Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaako tällaista 12 h:n tehdastyötä tehdä?

Vierailija
03.07.2023 |

"Työ on linjastolla tapahtuvaa seisomatyötä.
Työtehtäviin kuuluvat tuotteen visuaalinen tarkastus ja pakkaustyö... Työtä tehdään osittain puhdastiloissa ja sinulla tulee pystyä työskentelemään vuorotyössä. Työvuorot ovat 12 h/ työpäiviä niin, että työajat ovat 18-06 ja 06-18."

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ehkä 25h viikossa, lopun ajan olen kotona "etänä".

Saan täyden kuukausipalkan kuitenkin.

T. Insinööri

Vierailija
42/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokeillut kesätyönä vuorotyötä. Yövuoro oli 21-7. Arvatkaa miten kävi? Nukahdin päivähuoneen nojatuoliin kolmelta. Työtoveri tuli herättämään ennen vuoron loppumista. Työ oli siis kroonikkosairaalassa, jossa kaikki nukkui yöllä ja oli hiirenhiljaista. Totesin sitten, että hoitoala ei sovi minulle alkuunkaan. Kouluttauduin muihin hommiin.

Tuollainen säännöllinen 10h yövuoro vaatii tietenkin säännölliset rutiinit sekä sen suhteen, että miten järjestää nukkumisensa, että jatkaa sen yön, että sen suhteen, mitä tekee siellä työpaikalla, että saa pidettyä vireystilaa yllä silloinkin, kun työtehtäviä ei oikein joka minuutille ole. 

Miten ylipäätään päädyit löhöilemään jonnekin nojatuoliin työajalla? 

Olen itse ollut työssä, missä oli satunnaisesti yövuoroja viikonloppuisin, tyyliin kerran kahdessa kuukaudessa. Eli siihen ei oikein ollut itsellä rutiineja ja työnantajaltakaan ei kauheasti vinkkejä tullut, työkaverit osasivat neuvoa paremmin. Mutta koska työhön kuului autolla ajoa, niin siitä kyllä varoiteltiin, että jos tulee ihan koomaväsymys ja meinaa nukahtaa, niin silloin ei kyllä mitään autoa ajeta. Tarvittaessa otetaan vaikka torkut ja laitetaan herätyskello soimaan. Olettaisin, että tuollaisessa kroonikkosairaalassa sama homma. Jos siellä ei keksi mitään työhön sopivaa häärimistä, niin sitten vaikka jotain käsitöitä mukaan ja kävelee välillä pitkin käytäviä tai luukuttaa korvakuulokkeilla musiikkia lujaa (muutaman minuutin), että pysyy hereilläolevien kirjoissa. Ja hätätilassa 15-20min torkut ja kännykästä herätys.

Mutta kyllä on niitäkin, jotka ei vain vuorotöihin sovi, joiden unirytmi ei ole niin joustava, että pystyisivät nukkumaan eri aikoihin ja tulemaan töihin hyvin nukkuneina ja levänneinä. Ja ihan kaikille, niillekin joilla unirytmi pystyy sopeutumaan, vuorotyöllä on tutkitusti haitallisia terveysvaikutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa puuduttavalta. Ei toki kaikille ole, ja riippuu paljon, että saako esim. kuunnella jotain samalla kun touhuaa.

Vierailija
44/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäisin. Hyvät vapaat ja saa ihan ok liksaakin eikä vaadi mitään sen suurempaa erityisosaamista, ts. työ opettaa. Ei sovi ihmisille, joiden näkemys työstä on ma-pe 8-16.

Näkemys? Ajattelin ihan konkreettisesti fyysistä jaksamista kun pitää seistä 12 h. Kyllä tuossa aika hyväkuntoinen ja nuorehko ihminen saa olla että jaksaa.

Nuorehko?

Mun äiti 75v raivaa risukkoa helteessä tuon 12h, syömättä, juomatta, tauotta. No okei, välillä raivaussaha pysähtyy kun hikeä pyyhkii otsalta ja samalla tankkaa sahan.

Yritin itse tehdä perässä, antauduin alle kahden tunnin...

M41

Vierailija
45/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa puuduttavalta. Ei toki kaikille ole, ja riippuu paljon, että saako esim. kuunnella jotain samalla kun touhuaa.

Miten kuunteleminen auttaa jaksamaan?

Jos itse saisin päättää, kieltäisin työpaikoilta kaikenmaailman radionovalässytykset. Ärsyttää, häiritsee ym

Vierailija
46/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäisin. Hyvät vapaat ja saa ihan ok liksaakin eikä vaadi mitään sen suurempaa erityisosaamista, ts. työ opettaa. Ei sovi ihmisille, joiden näkemys työstä on ma-pe 8-16.

Näkemys? Ajattelin ihan konkreettisesti fyysistä jaksamista kun pitää seistä 12 h. Kyllä tuossa aika hyväkuntoinen ja nuorehko ihminen saa olla että jaksaa.

Tottumiskysymys. 

Jos on pitkään ollut töissä, niin jo ihan pelkkä töihin siirtyminen voi aluksi tuntua tosi väsyttävältä, vaikka olisi normaalin pituinen työpäivä. Mutta siihen tottuu. Ja tuohon 12h työpäiväänkin tottuu ja varmasti siihen seisomiseenkin tottuu, vaikka ekoina päivinä väsyttääkin.

Hyvällä porukan kanssa ne 12h työpäivät jaksaa kyllä! Eikä tuollaisissa työpaikoissa kaivata sellaisia ankeuttajia, jotka koko ajan valittaa, että onpa raskasta ja kylläpä väsyttää. Yhdessä jaksetaan ja tsempataan ja pidetään yllä hyvää ja positiivista henkeä!

Vierailija
47/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä kuinka korkealta nuo työvuorosysteemit tulee. Koska luulis, että johdolle olis ihan sama, millanen vuorosysteemi on, kunhan se toimii ja työt tulee tehtyä, ilman, että henkilökunta on jatkuvasti saikulla tai vaihtuu koko ajan. Ja täyttää lakien ja sopimusten antamat vaatimukset ja ehdot.

Sairaalan johto ei tietenkään tee mitään työvuorolistoja. Mutta ne päättää niistä isommista linjoista, miten sairaalaa pyöritetään. Ja siihen taitaa vaikuttaa se, että lääkäreitä pidetään jonain parempana väkenä, jota ei saa rasittaa vuorotöillä. 

Siellä on paljon kalliita laitteita ja tiloja, jotka on alikäytöllä, kun ei kehdata vaatia lääkäreiltä samanlaisia työaikoja kuin hoitajilta. Sitten toisaalta siellä tehdään ihan järkyttävän pitkiä päivystysvuoroja. Kyllä leikkaussalit pitäis olla käytössä 24/7 muutenkin kuin päivystystapausten hengenpelastukseen. Moni hoitoprosessi ja potilaiden uloskirjauskin voisi sujua jouhevammin, jos ei aina tarvitsis odotella, että lääkärin työvuoro alkaa. 

Moni potilaskin tulisi varmaan mieluummin iltasella sairaalaan leikkausta varten, eikä niin, että leikkauspäivän aamuna on jäätävän aikainen herätys, kun pitää siellä sairaalassa olla ennen sianpieremää.

Vierailija
48/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ukot tekee neljä päivää 12h, sitten pe-la-su-ma vapaalla. Hemmetin hyvin toimii.

Miten tuo onnistuu käytännössä, kun viikossa on vain seitsemän päivää? Missä kohtaa ne neljä työpäivää oikein tehdään?

Jos työt tehdään esim. 19-07 maanantai-illasta alkaen (töihin mennään ma, ti, ke, to klo 19) ja viikon työt päättyy pe klo 07, niin en todellakaan sanois sitä perjantaita vapaaksi, siinähän on tehty 7 tuntia töitä. Ja tuosta tulee 48h työviikko, saako ne ylityökorvauksia sitten 8 tunnin osalta?

Vierailija
49/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen ehkä 25h viikossa, lopun ajan olen kotona "etänä".

Saan täyden kuukausipalkan kuitenkin.

T. Insinööri

No ei taida olla hääppöinen palkka ja vaatimukset, jos noilla tunneilla pääset sellaisiin tuloksiin, että työnantaja on tyytyväinen. Tai sitten olet osannut fiksusti karsia pois kaiken turhan joutokäynnin, ja keskityt vain tärkeimpiin asioihin ja työskentelet tehokkaasti.

Vierailija
50/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei jaksaisi, jos on terveet jalat? Tuossahan tulee vapaapäiviä tosi paljon.

Vierailija
51/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä kuinka korkealta nuo työvuorosysteemit tulee. Koska luulis, että johdolle olis ihan sama, millanen vuorosysteemi on, kunhan se toimii ja työt tulee tehtyä, ilman, että henkilökunta on jatkuvasti saikulla tai vaihtuu koko ajan. Ja täyttää lakien ja sopimusten antamat vaatimukset ja ehdot.

Sairaalan johto ei tietenkään tee mitään työvuorolistoja. Mutta ne päättää niistä isommista linjoista, miten sairaalaa pyöritetään. Ja siihen taitaa vaikuttaa se, että lääkäreitä pidetään jonain parempana väkenä, jota ei saa rasittaa vuorotöillä. 

Siellä on paljon kalliita laitteita ja tiloja, jotka on alikäytöllä, kun ei kehdata vaatia lääkäreiltä samanlaisia työaikoja kuin hoitajilta. Sitten toisaalta siellä tehdään ihan järkyttävän pitkiä päivystysvuoroja. Kyllä leikkaussalit pitäis olla käytössä 24/7 muutenkin kuin päivystystapausten hengenpelastukseen. Moni hoitoprosessi ja potilaiden uloskirjauskin voisi sujua jouhevammin, jos ei aina tarvitsis odotella, että lääkärin työvuoro alkaa. 

Moni potilaskin tulisi varmaan mieluummin iltasella sairaalaan leikkausta varten, eikä niin, että leikkauspäivän aamuna on jäätävän aikainen herätys, kun pitää siellä sairaalassa olla ennen sianpieremää.

Mutta tuohan vaatii lisää henkilökuntaa, jos lääkäritkin alkaa tekeen pelkän päivävuoron sijaan kolmessa vuorossa töitä.

Vierailija
52/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisi ja tykkäisin, jos saisin tehdä edes osan ajasta istuvillani. Koko vuoron istuen teen kyllä vaikka viitenä päivänä viikossa sen 12 h. Alaselkä jumahtaa pahasti, jos seison pitkään paikallani. Jos saan liikkua, sitten voin olla kyllä jaloillani paljon pidempään.

Vierailija
53/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ukot tekee neljä päivää 12h, sitten pe-la-su-ma vapaalla. Hemmetin hyvin toimii.

Miten tuo onnistuu käytännössä, kun viikossa on vain seitsemän päivää? Missä kohtaa ne neljä työpäivää oikein tehdään?

Jos työt tehdään esim. 19-07 maanantai-illasta alkaen (töihin mennään ma, ti, ke, to klo 19) ja viikon työt päättyy pe klo 07, niin en todellakaan sanois sitä perjantaita vapaaksi, siinähän on tehty 7 tuntia töitä. Ja tuosta tulee 48h työviikko, saako ne ylityökorvauksia sitten 8 tunnin osalta?

Jos pääsee pe aamuna klo 7 töistä, niin se perjantai, ainakin meillä, lasketaan vapaaksi. Työaikalainsäädönnön(tai minkä lie) kaikki työajan ulkopuolella oleva aika on vapaata.

Jos on ma ja ti 7-19 aamuvuorossa ja sitten menee ke iltana klo 19 yövuoroon, niin siinä on ollut vuorokausi vapaata välissä, vaikka ei olekaan yhtään kokonaista viikonpäivänä ilman työtä.

Mutta tossa viestissä mitä lainasit, oli vähän ontuva sepostus. Ma-to aina töissä, mutta silti pe-ma aina vapaalla. Taitaa olla vähän jotain kalavaletta mukana kehuskelussa.

Vierailija
54/67 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kuin reilu pari vuotta 12h hukia, Oli 6 töitä ja 4 vapaata, Ensin 2x12h aamua, heti perään 2x12h päivää ja perään 2x12h yötä. tuntui joltain ihmiskokeelta, ensin meni pakki sekaisin, sitten unirytmit ja siitä johtuen alkoi polla jäätymään. nyt 8h päivävuoro, siinä on ihmisen hyvä olla !

Paljonko sulla oli vuosityöaika ja paljonko kertyi lomia. Toihan on ihan tappotahtinen työmäärä. Tollasella tahdilla pitäisi tulla työajantasausvapaita tai jotain vastaavia kymmeniä päiviä vuodessa.

Meillä on 2 aamua 2 yötä ja 6 vapaata. Vuosilomaa kertyy 8 työpäivän poissaoloon ja sitten riippuu miten työvuorot menee, niin 0-4 päivää työajantasausvapaita. Lisäksi meillä on aivan ihana työnantaja, niin saa pitää kertyneitä vapaita pois melko vapaasti, paitsi ei lomakaudella. Ylityöt saa ottaa vapaina ja pidellä niitä kun mieli tekee. Mulla on nyt melkein 5 kk poissaoloon tarvittavia vapaita pitämättä. Käyttelen niitä syyslomalla, joululomalla, hiihtolomalla, muuten vaan lomalla.

Vierailija
55/67 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman ketkä aloittivat tuollaisista hommissa ja vuoden jälkeen molemmat tyypit painoivat sellaiset 30kg enemmän ja terveys piiputtaa. 

Vierailija
56/67 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonikohjut kyllä tulee tuolla seisomisella. Ei noin pitkään voi seisoa vaaratta. Jonkinlainen tuki-istuin pitäsi olla että selkälihakset ei kramppiintuisi.

Vierailija
57/67 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin:

1. 12h päivällä

2. 12h päivällä

3. vapaa

4. 12h yöllä

5. 12h yöllä

6. vapaa

7. vapaa

8. vapaa

9. vapaa

ja sama uudestaan

Näyttääpä kauheeelta toi, että 3. päivä on vapaa.

Mä olen tehnyt 12 h vuoroa nyt 15 vuotta ja olen tehnyt kahdella eri systeemillä.

1. Aamu

2. Aamu

3. Yö

4. Yö

Miten voi olla 2. päivän aamuvuoron perään heti iltavuoro, eli 24 tuntia putkeen, vai mitä ihmetä tarkoitit?

Vierailija
58/67 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

En tekisi yli 8 tunnin työpäiviä.

Mieluummin tekisit viis päivää töitä ja kaks vapaata? Kyllä mä mieluummin rykäisisin ne työt kolmessa päivässä ja pitäisi neljä vapaata.

Sinä =/= kaikki muut. Oliko yllätys?

Vierailija
59/67 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ei ole normaali 3x8h? Aika eläin saa olla että jaksaa seistä ja olla skarppina 12 h.

Veli tekee 12 tuntista vuoroa ja on paljon tyytyväisempi kuin entiseen 3x8h vuorosysteemiin. On paljon enemmän vapaata. Tosin tekee vähän muun tyyppistä hommaa teollisuudessa.

Tosin minuakin epäilyttää tuo 12h seisominen ja skarppina oleminen. Yövuorossa ei ollut kovin skarppi aamuyön viimeisinä tunteina. Silloin ei hirveästi ollut hommia, tehtiin kaikenlaisia pikkuhommia valmisteluna muihin vuoroihin niiden pakollisten väleissä, että pysyi hereillä. Kiireisenä vuorona olisi pänninyt niitä valmisteluja kaiken lisäksi tehdä eli nopeutti omia hommia muussa vuorossa ollessa (tai niiden, jotka tekivät samaa muussa vuorossa).

Vierailija
60/67 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehnyt nyt reilun vuoden 12h vuoroa. Meillä on kolmea viikkoa. AA-YY, AAA, YYY. Työpäivinä ei kerkeä muuta kuin pakolliset kuviot, mutta vapaat ovat mukavat. Olen metallialalla. Kyllä pitempään päivään tottuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä