Miksi Suomessa syödään illallinen iltapäivällä kun monessa muussa maassa vasta myöhemmin illalla?
Itse en ehtisi edes tekemään mitään apetta iltapäivällä. Töistä lähden 16-18 välillä ja töistä suoraan urheiluharrastuksiin. Kun tulen kotiin joskus 7-8 välillä illalla, alan tekemään ruokaa siinä ysin jälkeen.
Nytkin on makaroonilaatikko tulossa eikä vielä edes uunissa asti.
Kommentit (83)
Ollaan lasten kanssa nukkumassa jo ysiltä.
Ei sovi tuollainen rytmi jos aamulla herätys on neljän jälkeen.
Vapaapäivinä ja aamuvuorojen jälkeen syön yleensä päivällisen 16-17 aikaan. Iltavuorossa saatan syödä lämpimän ruuan tultuani kotiin puoli kymmenen aikoihin. Ei mulla ole mitään tarkkaa rytmiä syömisten suhteen.
Koska se on hiton hyvä tapa. Lapsilla on suurin nälkä kun tulevat koulusta ja mulla aina heille silloin lämmin ruoka valmis ja syövät vatsan täyteen kunnon ruokaa eivätkä välipaloja. Meidän ilmastossa myös raskaampi ruoka maistuu aikaisemmin kun ei ole kuuma päivällä. Esim myös Japanissa ei syödä illallisia myöhään että emme me nyt ainoita maailmassa ole jotka eivät istu 22 aikaan syömässä. Maan elämänrytmi vaikuttaa kaikkeen.
Viikonlopun ainoa lämmin ateria meillä on 12-13 aikaan ja oikein hyvä sekin, illalla joskus tehdään toki pitsaa tms.
Kun lomaillaan etelässä esim Esp. mennään illalliselle 20 jälkeen, hotellissa runsas aamiainen ja kevyehkö välipalan tyylinen lounas.
Siksi, koska näissä muissa maissa lounas (joka nautitaan myöhemmin kuin Suomessa) on päivän pääateria, ja tilastollisesti useimmissa muissa maissa saadaan suurempi osuus päivän aikana syödystä energiasta lounaasta kuin Suomessa. Etelä-Euroopassa lounasta, eli päivän raskainta ateriaa, nautitaan oikein siestoineen. Tietysti suomalainen peruskarppaajamamma toteuttaa omaa sisäistä eurooppalaisuuttaan syömällä lounaaksi muovitetun kanasalaatin 300 kcal ja ahmii sitten illalla kaksin käsin telkkarin edessä, koska "ne siellä Euroopassakin syö myöhään ja on terveitä ja hoikkia".
Meillä syödään illallinen n. klo 18-20 välillä. Ja ihan Suomen maaseudulla asutaan, ja kantasuomalaisia ollaan. Eikä ole perunaa + ruskeaa kastiketta ruokana, ikinä.
Mun arkirytmi on:
Klo. 9.00 aamupala
Klo. 11.30 - 13.00 päivällinen
Klo. 17.00 - 19.00 illallinen
Klo. 21.00 - 00.00 illallinen
Mä en ole mikään hyvä menemään nukkumaan, joten noin pahasti heittää illalliseni.
Arkisin aamuisin kummiskin mun pitää nousta viimeistään 6.30 ja töissä on aamukahvin vuoro, jolloin syön sen aamupalani.
Lomapäivinä sooloilen.
M30
Olen vanhushoitaja. 60V. Herään 05.00. Työ alkaa 07.00 ja päättyy klo 15.00. Työmatkaan menee 40min suuntaan. Olen kotona klo 16, 20. Bussit kulkevat, miten kulkevat Sipoossa.
Iltavuoroja en voi tehdä, koska bussit eivät kulje. Hotkaisen jotain, käyn pesulla, menen nukkumaan, että jaksan taas herätä 05.00. Tämä on elämää, josta Orpo haluaa säästää.
Aamulla pitää olla klo 7 työpisteellä. Lapset pitää olla 6.30 viimeistään hoidossa. Jos aikoo laittaitua ja juoda aamukahvinsa rauhassa niin sitä herätään viimeistään klo 5. Jos aikoo nukkua 7-8 tuntia niin nukkumaan mennään viimeistään klo 22.
En ole koskaan syönyt kellon mukaan vaan nälän mukaan. Outoja käytäntöjä näyttää ihmisillä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa mennään nukkumaan siihen aikaan kun etelämmässä aletaan syödä sitä illallista, ja herätään siihen aikaan kun normaalit ihmiset menevät nukkumaan. :D
Väitätkö että muualla mennään aamulla nukkumaan arkisin? En usko.
Ei vaan väitän, että joku 4-6 yöllä ei ole aamu kenenkään muun kuin suomalaisen mielestä. :D
Ja jos nyt ei tullut selväksi, niin lainaamasi oli tarkoitettu hieman liioitteluksi.
Miten ihmeessä muilla yhteiskunta pyörii jos siellä ei olla aamuvuorossa viimeistään klo 7 töissä?
Eikös siellä ulkomailla ala työt myöhemmin, kuin täällä Suomessa?
Siinä taitaa olla syy näihin käytäntöihin.
Varmaan, koska se sopii suurimman osan päivärytmiin. Miksi meidän pitäisi tehdä asiat samoin kuin jossain muualla?
Itselleni paras ruokailurytmi on syödä aamupala n. 9 aikaan, lounas (päivän pääateria) n. 13-14 aikoihin ja päivällinen/illallinen 16-19 välillä. En syö juurikaan välipaloja. Joskus, jos on ollut fyysisesti rankempi päivä, saatan syödä illallisen jälkeen ennen nukkumaan menoa jotain pientä, vaikka hedelmän tai jugurttia.
Vierailija kirjoitti:
Mun arkirytmi on:
Klo. 9.00 aamupala
Klo. 11.30 - 13.00 päivällinen
Klo. 17.00 - 19.00 illallinen
Klo. 21.00 - 00.00 illallinen
Mä en ole mikään hyvä menemään nukkumaan, joten noin pahasti heittää illalliseni.
Arkisin aamuisin kummiskin mun pitää nousta viimeistään 6.30 ja töissä on aamukahvin vuoro, jolloin syön sen aamupalani.Lomapäivinä sooloilen.
M30
Ei sun tarvitse sun lomapäivien seksistä tänne kertoa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhushoitaja. 60V. Herään 05.00. Työ alkaa 07.00 ja päättyy klo 15.00. Työmatkaan menee 40min suuntaan. Olen kotona klo 16, 20. Bussit kulkevat, miten kulkevat Sipoossa.
Iltavuoroja en voi tehdä, koska bussit eivät kulje. Hotkaisen jotain, käyn pesulla, menen nukkumaan, että jaksan taas herätä 05.00. Tämä on elämää, josta Orpo haluaa säästää.
Täällä sama. Ei ole ns, ruokailuaikoja. En edes tiedä, mitä on perheen kanssa ruokailu. Käyn töissä, tulen kotiin, hotkaisen nopeasti jotain ja menen nukkumaan ja herään töihin. Töissä syön jonkun banaanin, jos ehdin. T. Vanhushoitaja.
Meillä syödään lämmin ateria klo 20. Lapsiperhe ollaan. Iltapäivällä on erilaisia aikatauluja kun on töitä, harrastuksia ja muita juttuja. Illalla kokoonnutaan yhteiseen pöytään. Sen jälkeen uni maittaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltavuoroja en voi tehdä, koska bussit eivät kulje. Hotkaisen jotain, käyn pesulla, menen nukkumaan, että jaksan taas herätä 05.00. Tämä on elämää, josta Orpo haluaa säästää.Täällä sama. Ei ole ns, ruokailuaikoja. En edes tiedä, mitä on perheen kanssa ruokailu. Käyn töissä, tulen kotiin, hotkaisen nopeasti jotain ja menen nukkumaan ja herään töihin. Töissä syön jonkun banaanin, jos ehdin. T. Vanhushoitaja.
Orpo haluaa vähentää hoitoalalta miljardin. Voi hyvää päivää sentään. Mihin Suomi on menossa?
Ei vaan väitän, että joku 4-6 yöllä ei ole aamu kenenkään muun kuin suomalaisen mielestä. :D
Ja jos nyt ei tullut selväksi, niin lainaamasi oli tarkoitettu hieman liioitteluksi.