Sanoisitko hautajaisissa vainajan omaiselle: kevyet mullat?
Kommentit (45)
Eikös se sanota vainajalle, senhän päällä ne mullat on.
Sanomalla omaiselle noin toivotat hänelle pikaista kuolemaa.
En ikinä, muutenkin todella outo sanonta.
En sanoisi mitään noin typerää. Jos ei muuta sanottavaa kannattaa olla hiljaa
Olin keväällä läheisen hautajaisissa ja parasta oli ehkä se, kun hänen hyvä ystävä haudalta lähtiessään kävi kuopan luona , nosti hattuaan ja sanoi " No niin, morjens "Touko" " .
En pitänyt aiemmin tuosta kevyet mullat ilmaisusta, mutta sehän tarkoittaa ihan samaa, kuin lepää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin keväällä läheisen hautajaisissa ja parasta oli ehkä se, kun hänen hyvä ystävä haudalta lähtiessään kävi kuopan luona , nosti hattuaan ja sanoi " No niin, morjens "Touko" " .
En pitänyt aiemmin tuosta kevyet mullat ilmaisusta, mutta sehän tarkoittaa ihan samaa, kuin lepää rauhassa.
Itse asiassa näiden sanontojen sisältö on keskenään lähes päinvastainen. Rauhassa lepäämistä toivottaa lepääjälle rauhaa (perinteisesti) pahoilta hengiltä, mutta ei esitä toivomusta menehtyneen siirtymisestä minnekään. Kun taas kevyitä multia toivottaminen taas sisältää ajatuksen "sielun" mahdollisimman helposta siirtymisestä ylös arkusta ja tästä ulottuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa näiden sanontojen sisältö on keskenään lähes päinvastainen. Rauhassa lepäämistä toivottaa lepääjälle rauhaa (perinteisesti) pahoilta hengiltä, mutta ei esitä toivomusta menehtyneen siirtymisestä minnekään. Kun taas kevyitä multia toivottaminen taas sisältää ajatuksen "sielun" mahdollisimman helposta siirtymisestä ylös arkusta ja tästä ulottuvuudesta.
Okei, kuulostaa järkevältä. Mutta molemmat sanonnat kuitenkin ovat hyvän tahtoisia, eivät millään tavalla vainaajaa pilkkaavia .
Mä vaan toivotan hyvää taivasmatkaa.. oon varmaan nolo, mutten mä usko siihenkään, että sinne multiin jää, oli ne sitten kevyet, tai painavammatkin 🙄
Ei sukulaisille, mutta muuten tärkeiden ihmisten kuollessa, joiden hautajaisiin ei olla edes menossa, se on mielestäni hyväksyttävä tapa ilmaista osanotto.
Eikös se multa ole yhtä painavaa aina?
Miksi multien pitäisi olla kevyet, ei kai sillä ole mitään väliä vainajalle tai muutenkaan?
Vihaan tuota sanontaa, en käytä ikinä enkä sanoisi kenenkään kuolemasta.
Aika jännää että sanonta on alunperin latinasta ja laajalti käytössä muinaisen Rooman hautajaisriiteissä, esim. hautakivissä. Eikä todellakaan ollut mitenkään loukkaavaa silloin.
Jotenkin siitä on suomeksi nykyään muotoutunut sanonta josta voi pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää että sanonta on alunperin latinasta ja laajalti käytössä muinaisen Rooman hautajaisriiteissä, esim. hautakivissä. Eikä todellakaan ollut mitenkään loukkaavaa silloin.
Jotenkin siitä on suomeksi nykyään muotoutunut sanonta josta voi pahoittaa mielensä.
Juuri tätä ketjua lukiessani mietin, että on se nyt hemmetti, että ihmiset kokee olevansa oikeutettuja tuomitsemaan toisen tavan osoittaa kunnioitusta vainajaa kohtaan.
Sanna lausui noin u u s n a s s e n hautajaisissa ja lisäsi että parhaat lähtevät ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se on nyt noin!?
aiemmin sitä selitettiin että on kevyt maata kun on multa pehmeää. Näin ainakin iltapäivä lehtien kommentoinnissa.
En, en tykkää tuosta sanonnasta.