kertokaapa niskapoimu-turvotuksesta kokemuksia
onko teillä näkynyt np-ultrassa turvotusta? mitä sitten teitte?
Kommentit (23)
En keskeyttäisi minäkään mutta halusin silti ultraan. Näkemään että siellä yleensä varmasti on se vauva ja miltä näyttää. Vastaako viikkoja? yms.
Minulla olisi ainakin ollut laskettuaika ihan väärä menkkojen mukaan. Siirrettiin molemmissa raskauksissa usealla viikolla.
Lapsella voi olla jokin vika/puutos/sairaus joka hoidettuna säästää hänen henkensä kun siihen osataan varautua heti synnytyksen jälkeen. Minä pidän sitä itsekkäänä jos ei tee kaikkea voitavaansa lapsensa puolesta.
ei tehty mitään ja terve lapsi syntyi.
lapsella oli trisomia 21 eli downin syndrooma
pidittekö lapsen? millä rv:lla olit silloin?
miten noitten asioitten kanssa voi elää?
t. ap pelkäävä
Paljonko oli yli 3mm? Meillä oli 3,8 ja se vaivasi todella paljon koko raskauden ajan mutten halunnut mennä lisätutkimuksiin vaikka niitä meille ehdotettiinkin.
5
näkyikö teillä sitten seuraavissa ultrissa kuitenkin olevan asiat mallillaan? Oliko puhetta nenärustosta tms. silloin np:ssa?
Rv 12+6 todettiin turvotus, tarkalleen 3,3mm.
Raskaus keskeytettiin rv 15+4.
Raskauden keskeytys on elämäni hirvein asia, minkä olen joutunut kokemaan. Sen kanssa on vaan elettävä, koska sen päätöksen on tehnyt. Aika parantaa, mutta koskaan en unohda.
6
:´(
Itse en halunnut lisätutkimuksiin koska en olisi keskeyttänyt raskautta vaikka olisi tullut jotain hälyyttävää. Ja senkin takia että olen kuullut tapauksia joissa on kaikki ollut mallillaan koko raskauden ajan eikä yhtään turvotusta tms. ja silti syntynyt vammainen lapsi vaikka on luultu että vauva on ihan terve.
5
otan osaa :(
sitä vielä kysyisin, että miksi tehtiin biopsia? eikä lapsivesipunktio olekaan se tavallisin? vai onko niillä mitään eroa?
t. alakuloinen ap
Toivon tietenkin että saat terveen lapsen.
eihän sitä ikinäkoskaan voi tietää.
vaikeita asioita nämä. itse haluaisin lisätutkimuksiin, koska meillä ei missään nimessä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia jäädä henkiin vaikean vamman kanssa.
huoh t. ap
Tuollainen vika voi olla ei-downilla. Se on noin puolella downeista. Ne down-sikiöt, joilla ei ole sydänvikaa eivät poikkea mitenkään tuon np-ultran suhteen muista. Down todetaan lapsivesipunktiossa, mutta sikiöllä voi kuitenkin olla joku muu kromosomihäiriö, joka ei näy missään tutkimuksissa.
lapsivesipunktio noiden viikkojen jälkeen.
Mulle ei edes ehdotettu lapsivesipunktiota, koska heti turvotuksen löytämisen jälkeen päätin mennä kromosomitutkimuksiin.
Lapsivesipunktiosta mulla ei ole kokemuksia.
Uudessa raskaudessa menin myös istukkabiopsiaan.
6
Vaikeimpia vammoja ette saa tietää etukäteen millään tutkimuksella. Down ei ole vaikea vamma.
Mielestäni kaikki kromosomipoikkeavuudet selviää istukkabiopsiassa ja lapsivesipunktiossa.
Meille ainakin annettiin " kromosomikartta" nähtäväksi, jossa näkyi kaikki kromosomit ja missä kromosomissa se häiriö oli. Saatiin samalla selville lapsen sukupuoli.
6
mennä np-ultraan. Miksi mennä kun aborttia emme tekisi ja tulokset epävarmoja??
Saimme HUS:ilta vastaukseksi:
Istukkanäytetutkimuksentulos on valmistunut. Tutkimus osoittaa että sikiöllä on normaalit kromosomit.