synnytys pelottaa!!!
rv 38+2.
en uskalla puhua pelostani edes kätilöille, pelkään että luulevat nössöksi tms kun olen siis ensisynnyttäjä:(
Kommentit (11)
Ota pelko rohkeasti esille esim. kätilön kanssa. Ammattilaiset ovat nähneet lähes kaiken ja et varmasti ole maailman ainoa nainen/tyttö, joka pelkää synnytystä. Kun ammattilaiset tietävät pelostasi, he osaavat auttaa sinua. Jos synnytykseen on tulossa mukaan joku tukemaan sinua, hänelle voisi olla hyvä kertoa pelosta.
Jokainen synnytys on omanlaisensa eikä niitä voi vertailla keskenään. Suomessa synnyttäjä saa parasta mahdollista apua ja hoivaa. On luonnollista, että se jännittää. Minuakin jännitti aikoinaan ja varmaan useimpia muitakin naisia.
Multa tuli lapsi niin voimalla ulos, että lensi pitkin seinää. Peräsuolikin lötkötti synnytyksen jälkeen 30 cm ulkona. :(
Puhu ihmeessä. On ihan luonnollista että ekalla kerralla pelottaa, kun ei tarkalleen tiedä mitä odottaa. Todennäköisesti pelko kyllä väistyy kun synnytys todella käynnistyy. Sekin on luonnollista. Siinä jotenkin ajan tajukin katoaa, eikä enää ajattele mitään muuta. Keskittyy vaan siihen meneillä olevaan. Kipuakaan ei kannata pelätä. Kyllä se sattuu, mutta senkin kestää pakon edessä. Ja se on erilaista kipua kuin mikään muu. Tietyllä tavalla luonnollista sitten kun on sen aika. Vaikea selittää, mutta selviät kyllä varmasti. Kivunlievitystä kannattaa pyytää, jos yhtään siltä tuntuu. Pyydä epiduraali hyvissä ajoin, ei vasta kun kipu alkaa olla sietämätöntä. Siitä kun pyydät epiduraalin, menee vielä melko pitkään ennen kuin se vaikuttaa. Anestesia lääkäri voi olla varattuna, joten häntä voi joutua odottelemaan, ja kun hän sitten tulee, menee vielä aikaa pistoksen valmisteluun, antamiseen, ja siihen että se alkaa vaikuttaa. Se annetaan kahdessa osassa, ja välillä on muistaakseni 10min. Silloin kun supistukset tilevat tiheään ja ovat todella kivuliaita, tuntuu odottaminen tunneilta, joten siksi kannattaa pyytää epiduraali jo siinä vaiheessa kun tuntuu että kivut on vielä siedettäviä.
Mun äiti väitti että epiduraalin jälkeen ei tunnu juuri mikään. En ole siis synnyttänyt, olen sen iän ohi myös. Tiedä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Multa tuli lapsi niin voimalla ulos, että lensi pitkin seinää. Peräsuolikin lötkötti synnytyksen jälkeen 30 cm ulkona. :(
Tää on melko yleistä. Onneksi nykyään on verkot käytössä, ettei vauva lennä lattialle tai seinään.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti väitti että epiduraalin jälkeen ei tunnu juuri mikään. En ole siis synnyttänyt, olen sen iän ohi myös. Tiedä sitten.
Tämä on totta. Epiduraali todella vie kivun kokonaan.
Tuntematon asia pelottaa usein. Olet hyvissä käsissä, kun synnytät suomalaisessa sairaalassa. Luota ammattilaisiin ja itseesi. Kätilöt ovat olleet osaavia ja kannustavia omissa synnytyksissäni ja ovat osanneet hälventää pelot. Sinullekin käy varmasti niin. Kokemus on ainutkertainen.
Muakin pelotti. Kerro siitä muille. Harjoittele kehon rentouttamista, alaleuan rentouttaminen rentouttaa myös mieltä. Pyydä tarvittaessa kivunlievitystä. Pyydä puoliso tai doula tai joku tueksesi synnytykseen. Kaikki kyllä järjestyy, vaikka pelottaa.
uppp
ap