Miksi Suomessa syödään illallinen iltapäivällä kun monessa muussa maassa vasta myöhemmin illalla?
Itse en ehtisi edes tekemään mitään apetta iltapäivällä. Töistä lähden 16-18 välillä ja töistä suoraan urheiluharrastuksiin. Kun tulen kotiin joskus 7-8 välillä illalla, alan tekemään ruokaa siinä ysin jälkeen.
Nytkin on makaroonilaatikko tulossa eikä vielä edes uunissa asti.
Kommentit (83)
Iltapäivällä syötävä ateria on nimeltään päivällinen ja illallinen on se ateria ,joka tarjotaan illalla klo 20 jälkeen. Aivan kaikkialla
Itsellä sama, mutta se onkin päivällinen eikä illallinen, mikä Suomessa syödään iltapäivällä. Lapsuudenkodissani esim. syötiin viideltä. Sitä edelsi lounas puolenpäivän aikaan. Ja illalla yhdeksän aikoihin oli iltapala eli yleensä teetä ja voileipiä. Noissa maissa, missä syödään myöhemmin, päivällinen/illallinen on päivän viimeinen ateria.
Suomalaiseen ateriarytmin vaikuttaa myös valo. Aurinko ei paista samaan tahtiin kuin etelässä suurinta osaa vuotta. Tarvitseeko selittää enempää?
Työpäivät ovat pidemmät, Iltasella perhe on yhdessä. Käyvät kyllä lounasta syömässä johonkin aikaan.
Koska Suomessa mennään nukkumaan siihen aikaan kun etelämmässä aletaan syödä sitä illallista, ja herätään siihen aikaan kun normaalit ihmiset menevät nukkumaan. :D
Olen arkena ysiltä jo nukkumassa, nyt loma.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen ateriarytmin vaikuttaa myös valo. Aurinko ei paista samaan tahtiin kuin etelässä suurinta osaa vuotta. Tarvitseeko selittää enempää?
No tarvitsee. Suomessa kun kesällä paistaa aurinko koko ajan ja talvella ei ollenkaan, niin ei se mitään vuorokausirytmiä selitä.
No, jos päivällä on siestaa ja muuta luppo-oloilua, niin työpäivät venyvät. Sitten käydään ennen kotiin menoa afterworkeilla tai sivusuhteen luona, niin äkkiä onkin kello 21 ja illallisaika. Happy family kokoontuu yhteiseen pöytään.
Kello 21.00 mä oon jo valmistautumassa nukkumaan menoon. Silloin on liian myöhäistä pitää kunnon ruokahetkeä. Kevyt iltapala on siihen aikaan sopivin vaihtoehto.
Sinä itse olet aikatauluttanut päiväsi noin, mutta kaikilla ei ole tuollainen elämänrytmi kuin sinulla. Minulle on ihan sama miten jossain Italiassa homma tehdään, se ei oikeastaan ole tullut edes mieleeni koskaan.
En minä ainakaan ole kiinnostunut syömään enää mitään myöhään illalla, vaan syön päivän viimeisen ruuan eli iltapalan joskus 21 aikaan ja painelen nukkumaan kympin jälkeen. Aamulla on herätys kuuden pintaan. Sama aikataulu miehelläkin ja myös teinillä, joka lähtee kesätöihin 6:20.
Meidän Perhe kävi Espanjassa jo 70-luvulla ja opittiin siellä oikeat ruoka-ajat. Aina on syöty dinnerimme vasta iltayhdeksän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se siellä etelässä iltaisin paista koskaan.
Kevyt aamiainen klo 08.00
Lounas klo 13.00- 14.00 välillä
Tee (+keksi tai pari) klo 17.00- 18.00 välillä
Hedelmä klo 20.00- 21.30 välillä
Terv.
🌴🌵"etelä - Euroopasta
Espanjassa mäkkärissä taaperot klo 23.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa mennään nukkumaan siihen aikaan kun etelämmässä aletaan syödä sitä illallista, ja herätään siihen aikaan kun normaalit ihmiset menevät nukkumaan. :D
Väitätkö että muualla mennään aamulla nukkumaan arkisin? En usko.
Olen harjannut jo hampaat ja lähden kohta nukkumaan. En syö ikinä isoa ruokaa illalla.
Koska suomalaiset on niin massan mukana menijöitä, että eivät osaa rytmittää ruokailujaan omien aikataulujen mukaan.
Itse en osannut lähteä tuohon mukaan, vaan pidin tärkeänä yhteisiä ruokailuita lapseni kanssa. Vaikka sitte hänen harrastuksen vuoksi söimme illallisen usein vasta 22.00
Vierailija kirjoitti:
Terv.
🌴🌵"etelä - Euroopasta
Sopivaa, eihän sitä paljon maistu kun on kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Terv.
🌴🌵"etelä - Euroopasta
No onpa tarkkaa. Ja jopa keksejäkin, jestas sentään!
Koska suomalainen ottaa silloin pari kolmiolääkettä ja hörppää päälle kädenlämpöistä kaalimehua ja menee maate.