitaa eikä hoivata ketään. Saman kuvauksen mekaanista toistoa päivästä toiseen. Siis röntgenkuvaus.

Magnettissa voi olla kai jotain erikoista en oo käynyt mutta ultraäänikuvissa käydessäni ei koko hoitajaa tutkimuksen aikana näkynyt, ehkä oli se tyyppi joka avasi mulle oven pukkarista ja sanoi riisu paita ja käy tohon pötköttämään. 3.5 vuoden koulutus siihen?? Lääkäri sen kuvauksen teki.

Niin, joissain paikoissa röntgenhoitaja hoitaa myös uä:n. Röntgenhoitaja voi myös lisäkouluttautua sonograaferiksi. Uä:tä tehdään yleensä muun työn ohella. Röntgenhoitajalla on oltava riittävä tietämys ihmisen anatomiasta , säteilyfysiikasta sekä laitetekniikasta. Röntgenhoitaja voi työskennellä monella eri modaliteetilla, jolloin on osattava esim. lääkkeiden antaminen ja kanylointi.

Vierailija
93/96 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan oharina angioissa avustamisen haasteista sellainen asia kuin näkökyky. Itse olen jo kohta 50-vuotias, enkä tosiaankaan voisi enää mennä edes hyvillä laseilla angioihin, kun ne hiton vaijerit on hiuksen paksuisia. Ja niitä sitten pujottelet näppärästä sekunneista, kun joku kaljupääramboradiologi napsuttelee sormiaan vaativaan sävyyn vieressä. Ja hänellä on tietenkin suurennuslasit niissä omissa uimalaseissaan."

Kiitos päivän nauruista, näen silmieni edessä kyseisen kaljupääramboradiologin XDD  

Hyviä kommentteja kun uudelleen kouluttautuminen on itselläkin edessä. Yksi kiinnostavimpia koulutuksia olisikin juuri röntgenhoitajan opinnot. Osaisiko joku kertoa opiskelusta lisää, ilmeisesti opintoihin kuuluu paljon käytännön harjoittelua? Missä se tapahtuu? Harjoitteluhan voi olla myös niin sanottua kuivaharjoittelua oppilaitoksen tiloissa. Lähäriopiskelijat voi mennä alan palkallisiin töihin kesken opiskelun, entä röntgenhoitajat? Mitä tahansa muutakin voi kertoa. Sekin kiinnostaisi miten kuormittavaa työ on. Sekä fyysisesti että henkisesti.

Vierailija
94/96 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan oharina angioissa avustamisen haasteista sellainen asia kuin näkökyky. Itse olen jo kohta 50-vuotias, enkä tosiaankaan voisi enää mennä edes hyvillä laseilla angioihin, kun ne hiton vaijerit on hiuksen paksuisia. Ja niitä sitten pujottelet näppärästä sekunneista, kun joku kaljupääramboradiologi napsuttelee sormiaan vaativaan sävyyn vieressä. Ja hänellä on tietenkin suurennuslasit niissä omissa uimalaseissaan."

Kiitos päivän nauruista, näen silmieni edessä kyseisen kaljupääramboradiologin XDD  

Hyviä kommentteja kun uudelleen kouluttautuminen on itselläkin edessä. Yksi kiinnostavimpia koulutuksia olisikin juuri röntgenhoitajan opinnot. Osaisiko joku kertoa opiskelusta lisää, ilmeisesti opintoihin kuuluu paljon käytännön harjoittelua? Missä se tapahtuu? Harjoitteluhan voi olla myös niin sanottua kuivaharjoittelua oppilaitoksen tiloissa. Lähäriopiskelijat voi mennä alan palkallisiin töihin kesken opiskelun, entä röntgenhoitajat? Mitä tahansa muutakin voi kertoa. Sekin kiinnostaisi miten kuormittavaa työ on. Sekä fyysisesti että henkisesti.

Miten vaikea on päästä opiskelemaan röntgenhoitajaksi?

Vierailija
95/96 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

apu on lähel kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajapula tulee pahenemaan kun Sekoomus ja Persut romuttaa tällä vaalikaudella Suomen Terveydenhoidon.

Eipä hätää, tuovat apuun yksityisiä terveysyrityksiä jotka helpottaa jonoja ja laskuttavat sitten verokassasta korvaukseksi sen minkä kehtaavat

Ja nehän kehtaavat. Moninkertaisen määrän ja sekin on veroeuroista pois.

Vierailija
96/96 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaan kirjoitti:

Miksi työttömät ei mene sinne töihin? Makaavat kotona ja laittavat lapsensa päivähoitoon.

Ai niin vaan mennään ilman koulutusta ja vaikka on ihmisenä täysin sopimaton alalle. Valot päälle nyt, v ajakki.

Eihän palstamammojen mielestä ja logiikalla hoitajan ammattiin kummoisia vaadita, vain taitoa vaihtaa mehulasi sekä rtg-hoitajalta voisi odottaa kykyä painaa nappia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi