Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 70-luvulla ihmiset olivat niin hoikkia? Näkivätkö ne nälkää?

Vierailija
03.07.2023 |

Aikuiset ihmiset pääosin tosi hoikkia 70-luvulla...

Eikö silloin ollut ruokaa tarpeeksi?

Kommentit (656)

Vierailija
161/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ssuin maalla. Myymäläautosta ostettiin ruoka ja muut. Itse ostin pienen karkkirasian, Sisu. Ja lisäksi yhden purukumilevyn jota pureskeltiin muutama päivä.

Tarjonta oli vähäistä, ei mässäilty ylimääräistä.

Olen nyt yli 60 v. ja hoikka edelleen.

En oppinut ns. roskaruokiin, se on varmaan yksi hoikkuuteni salaisuus. Ei tee mielikään.

Liikuimme suksilla ja pyörillä, autoa ei ollut, muutama koko kylällä vaan.

Vierailija
162/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla "aikuiset ihmiset" olivat syntyneet 1920-1950-luvuilla.

Ei päässyt paljon rasvakudosta kertymään lapsuudessa tai nuoruudessa vaikka 1960-luvulta lähtien suoranaista nälkää ei enää nähtykään.

Lapsetkin oli hoikkia 70-luvulla. Ylipainoisia näki harvoin.

Lapset eivät olleet jämähtäneinä tietokoneen ja/tai tv:n eteen.

Mutta silloinkin luettiin. Pikkulapset luki kaikki Aku Ankkaa. Kirjoja lainattiin kirjastosta. Muistan vieläkin Keravan kirjaston punaiset pastellituolit. Ja olen ollut silloin alle kouluikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus ei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää.

Oli  Twiggymuoti ja pojat afghanturkeissa ja leveissä housuissa.Kyllä silloin oli vaikutteet USAsta ja Englannista valtavat kaiken suhteen. Hoikkia olimme kaikki. 

Vierailija
164/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fjjfkf kirjoitti:

Melkein kaduttaa jo valmiiksi sanoa tämä..

Ryhmäpaine oli myös 70-80 luvulla ihan erilaista kuin nyt. Lihavia rääkättiin 24/7.

En kyllä muista että lapsia olisi kauheasti kiusattu. Silmälasit oli paljon pahempi juttu.

Ei minunkaan muistojeni mukaan erityisesti kiusattu, ja lihavia oli todella vähän jos yhtään esim. tietyllä koululuokalla.

Sen muistan kuitenkin, että kun siihen aikaan harrastettiin kirjeenvaihtoa, ja kaveria haettiin lehti-ilmoituksella, niin ilmoituksen loppuun oli tapana poikkeuksetta laittaa "läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko"!

Vierailija
165/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli  Twiggymuoti ja pojat afghanturkeissa ja leveissä housuissa.Kyllä silloin oli vaikutteet USAsta ja Englannista valtavat kaiken suhteen. Hoikkia olimme kaikki. 

Idolit oli narkkeja. Beatlesit ja muut. Jättekiva!

Vierailija
166/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset oli ehkä tanakampia, olen itse 70-luvulla syntynyt mies ja mummot ja ukki oli vähän tanakampia kuin vanhempani, mutta ei siltikään niin valtavia kuin monet nykyään.

Itsekin olin solakka 2000-luvulle asti mutta sen jälkeen on alkanut vähän kroppa tanakoitua, varsinkin 40v täytettyäni.

Kasarilla, vaikka pelailtiin tietokonepelejäkin ja katsottiin telkkaria, oltiin myös ulkona, ajeltiin pyörällä, liikuttiin eikä syöty mahdottomia annoksia lihottavia herkkuja, vaan enimmäkseen tavallista perus-kotiruokaa, niin pysyttiin hoikkina. Eikä me silti mitään nälkää nähty.

Vierailija
167/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla pyöräiltiin bussipysäkille 2,5 km päähän aamulla ja sieltä kotiin töistä tullessa. Samalla reissulla kaupungissa oli KÄVELTY kaupalle, josta ostettiin pääasiassa kasviksia, joita tarjottiin ruoaksi. Pääruoan kanssa ei ollut joka ruoalla lihaa, vaan se oli nimenomaan sunnuntairuoka. Silloin oli lihaa ja muutenkin tuhtia ruokaa, sellaista mitä nyt syödään 7 päivää viikossa.

Makeisia oli askeissa tai pienenpienissä pusseissa. Kaikki jaettiin sisarusten kanssa, joita oli monta. Lauantaisaunan jälkeen juotiin keltaista Jaffaa pienestä lasipullosta, ei arkijuomana todellakaan.

Lapset olivat ulkona kaiket päivät pelaamassa ja leikkimässä.

Alkakaapa elämään samoin, kilot karisee!

Vierailija
168/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aina Erikivapussin kummitädiltä . Se maksoi 50 penniä ja voi pojat että oli parasta toffeeta mitä ikinä olen syönyt. Miksi kaikki on pilattu säilytysaineilla. 

Muistan myös Banaani nee.rinsuukot. Aina tuoreita ja todella hyviä.Säästin 20 penniä jakamalla lehtiä  että sain juhlia.

Vierailija
169/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset on maailman lihavin kansakunta. Heidän hypermarkettinsa on olleet täynnä erittäin epäterveellisiä ja lihottavia elintarvikkeita jo 70-luvulta lähtien. Huonolaatuisia rasvoja, paljon sokeria ja suolaa sisältäviä tuotteita, ja juomana tietenkin kokis. Tämä tyyli rantautui vähitellen Suomeenkin ja tulos on nähtävissä kaduilla. Suomalainen erityispiirre on lisäksi älytön irtokarkkien mässytys, jota ei ainakaan Euroopassa esinny juuri ollenkaan.

Vierailija
170/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idolit oli narkkeja. Beatlesit ja muut. Jättekiva!

Ymmärrän sen jälkeenpäin.En ole itse kokeillut joten en tiennyt mitä pilvi on. 

Vierailija
171/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa valtavasti. Ruokaa sopivasti. Kehopositiivisuutta ei vielä tunnettu.

Tunnettinpas. Pullukat saivat olla pullukoita, ymmärrettiin erilaisten ruumiinrakenteiden päälle. Pakkolaihdutuskuurille laitettiin vain varsinaiset läskitynnyrit. Painotaulukotkin olivat erikseen hoikka-, normaali- ja tanakkarakenteisille ihmisille.

Katsoin vanhaa lääkärikirjaa, olen 176cm pitkä nainen ja ennen vanhaan normaalipaino oli 61-69 kg eli hoikka 61, normaali 64 ja tanakka 69.

Vierailija
172/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juotu kaikkia näitä kaloreita, mitä nyt juodaan. Vähemmän kaikenlaisia herkkuja ja pikaruokaa.

Ei istuttu kahviloissa jokaisen taapaamisen kohdalla. Kaikilla ei ollut autoa ja paljon mentiin kävellen sekä pyörällä. Ulkotöissä tai sisätöissä ei ollut kaikenlaisia koneita apuna.

Ruudun edessä ei istuttu tunteja päivittäin. Lapsena leikittiin ulkona ja leikkejä, joissa juostiin paljon.

Vähän eineksiä ja valmisruokia. Jäätelöt ja karkkipakkaukset olivat pienempiä ja niitä syötiin kerran viikossa. Oli olemassa ihan oikea karkkipäivä ja siitä pidettiin kiinni.

Vierailija
173/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastus, marjastus ja perusruokaa itsetehtyä. Lihavuutta paheksuttiin, luokalla saattoi olla 1 lihava (usein(poika, joka oli ylivilkas ongelmatapaus.

Vierailija
174/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa valtavasti. Ruokaa sopivasti. Kehopositiivisuutta ei vielä tunnettu.

Tunnettinpas. Pullukat saivat olla pullukoita, ymmärrettiin erilaisten ruumiinrakenteiden päälle. Pakkolaihdutuskuurille laitettiin vain varsinaiset läskitynnyrit. Painotaulukotkin olivat erikseen hoikka-, normaali- ja tanakkarakenteisille ihmisille.

Katsoin vanhaa lääkärikirjaa, olen 176cm pitkä nainen ja ennen vanhaan normaalipaino oli 61-69 kg eli hoikka 61, normaali 64 ja tanakka 69.

Minusta tuo pätee vieläkin, ei ole muuttunut yhtään jos terveysmittarilla katsotaan.

Vierailija
175/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fjjfkf kirjoitti:

Melkein kaduttaa jo valmiiksi sanoa tämä..

Ryhmäpaine oli myös 70-80 luvulla ihan erilaista kuin nyt. Lihavia rääkättiin 24/7.

En kyllä muista että lapsia olisi kauheasti kiusattu. Silmälasit oli paljon pahempi juttu.

Ei minunkaan muistojeni mukaan erityisesti kiusattu, ja lihavia oli todella vähän jos yhtään esim. tietyllä koululuokalla.

Sen muistan kuitenkin, että kun siihen aikaan harrastettiin kirjeenvaihtoa, ja kaveria haettiin lehti-ilmoituksella, niin ilmoituksen loppuun oli tapana poikkeuksetta laittaa "läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko"!

Ei joo kiusattu. Olin n20kg ylipainoinen lapsi, erinäisistä syistä..

Esim kun kävelin kauppaan, aikuiset miehet huuteli auton ikkunasta juokse läski juokse..

Kauppias puristeli mun poskia ja vatsaa, mietti muiden asiakkaiden kuulleen auttaisiko jos isäs piiskasi laiskuuden pois..

Urheilun opettaja sanoi kun tehtiin jalkapallo joukkueita, koko luokan edessä et muodostetaan 2 joukkuetta.. xxxxx voi lähtee kävelemään kun ei kelpaa mihinkään joukkueeeseen.

Mun kutsumanimi oli lihapulla 8-14vuotiaana. Ja kyllä jopa osa aikusista käytti tätä.

Vierailija
176/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset oli pulskia. Nuoren piti olla hoikka. Pari sukulaistyttöä kuoli anoreksiaan, yksi huumeisiin. Tupakkaa poltettiin myös työaikana sisällä.

Vierailija
177/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa ei mussutettu kolmea kiloa viikossa per nenä kuten nyt. Kaikkialle käveltiin ja pyöräiltiin.

Vierailija
178/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönti lisääntyi samaan tahtiin lihavuuden kanssa. Kumpi mahtaa aiheuttaa kumpaa?

Vierailija
179/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meillä nähty nälkää. Muistan lapsuudesta ja nuoruudesta sen, että melkein joka paikassa minua patistettiin syömään. Näytin aikuisten mielestä lapsena kai laihalta ja minulla oli aika huono ruokahalu. Ruokaa kyllä riitti. Olin vaan nirso.

En ollut edes kova liikkumaan.

Ei ollut sellaisia ruokaohjelmia kuin nykyään tv:ssä ja netissä, joissa valmistetaan kaikenlaisia herkkuja. Oli Vanamo ja Kolmonen tv:ssä, joiden valmistamat ruoat eivät mielestäni herättäneet ruokahalua. Toki sekin on makuasia.

Terveellistä perunaa, lihaa, kalaa ja ruisleipää ilman sen kummempia mausteita kuin suola ja mustapippuri. Salaattina kurkkua, tomaattia ja porkkanaraastetta, jälkiruokana marjapiirakkaa, mikä kyllä oli hyvää.

Välipalaksi viiliä ilman sen kummempia mausteita, marjoja tai muutakaan.

Aamiaiseksi veteen keitettyä kaurapuuroa ripauksella suolaa.

C-vitamiinin puutetta torjumaan kaalia, appelsiinia tai sitruunaa.

Ei tuolla ruokavaliolla helposti liho.

Vierailija
180/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttiin ja touhuttiin. Ei istuttu paksulla perceellä paikoillaan koko valveillaoloaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan