Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaako tällaista 12 h:n tehdastyötä tehdä?

Vierailija
03.07.2023 |

"Työ on linjastolla tapahtuvaa seisomatyötä.
Työtehtäviin kuuluvat tuotteen visuaalinen tarkastus ja pakkaustyö... Työtä tehdään osittain puhdastiloissa ja sinulla tulee pystyä työskentelemään vuorotyössä. Työvuorot ovat 12 h/ työpäiviä niin, että työajat ovat 18-06 ja 06-18."

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäisin. Hyvät vapaat ja saa ihan ok liksaakin eikä vaadi mitään sen suurempaa erityisosaamista, ts. työ opettaa. Ei sovi ihmisille, joiden näkemys työstä on ma-pe 8-16.

Näkemys? Ajattelin ihan konkreettisesti fyysistä jaksamista kun pitää seistä 12 h. Kyllä tuossa aika hyväkuntoinen ja nuorehko ihminen saa olla että jaksaa.

Vierailija
22/67 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatteko te olla seisaalla melkein koko työvuoron?

Eikö satulatuolit olisi järkeviä joissakin tilanteissa?

Itsekin olen työssäkäyvä, työpäivät vaihtelee noin 7 tunnista reiluun 10 tuntiin, askeleita tulee, mutta istumista myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli tekee jatkuvaa 12h vuorotyötä, kehuu, että se on paljon parempi kuin entinen jatkuva "5-vuorotyö", missä oli 8h työpäivät. Pitkiä vapaita riittää.

Vierailija
24/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin:

1. 12h päivällä

2. 12h päivällä

3. vapaa

4. 12h yöllä

5. 12h yöllä

6. vapaa

7. vapaa

8. vapaa

9. vapaa

ja sama uudestaan

Näyttääpä kauheeelta toi, että 3. päivä on vapaa.

Mä olen tehnyt 12 h vuoroa nyt 15 vuotta ja olen tehnyt kahdella eri systeemillä.

1. Aamu

2. Aamu

3. Yö

4. Yö

5. Vapaa

6. Vapaa

7. Vapaa

8. Vapaa

9. Vapaa

10. Vapaa

Ja sitten sama alusta. Työaika aamu 7-19 ja yö 19-7.

Ja sitten toinen systeemi oli sellainen että vapaiden määrät työkiretojen välissä vaihteli 4 ja 10 päivän välillä niin, että keskimäärin niitä oli 6.

Käytännönnä vapaat kiersi 6,6,6,4,10,4,6,6,6,4,10,4.... Tossa systeemissä sai joka toinen kuukausi 10 päivän vapaan. Sillein ihan mukavaa, mutta se vapaa piti ansaita sillä, että ennen ja jälkeen oli vain 4 vapaata.

Mä en vaihtaisi 8 h vuoroihin, koska vapaita olisi niin vähän. Työurani alussa tein 4 aamua, vapaa, 4 iltaa, vapaa, 4 yötä 6 vapaata. Siinä saa 2 viikkoa painaa töitä saadakseen vapaata ja se menee käytännössä yövuorosta toipumiseen ja rytmin kääntöön. Kahden yövuoron aikana rytmi ei ehdi kääntyä, niin siitä pääsee tosi nopeasti normaaliin päiväjärjestykseen.

Vierailija
25/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että mulla on vain 12 työpäivää kuukaudessa.

Moni naapuri luulee, että olen ollut vuosia työttömänä tai kotiäiti kun olen aina kotona.

Vierailija
26/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti jaksaa olla 12 h töissä? Kahdeksankin tuntia on tosi rankkaa.

Aika moni.

Sesonkiaikoina teen joskus jopa 20h putkeen.

Vierailija
27/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kuin reilu pari vuotta 12h hukia, Oli 6 töitä ja 4 vapaata, Ensin 2x12h aamua, heti perään 2x12h päivää ja perään 2x12h yötä. tuntui joltain ihmiskokeelta, ensin meni pakki sekaisin, sitten unirytmit ja siitä johtuen alkoi polla jäätymään. nyt 8h päivävuoro, siinä on ihmisen hyvä olla !

Vierailija
28/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ui jui, tuo ois aika unelma, jos olis vielä nuorempi. Hain kerran tuollaisessa tahdissa tehtävään työhön. Siinähän on vaan kolme työpäivää viikossa ja ne päivätkin voi vaihdella. Siinä paikassa mitä hain, tais ne vuorot mennä jotenkin tähän tapaan: työ-työ-työ-vapaa-vapaa-vapaa-vapaa-vapaa-vapaa-vapaa-työ-työ-työ-vapaa-työ-työ-työ-vapaa-vapaa-vapaa-vapaa. Eli joka toinen viikko töitä ma-ke ja joka toinen to-la. Ja työjaksojen välissä välillä yksi vapaa (ja ehkä siirtymä aamusta iltaan) ja välillä seitsemän vapaata. 

Oishan se ihan mahtavaa, että joka toisella viikolla ois viikko vapaata!

Toi rytmitys voi olla paikallisesti sovittu, et ensin on ollu kokeilu, johon työntekijät on suostuneet. Sitten on huomattu, et täähän on ihan parhautta ja jatkettu sillä. Just tuollaisessa tehdastyössä voi hyvinkin toimia tuollainen, et työviikko on kolme peräkkäistä 12h rypistystä. Menee elämästä vähemmän aikaa työmatkoihin ja voi ehkä kulkea kauempaa, jos saa työpaikkakunnalta jonkun vuokrahuoneen.

Vierailija
29/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo 12 h vuorot vaikuttavat fiksuilta pitkine vapaineen. Hoitoalalla kolmivuorotyössä vuorot ovat ihan mitä sattuu ja palautuminen sen mukaista. Toki on tullut tehtyä aikanaan useinkin putkeen (sijaisten puutteen vuoksi) tuplavuoroja, mutta enää en siihen ryhtyisi.

Vierailija
30/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kuin reilu pari vuotta 12h hukia, Oli 6 töitä ja 4 vapaata, Ensin 2x12h aamua, heti perään 2x12h päivää ja perään 2x12h yötä. tuntui joltain ihmiskokeelta, ensin meni pakki sekaisin, sitten unirytmit ja siitä johtuen alkoi polla jäätymään. nyt 8h päivävuoro, siinä on ihmisen hyvä olla !

No toihan onkin ihan tappotahti! Kuka hullu jaksaa kuutta päivää putkeen tuollaista työaikaa. Kun tehdään 12h päiviä, niin jokaista kolmea päivää kohden pitäis olla tietenkin neljä vapaata. Kuutta päivää kohden pitäisi olla jo kahdeksan päivää vapaata. Toihan on ollu rankasti ylitöiden puolella, kai siitä maksettiin myös ylityökorvaukset?

Sinällään tuossa on rytminsiirto menny ergonomisesti oikein. Mut en näe järkeä siinä, että se rytmi vaihtuu noin nopeaan tahtiin. En osaa kuvitella, että tehdasympäristössä olis tuollaista sekoilua.

Vierailija
31/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo 12 h vuorot vaikuttavat fiksuilta pitkine vapaineen. Hoitoalalla kolmivuorotyössä vuorot ovat ihan mitä sattuu ja palautuminen sen mukaista. Toki on tullut tehtyä aikanaan useinkin putkeen (sijaisten puutteen vuoksi) tuplavuoroja, mutta enää en siihen ryhtyisi.

En oo ite hoitoalalla, mut mitä netistä oon lukenu niistä työvuoroista, niin eihän niissä ole järjen häivää!

Töölön sairaalassa (vai tapaturma-asemalla, en muista tarkkaan) oli aiemmin niin, et henkilökunta sai itse suunnitella ne työvuorot ja ne päätti porukalla, et tehdään 12h vuoroja ja vapaapäiviä on enemmän. Se auttoi niitä jaksamaan siellä töissä paremmin. Tais aina yhden vuoron aikana saada potilaankin hoidettua valmiiks eikä ollu niin paljon seuraavan vuoron briiffaamista joka välissä. Sitten joku älykääpiö lopetti sen systeemin ja sieltä lähti paljon porukkaa pois, kun työvuorot meni ihan ketuiks ja töissäkäynti alkoi tuntua paljon raskaammalta.

Oikeesti noi hoitoalan työvuorot pitäis räjäyttää! Tai antaa henkilökunnan suunnitella ne niin, et ne olis järkevät. Siellä on selvästi taustalla jotain jäykkiä rakenteita ja kalkkeutuneita ajatuksia, mitkä estää suunnittelemasta työvuoroja fiksusti. Voi johtua siitäkin, että sairaaloita pääsee johtamaan lääkärit, joilla ei oo siihen hommaan minkään valtakunnan sopivaa koulutusta! 

Vierailija
32/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sinulla tulee pystyä..". Täysin päin p-kaa jo ilmoitus. Kuka noin kirjoittaa?

Vierailija
33/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo ite hoitoalalla, mut mitä netistä oon lukenu niistä työvuoroista, niin eihän niissä ole järjen häivää!

Töölön sairaalassa (vai tapaturma-asemalla, en muista tarkkaan) oli aiemmin niin, et henkilökunta sai itse suunnitella ne työvuorot ja ne päätti porukalla, et tehdään 12h vuoroja ja vapaapäiviä on enemmän. Se auttoi niitä jaksamaan siellä töissä paremmin. Tais aina yhden vuoron aikana saada potilaankin hoidettua valmiiks eikä ollu niin paljon seuraavan vuoron briiffaamista joka välissä. Sitten joku älykääpiö lopetti sen systeemin ja sieltä lähti paljon porukkaa pois, kun työvuorot meni ihan ketuiks ja töissäkäynti alkoi tuntua paljon raskaammalta.

Oikeesti noi hoitoalan työvuorot pitäis räjäyttää! Tai antaa henkilökunnan suunnitella ne niin, et ne olis järkevät. Siellä on selvästi taustalla jotain jäykkiä rakenteita ja kalkkeutuneita ajatuksia, mitkä estää suunnittelemasta työvuoroja fiksusti. Voi johtua siitäkin, että sairaaloita pääsee johtamaan lääkärit, joilla ei oo siihen hommaan minkään valtakunnan sopivaa koulutusta

Mä en tiedä kuinka korkealta nuo työvuorosysteemit tulee. Koska luulis, että johdolle olis ihan sama, millanen vuorosysteemi on, kunhan se toimii ja työt tulee tehtyä, ilman, että henkilökunta on jatkuvasti saikulla tai vaihtuu koko ajan. Ja täyttää lakien ja sopimusten antamat vaatimukset ja ehdot.

Vierailija
34/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä taukoja.

Monessa paikassa 12 tunnin vuoroihin on siirrytty työntekijöiden toivomuksesta, koska pitkät vapaat.

Vierailija
35/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaan kuvitella tuleeko hyvää jälkeä 10 tunnin jälkeen viimeiset kaksi tuntia klo 4-6 aamuyöllä...

Kyllä ne jotka noissa töissä pärjää ja viihtyy on sellaisia, jotka sopeutuu vuorotyöhön ja oppii siihen omaan työrytmiinsä kuuluvat rutiinit. Tuollaisissa hommissa muodostuu myös yleensä työkavereiden kesken sellainen hyvä henki, mikä auttaa siinä työssä jaksamisesessa. Vaikka siinä onkin visuaalista tarkastusta, niin voi hyvinkin olla, et siinä pääsee työkaverin kanssa heittämään jotain läppää. Ja ehkä työvuoron lopulla, jos tulee joku väsymysaalto, voi nappikuulokkeilla kuunnella jotain hevimusiikkia vähän kovemmalla :-)

Puhdastiloissa työskenteleminen on kyl oma juttunsa, kun ollaan niissä haalareissa. Mut rennompaa, kun ei tarvii meikata töihin :-)

Mun veli työskentelee puhdastilatyössä viikonlopun yövuorossa. Niiden vuorot on 12,5h vai oliko 13h ja pääsääntöisesti vain kaksi vuoroa viikossa, joskus harvemmin kolme. Hän on varmaan jo melkein 20 vuotta ollut tuossa työssä ja on jaksanut, vaikka joka viikko siirtää rytminsä ees taas. Plussana on tietenkin se, että arkipäivät on vapaata, mikä on lapsiperheessä tietty iso apu. Vaikka työaika on lyhyempi, niin yö- ja sunnuntailisillä se palkka on kuitenkin lähellä sitä, mitä arkipäivisin 8h työajalla tekevä päivävuoro saa. Nuo viikonloppuvuorot on haluttuja eikä niistä lähde ihmiset helpolla pois. 

Vierailija
36/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri jaksaa nostaa penkistä 200kg.

Jaksankohan minä, tietääkö kukaan?

Vierailija
37/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

En tekisi yli 8 tunnin työpäiviä.

Mieluummin tekisit viis päivää töitä ja kaks vapaata? Kyllä mä mieluummin rykäisisin ne työt kolmessa päivässä ja pitäisi neljä vapaata.

Vierailija
38/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan minun unelma.

Vapailla ehtisi olla mökillä tai matkustella.

Vierailija
39/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se kuka haluaa olla vähemmän aikaa työpaikalla ja enemmän kotona

Vierailija
40/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toihan onkin ihan tappotahti! Kuka hullu jaksaa kuutta päivää putkeen tuollaista työaikaa. Kun tehdään 12h päiviä, niin jokaista kolmea päivää kohden pitäis olla tietenkin neljä vapaata. Kuutta päivää kohden pitäisi olla jo kahdeksan päivää vapaata. Toihan on ollu rankasti ylitöiden puolella, kai siitä maksettiin myös ylityökorvaukset?

Sinällään tuossa on rytminsiirto menny ergonomisesti oikein. Mut en näe järkeä siinä, että se rytmi vaihtuu noin nopeaan tahtiin. En osaa kuvitella, että tehdasympäristössä olis tuollaista sekoilua.

Meillä ukot tekee neljä päivää 12h, sitten pe-la-su-ma vapaalla. Hemmetin hyvin toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä