Muita ratkaisuja kuin ero pitkäaikaistyöttömälle ok-asujalle
Olen pitkäaikaistyötön ja kauhistelen mahdollista lapsikorotusten poistoa - tuloja jää minulle kuussa sen jälkeen vain työmarkkinatuen perusosa, eli noin 500 euroa, mikä on todella vähän aikuiselle kolmen lapsen vanhemmalle. Mies on töissä, mutta en haluaisi olla hänen elätettävänään. Nykyisin rahat riittävät juuri ja juuri. Asumme omakotitalossa.
Mikäli en saa töitä ennen tätä muutosta, olen päättänyt erota tai "erota".
Asunto on puoleksi minun, joten miehen pitänee lunastaa puolikas minulta.
Olen kohta 50-vuotias, töitä on tämän ikäisenä todella vaikea saada opiskelijakaupungissa.
Hain myös opiskelemaan ja sain opiskelupaikan, mutta työkkäri ei sitten puoltanutkaan opiskelua, joten tällä hetkellä vain haen töitä. Tänä vuonna en ole saanut edes yhtään haastattelukutsua, joten olen aika ahdistunut tästä.
Onko samantyylisessä tilanteessa olevia muita, tai muita mahdollisia ratkaisuehdotuksia kuin ero?
"Omaa" rahaa en muulla tavoin saa, koska miehen tulot huomioidaan ja omakotitaloon ei saa asumistukea. Asumaankaan en tähän voi jäädä, koska tuloni selvästikään ei riitä minun osuuteen lainanlyhennyksestä, joten pahimmassa tapauksessa miehen "liika" maksaminen katsotaan lahjaksi, josta minun pitäisi maksaa lahjaveroa.
Eipä sitä tiennyt kymmenisen vuotta sitten töissä ollessaan ja asuntoa ostaessa, että tällainenkin tilanne voi tulla :(
Kommentit (6)
En minä siitä mitään korvausta olekaan vailla, vaan lähinnä mietin olisiko muita ratkaisuvaihtoehtoja kuin ero.
Tosiaan jos mies lunastaa osuuteni, niin asunto on sitten kokonaan hänen, mikä tietenkin on ok, mutta sitten itsellänikin pitäisi olla asunto, eli luultavasti edullinen vuokra-asunto, johon sitten saisin asumistukea ja ehkä lisäksi jotain toimeentulotukea - sen jälkeen kun olisin mahdolliset asunnosta saamat rahat käyttänyt.
Varmasti on muitakin samassa tilanteessa olevia.
Riskit on tietenkin ollut tiedossa jo lainaa ottaessa. Omassa lapsuudessanikin toinen vanhemmistani kuoli, eli tiedän hyvin ettei elämä aina mene optimaalisesti, mutta silti on ihan ok ottaa pieniä riskejä.
Nytkin siis varaudun pahimpaan jo ajoissa. Lapsikorotukset kuitenkin vielä tulevat ja näin pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä aloitus on mutta sanon silti:
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
MENE TÖIHIN
Provohan tämä sinun viestisi on, mutta menisin jos pääsisin.
Olen hakenut postinlajitteluun, siivoukseen, postinjakamiseen, kassatyöhön ym "huonoina" pidettyihinkin.
Asun jo alueella jossa on "paljon" avoimia työpaikkoja, joten muuttamisesta ei hyödy.
Tuo on asunnonomistajan riski ja sun kohdalla se realisoitui. Ei sitä kukaan sulle korvaa.