Miksi Suomessa syödään illallinen iltapäivällä kun monessa muussa maassa vasta myöhemmin illalla?
Itse en ehtisi edes tekemään mitään apetta iltapäivällä. Töistä lähden 16-18 välillä ja töistä suoraan urheiluharrastuksiin. Kun tulen kotiin joskus 7-8 välillä illalla, alan tekemään ruokaa siinä ysin jälkeen.
Nytkin on makaroonilaatikko tulossa eikä vielä edes uunissa asti.
Kommentit (83)
Ei kai tuo ihme, kun ennen lähes koko kansa heräsi viideltä navettaan yms. Hillupa siinä yömyöhään.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivällä syötävä ateria on nimeltään päivällinen ja illallinen on se ateria ,joka tarjotaan illalla klo 20 jälkeen. Aivan kaikkialla
No tuota, ei ihan. Päivällinen on klo 18 jälkeen. Ei iltapäivällä. Ja päivällisaika on iltayhdeksään.
Siis yleensä maailmalla; Suomessa ollaan tässä(kin) asiassa aika hätäisiä.
Naapurin ulkomaalaiset alkaa kokkaamaan ja kolistelemaan aina klo 22 jälkeen, jolloin on hiljaisuus. Eli juuri silloin, kun käyn nukkumaan. Kyllä sapettaa, kun itse herään kuudelta töihin ja olisi kiva nukkua kunnon yöunet. Valituksen olen tehnyt mutta ketäänhän ei voi kieltää syömästä hiljaisuuden aikaan ja seinät ja lattiat on pahvia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen ateriarytmin vaikuttaa myös valo. Aurinko ei paista samaan tahtiin kuin etelässä suurinta osaa vuotta. Tarvitseeko selittää enempää?
Tota, Aurinko laski vasta tossa kymmenisen minuuttia sitten. Kello on kohta 23 ja palsta suljetaan.
Kuinka paljon kauemmin sitä valoa pitäisi vielä olla? Joo niin, Aurinko on jo korkealla silloin kun herään aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun arkirytmi on:
Klo. 9.00 aamupala
Klo. 11.30 - 13.00 päivällinen
Klo. 17.00 - 19.00 illallinen
Klo. 21.00 - 00.00 illallinen
Mä en ole mikään hyvä menemään nukkumaan, joten noin pahasti heittää illalliseni.
Arkisin aamuisin kummiskin mun pitää nousta viimeistään 6.30 ja töissä on aamukahvin vuoro, jolloin syön sen aamupalani.Lomapäivinä sooloilen.
M30
Klo 11.30-13 on kyllä lounas eikä päivällinen.
Miten jaksat syödä 2 illallista melkein peräkkäin?
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa mennään nukkumaan siihen aikaan kun etelämmässä aletaan syödä sitä illallista, ja herätään siihen aikaan kun normaalit ihmiset menevät nukkumaan. :D
Tässä se totuus. Hyvä, että joku uskalsi sanoa.
Koska meillä alkaa ja loppuu työt aikasemmin.
Meillä on ainakin lapsilla koulupäivien jälkeen kova nälkä viimeistään klo 17, että järkevämpi/helpompi tarjota kunnon ruokaa. Siitäkin huolimatta että välipalakin on syöty.
Nyt lomalla poika ollut futisleirillä toista viikkoa ja tulee kotiin 16.30. Kiljuva nälkä silloinkin. Välipaloja ei kannata siinä vaiheessa nälkäiselle lapselle edes tarjota tai muuten määrät on aivan järjettömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa mennään nukkumaan siihen aikaan kun etelämmässä aletaan syödä sitä illallista, ja herätään siihen aikaan kun normaalit ihmiset menevät nukkumaan. :D
Väitätkö että muualla mennään aamulla nukkumaan arkisin? En usko.
Ei vaan väitän, että joku 4-6 yöllä ei ole aamu kenenkään muun kuin suomalaisen mielestä. :D
Ja jos nyt ei tullut selväksi, niin lainaamasi oli tarkoitettu hieman liioitteluksi.
Miten ihmeessä muilla yhteiskunta pyörii jos siellä ei olla aamuvuorossa viimeistään klo 7 töissä?
No Suomessa pyörii tosi hyvin moneen muuhun Euroopan valtioon verraten, ainakin niiden etelän valtioiden...
Koska herään töihin klo 5, ei mulla ole aikaa kokkailla ja syöpötellä keskiyöllä.
Nukkumaan menen 21.30.
Kokeilkaa joskus itsekin, sitä työntekoa.
Suomi elää edelleen toinen jalka pellossa toinen navetassa, vielä pari sukupolvea menee ennenkun kello alkaa hitaasti kääntyä.
Rich forester kirjoitti:
Suomi elää edelleen toinen jalka pellossa toinen navetassa, vielä pari sukupolvea menee ennenkun kello alkaa hitaasti kääntyä.
Viestisi ilmoitettu asiattomaksi.
Syy: rasistinen väestönvaihtokommentti
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan syönyt kellon mukaan vaan nälän mukaan. Outoja käytäntöjä näyttää ihmisillä olevan.
Me olemme töissä ja työ alkaa seiskalta, joten ruokailut rytmittyvät sen mukaan aika paljon. Viikonloppuisin ja loman alussa rytmi on aika sama, sillä kroppa on siihen tottunut ja rytmi on itselle hyvä.
Myös lasten kanssa tämä rytmi toimii tosi hyvin, sillä meillä lapset menevät nukkumaan ajoissa. Perheettömillä ja työttömillä rytmit voivat tietenkin olla erilaiset.
"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen sanoo, että kello 20 vaikuttaisi olevan rajapyykki, jonka jälkeen ei kannata syödä ainakaan isoja aterioita, ellei sitten tee yötyötä. Hänen mukaansa sama kalorimäärä vaikuttaisi olevan haitallisempi illalla kuin päivällä."
Jotkut etelän vetelät eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset on niin massan mukana menijöitä, että eivät osaa rytmittää ruokailujaan omien aikataulujen mukaan.
Itse en osannut lähteä tuohon mukaan, vaan pidin tärkeänä yhteisiä ruokailuita lapseni kanssa. Vaikka sitte hänen harrastuksen vuoksi söimme illallisen usein vasta 22.00
Etelän aikataulua noudattaa huomattavasti useampi kuin täkäläistä aikataulua. Kukakohan tässä on se massan mukana menijä🤣
Eikö täällä ole laissa jo kielletty syömästä mitään iltakuuden jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun arkirytmi on:
Klo. 9.00 aamupala
Klo. 11.30 - 13.00 päivällinen
Klo. 17.00 - 19.00 illallinen
Klo. 21.00 - 00.00 illallinen
Mä en ole mikään hyvä menemään nukkumaan, joten noin pahasti heittää illalliseni.
Arkisin aamuisin kummiskin mun pitää nousta viimeistään 6.30 ja töissä on aamukahvin vuoro, jolloin syön sen aamupalani.Lomapäivinä sooloilen.
M30
Klo 11.30-13 on kyllä lounas eikä päivällinen.
Miten jaksat syödä 2 illallista melkein peräkkäin?
Eipä mennyt viestini eilen putkeen.
Toisen noista piti olla iltapala.
Ap:n mainitsema illallinen niin eikös se ole vähän kuin juhlallinen ruokahetki?
Eikös se tyypillisesti ole Suomessa:
Aamiainen
Lounas
Välipala
Päivällinen
Iltapala?
Siis toi mun aikaisempi viesti meni aivan penkin alle. Siitä puuttui myös herkkuhetkeni.
M30
Vierailija kirjoitti:
Kevyt aamiainen klo 08.00
Lounas klo 13.00- 14.00 välillä
Tee (+keksi tai pari) klo 17.00- 18.00 välillä
Hedelmä klo 20.00- 21.30 välillä
Terv.
🌴🌵"etelä - Euroopasta
Mulla aivan samanlainen ateriarytmi. Asun Italiassa.
Meillä vain on erilainen rytmi. Jokaisessa maassa esim. ilmasto ja työ- ja tapakulttuuri muodostavat syyt vuorokausirytmille. Esim. Etelä-Euroopassa vietetään päivällä siestaa ja töitä tehdään siksi illalla myöhempään ja valvotaan myöhempään ja syödään se pääateria yhdessä illalla perheen kanssa. Työtkin aloitetaan aamulla usein myöhemmin kuin Suomessa. Keski-Euroopan maissakin työpäivä voi olla 9-19 ja päivällä on reilun mittainen lounastauko. Maassa maan tavalla, tässäkin. Kieltämättä tylsää matkoilla, kun paras tunnelma illallisravintoloissa on vasta 21 aikoihin ja itse haluaisi syödä jo pari tuntia aiemmin, usein tyhjät ravintolat silloin.
Meillä kulttuurisesti ollaan vieläkin agraariyhteisön tapojen perillisiä, aamut aloitetaan aikaisin, lounasta jo 11-12 aikaan, kyllä siinä viiden maissa alkaa olla jo nälkä ja pimeyden takia mennään ajoissa nukkumaan.
Olen usein miettinyt miksi ihmeessä edelleenkin meillä keskitalven pimeydessä pitää koulut ja työt aloittaa jo kahdeksalta, monet joutuvat heräämään siksi jo kuudelta, ankara suhtautuminen työaikoihin voisi olla joustavampaa vuodenajoista riippuen.
Ai sori, onhan sekin lihallista nautintoa 😂
M30