Jos saisit kolme tonnia netto kuussa
Kommentit (83)
Miehen kanssa meidän nettotulot on yht. n. 6500 e/kk. Asuntolaina ollaan saatu maksettua ja autolainat myös, joten huoletonta on elämä. Ihan kiitettävän siivun tuosta saa kyllä ruokaan ja bensoihin kulumaan. Meillä ei mitkään muut kulut ole kovin suuret, mutta remontteihin ollaan laitettu paljon rahaa, kun on vanha talo. Mahdollisuus on matkustellakin, varsinkin nyt lähivuosina.
Nettotuloni ovat kehittyneet suunnilleen näin:
- 25 vuotiaana noin 1500-1800€€
- 30 vuotiaana noin 2500€
- 35 vuotiaana noin 3000-3500€
- 45 vuotiaana noin 5000€
- Nyt päälle 50v ollaan vähän reilun neljän tonnin kohdalla nettona, toisaalta työmäärä ja stressikin on pienempää kuin nelikymppisenä.
Isoin hyppy elintasossa on 25v-35v välillä joka syntyi kun menin vielä 25 vuotiaana opiskelemaan teknisen alan tutkintoa jotta pääsin pois matalapalkka-alalta johon olin ajautunut kun koulunkäynti ei lukion jälkeen oikein maistunut.
Elintasohyppy ei kuitenkaan ole liittynyt pelkästään rahaan vaan myös työn sisältöön, mahdollisuuteen vaikuttaa työn sisältöön ja omiin työaikoihin jne. Tärkeää on myös se että kokee itse luovansa jotain arvokasta ja hyödyllistä eikä ainoastaan toimivansa pienenä rattaana koneistossa.
En ole tuota ensimmäistä hyppyä lukuunottamatta koskaan tehnyt uraliikkeitä ensisijaisesti rahan takia. Olen enemmän halunnut päästä tekemään isompia, vaikuttavampia ja siistimpiä juttuja, ja tämä on johtanut urakehitykseen jossa rahallinen palkitseminen on kasvanut.
En koe että elämäni olisi muuttunut mitenkäön radikaalisti sen jälkeen kun pääsi keskituloisten kirjoihin eli noin 2500€ nettotuloihin. Muutos on enemmän inkrementaalista eli pieniä parannuksia. Useimmilla ihmisillä menot kasvavat sitä mukaa kun tulotkin.
Kun ansaitsee palkankorotuksen niin helposti vaihtaa vähän parempaan autoon, isompaan asuntoon jne. Aloittaa haaveilemansa harrastuksen josta tulee pieniä kuluja jne. Sen sijaan että lomamatkalla auttaisiin 3 tähden hotellissa ehkä voidaankin valita se vähän parempi 4 tähden hotelli lähempää rantaa jne. Pieniä parannuksia.
Rahoja joutuu edelleen laskemaan ennen tilipäivää, ainoastaan summat ovat isompia ja joku siivu palkasta on mahdollista sijoittaa tai säästää. Itse pyrin pistämään 10-20% nettotuloistani sijoituksiin ja loput menevät kulutukseen.
Näissä postauksissa ihmiset usein tuntuvat olettavan että hyvätuloisten elämä on jotain tosi ihmeellistä, mutta ainakin itselläni raha ei ole mielestäni varsinaisesti mullistanut elämää. Tekisin näin kesälomapäivän aamuna varmasti ihan samoja asioita vaikka tienaisin vähemmän. Ehkä joisin aamukahvia vähän pienemmässä asunnossa ja lähtisin ruokakauppaan vähän vanhemmalla autolla, mutta en usko että arki olisi mitenkään radikaalisti erilaista.
Se missä tulojen kasvu näkyy eniten on ehkä kuitenkin se, että pienet yllättävät menot eivät enää heilauta taloutta. Jos pitää vaikka ostaa uudet kengät tai tankata auto niin ne voi käydä tekemässä silloin kun itse haluaa eikä yleensä tarvitse miettiä että pitäisikö odottaa oalkkapäivään. Sanoisin että alle 300€ ostoksia ja yllättäviä kuluja ei yleensä tarvitse hirveästi miettiä tai suunnitella etukäteen.
Ja yksi iso vaikutus varallisuudessa on se, että esim nyt käynnissä oleva inflaatio, sähkönhinnan nousu jne ei pääse iskemään yhtä kipeästi kuin pienempituloiseen koska on enemmön puskuria.
Olisin rikas! Nyt tulot 1150€ netto