Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle hakea? En pääse koulutusta vastaavaan työhön

Vierailija
27.02.2023 |

Olen siis koulutukseltani nuoriso- ja yhteisöohjaaja mutta oman alan töitä on lähes mahdotonta saada.
Kukaan saman ikäisistä tai minua nuoremmista kavereista ei ole saanut koulutuksen mukaista työtä koska olemme liian nuoria alalle ja tämä olisi epämukavaa asiakkaille.
Ymmärrän hyvin myös sen että alalla olisi hyvä olla enemmän ikää ja elämänkokemusta, aikuiset opiskelijat on revitty töihin koulunpenkiltä mutta me alle 25-vuotiaat emme pääse minnekään nuokkareille, kouluille tai muihin nuorisotyön paikkoihin.
Nyt olen hakenut varhaiskasvatuspuolelta töitä ja uskon että sieltä saan kyllä töitä mutta mietin pitäisikö minun opiskella vielä lisää.
Tämä tutkinto on painottunut kuitenkin enemmän nuoriin ja nuoriin aikuisiin eikä lapsiin eikä siksi ole niin hyvä vakapuolella.
Olen tällä hetkellä kahdessa osa-aikatyössä, töitä vain lauantait ja maanantait + satunnaisia pidempiä päiviä kerran tai pari kuussa.
Nämä molemmat työpaikat ovat henkilökohtaisen avustajan paikkoja.
Minulla oli aiemmin kolme asiakasta mutta yhden kanssa irtisanoin työsopimuksen koska hän ei ollut työilmoituksessaan rehellinen eikä kertonut mitä kaikkea työnkuvaan kuuluisi eikä myöskään kaikista rajoitteistaan.
Tämä on saanut minut varovaiseksi henkilökohtaisen avustajan töitä hakiessa ja tuo kokemus oli melko tuskallinen, työnantajani ei päästänyt minua ajoissa kotiin eikä noudattanut asuntolan sääntöjä ja hoitohenkilökunta tuossa paikassa oli myös täynnä vain nuoria opiskelijoita eivätkä he osanneet auttaa minua.
Unelmani olisi päästä tekemään työtä nuorten kanssa esimerkiksi kaupungin nuorisotyöhön mutta useamman hylsyn jälkeen on kai pakko uskoa että ainakin pari vuotta saa vielä odotella että ikä riittäisi.
Olen siis 19-vuotias.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä henkilökohtaisen avustajan paikkoja on melko runsaasti haettavissa, löytäisitkö sitä kautta lisätunteja?

Lähihoitajan koulutus tulee ainakin mieleen koulutuspohjallasi ja työkokemuksellasi.

Vierailija
2/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajaksi nyt aluksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi kannattanut alunperinkin opiskella juurikin lähihoitajaksi, koska koulutus on nuoriso-ohjaajaa laajempi ja ns. pätevöittävämpi. Lähihoitajan koulutuksessa on varmasti myös joku suuntautumisvaihtoehto ap:n kiinnostuksen kohteisiin.

Vierailija
4/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan opintoja olen kyllä harkinnut, tykkään näistä avustajan töistä ja olen luonteeltani sellainen että pärjäisin varmaankin hyvin alalla.

Ainoa mikä huolettaa niissä opinnoissa on lääkelaskut, minulla on dyskalkulia ja amiksenkin matikka tuntui ihan ylivoimaisen vaikealta ja tehtäviä tein itkun kanssa.

Pidän kuitenkin ihmisläheisestä työstä enkä missään nimessä haluaisi mitään yksinäistä työtä.

Ap

Vierailija
5/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnan vaihtaminen vaihtoehto? Omat kaverini valmistuivat 19v samalta alalta ja jokainen pääsi kyllä töihin - yksi jopa yläasteelle koulunkäynnin avustajaksi. Eikä tästä nyt edes kovin kauaa ole, kolmisen vuotta.

Vierailija
6/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan opintoja olen kyllä harkinnut, tykkään näistä avustajan töistä ja olen luonteeltani sellainen että pärjäisin varmaankin hyvin alalla.

Ainoa mikä huolettaa niissä opinnoissa on lääkelaskut, minulla on dyskalkulia ja amiksenkin matikka tuntui ihan ylivoimaisen vaikealta ja tehtäviä tein itkun kanssa.

Pidän kuitenkin ihmisläheisestä työstä enkä missään nimessä haluaisi mitään yksinäistä työtä.

Ap

Ne lääkelaskut ovat kuitenkin vain pienehkö osa opintoja, joten en torppaisi koko alaa niiden takia. Ja jos hakeudut lähihoitajaksi sosiaalihuollon puolelle, ei sinun todennäköisesti tarvitse enää käytännön työssä käsitellä lääkkeitä.

Vierailija
7/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:ssa voi ainakin syventää alan koulutusta mutta varmasti saat nykyiselläkin koulutuksella töitä. Olet vielä nuori, joten työkokemusta ei ole päässyt kertymään. On täysin naurettavaa, että sinulle on sanottu, ettet voisi työskennellä oman ikäistesi parissa, sillä vertaistuki on yhtälailla arvokasta.

Oman alan kokemusta ja jalkaa oven väliin voisi saada seurakunnan kautta. Yleensä siellä on ripareilla ja muilla leireillä nuoriso-ohjaajia. Myös 4h-yhdistykset palkkaavat nuoriso-ohjaajia.

Vapaaehtoistyö esimerkiksi partiossa antaa työkokemusta nuorten parissa, mikä voi olla merkittävä etu työtä hakiessa.

Vierailija
8/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu nuorten ammatilliseksi tukihenkilöksi, "kaveriksi"? Opiskele vaikka neurologisesti poikkeavien nuorten tukemista. Hyvä heidänkin saada ainakin melkein ikäistään seuraa, josta ottaa itselelen käytösmalleja.

Vierailija
9/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluihin pääsee kyllä tekemään keikkaa esimerkiksi opettajan sijaisuuksia tai koulunkäynnin avustajana. Vaikka ne eivät nyt olisi juuri sitä mitä haluat tai kohdistuisi oikeaan ikään, niin niistä saa arvokasta työkokemusta lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn.

Vapaaehtoistyö esimerkiksi auttavassa puhelimessa tai missä tahansa nuorten parissa on myös töiden kannalta merkityksellistä vaikka siitä ei palkkaa saakkaan. Mutta ainakin osoitat olevasi kiinnostunut alastasi.

Vierailija
10/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut pari vuotta sitten lähihoitajaksi, suuntautumisena lapset ja nuoret. Meillä ei perusopintojen lisäksi ollut matikkaa ollenkaan. Nekin olivat todella helppoja ja kokeeseen oli varattu runsaasti aikaa. Ehti moneen kertaan tarkistamaan laskunsa. Ja jos ei ensimmäisellä kerralla päässyt läpi, niin uusia sai vaikka heti perään (saman kokeen). Ja toisaalta, jos dyskalkuliasta on ns. mustaa valkoisella, saat aivan varmasti helpotusta laskuihisi - valmistuminen tuskin jää siitä kiinni.

Itse jätin paljon stressiä aiheuttavan Love-tentin kokonaan tekemättä. En sen takia, ettenkö olisi osannut vaan ihan muista syistä. Se ei ole pakollinen osa lähihoitajan opintoja ja sen puuttuminen karsii mahdollisia työpaikkoja (esim. vanhuspuolelta).

Ne lääkitykset, joita olen joutunut työssäni lapsille antamaan, on ollut valmiiksi dosettiin annosteltuina ja epipen.

Vierailija
11/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettaja tai lähihoitaja? Kummankin alan ammattilaisista on pulaa. 

Vierailija
12/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin pääsee kyllä tekemään keikkaa esimerkiksi opettajan sijaisuuksia tai koulunkäynnin avustajana. Vaikka ne eivät nyt olisi juuri sitä mitä haluat tai kohdistuisi oikeaan ikään, niin niistä saa arvokasta työkokemusta lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn.

Vapaaehtoistyö esimerkiksi auttavassa puhelimessa tai missä tahansa nuorten parissa on myös töiden kannalta merkityksellistä vaikka siitä ei palkkaa saakkaan. Mutta ainakin osoitat olevasi kiinnostunut alastasi.

En mä ainakaan päässyt opettajan tai koulunkäyntiavustajan sijaiseksi vaikka olen niitä hommia tehnyt aiemmin.

Sinne valittiin henkilö joka ei niitä töitä ole tehnyt koskaan.

Vierailija
13/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae lähihoitajaksi! Päiväkotiin voit hyvinkin päästä esim avustajaksi. Opiskelu on hyvä idea. Voisit harkita esim sosiaalialan opintoja tai kasvatustieteitä. Hoitoalaa en suosittele.

Vierailija
14/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lähihoitajaksi nyt aluksi

Kas kun ei persuksi.

Vierailija
15/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä, tulin juuri töistä.

Minulla on työkokemusta melko vähän, lähinnä kesätöitä kesätyösetelillä päiväkodeista ja MLL:ltä.

Seurakunnan hommissa olen ollut myös mutta luottamustehtävien vuoksi en nyt voi hakea niitä paikkoja eikä täällä kyllä olekaan nyt niitä haettu.

Vapaaehtoistyötä olen myös tehnyt lasten ja nuorten kanssa paljon.

En todellakaan nirsoile paikkojen suhteen ja olen hakenut muitakin töitä kuin oman alani, esimerkiksi nyt hain oman alan töiden lisäksi muutamaan pikaruokapaikkaan.

Tärkeintä olisi nyt saada jotain työtä ja lisää koulutusta.

Ap

Vierailija
16/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan opintoja olen myös ajatellut, mitenkähän pärjäisin dyskalkuliani kanssa siellä?

Ap

Vierailija
17/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että sote ala ainakin on varma työllistäjä. Samoin esim. lastentarhoissa on kova henkilöstöpula.

Vierailija
18/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lähihoitajakin on amistutkinto.

Oletko kuullut lasten ja nuorten erityisohjaajasta, tutkippa sitä.

http://fi.youstudy.org/koulutus/lasten-ja-nuorten-erityisohjaajan-ammat…

Vierailija
19/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että sote ala ainakin on varma työllistäjä. Samoin esim. lastentarhoissa on kova henkilöstöpula.

lastentarhoja ei ole ollut vuosikausiin, päiväkoteja ne ovat olleet yli 30v.

Vierailija
20/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyään ne ovat varhaiskasvatusyksiköitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme