NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Keskihinta ei ole se millä kaikkia laskutetaan, kai sen ymmärtää tyhmempikin.
Joillakin ei ole mahdollisuutta ajoittaa sähkönkäyttöään halvoille tunneille. Itse olen hyvin tyytyväinen meidän 11 snt määräaikaiseen soppariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen koska tavitsemme sähköä aamulla, illansuussa töiden jälkeen, talvella lämmitykseen ja la-iltaisin saunaan.
Jatkuvasti päällä on kylmälaitteet ja talvella sähköpatterit. Vesi lämpiää öisin. Säästää voi lähinnä pesukoneiden käyttöä ajoittamalla ja ei se 4 tiskikoneellista ja 3 pyykkikoneellista viikossa nyt niin hirveesti kuluta. Takka pitäisi lämmittää päivällä ennen töistä kotiutumista, jottei patterit olisi päällä illan kalliiseen aikaan.... hieman hankalaa.
En halua saunoa keskellä päivää tai myöhään yöllä.
Mulla on vielä hetken voimassa 4,9 snt soppari, että ei tuo pari vuotta sitten ollut kovin huono valinta.
"Jatkuvasti päällä on kylmälaitteet ja talvella sähköpatterit. Vesi lämpiää öisin. Säästää voi lähinnä pesukoneiden käyttöä ajoittamalla ja ei se 4 tiskikoneellista ja 3 pyykkikoneellista viikossa nyt niin hirveesti kuluta. " Öö täh?!?! siis tässähän sinä just teet valtavan säästön kun on noin paljon asioita mitkä pyörii sillä halvalla yösähköllä. Se että peset pyykkiä ym ei merkkaa yhtään mitään tuossa kokonaisuudessa, ihan sama koska niitä koneita pyörität, sun keskihinta menee alle markkinahinnan mainitsemasi perusteella.
Voishan tuosta tehdä jonkun laskuharjoituksen. Ottais verkkoyhtiöltä kuukauden kulutuslukemat tunneittain ja vertais toteutuneeseen spottiin.... Viimetalven toteutuneet hinnat ei varmaan ole vertailukelpoiset, mutt olisko 2021-22.
Kesällä kulutus on niin pientä, että ihan sama mitä maksaa, talvesta se kulutus muodostuu.
Maksan mielummin extraa jotta sähkö ceo saa ison jahdin jolla ajella itämeren kauniissa mutavellissä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan ennakoitavuutta. Kiinteähintaiset tulleet taas järkevälle tasolle. Onnea talveen pörssisähkön kansssa.
Ei siinä mitään onnea tarvita, ollaanhan niistä talvista aina ennenkin selvitty eikä ole viimetalvea lukuunottamatta koskaan ollut mitään ongelmaa? Viimetalvi oli ihan poikkeus markkinoilla. Nyt veikkaisin talven hinnaksi 7-8 snt
Tarvitsemme sähköä lähinnä lämmitykseen. Talvella pörssisähkö on kallista. Haövalla kesäsähköllä emme tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsemme sähköä lähinnä lämmitykseen. Talvella pörssisähkö on kallista. Haövalla kesäsähköllä emme tee mitään.
jos määräaikaisia myydään tälle hetkellä n. 9 snt niin tietää, että pörssisähkö on halvempi. Ei sähköyhtiöt mitään hyväntekijöitä ole. Ne olettaa että ne tekee tuolla määräaikaisella voittoa, eli pörssisähkön hinta tulee todennäisesti talvella olemaan 7-8 snt.
Jos täällä veikataan 7-8 pörssisähkön keskihinnaksi talvella, niin mielestäni se on jo paljon! Ja vieläpä niin, että sulla on jatkuva epävarmuus asiasta!
---> Lisäksi, öisin on usein halvempaa (tiedän tämän, koska pörssisähköstä siirryin juuri pois), mutta ne halvat tunnit ei hyödytä työssäkävijää, joka tulee iltapäivästä kotiin ja alkaa tekeen ruokaa, peseen lasten pyykkejä jne... silloin on juurikin kalleimmat tunnit. TAI jos meet iltavuoroon, niin kalleimmat tunnit osuu silloinkin kohdalle. Tänään lähden iltaan ja esim. juuri nyt, klo 10-11 on sähkönhinta 20,06 !
Itse tein pari viikkoa sitten kiinteän sopparin 8,3 snt, 12kk (Lumme). Nyt sama soppari näyttäisi olevan 8,6 eli hyvän soppparin tein. JA TÄMÄ HINTA on koko ajan tiedossa, ei riskiä. Mielestäni edullinen.
Huokaisen helpotuksesta, että tartuin kiinteään soppariin!
Itse odottelen Putinin pommia tai jotain muuta draamaa. Sitten ei kiinteä 9snt kWh hatuta. Jos taas selvitään ensi talvi kriisittä, niin onnea vaan teille edullisesta pörssisähköstä.
Mutta jos sitten kuitenkin käy niin, että jotain ennustamatonta tapahtuu ja hinnat pomppaa, niin en aio osallistua sähkönsäästötalkoisiin kun te pörssiläiset maksatte 80 sentin kW tuntihintojanne. Sauna lämpiää ja sisälämmöt yli 20C ainakin meillä.
vielä mennään 5,99sentillä tammikuulle 2024, saa nähdä mitä oma yhtiö sitten tarjoaa.EI MYY ULKOPUOLISILLE, joten jos otan jostain muualta hetkeksi, niin en enää pääse takaisin. Naapurille vaihtui juuri uusi hinta 9 sentin pintaan.Jos tuossa on vielä tammikuussa niin senpä sitten otan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen koska tavitsemme sähköä aamulla, illansuussa töiden jälkeen, talvella lämmitykseen ja la-iltaisin saunaan.
Jatkuvasti päällä on kylmälaitteet ja talvella sähköpatterit. Vesi lämpiää öisin. Säästää voi lähinnä pesukoneiden käyttöä ajoittamalla ja ei se 4 tiskikoneellista ja 3 pyykkikoneellista viikossa nyt niin hirveesti kuluta. Takka pitäisi lämmittää päivällä ennen töistä kotiutumista, jottei patterit olisi päällä illan kalliiseen aikaan.... hieman hankalaa.
En halua saunoa keskellä päivää tai myöhään yöllä.
Mulla on vielä hetken voimassa 4,9 snt soppari, että ei tuo pari vuotta sitten ollut kovin huono valinta.
"Jatkuvasti päällä on kylmälaitteet ja talvella sähköpatterit. Vesi lämpiää öisin. Säästää voi lähinnä pesukoneiden käyttöä ajoittamalla ja ei se 4 tiskikoneellista ja 3 pyykkikoneellista viikossa nyt niin hirveesti kuluta. " Öö täh?!?! siis tässähän sinä just teet valtavan säästön kun on noin paljon asioita mitkä pyörii sillä halvalla yösähköllä. Se että peset pyykkiä ym ei merkkaa yhtään mitään tuossa kokonaisuudessa, ihan sama koska niitä koneita pyörität, sun keskihinta menee alle markkinahinnan mainitsemasi perusteella.
Voishan tuosta tehdä jonkun laskuharjoituksen. Ottais verkkoyhtiöltä kuukauden kulutuslukemat tunneittain ja vertais toteutuneeseen spottiin.... Viimetalven toteutuneet hinnat ei varmaan ole vertailukelpoiset, mutt olisko 2021-22.
Kesällä kulutus on niin pientä, että ihan sama mitä maksaa, talvesta se kulutus muodostuu.
Katoin tämän vuoden osalta ensimmäisen 6kk käyttösähköstä (pörssisähkö) maksetut eurot ilman siirtohintoja yms, ja sitten jaettiin käytetyllä kwh:illa. Tuli 8c per kilowattitunti. Ei sähkölämmitystä ja yritetty siirtää kyllä käyttöä halvempiin tunteihin.
Semmonen kuuden kuukauden ja kymmenen sentin sopimus päälle ja kattellaan sitten keväällä hintoja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vielä vuosi mennään 8,9c/kwh hinnalla joten ei paljoa hetkauta ensi talven hintapiikitkään.
Kauhean kallista. Täällä 5,1 sentin soppari voimassa marraskuun loppuun, sen jälkeen uusi sopimus 8,1 senttiä.
Mulla sopimuksessa 9c/kwh, eikä harmita yhtään. Sähkölasku on kuusta toiseen samaa luokkaa, en jaksa stressata.
Vierailija kirjoitti:
Keskihinta ei ole se millä kaikkia laskutetaan, kai sen ymmärtää tyhmempikin.
Joillakin ei ole mahdollisuutta ajoittaa sähkönkäyttöään halvoille tunneille. Itse olen hyvin tyytyväinen meidän 11 snt määräaikaiseen soppariin.
Sähkölämmittäjä voi täsmälleen valita milloin lämmittää. Kerrostaloasukkaalla taas on aivan sama mitä sähkö maksaa kun sitä kuluu niin vähän.
Ei se keskihinta auta, jos suurimman kulutuksen aikaan on se kallein hinta.
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen Putinin pommia tai jotain muuta draamaa. Sitten ei kiinteä 9snt kWh hatuta. Jos taas selvitään ensi talvi kriisittä, niin onnea vaan teille edullisesta pörssisähköstä.
Mutta jos sitten kuitenkin käy niin, että jotain ennustamatonta tapahtuu ja hinnat pomppaa, niin en aio osallistua sähkönsäästötalkoisiin kun te pörssiläiset maksatte 80 sentin kW tuntihintojanne. Sauna lämpiää ja sisälämmöt yli 20C ainakin meillä.
Jos jotain kovin ennakoimatonta tapahtuu on aivan sama onko 9 snt kiinteä vai pörssisähkö. Et sinä sitä sähköä kumminkaan tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksillä voi olla näitä ongelmia mutta jos kuluttajalla on sama niin täytyy olla täysin lahopää kun ei kulutusta siirrä edullisempaan aikaan.
Ap monen oli pakko tehdä Karhun konkurssin takia uusi sähkösopimus ja silloin oli tilanne, ettei yhtiötä voinut pahemmin valita. 2-vuotista sopimusta ei voi kesken kauden irtisanoa. Tai voi, mutta yhtiöt on laskeneet sopimussakot niin, ettei irtisanominenkaan oikein kannata.
Joten älä viisastele miksi toiset maksaa liikaa.
Pörssisähkökin oli arpapeliä kannattaako sitä ottaa. Tilanne viime vuonna syksyllä oli mikä oli, ei ollut tietoa kellään mihin suuntaan hinnat menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrityksillä voi olla näitä ongelmia mutta jos kuluttajalla on sama niin täytyy olla täysin lahopää kun ei kulutusta siirrä edullisempaan aikaan.
No minua ei ainakaan kiinnosta saunoa tai laittaa ruokaa aamuyöstä. En myöskään sammuta lämmitystä tai pakastinta kalleiden tuntien ajaksi. Elämänlaatu ei voi olla kiinni sähkön hinnasta.
Ohis
Vaihdoin keväällä pörssisähköön ja kerrostalokaksion sähkölasku on nyt vajaa kympin kuussa.