Saako aikuinen nainen ratsastaa ponilla?
Haluaisin aloittaa ratsastuksen, mutta isot hevoset pelottavat.
Kommentit (49)
Mulla on kaksi connemara/eestinratsuponia ja pidän heille painorajoituksena juurikin tuon 70 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poni parka. Pahalla katson kyllä silloinkin kun tuhdit punkerot istuvat suuren hevosen selkään, hyi hitto pahaa tekee eläimen puolesta.
Hevosen selkä kestää sillä kas kummaa sen selän kantavin kohta osuu juurikin siihen missä ratsastaja istuu jos hevosta osaa ratsastaa vielä tasapainossa. Siksi siihen hyvään istuntaan pyritäänkin , että hevosta voimistelutetaan ja säästetään lähinna etujalkoja eli ei viipotella etupainoisena.
Sitä kantavintakaan kohtaa ei ole tehty kantamaan painoa päällään.
Ja 130-140 cm issikat jaksaa kantaa 90 kiloisen miehen vaikka ovat pienempiä ja usein hentorakenteisempiakin kuin järeäluustoinen connemara?
Haluttas panna Ace of Basen Jennyä perseeseen!
Onhan sitten lisäksi esimerkiksi Eestinponit/työhevoset, Suomen pienhevoset, vaikka nimissä onkin hevonen, ovat alle 150cm erittäin mahdollisia, työhevoset taas senverta leveitä että tuntuvat matalilta
Vierailija kirjoitti:
Töppää painorajaan. Oliko ponilla 50kg raja?
ei
Issikkareissuja mainostetaan ihan aloittelijoillekin ja nimenomaan aikuisille. Ryhmää vetää kokenut ja sitten jonossa metsässä kuljetaan. On rauhallinen kyyti, jaksaa kantaa, sopivan matala ja helppoa hommaa.
Joku painoraja toki niilläkin mutta jos aikuisille mainostaan niin pakko olla vähintään keskimääräisen aikuisen verran ja jonkin verran ylikin. Tuskin 100 kg kuitenkaan.
Josta tulikin mieleen ne turistikohteiden aasit jotka raahaavat 100-150 kg turisteja mäkeä ylös. Ei hyvältä näytä miten rikki nahka menee satulan alta ja noitahan joudutaan lopettamaan kun eivät jaksa enää. Siellä ei paljon painorajoista välitetä.
Hyvä että Suomessa eri meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen n 70 kg + , joten ponnyt taitavat jäädä haaveeksi, ryhdyn selvittämään sitä issikkaa.
Kyllä sinä ponilla pääset ratsastamaan. Ratsastustalleilla opetuksessa on yleensä sellaiset ponit, että kaikenlaiset aikuisetkin voi niillä ratsastaa. Ei ratsastustalleilla ole varaa pitää laihoille ja lihaville eri hevosia.
Tietysti on. Lapset ja aikuiset on erikokoisia.
Mutta saako arvata: et ole ikinä käynyt talleilla?
Itse olen ratsastanut n.60-70 kiloisena isoilla poneilla korkeus 140-148 cm kuten New Forest ja Connemara poni ongelmitta.
Islanninhevostakin mainostetaan aina aikuisten ratsuna vaikka se on paljon pienempi( 130-140cm) kuin järeäluustoinen iso poni.