Miki Liukkonen on kuollut
Kommentit (337)
Kannattaa hakea kirjastosta niin näette mitä Miki kirjoitti.
Tämä uutinen on ihan mielettömän surullinen. Voimia läheisille.
Ketjussa on kommentoitu paljon mielenterveyspalveluiden tilaa ja koska työskentelen itse alalla, haluaisin kommentoida asiaa. Olen samaa mieltä psykiatrian alennustilasta. Resursseja on liian vähän, numerot ja tehokkuus puhuvat ja ihminen (sekä työntekijä että potilas) hukkuvat jonnekin toimimattoman koneiston rattaisiin. On paljon ihmisiä, joita voitaisiin auttaa jo ennen kuin ongelmat kärjistyvät.
Silti on pakko sanoa - niin surullista kuin se onkin - kaikkia ei voida auttaa. Hankalin yhdistelmä on ehkä synnynnäinen herkkyys/ alttius mielenterveyden ongelmille yhdistettynä vaikeisiin elämänkokemuksiin. Jotkut haavat ovat niin syviä ja tilanteet niin vaikeita, ettei niitä voi mikään korjata. Kaikki, jotka ovat joskus katsoneet sen synkimmän kuilun pohjalle joko itse tai jonkun toisen myötä tietävät tämän. Samalla tavalla kuin kaikkia somaattisia sairauksia ei osata vielä parantaa, ei myöskään kaikkia mielen sairauksia. Silti palveluita ja hoitoa pitää tietysti koko kehittää ja pyrkiä siihen, että kaikilla olisi mahdollisuus parantua tai ainakin selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea kirjastosta niin näette mitä Miki kirjoitti.
Veikkaan, että kirjastoista ei tässä vaiheessa enää löydy Mikin tuotantoa, kun uteliaat ovat rynnänneet sitä lainaamaan. Voipi olla aika pitkän varausjonot lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju henkilöstä jota harva tiesi muuta kuin jostain lööpeistä outojen julkkujen seassa.
Erittäin moni tiesi. Ei ole tarvinut lukea yhtään lööppiä, tietääkseen kuka oli Miki Liukkonen ja miksi hän oli tunnettu. Riittää, että on edes hieman seurannut suomalaista kirjallisuusskeneä.
Suomalaista kirjallisuusskeneä ei seuraa erittäin moni vaan äärimmäisen harva.
Av-palstaotannalla kyllä, muuten ei. Kyllä suomalaisella kirjallisuudella on hyvinkin laaja seuraajakuntansa. Jos ei olisi, ei esim. Finlandia-palkinnoista uutisoitaisi valtakunnallisissa uutisissa laajalti. Eikä tätäkään kuolinuutista olisi lehdissä näin isosti. Jos kuollut olisi joku äärimmäisen harvojen tuntema taiteilija, hänestä olisi korkeintaan parin rivin juttu is:n kulttuuriosastolla. Liukkosesta on useita juttuja jokaisessa isommassa mediassa.
Nyt täytyy tunnustaa että olen järkyttynyt. 😔
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista. Ymmärsin hänen postauksistaan ettei saanut tarpeeksi apua. Jossain kerrottiin että oli tunne-elämältään epävakaa eli rajatiladiagnoosin omaava. Heille voi ero ottaa erityisen koville koska se horjuttaa tunne-elämää niin pahasti.
Täällä on osa kommenteista erittäin julmia. Opetelkaa häpeämään per keleet.
Tässä tiivistyy omatkin ajatukseni.
Vierailija kirjoitti:
Aleksis Kiven tuntee kaikki. Miki Liukkosen lähinnä Helsingin kantakaupungissa asuvat. Ei siinä mitään pahaa ole.
Vai niin. Itse en ole lukenut ainuttakaan Aleksis Kiven teosta, Liukkoselta melkein kaikki. Asun Pohjois-Savossa.
M54
Herätys valtio! Hallitus koolle! Ihmiset voivat pahoin eivätkä saa hoitoa! Taas surullinen tapaus lisää tilastoihin, kun ei saanut tarvitsemaansa apua!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvä kirja aloittaa jos haluan tutustua kaverin tuotantoon?
O tai Elämä: esipuhe
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvä kirja aloittaa jos haluan tutustua kaverin tuotantoon?
Kokeile vaikka äidilleen omistamaansa "Elisabet"- teosta.
Hänen äitinsä menehtyi 44 vuotiaana syöpään ,siitä kertoi paljon haastattelussa.Kipuilusta. Miki valitettavasti menehtyi 33 vuotiaana 4.päivä. Kiitos Miki tuotannostasi joka jää elämään. Uutinen on järkytys monelle. Rauhaa.Rakkautta.
Behmiä on ihan turha syyttää mistään, ei nuori ihminen voi ottaa tietoisesti taakakseen mt-ongelmaista. Itselläni oli nuorena poikaystävä joka uhkasi tappaa itsensä jos en nai häntä (=ota aviomiehekseni). En voinut lähteä tällaiseen parisuhteeseen jossa toinen kiristää itsemurhalla. Elämän varrella tulee vastaan kaikenlaista. Miki olisi saattanut päätyä samaan ratkaisuun, vaikka olisi ollut Behmin kanssa parisuhteessakin. Kyllä elämässä vaikeuksia riittää.
Iso ikäluokkalainen kirjoitti:
Behmiä on ihan turha syyttää mistään, ei nuori ihminen voi ottaa tietoisesti taakakseen mt-ongelmaista. Itselläni oli nuorena poikaystävä joka uhkasi tappaa itsensä jos en nai häntä (=ota aviomiehekseni). En voinut lähteä tällaiseen parisuhteeseen jossa toinen kiristää itsemurhalla. Elämän varrella tulee vastaan kaikenlaista. Miki olisi saattanut päätyä samaan ratkaisuun, vaikka olisi ollut Behmin kanssa parisuhteessakin. Kyllä elämässä vaikeuksia riittää.
Olet ihan oikeassa. Miki oli epävakaa persoonallisuushäiriöinen ja kärsi masennuksesta (molemmat kertoi itse) ja sellaisten ihmisten keskuudessa itsemurhat on yleisiä. Varmasti ero vaikutti kovasti, mutta se ei tarkoita etteikö toinen osapuoli saa lähteä jos ei toimi. Muuten kohtaloksi tulee ikuinen "omaishoitajuus" ja oma mielenterveys rapautuu siinä. Behm sai tästä ikuisen trauman, se on selvä. On turha lähteä syyllistämään häntä, se on julmaa ja sairasta.
RIP Miki. Paha mieli tuli tästä, todella paha mieli.
On rankkaa olla herkkä ja älykäs kun suurin osa muista on paljon lyhyemmällä aaltopituudella.
Mikillä oli harvinaisen laaja-asteinen nyanssien taju.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En tiedä miksi tämä nyt kolahtaa. En ole lukenut yhtään Mikin kirjaa, mutta tykkäsin hänen persoonastaan.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys tässä maailmassa on rankkaa.
Ja herkkyys ja Miki oli herkkä. Levätköön rauhassa. <3
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjailijan kuolema jotenkin arvokkaampi kuin taviksen?
Ei, mutta tunnetun henkilön kuolema koskettaa suurta määrää ihmisiä, taviksen vai muutamaa. Olisi naurettavaa otsikoida ja keskustella jonkun tuntemattoman jussin kuolemasta maanlaajuisesti. Varmasti ymmärrät tämän, kun oikein keskityt miettimään. Tai sitten et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En tiedä miksi tämä nyt kolahtaa. En ole lukenut yhtään Mikin kirjaa, mutta tykkäsin hänen persoonastaan.
Sama. Olen lisäksi ollut itsekin nyt ahdistunut ja ihmissuhdekriisissä. :/
Hyvästi, Miki. Toivottavasti tuolla on taivas ja pääset viimein rauhaan.
PITÄÄ PAIKKANSA. Itse kärsin keskivaikeasta masennuksesta yli 10 vuotta parikymppisenä ja esim. itseni ikäiset naiset eivät tajunneet hevon helvettiäkään asiasta. Omalla kohdalla ainakin myytti jostain naisten ylivertaisesta myötäelämisen kyvystä loppui kyllä aika nopeasti.
Ylipäätään depressio, köyhyys / (pitkä) työttömyys, jopa vaikeat fyysisen terveyden ongelmat ovat aivan sama asia kuin jos olisit ollut sodassa. Jos et ole asiaa itse kokenut, et siitä mitään oikeasti tiedä.
Ihmiset joilla ei ole ongelmia, on talous kunnossa jne., ei heillä ole mitään todellista käsitystä miten synkkää elämä voi olla.
Liukkosen kohdalla on myös erittäin vastenmielistä esittää sitä samaa paskaa, että "se on oma valinta se taiteilija-sekoilu".
NO EI OLE.
Ei kukaan valitse vapaaehtoisesti vaikka nyt vaikeaa depressiota ja siitä johtuvaa alkoholiongelmaa.