Pika-avunpyyntö: Vikingillä vai Siljalla Ruotsiin?
Onko jommankumman terminaali lähempänä keskustaa? Tarkoitus olisi varata "päivä Tukholmassa" -reissu, mutta mä en ole ikinä ennen käynyt laivalla Tukholmassa. 🥴🙈 Pikaisella googlettelulla en löytänyt oikein mitään, joten osaisiko joku täällä neuvoa? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan jos jotain tulee mieleen. 😘
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ndkd kirjoitti:
Eiköhän koko reissun ajan voi maksaa visa elektronilla.. ? Ne liput satamasta lähteviin kuljetuksiin eli busseihin kannattaa ostaa laivasta taaskin sillä elektronilla.
Täh? Käyttääkö joku vielä ihan oikeasti electronia??
Samanlainen pankkikorttihan se electron on. Veloittaa tililtä heti. Ainut ero on ollut mahdottomuus alle 18 v. Myös 4 nostoa omalta tililtä ilmaista.
Visa Electron kortit poistuvat käytöstä alkuvuodesta 2024 ja ne korvataan pankkikortilla, joka on sama asia.
Luotto- ominaisuuden voi ottaa jos haluaa, mutta jos ehdottomasti ei halua heräteostoksia, ei kannata.
Kaikki kortit on nahdollista liittää verkkomaksamiseen. Ehkä myös puhelimeen..
Vierailija kirjoitti:
Siljan laivat ovat kivempia sisältä kuin Viikkarin, mutta siivouksen taso on ala-arvoinen. Paremmatkin hytit ovat ihan suoraan ällöttäviä, jos oikein huono tuuri sattuu. Viikkarilla tehdään tämä paremmin.
Hyvä kun muistutit. Viimeksi 2019 olen käynyt laivalla ja ens viikonloppuna taas menossa. Pitää ottaa jotain desinfiointipyyhkeitä mukaan ja käydä hytin kosketuspinnat läpi ennenkun päästän perheen " irti".
Lapsien kanssa käytiin kun olivat taaperoita. Onneksi tutkin sängynalusen ekana, siellä oli irtokarkki ties miltä vuodelta, ettei taapero napannu suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vikingiltä kävelee keskustaan, Siljalta ei.
Vikingin terminaalista kilsa Slussenille, mutta paljonko keskustaan? Liekö joku 3,5 km? Toki sen kävelee, mutta jos on tarkoitus kävellä koko päivä Tukholmassa muutenkin, niin yht. 7-8 km kävely alkuun ja loppuu voi kyllä vähän viedä jalat alta.
Joo ja eikös siinä ole aika kamalat työmaat parhaillaan. Siljan terminaalista lähtee kaupungin liikenteen bussi keskustaan. Ei ole pakko kävellä edes metrolle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viking Line tulee lähemmäs keskustaa, mutta Siljan terminaalista pääsee nätisti suoraan junalla päärautatieasemalle.
Siljan laituri on lähellä Gärdetin metroasemaa muistaakseni.
On, mutta satamamuutoksen takia tuli kävelymatkaa reippaasti lisää. Mutta on sieltä kyytivaihtoehtoja keskustaan. Metro, tai useita muita.
Siljan Hesan laivat ovat palvelultaan ja tunnelmaltaan erilaisia, kun toinen on suomen lipun alla ja toinen ruotsin.
Kun muita siljan ruotsalaisia aluksia myytiin, piti ruotsin lain mukaan henkilökunta irtisanoa nuorimmasta alkaen. Eli ne, joilla pisimpään palveluvuosia säilyttää työpaikkansa yhtiössä ja nuorimmat sai lähteä.
Sillä seurauksella, että toisen laivan henkiköstön keski-ikä on jotain 60-vee joka osastolla! Esim hyteillä nuorin on 57v. Siinä sitä on ripeyttä liikkeissä ja innokkuutta palvelussa. Voi huh huh.
Asiakkaat käy respassa kysymässä, että mitä täällä on oikein tapahtunut kun kaikki on niin vanhoja.
Bussin ja junan voi maksaa kortilla siis Visa Master card mm. Kestää 70 minuuttia ajaa yhdellä maksulla.
Vierailija kirjoitti:
Siljan terminaalistakin voi kävellä keskustaan, ei se niin pitkä matka ole. Siljan terminaalista pääsee myös bussilla keskustaan ja vanhaan kaupunkiin tai voi käyttää myös metroa.
Laivoilla on erilainen aikataulu, joten kannattaa miettiä kumpi on itselle sopivampi.
T-Centraleniin tunti.. en ehkä lähtis kävelemään... ja aikataulu on suht minuutilleen sama, menevät peräkanaa, arvaatko syyn miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kyllä me ollaan monesti kävelty Siljalta. Toki menee enemmän aikaa mutta ei mennä shoppaileen niin ei haittaa. Kunhan fiilistellään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, kaikki luin ja osassa hyvää asiaa. 👍🏻 Mä olen kyllä reissannut ympäriinsä, siitä ei ole kyse, mutta laivalla olen mennyt ainoastaan Hki-Tallinna -väliä. Tukholma on muutenkin vieraampi, lentokoneella olen toki käynyt, mutta nytpä viehättäisikin risteillä sinne! Tax freet sivuseikka, lähinnä nyt puolison kanssa yhteistä, leppoista aikaa olisi tarkoitus viettää. Ehkä Abba-museo olisi sellainen joka voisi kumpaakin kiinnostaa, kannattaakohan käydä?!
