Meillä kotona: Anja, Sirpa ja Pirkko loihtivat ankeasta kerrostalotontista vehreän puutarhan: Tämä on tällainen mummojen puuhamaa
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/vehrea-kerrostalopiha
"Kasvien runsautta ja mutkittelevia polkuja! Ahkerat asukkaat muuttivat kerrostalotontin puutarhaksi Valkealassa. Entisellä joutomaalla kukkii nyt huikea kukkatarha."
Kyllä on mummelit saaneet upean puutarhan aikaan, katsokaas noita kuvia! 👍🏻
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana. Mummelit voisivat tulla meillekin luomaan jotain noin ihanaa.
No eikö jokaisesta kerrostalosta löydy omia "mummeleita", eikä tarvitse olla mummelikaan. Jokainen pystyy tuohon. Ei tarvita kuin yhteishenkeä naapureiden kanssa.
"Ei tarvita KUIN". Just joo. Se yhteishenki on just se pullonkaula. "Oon kitkenyt niin monta kertaa nää kukkapenkit ja naapurin Pentikäiset ei kertaakaan! Nyt saa riittää". Tuollaisen pihan ylläpito vie paljon aikaa. Monella työssäkäyvällä ei sitä ole, ja sitäpaitsi kesälomat vietetään jossain muualla, kuin kotikonnuilla.
Haluan tällä vain todeta, että aplodit mummeleille upeasta, pyytettömästä työstä koko taloyhtion iloksi! Jos tuosta maksettaisiin tuntipalkkaa, niin harva asukas olisi valmis sitä maksamaan.
En tarkoittanut että hommasta tehtäisiin joku vuorolista asukkaiden kanssa. Vain ne, jotka haluavat yhdessä tuon tehdä ja hoitaa, kitkeä ja kastella. Muuten siitä ei tule mitään kun Suomessa mikään yhteinen projekti ei toimi. Pitää kytätä koko ajan, ettei vaan tee liikaa ja muut liian vähän. Niin, ja kaikesta pitää myös jonkun ilman muuta laskea tuntipalkka. Mitään iloa ei moni tunne tuollaisesta tekemisestä kuin nämä mummelit.
Vierailija kirjoitti:
Ihana! Ja tuossa alla oli juttu helsinkiläisestä työssäkäyvästä naisesta, joka pitää ihan itsekseen yllä upeaa puutarhaa taloyhtiössään: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/valven-kerrostalopuutarha
Toki tuo puutarha ei vaadi niin paljoa kastelua yms. kuin noiden mummojen, mutta aika arvostettavaa minusta. Haluaa ilahduttaa itseään ja muita.
Tuo on tosi kaunis. Itsellä on myös tuollainen rinne kiviterrassini vieressä ja siihen olen samaan tyyliin istutellut erilaisia värikkäitä kalliokasveja jotka vaativat varsin vähän hoitoa.
Upea piha! Mummelit on maailman parhaita. Nykyään ei näe omakotitalojenkaan pihalla puutarhaa, eikä edes pensasaitaa tai puita. Ihmisillä ei ole aikaa, kiinnostusta eikä jaksamista.
Ei tuo mikään erityinen uroteko tosin ole. Leviäviä perennoja istutettu isoille alueille, esim. kuunliljaa näkyy olevan todella runsaasti. Ei vaadi käytännössä muuta kuin silloin tällöin kitkemistä, kun leviää liikaa. Helpompaa tuollaisen puutarhan ylläpito on kuin nurmikon.
Tuo grillipaikka on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää haaskausta tehdä noin hieno piha jollekin taloyhtiön p.a.s.k.a.łłe. Omakotitalon pihassa olisi kiva.
