Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pika-avunpyyntö: Vikingillä vai Siljalla Ruotsiin?

Vierailija
06.07.2023 |

Onko jommankumman terminaali lähempänä keskustaa? Tarkoitus olisi varata "päivä Tukholmassa" -reissu, mutta mä en ole ikinä ennen käynyt laivalla Tukholmassa. 🥴🙈 Pikaisella googlettelulla en löytänyt oikein mitään, joten osaisiko joku täällä neuvoa? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan jos jotain tulee mieleen. 😘

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arlandan kentällä on oikea tax-free

Mitä iloa tästä on? Hinnat on samat kun Stockamnnilla eikä alkoholia tietenkään voi ostaa. Tosin kuka nyt viinaa ulkomailta jaksaisi raahatakaan kun sitä saa Alkosta paljon helpommalla.

Tuolta voit tarkistaa hinnat ja kirjoita vasta sitten

https://stockholm.shopdutyfree.com/en/

Vierailija
22/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee laivalla Tukholmaan, niin eipä siinä montaa tuntia ole aikaa olla maissa. Melkien tunti menee matkoissa Vanhaan kaupunkiin ja takaisin. Jossain tavaratalossa voi ostaa T-paidan ja käydä  yhden kruunun maksavassa vessassa. Ota käteistä mukaan tai pissaat housuihisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa tästä on? Hinnat on samat kun Stockamnnilla eikä alkoholia tietenkään voi ostaa. Tosin kuka nyt viinaa ulkomailta jaksaisi raahatakaan kun sitä saa Alkosta paljon helpommalla.

Niin? Eli Stockan hinnoissa.

Vierailija
24/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siljan terminaalistakin voi kävellä keskustaan, ei se niin pitkä matka ole. Siljan terminaalista pääsee myös bussilla keskustaan ja vanhaan kaupunkiin tai voi käyttää myös metroa.

Laivoilla on erilainen aikataulu, joten kannattaa miettiä kumpi on itselle sopivampi. 

Juu, voi kävellä vaikka Oulusta Helsinkiin, mutta matkaa on tuolta Värtanilta keskustaan viitisen kilometriä

Pitääkö se just päästä tasan keskustan kauppaan? Sen 5 kilsan matkalla voi tulla vaikka mitä kivaa kauppaa vastaan ja ruokapaikkaa. On kävelty. Kumma jos tuntia ei jaksa kävellä. Ihmettelen useinkin kauppakeskuksien parkkihalleissakin, kun auto pitää saada lähelle ovea jostain kumman syystä, mutta kauppakeskusta ollaan valmiit kävelemään ees taas kilsatolkulla.

Vierailija
26/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää noin tarkkaan muutaman kympin hintaeroja tutkia niin pitäisi ymmärtää ettei ole varaa matkustaa.

Vierailija
27/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siljan terminaalistakin voi kävellä keskustaan, ei se niin pitkä matka ole. Siljan terminaalista pääsee myös bussilla keskustaan ja vanhaan kaupunkiin tai voi käyttää myös metroa.

Laivoilla on erilainen aikataulu, joten kannattaa miettiä kumpi on itselle sopivampi. 

Juu, voi kävellä vaikka Oulusta Helsinkiin, mutta matkaa on tuolta Värtanilta keskustaan viitisen kilometriä

Riippuu minkä laskee keskustaksi. Sergelin tori? Norrmalm? City?  Sergelin torille on 4,5 kilometriä, kyllä kai tuon jaksaa helposti kävellä ihaillen kauniita maisemia ja taloja matkalla.  Vikingin terminaalista on 3 kilometriä Sergelin torille.

Vierailija
28/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee laivalla Tukholmaan, niin eipä siinä montaa tuntia ole aikaa olla maissa. Melkien tunti menee matkoissa Vanhaan kaupunkiin ja takaisin. Jossain tavaratalossa voi ostaa T-paidan ja käydä  yhden kruunun maksavassa vessassa. Ota käteistä mukaan tai pissaat housuihisi.

Siellä kaupungilla voi käydä jossain syömässäkin, ravintoloissa on vessat. Vaikka mäkki jos ei fiinimpi.

Vierailija
29/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, kaikki luin ja osassa hyvää asiaa. 👍🏻 Mä olen kyllä reissannut ympäriinsä, siitä ei ole kyse, mutta laivalla olen mennyt ainoastaan Hki-Tallinna -väliä. Tukholma on muutenkin vieraampi, lentokoneella olen toki käynyt, mutta nytpä viehättäisikin risteillä sinne! Tax freet sivuseikka, lähinnä nyt puolison kanssa yhteistä, leppoista aikaa olisi tarkoitus viettää. Ehkä Abba-museo olisi sellainen joka voisi kumpaakin kiinnostaa, kannattaakohan käydä?!

Ap

Vierailija
30/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ei kannata kysellä mitää neuvoja. Täällä on vain niitä lonkkavaivaisia eläkeläisiä, jotka on käyhyt kaupungissa viimeksi miehensä kanssa joskus 2000-luvun alussa. 

Silloin vaihdettiin laivalla käteistä rahaa, että saatiin ostettua Lindexistä sukkakousut tyttären pojan rippijuhliin.

Vierailija
31/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä ei kannata kysellä mitää neuvoja. Täällä on vain niitä lonkkavaivaisia eläkeläisiä, jotka on käyhyt kaupungissa viimeksi miehensä kanssa joskus 2000-luvun alussa. 

Silloin vaihdettiin laivalla käteistä rahaa, että saatiin ostettua Lindexistä sukkakousut tyttären pojan rippijuhliin.

Siljan Tukholman laivoilla ei enää vaihdeta rahaa, sillä laivalla ei käy enää Ruotsin kruunut, ainoastaan eurot. Myöskään käteinen ei käy osassa ravintoloita (mm. yökerho)

Vierailija
32/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, kaikki luin ja osassa hyvää asiaa. 👍🏻 Mä olen kyllä reissannut ympäriinsä, siitä ei ole kyse, mutta laivalla olen mennyt ainoastaan Hki-Tallinna -väliä. Tukholma on muutenkin vieraampi, lentokoneella olen toki käynyt, mutta nytpä viehättäisikin risteillä sinne! Tax freet sivuseikka, lähinnä nyt puolison kanssa yhteistä, leppoista aikaa olisi tarkoitus viettää. Ehkä Abba-museo olisi sellainen joka voisi kumpaakin kiinnostaa, kannattaakohan käydä?!

Ap

Jos Abba kiinnosta niin ihan kiva paikka nähdä. Osta liput ennakkoon netistä! Siellä on varsinkin heinäkuussa tungosta. Jos matkustat Siljalla, niin bussilla 76 pääset terminaalin päässä olevalta pysäkiltä Djurgårdenin sillan vieressä olevalle pysäkille, josta voit joko kävellä museoon lyhyen matkan tai vaihtaa ratikkaan jolla pääset museon eteen. 

Vierailija
33/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Abba-museo ja yleensäkin koko Djurgårdenin alue on mielestäni lähempänä Siljan terminaalia. Miehen kanssa on usein käyty vain tuolla alueella pyörimässä koko maissaoloajan, siellä on niin paljon monenlaista nähtävää, erilaisia museoita, tietysti Skansen, huvipuisto ja kaunista puistoaluetta. Joskus kävellään tuonne Siljan terminaalista tai joskus otetaan metro Karlaplanille. Taitaa terminaalista lähteä Siljan oma bussikin tuonne ainakin sesonkina. Joka tapauksessa kävelyä tulee noilla reissuilla paljon. Jos ilma suosii, niin ihan parasta!

Jos keskustaan haluaa, tai vanhaan kaupunkiin, Viikkarin terminaali on lähempänä. Mutta metro kulkee ja jalat kantavat.

Vierailija
34/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siljat on hienompia sisältä.

Vierailija
35/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista satamista olemme hypänneet SL:n bussiin, ja ajaneet keskustaan. Lähimaksu toimii.

Vikingillä on parempi ruoka, mutta Siljalla kivemmat laivat. Jos Vikingillä menette, niin sitten Gabriella.

Vierailija
36/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viking menee Tukholman ytimeen. Ihanat maisemat! joka suuntaan.  Silja menee jonnekin korpeen.  Turun linjalla Vikingillä uudet laivat ja ruoka paljon parempaa kuin Siljalla.  Turun linjan Vikingin laivoilla olen saanut todella ystävällistä palvelua ja on siistiä joka paikassa.  Helsingin linjalla se ikävä puoli että matka kestää kauan ja Itämerellä usein isoa aallokkoa.

Vierailija
37/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varifrån tänkte du resa till Stockholm?

Vierailija
38/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viking menee Tukholman ytimeen. Ihanat maisemat! joka suuntaan.  Silja menee jonnekin korpeen.  Turun linjalla Vikingillä uudet laivat ja ruoka paljon parempaa kuin Siljalla.  Turun linjan Vikingin laivoilla olen saanut todella ystävällistä palvelua ja on siistiä joka paikassa.  Helsingin linjalla se ikävä puoli että matka kestää kauan ja Itämerellä usein isoa aallokkoa.

Ei tuo Siljan terminaali kyllä missään korvessa ole! Samoja kauniita saaristomaisemia voi nauttia  laivoilla. Siljan terminaalin ympäristössä rakennetaan uutta kaupunginosaa, mutta niin on rakennustyömaita tuolla Slussenin nurkillakin. 

Ruoasta on turha kiistellä, jokaisella oma makunsa. Molemmilla yhtiöillä saa varmasti ruokaa.  Itse rakastan Silja Symphonyn ja Serenaden Commodore- ja Junior suite-hyttejä, itse tykkään matkustaa niissä, joten valinta on Silja.

Helsinki-Tukholma reitissä parasta on nimenomaan pitkä matka, on aikaa olla ja nauttia matkasta. Ja meri on usein myös peilityyni, säätähän ei voi ennakkoon tietää. Itse nautin siitä että eri vuodenaikoina meri on erilainen, koettuna on kaikkea jäihin juuttumisesta (90-luvulla) kunnon myrskyihin, kuin myös peilityynistä kesäöistä. 

Vierailija
39/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voisi kertoa ensin, onko lähtö Turusta vai Helsingistä. Jos Helsingistä, ehdottomasti Silja, Gabriella on vanha ja kulunut ja siellä ruokakin ihmetöhnää.

Turusta menisin Viking Glorylla, mutta se laiva tekee iltalähtöjä eniten Tukholmasta päin. Viking Grace edustaa mennyttä laivasuunnitteluaikaa, ei mitään uutta. Silja/Tallink laivat ovat Turusta vanhoja.

Vierailija
40/79 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varifrån tänkte du resa till Stockholm?

Från Helsingfors.