Ap
Djurgårdenin suuntaan jos menet, kannattaa tsekata ja käyttää lauttaa, joka lähtee Viking linen terminaalin läheltä ja vie suoraan Djurgårdenin laituriin. Aikataulun mukaan lähtö on melko pian rantautumisen jälkeen, mutta jos poistuu ekojen joukossa laivasta ja kävelee reippaasti terminaalista vasemmalle, varmaan ehtii sopivasti kyytiin.
Rahaa ei kannata vaihtaa. Saat debit/credit kortilla ostettua metroliput yms ostokset. Kävin toukokuussa Tukholmassa Siljalla. Sieltähän pääsee metrolla keskustaan lyhyessä ajassa. Viking menee lähelle vanhaa kaupunkia. Kävin sielläkin ja ei se nyt kovin kummoinen ole. Pieniä kalliita putiikkeja ja kahviloita. Abba museo oli kiva. Ostin lipun ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, kaikki luin ja osassa hyvää asiaa. 👍🏻 Mä olen kyllä reissannut ympäriinsä, siitä ei ole kyse, mutta laivalla olen mennyt ainoastaan Hki-Tallinna -väliä. Tukholma on muutenkin vieraampi, lentokoneella olen toki käynyt, mutta nytpä viehättäisikin risteillä sinne! Tax freet sivuseikka, lähinnä nyt puolison kanssa yhteistä, leppoista aikaa olisi tarkoitus viettää. Ehkä Abba-museo olisi sellainen joka voisi kumpaakin kiinnostaa, kannattaakohan käydä?!
Ap
Djurgårdenin suuntaan jos menet, kannattaa tsekata ja käyttää lauttaa, joka lähtee Viking linen terminaalin läheltä ja vie suoraan Djurgårdenin laituriin. Aikataulun mukaan lähtö on melko pian rantautumisen jälkeen, mutta jos poistuu ekojen joukossa laivasta ja kävelee reippaasti terminaalista vasemmalle, varmaan ehtii sopivasti kyytiin.
Käytin tuota päinvastoin eli Djurgårdenista vanhaan kaupunkiin. Lautta lähti läheltä Abba museota ja Gröna Lundia. Lipun sai ostettua pankkikortilla paikan päältä lippukioskista ja oli halpa, noin 3 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytin tuota päinvastoin eli Djurgårdenista vanhaan kaupunkiin. Lautta lähti läheltä Abba museota ja Gröna Lundia. Lipun sai ostettua pankkikortilla paikan päältä lippukioskista ja oli halpa, noin 3 e
Vielä: lauttoja sahaa tuota väliä non stoppina aamusta iltaan. Ei siitä myöhästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vikingin terminaalista kilsa Slussenille, mutta paljonko keskustaan? Liekö joku 3,5 km? Toki sen kävelee, mutta jos on tarkoitus kävellä koko päivä Tukholmassa muutenkin, niin yht. 7-8 km kävely alkuun ja loppuu voi kyllä vähän viedä jalat alta.
Joo ja eikös siinä ole aika kamalat työmaat parhaillaan. Siljan terminaalista lähtee kaupungin liikenteen bussi keskustaan. Ei ole pakko kävellä edes metrolle asti.
Älkää vaan taksia ottako ja jos otatte, numero 08- 150000 eli Taxi Stockholm ainut luotettava. Muut voivat veloittaa ihan vapaasti jos ette kysy etukäteen hintaa. Minultakin puijattiin 200 kruunua vähän aikaa sitten .Vaikka olen niin tietävinäni.Otin väärän taksin vahingossa.
Niin jos haluat mennä lautalla Eläintarhaan ,voit ottaa kohta Slussenin jälkeen lautan Djurgårdeniin. Ihan sellainen 200 metriä Slussenilta rantatietä. Kauneinta Tukholmaa.Siellä mitäihjanin kahvila Blå porten, Hyvä ruoka ja ihana paikka puutarhoineen. Juuri ennen Gröna Lundia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laiturin nimi: Allmänna Gränd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kyllä me ollaan monesti kävelty Siljalta. Toki menee enemmän aikaa mutta ei mennä shoppaileen niin ei haittaa. Kunhan fiilistellään.
Siljalta pienen kävelyn sillan yli voi otta bussi numero 1 joka menee keskustaan.
Vikingiltä kävellessä ei toki ole mikään pakko kävellä rantaa pitkin - suosittelisin itse Folkungagatanin kautta "ylös" lähtemistä, ja esim Fjällgatanilta on kauniit maisemat. Toki Vikingiltäkin lähtee busseja Slussenille ja muualle, pysäkki Londonviadukten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siljalta pienen kävelyn sillan yli voi otta bussi numero 1 joka menee keskustaan.
Taikka lähteä suoraan terminaalista lähtevällä bussilla 76.
Täh? Käyttääkö joku vielä ihan oikeasti electronia??