Juodaanko muualla maailmassa maitoa ruokajuomana?
Onko tämä jokin metsäläisten suomalaisten tapa? Itse en ole maitoa juonut sellaisenaan enää teinivuosien jälkeen. Joskus nuorena aikuisena metsäläiset isovanhemmat tätä ihmettelivät.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa tietämätön. Mm pohjoisamerikassa usa, kanada maitoa juodaan todella paljon ja sitä myydään 2 litran muovi pöniköissä. Googlaappa jonkun usa kaupan maitohyllyt. Sama australiassa. Maitoa kuluu.
Olen ihmetellyt isoja maitopurkkeja, sillä ainakaan tv-ohjelmissa ja elokuvissa maitoa ei juoda ruokajuomana. Amerikkalaiset käyttävät kyllä usein kahvissa maitoa, juovat kaakaota sekä syövät muroja. Sellaisenaan en usko maitoa juotavan, ainakaan ruokajuomana. Muistan useita sarjoja, joissa maidon juonnilla jopa vitsaillaan. Esimerkiksi Frendeissä pilaillaan Joeyn maidon juonnin kustannuksella. Sitä ei selvästikään pidetä tavallisena aikuisten tapana vaan enemmänkin lasten juttuna.
Frendit? Salli mun nauraa. Kyseinen sarja on huumoriohjelma ja siinä nyt pilaillaan vaikka millä asialla. Huh, ei paljoakaan tekemistä todellisuuden kanssa tuolla ohjelmalla.
Mutta todellisuudesta ja tavoista kertoo se, millä asialla pilaillaan ja miten eli mitä yleisö pitää jollain lailla erilaisena tai poikkeavana.
Yleensä läppää heitetään nimenomaan niistä tavoista, mitkä on kansan keskuudessa leimaavan yleisiä. Parasta huumoria on sellainen, joka sattuu katsojan omaan nilkkaan.
Veikkaisin kuitenkin, että useimmissa maissa suurin osa aikuisista ei juo maitoa sinänsä kuin harvoin. Jotkut juovat ja se on ihan ok. Parempi se maito on ruokajuomana kuin limsa tai sokerimehu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa tietämätön. Mm pohjoisamerikassa usa, kanada maitoa juodaan todella paljon ja sitä myydään 2 litran muovi pöniköissä. Googlaappa jonkun usa kaupan maitohyllyt. Sama australiassa. Maitoa kuluu.
Olen ihmetellyt isoja maitopurkkeja, sillä ainakaan tv-ohjelmissa ja elokuvissa maitoa ei juoda ruokajuomana. Amerikkalaiset käyttävät kyllä usein kahvissa maitoa, juovat kaakaota sekä syövät muroja. Sellaisenaan en usko maitoa juotavan, ainakaan ruokajuomana. Muistan useita sarjoja, joissa maidon juonnilla jopa vitsaillaan. Esimerkiksi Frendeissä pilaillaan Joeyn maidon juonnin kustannuksella. Sitä ei selvästikään pidetä tavallisena aikuisten tapana vaan enemmänkin lasten juttuna.
Frendit? Salli mun nauraa. Kyseinen sarja on huumoriohjelma ja siinä nyt pilaillaan vaikka millä asialla. Huh, ei paljoakaan tekemistä todellisuuden kanssa tuolla ohjelmalla.
Mutta todellisuudesta ja tavoista kertoo se, millä asialla pilaillaan ja miten eli mitä yleisö pitää jollain lailla erilaisena tai poikkeavana.
No eikä kerro. Kyllä täytyy ihmisellä olla päässä jotain vikaa, jos alkaa tuollaisen huumoriohjelman mukaan tekemään jotain johtopäätöksiä kyseisen maan ihmisten elämäntavoista. Kun joku pilailee viinin juomisesta, tarkoittaako se sitä, että vähemmistö kansasta vaan juo viiniä. No ei tarkoita. Tai mites toi Simpsonit? Se ohjelma minun mielestä kertoo hyvin paljon amerikkalaisista ja tuo ohjelma on totuus.
Ketjussa ei ole väitetty viihdeohjelmien edustavan totuutta. Ei ole tarpeen olla noin mustavalkoinen. Huumorille on tyypillistä käsitellä kulttuurisia stereotypioita, ja kyllähän niitä helposti löytää Simpsoneistakin: Homer on olutta juova, laiska, ylipainoinen työväenluokkainen mies ja sellaisena varmasti tunnistettava, vaikkakin liioitellen toteutettu, hahmo monen katsojan silmissä. Tämä ei tarkoita, että kaikki amerikkalaiset miehet olisivat sellaisia kuin Homer. Samalla tavalla suomalaisissa viihdeohjelmissa vitsaillaan vaikkapa miesten puhumattomuudella ja alkoholinkäytöllä, ja suurin osa katsojista varmasti nämä stereotypiat tunnistaa oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään, joka juo maitoa ruokajuomana. En muista vuosikymmeniin nähneeni sellaista, en edes töissä. Vai onko tämä alueellista? Minä olen helsingissä.
Joskus aikanani kävin jenkeissä, ja ihmettelin heidän maidonjuontiaan. En muista, juotiinko sitä aterioilla, mutta yleisesti käytettiin enemmän.
N55
Ihmekään kun ovat niin lihavia
Vierailija kirjoitti:
Minäkin aloin juomaan maitoa uudestaan, kun lääkäri raajan murtumisen yhteydessä havaitsi osteoporoosin. En vaan saa tarpeeksi kalsiumia. Mieluummin nyt sitten käytön kalsiumia sisältäviä tuotteita, että luut ei nyt poikki napsahtelisi. Silloin tällöin muistan ottaa kalsiumtabletin, mutta sekään ei ole joka päiväistä.
Maito nimenomaan aiheuttaa osteoporoosia......
Vierailija kirjoitti:
Se on Pohjois-Eurooppalainen tapa. Oudonpaa mun mielestä on se, että britit juo teetä ruokajuomana.
Ja Venäjällä ehdotettiin vodkaa tai konjakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin aloin juomaan maitoa uudestaan, kun lääkäri raajan murtumisen yhteydessä havaitsi osteoporoosin. En vaan saa tarpeeksi kalsiumia. Mieluummin nyt sitten käytön kalsiumia sisältäviä tuotteita, että luut ei nyt poikki napsahtelisi. Silloin tällöin muistan ottaa kalsiumtabletin, mutta sekään ei ole joka päiväistä.
En tiedä minkä ikäinen olet ja muistatko joskus aikoinaan olleen sellaisen mainoksen, missä sanotaan: en oo koskaan juonut maitoa, enkä juo. -sen kyllä huomaa. Tämä mainos pitäisi tietenkin nähdä, että se avautuisi paremmin. Sinä jaat disinformaatiota ja uskon tietenkin mieluummin asiantuntijoita kuin sinua. Mutta elä sinä harhoissasi, että maito aiheuttaa osteoporoosia. Minulle se on ihan sama vaikka luusi menisivät poikki ihan vaikka vaan kävellessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain tieteellisiä todisteita väitteesi tueksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään, joka juo maitoa ruokajuomana. En muista vuosikymmeniin nähneeni sellaista, en edes töissä. Vai onko tämä alueellista? Minä olen helsingissä.
Joskus aikanani kävin jenkeissä, ja ihmettelin heidän maidonjuontiaan. En muista, juotiinko sitä aterioilla, mutta yleisesti käytettiin enemmän.
N55
Ihmekään kun ovat niin lihavia
Ehkä enemmän vaikuttaa se limsan juonti
Vierailija kirjoitti:
oSA afrikalaisheimoista käyttää. Lehmän kaulalaskimoa pidetään auki ja lasketaan maitoa sekaan ja juodaan.
kys. kulttuureissa lehmät tyydyttävät muitakin tarpeita kuin janon !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maito itsessään aiheuta osteoporoosia vaan se, että maidon kalsium Ei imeydy, jos on vähänkin d-vitamiinivajetta. Suomessa on perinteisesti luultu, että kun juo maitoa, saa tarpeeksi kalsiumia. Ja se ei pidä paikkaansa, koska maidon kalsium on sorttia, joka ei imeydy.
Ensimmäisen kerran tähän havahduttiin, kun todettiin nk. maitomaissa enemmän osteoporoosia kuin niissä maissa, joissa maitoa ei käytetä. Esim. Japanissa ei osteoporoosia juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maito itsessään aiheuta osteoporoosia vaan se, että maidon kalsium Ei imeydy, jos on vähänkin d-vitamiinivajetta. Suomessa on perinteisesti luultu, että kun juo maitoa, saa tarpeeksi kalsiumia. Ja se ei pidä paikkaansa, koska maidon kalsium on sorttia, joka ei imeydy.
Ensimmäisen kerran tähän havahduttiin, kun todettiin nk. maitomaissa enemmän osteoporoosia kuin niissä maissa, joissa maitoa ei käytetä. Esim. Japanissa ei osteoporoosia juuri ole.
Tässä on syy, miksi maitoon ryhdyttiin lisäämään d-vitamiinia. Nyt tilanne on siis parempi, mutta kalsiumin saannin takia maitoa ei tarvitse juoda, parempia lähteitä on mm.kala.
Vierailija kirjoitti:
Ei Ruotsissakaan aikuiset maitoa juo. En kyllä ole Suomessakaan vuosikymmeniin törmännyt aikuiseen, joka joisi maitoa. Arkiaterioilla juomana on vesi ainakin kaikilla niillä, joita tiedän ja tunnen.
Kyllä Ruotsissa juodaan myös maitoa arkiaterialla. Ainakin näin kaikki tuntemani henkilöt Ruotsissa tekevät. Toki siellä juodaan myös muutakin, mutta maito on yksi yleisesti käytetty arkijuoma Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen olet ja muistatko joskus aikoinaan olleen sellaisen mainoksen, missä sanotaan: en oo koskaan juonut maitoa, enkä juo. -sen kyllä huomaa. Tämä mainos pitäisi tietenkin nähdä, että se avautuisi paremmin. Sinä jaat disinformaatiota ja uskon tietenkin mieluummin asiantuntijoita kuin sinua. Mutta elä sinä harhoissasi, että maito aiheuttaa osteoporoosia. Minulle se on ihan sama vaikka luusi menisivät poikki ihan vaikka vaan kävellessäsi.
Usko sinä rauhassa valion mainoksiin
Moni ei tiedä kärsivänsä osteoporoosista. En minäkään tiennyt ennenkuin onnettomuuden seurauksena jouduin kuvattavaksi ja lääkäri kuvien perusteella havaitsi asian. Siitä sitten jatkotutkimuksiin jne. Osteoporoosi ei hirveästi itsestänsä ilmoittele ja se on vaikea havaita jos tutkimuksia ei tehdä. Voi sitten vaikka kaatumisen yhteydessä olla kohtalokasta, jos onkin osteoporoosi.