Eiköhän näiden mummojen tarkoitus ole juuri ilahduttaa muita kättensä töillä. Minulla on omakotitalon pihalla aika hieno puutarha, joskus tavallaan harmittaa ettei siitä pääse nauttimaan muut kuin minä ja mieheni ja satunnaiset vieraat. Kasvattamiani kasviksia jakelen sukulaisille ja ystäville.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää haaskausta tehdä noin hieno piha jollekin taloyhtiön p.a.s.k.a.łłe. Omakotitalon pihassa olisi kiva.
Mitä haaskausta? Onko ihmiset parempia okt:ssa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään erityinen uroteko tosin ole. Leviäviä perennoja istutettu isoille alueille, esim. kuunliljaa näkyy olevan todella runsaasti. Ei vaadi käytännössä muuta kuin silloin tällöin kitkemistä, kun leviää liikaa. Helpompaa tuollaisen puutarhan ylläpito on kuin nurmikon.
Tuo grillipaikka on kiva.
No voi hyvänen aika. Jollain tavalla nyt piti päästä väheksymään vaikka mitään syytä ei ole.
Itse olisin valinnut toisenlaisia kukkia ja kasveja, varsinkaan punaisten kukkien ystävä en ole. Kamala varoitusväri. Mutta onhan se hienoa, että mummuilla on tekemistä ja viitseliäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin valinnut toisenlaisia kukkia ja kasveja, varsinkaan punaisten kukkien ystävä en ole. Kamala varoitusväri. Mutta onhan se hienoa, että mummuilla on tekemistä ja viitseliäisyyttä.
No sinäpä et siellä asukaan. 🙂
ottakaa selvää ennen kuin rääpystelette tämäkin mummeli on oikea naapuri kyttääjä kuvittelee että muut ottavat osaa hänen "istutuksiinsa" jaellut jo kastelu vuoroja asukkaille "talon vedellä" istutuksiin ei hallituksen lupaa. todellinen narsisti juntti maalta joka ei tajuu että mekin omistamme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näiden mummojen tarkoitus ole juuri ilahduttaa muita kättensä töillä. Minulla on omakotitalon pihalla aika hieno puutarha, joskus tavallaan harmittaa ettei siitä pääse nauttimaan muut kuin minä ja mieheni ja satunnaiset vieraat. Kasvattamiani kasviksia jakelen sukulaisille ja ystäville.
Miksi et osallistuisi Avoimet puutarhat -tapahtumaan? On taas tulevana viikonloppuna, enää et ehdi mukaan, mutta vuoden päästä. 🙂
minä minä kuka hoitaa kirjoitti:
ottakaa selvää ennen kuin rääpystelette tämäkin mummeli on oikea naapuri kyttääjä kuvittelee että muut ottavat osaa hänen "istutuksiinsa" jaellut jo kastelu vuoroja asukkaille "talon vedellä" istutuksiin ei hallituksen lupaa. todellinen narsisti juntti maalta joka ei tajuu että mekin omistamme
Kappas, Yrjökin osallistuu 🤢
minä minä kuka hoitaa kirjoitti:
"Ottakaa selvää." 😄 Niin kuin mistä? Onko joku rekisteri "naapurikyttääjille"? 😂
Meidän taloyhtössä juoppo ukki tätveli mummon kasvattaman kukkatarhan.
Vierailija kirjoitti:
Just sinunlaistesi tyyppien vuoksi en ikinä lähtisi tuohon. Mummut raatavat niska limassa pyyteettömästi ja palkatta ilahduttaakseen koko taloyhtiötä ja sitten tulee joku pahanilmanlintu ja valittaa kun joukossa on väärän värisiä kukkia (!)
Ihana! Ja tuossa alla oli juttu helsinkiläisestä työssäkäyvästä naisesta, joka pitää ihan itsekseen yllä upeaa puutarhaa taloyhtiössään: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/valven-kerrostalopuutarha
Toki tuo puutarha ei vaadi niin paljoa kastelua yms. kuin noiden mummojen, mutta aika arvostettavaa minusta. Haluaa ilahduttaa itseään ja muita.