Miten olet päässyt Kelan kustantamaan psykoterapiaan?
Olen maksanut terapian tähän asti itse. Onko muita reittejä kuin psykiatrian poliklinikka? En jaksaisi sitä kaikkea turhaa... Diagnoosi löytyy ja yksityisen puolen psykiatri.
Kommentit (16)
Psykiatrin lausunto ja hakemus Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Oliko tämä psykiatri julkiselta puolelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Olen käynyt Kelan tukemassa psykoterapiassa nyt 1,5 vuotta. Lähete oli julkiselta pikkukylän terapeutilta. Mutta Kelahan ei maksa tuota terapiaa kokonaan, vaan siitä jää itselleen maksettavaksi 30-40€/ kerta. Aikoja on viikottain, eli 120-160€ menee kuukaudessa.
Psykiatrin kirjoittama lausunto. Sitä ei tehty heti, vaan psykiatrin tuli seurata tilannetta 3 kk. Kävin siis ainakin 2 kertaa, ellei peräti 3, psykiatrin vastaanotolla.
Yksityisen psykiatrin B-lausunto kelpaa myös hakemukseen, jos sinulla ei ole hoitoa julkisen puolen psykiatrilla. Lausunnon kirjoittajan oltava siis alussa psykiatrian erikoislääkäri (ei terapeutti, kuten joku mainitsi). Kaksi käyntiä 3kk välillä riittää yleensä. Oma hakemus KELA:n sivuilta täytettävä myös.
Kuntotutuspsykoterapia myönnetään kyllä, jos opiskelu- tai työkykysi on uhattuna mielenterveyden oireilun takia (esim. ahdistus, masennus), etkä ole kuitenkaan sairastunut mieleltäsi vakavasti (esim. parhaillaan psykoosissa) tai huumeriippuvainen. Jälkimmäisissä tapauksissa tarvitset ensin muunlaista apua. Tsemppiä!
Työterveyden kautta 2 psykiatrikäyntiä ja Kelan B-lausunto hänen lähetteellään ja oma hakemus. Kohta loppuu 3 vuoden kelatuettu kausi ja on kyllä ollut tosi paljon apua. En usko, että masennus uusii enää.
Kerroin koko ikäni jatkuneesta tahdonvastaisesta selibaatista ja siitä, miten olen spämminyt tänne tuhansia viestejä naisvihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin koko ikäni jatkuneesta tahdonvastaisesta selibaatista ja siitä, miten olen spämminyt tänne tuhansia viestejä naisvihaa.
No sä kuulutkin Korkeasaareen, et tarvitse lähetettä 👍🏻
Työterveyden psykiatri laati lähetteen. Kävin reilu vuoden, jatkoa olisin saanut, mutta en halunnut. En oikein saanut siitä mitään irti. Luulen, että loppupeleissä "en ollut terapian tarpeessa". Elämääni osui kaksi isoa tragediaa, jotka mullistivat elämäni täysin. Lähtökohtaisesti olen kai aika vakaa ja tasapainoinen ihminen. Olisin luultavasti hyötynyt jostain lyhytinterventiosta. Onneksi näitä lyhytterapioita on tulossa lisää tarjolle. Kaikki eivät todellakaan tarvitse/hyödy pitkästä terapiasta.
Eli tuohon kolmen kuukauden aikaanko ei riitä aktiivinen hoitosuhde psykologin ja lääkärin kanssa ja sen jatkoksi kolmen kuukauden päästä käynti psykiatrilla?
Vierailija kirjoitti:
Eli tuohon kolmen kuukauden aikaanko ei riitä aktiivinen hoitosuhde psykologin ja lääkärin kanssa ja sen jatkoksi kolmen kuukauden päästä käynti psykiatrilla?
Riittää. Minä kävin psykiatrilla (työterveyden kautta) ja seuraava aika varattiin heti siihen 3kk päähän että hän sai kirjoitettua lähetteen. Hoitosuhteeksi sillä välin riitti kaksi kertaa työterveyden kautta työterveyspsykologin puhelinvastaanotto jonka aikana rupateltiin kuulumisia. Ihan helppo homma oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, hain lausunnon yksityiseltä psykiatrilta. Muutama käyntikerta tarvittiin. Elämäni paras päätös.
En päässyt mitenkään, joten pääsin eläkkeelle.
Ei harmita tippaakaan.
Sitä tällä palstalla moni varmaan miettii..