Miten nykyään pitää toimia, jos kohtaa tiellä ruumisauton?
Jossa siis lippu ja selvästi kuljetetaan vainajaa. Muistan joskus aikoinaan ainakin pienellä kotipaikkakunnallani ruumisautoa vastaan tulevat autot pysähtyivät tien reunaan siksi aikaa että saattue meni ohi. Onko tällaista enää nykyään tai ikinä ollutkaan isommissa kaupungeissa? Entä jos huomaa ajavansa ruumisauton edellä? Entä jalankulkijana?
Kommentit (29)
En usko että muut autoilijat tekevät mitään erityisiä kommervenkkeja kun huomaavat ruumisauton, varsinkaan isommassa kaupungissa liikenteen keskellä. Eiköhän tärkeintä ole olla tuottamatta enempää vainajia.
Jalankulkijana voi halutessaan pysähtyä hetkeksi, ja jos on miespuolinen ja hatullinen, ottaa hatun pois päästä. Mitään pakkoa näihin ei sisälly.
Vastaus otsikkoon: älä ainakaan leiki kuollutta.
Kunhan et ohita tuhatta ja sataa, ja kiilaa eteen.
Kannattaa ajaa täysillä päin. Sitten voi selittää, että kun niin kauhistui ajatusta kuolleesta ihmisestä.
Lapsena olin niin tyhmä etten tiennyt mikä on ruumisauto. Näin siinä Suomen liput ja huusin junttina "hyvä Suomi!".
Että älä nyt ainakaan noin tee.
Hyviin tapoihin ei kuulu ohittaa ruumisautoa ja saattuetta. Ja sitä vaalitaan edelleen, paitsi hälytysajossa olevat.
Nykyisin ei kukaan enää noudata vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen pysähtymistä, sillä se on turvallisuusriski.
Hautajaissaaton väliin tunkeminen esim. pihasta tai risteävältä kadulta/tieltä lienee edelleen hyvien tapojen vastaista.
Se on tietysti vähän tapauskohtaisesti arvailtava, ketkä kaikki siihen saattueeseen kuuluvat, jos ajellaan niin pitkillä väleillä, että väliin pystyy liittymään normaalisti.
Jos ruumisauton jäljessä on hieman väljyyttä, älä kiilaa siihen - ruumisautoa voi seurata omaisten auto tai heidän taksinsa, joka kunnioittaa perinteistä tapaa olla ajamatta kiinni ruumisautossa: näin vainajan viimeiselle matkalle annetaan tässäkin kohtaa arvokkuutta.
Eikös tuo ap:n kuvaama tapa ole vielä jossain Etelä-Pohjanmaalla voinissaan? Mopopojatkin pysähtyvät tien poskeen ja ottavat kypärän päästä.
Jossain pienen paikkakunnan taajama-alueella voi kai pysähtyäkin, mutta alueella, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h tai yli, ei ole mitään järkeä pysähtyä. Saattue on vilahtanut ohi ennen kuin saat autosi pysäytettyä. Kaupunkialueella, missä on paljon liikennettä, et voi tietää, mitkä autot kuuluvat saattueeseen ja mitkä ovat muuten vain samaan suuntaan menossa.
Vihervasemmistolaisuussuomalaiseen tyyliin: ÄBÄLÄWÄBÄLÄUGALABUGALAPERSUPERSUPERSU!
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ap:n kuvaama tapa ole vielä jossain Etelä-Pohjanmaalla voinissaan? Mopopojatkin pysähtyvät tien poskeen ja ottavat kypärän päästä.
Ainakin vielä 10 vuotta sitten oli voimissaan.
En osaa sanoa, kuinka hyvin noudatettaisiin tuota tapaa. Monesti kun ihmiset eivät sitä tiedä, niin tulee kolareita ym.
Vierailija kirjoitti:
Hyviin tapoihin ei kuulu ohittaa ruumisautoa ja saattuetta. Ja sitä vaalitaan edelleen, paitsi hälytysajossa olevat.
Nykyisin ei kukaan enää noudata vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen pysähtymistä, sillä se on turvallisuusriski.
Mutta tuo ettei ohita ruumisautoa, kun siellä letkassa on se bemari-jonne, joka ei vaan osaa ajaa jonossa ja lähtee ohittaa koko jonoa, kun sitä veetuttaa, kun kukaan ei voi ohitta sitä ekaa etanaa, joka varmaan on joku just kortin saanut. En mä ainakaan salli sitä, että se bemari-jonne kiilaa mun eteen sen takia, että mun on pakko ajaa siellä jonossa sen ruumisauton takana
Sinimustaan tapaan heil-tervehditään. Eihän koskaan voi tietää onko kuskattava äärioikeistoa ta muu persu.
Muistan kun lapsena papan haudalla käydessä niin jos vastaan tuli ruumisauto siinä hautuumaalle johtavalla hiekkatiellä niin silloin pysähdyttiin. Isoilla teillä ei koskaan vain siinä hautuumaan tiellä(se oli aika pitkä tie). Eikä tietysti ohitettu jos edessä ajoi ja suunta oli hautuumaalle.
Nykyisin ei ainakaan täällä päin pysähdytä. Enkä itse kehtaa ohittaa edes silloin kun on ohituskaista.
Ajetaan ihan normaalisti.
En ole itse koskaan kuullutkaan tuosta, että pysähdyttäisiin tai alettaisiin ottaa lakkeja pois päästä jne.
Ainakin Helsingissä ja muissa isommissa kaupungeissa ruumisautoja näkyy päivittäin. Varsinkin iun satun olemaan töissä suurella sairaala-alueella, mistä on lyhyt matka oikeuslääketieteelliselle.
Normaalisti. Ei pysäytetä liikennettä.