Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 70-luvulla ihmiset olivat niin hoikkia? Näkivätkö ne nälkää?

Vierailija
03.07.2023 |

Aikuiset ihmiset pääosin tosi hoikkia 70-luvulla...

Eikö silloin ollut ruokaa tarpeeksi?

Kommentit (656)

Vierailija
481/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pikaruokaa eikä karkkia. Myös lihaa syötiin vähemmän.

Ei kyllä syöty lihaa vähän. Meillä oli porsaankyljykset ruokana joka sunnuntai.

Mutta äiti teki kaikki ruuat alusta asti itse.

Lihaa syötiin 70-luvulla paljon vähemmän kuin nykyään.

Siltikin lihaa syödään Suomessa paljon vähemmän kuin Ruotsissa tai Saksassa per capita vuodessa. Elintasokysymys...

Proteiini, eli liha, ei lihota, vaan sokeri ja lällärihiilarit. Syökää lihaa! 

Vierailija
482/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyötyliikuntaa enemmän, joillakin myös työssä. Asioita ei voinut ennen nettiä hoitaa kotoa käsin, vaan oli mentävä eri paikkoihin. Perinteiset yhteiset ruoka-ajat useimmissa perheissä eikä niiden välillä napostelua. Lapset ja nuoret liikkuivat paljon ulkona, kun netti ei ollut koukuttamassa. Ruuat olivat karumpia monissa perheissä, ei tehnyt mieli syödä huvikseen. Ostetut herkut harvinaisempia, perheet isompia ja rahaa per henkilö vähemmän. Ei ihmiset halunneet olla ylipainoisia, lihavia lapsia ja nuoria kiusattiin valitettavasti tuolloinkin, mutta heitä oli vähemmän. Ylipainoisia olivat lähinnä vanhat tädit, jotka eivät enää liikkuneet ja söivät kuten ennen työssä ollessa.

Oliko ylipaino siis silloin naisilla yleisempää kuin miehillä? Laita lähde, muuten valehtelet!

En laita tilastoja, tuo oli minun muistoni tuolta ajalta. Miehet usein vielä tekivät raskasta fyysistä työtä, kotonakin maalla puun hankinta ja metsätyöt. Puolet miehistä tupakpi, naisista selvästi harvempi. Miehet myös kuolivat selvästi aikaisemmin joten niitä mummoja oli ylipäätään enemmän jäljellä. Nykyisin miehet ovat ylipainoisempia kuin naiset. Tutustu itse vanhoihin tilastoihin, jos haluat.

Eri. Ainakaan minä en tarvitse tilastoja ym. Minulla on monta albumia senaikaisia valokuvia tuttavista, sukulaisista ja useista häistä ja monista juhlista. Eipä ole lihavia näkyvillä. Äiti oli 178 cm pitkä ja painoi 62 kg eikä lihonut. Isä myös normaali, ei vatsaa tullut ikääntyessäkään. Veljeni ja minäkään emme ole lihoneet koska emme syö 5x päivässä, lapsemme myös normaalipainoisia vaikka pitkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinadilihoja ei juurikaan ollut, kesällä kun grillattiin tehtiin itse marinadit. Nykyään altaat täynnä vaan noita.

Vierailija
484/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla kaupoissa ei ollut kaloripitoisia houkutuksia kuten sipsejä, karkkeja ym. Oli vain leipää, sokeria, suolaa, lihaa ja tupakkaa myynnissä.

Asiantuntijat äänessä. Kyllä 1971 oli jo Taffelin sipsit myynnissä. Pistä vaikka kuvahakuun "taffel 1971". Karkkeja paljonkin. Ei silloin ihan millään kivikaudella eletty.

Kylläkin aivan eri mittakaavassa niitä ostettiin ja syötiin!!

Vierailija
485/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin toitotettu että pitää syödä viisi kertaa päivässä. Jos välipalaa oli se oli porkkanaa tai kurkkua, joskus rusinoita. Aamulla veteen keitetty kaurapuuro.

Syötiin sisälmyksiä, kalaa, marjoja, paljon perunaa, keittoja. 5 henkiselle perheelle 300g jauhelihaa oli riittävästi.

Ei meillä nykyäänkään syödä herkkuja, lapsilla ei ole karkkipäivää, ei juoda limuja eikä osteta sipsejä. Kukaan ei meillä ole lihava, mutta kyllä minusta ruokaa tehdään ja syödään isompia määriä kuin silloin kun olin lapsi.

Ihmettelen kyllä suunnattomasti tuota 5x päivässä syömistä. Ymmärrän sen vielä teineille ja jos lapset tarvitsevat välipalaa. Mutta aikuiset? Järkyttävää ylensyömistä on.

Pointtihan on siis syödä kohtuullisia annoksia kerralla. Ja hyvin koostettuja.

Vierailija
486/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin toitotettu että pitää syödä viisi kertaa päivässä. Jos välipalaa oli se oli porkkanaa tai kurkkua, joskus rusinoita. Aamulla veteen keitetty kaurapuuro.

Syötiin sisälmyksiä, kalaa, marjoja, paljon perunaa, keittoja. 5 henkiselle perheelle 300g jauhelihaa oli riittävästi.

Ei meillä nykyäänkään syödä herkkuja, lapsilla ei ole karkkipäivää, ei juoda limuja eikä osteta sipsejä. Kukaan ei meillä ole lihava, mutta kyllä minusta ruokaa tehdään ja syödään isompia määriä kuin silloin kun olin lapsi.

Ihmettelen kyllä suunnattomasti tuota 5x päivässä syömistä. Ymmärrän sen vielä teineille ja jos lapset tarvitsevat välipalaa. Mutta aikuiset? Järkyttävää ylensyömistä on.

Tämähän se, ei välttämättä syöty terveellisemmin, mutta ne annoskoot!

Vierailija
487/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoassa ei ollut järkkyjä elimistön sekoittavia lisäaineita ja öljyjä.

Vierailija
488/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 1970- luvulla ollut sellaista herkku ja valmisruoka valikoimaa kaupoissa niin kuin nykyään ja pakkauskoot olivat pienempiä

Muistan että sipsit oli juuri vain niitä Taffeleita ja pussin koko 75 g. Ruoka oli suhteessa kalliimpaa ja ateriat tehtiin alusta alkaen itse.

Meillä oli usein valmisruokaa.

Vierailija
489/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuinen silti tarvitse edes pieniä aterioita viittä päivässä! Aivan älyttömäksi mennyt. Kas kun ei yöllä herätä kolmesti syömään.

Vierailija
490/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 1970- luvulla ollut sellaista herkku ja valmisruoka valikoimaa kaupoissa niin kuin nykyään ja pakkauskoot olivat pienempiä

Muistan että sipsit oli juuri vain niitä Taffeleita ja pussin koko 75 g. Ruoka oli suhteessa kalliimpaa ja ateriat tehtiin alusta alkaen itse.

Aha. Maksalaatikkoa ja hernekeittoa vuorotellen, vai?

Vierailija
491/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin vähemmän valmisherkkuja. Leivottiin enemmän esim pullaa ja sitäkin vain viikonloppuisin. Lihaa syötiin vähemmän eikä limsaa tai energiajuomia litkitty pitkin päivää alkoholista puhumattakaan. Alkoholi sisältää valtavasti kaloreita ja saa syömään helposti enemmän kaikenlaista rasvaista juustoista lähtien. Hyötyliikuntaa oli paljon. Ei tarvinnut vetää trikoita jalkaan ja lähteä erikseen jumppaan.

Vierailija
492/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsena omia havaintoja omasta elämästä:

1. Max. 1 pieni 0,33 l pullo virvotusjuomia/ vko, yleensä saunan jälkeen launtaina. Syksyisin omista marjoista keitettyä mehua. ( Muistan kuinka kadehdin muutamaa ystävääni, jotka saivat Rymdiä ja Jacky-vanukkaita)

2. Karkkipäivä max 1 krt/viikko ja sekin kooltaan varsin pieni. Mitään muuta pullaa ja mässyä ei puputettu  koskaan, syntymäpäivillä yleensä täytekakku.

3. Ruokaa sai silloin kuin oli ruoka-aika, ei muulloin. Jos ei tarjoiltu ruoka kelvannut sai olla ilman(minulle kyllä kelpasi). Maltilliset annokset lisäaineetonta ja prosessoimatonta kotiruokaa pääsääntöisesti, snagarilla tai ravintolossa ehkä kerran vuodessa. Ei koskaan mitään tarpeettomia välipaloja. Kesällä isä kalasti ja söimme käytännössä koko kesän pelkkää kalaa.

4. Hyötyliikunta ja leikit, koko ajan menossa, pyöräily,hiihto, uinti, jalkapallo, soutu, juoksu/kävely, puissa kiipeily, minisukset yms. Kaikkialle omiin harrastuksiin mentiin omin avuin jalan tai pyörällä. Mikäli silloin joku vanhempi olisi kuljettanut lapsensa autolla lapsen harrastuksiin olisi varmasti koko perhe suljettu mielisairaalaan. Somesta ei oltu koskaan kuultukaan ja tv:ssä oli kaksi kanavaa ja sitäkään ei vahdattu aamusta iltaan.

Tämän seurauksena minussa ei ollut varmaan grammaakaan rasvaa ennen 25 ikävuotta. Pituus kasvuvaiheen loputtua 185,5 cm ja paino 69 kg.

Me emme olleet köyhiä vaan normaali keskiluokkainen toimihenkilöperhe.

Kyllä kauhulla seuraan nykyistä liikkumattomuuden ja kaiken turhan mässyttämisen vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Nythän tuolla lyllertää jo pikkulapsia, jotka ovat kuin ylensyöneitä punkkeja, naamatkin läskistä turvonneita.

Vierailija
493/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin terveellisemmin. Ajettiin pyörällä, käveltiin.

Ei ollut tätä nykyajan koska mä haluun -mentaliteettia.

Vierailija
494/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Max. 1 pieni 0,33 l pullo virvotusjuomia/ vko, yleensä saunan jälkeen launtaina. Syksyisin omista marjoista keitettyä mehua. ( Muistan kuinka kadehdin muutamaa ystävääni, jotka saivat Rymdiä ja Jacky-vanukkaita)

2. Karkkipäivä max 1 krt/viikko ja sekin kooltaan varsin pieni. Mitään muuta pullaa ja mässyä ei puputettu  koskaan, syntymäpäivillä yleensä täytekakku.

3. Ruokaa sai silloin kuin oli ruoka-aika, ei muulloin. Jos ei tarjoiltu ruoka kelvannut sai olla ilman(minulle kyllä kelpasi). Maltilliset annokset lisäaineetonta ja prosessoimatonta kotiruokaa pääsääntöisesti, snagarilla tai ravintolossa ehkä kerran vuodessa. Ei koskaan mitään tarpeettomia välipaloja. Kesällä isä kalasti ja söimme käytännössä koko kesän pelkkää kalaa.

4. Hyötyliikunta ja leikit, koko ajan menossa, pyöräily,hiihto, uinti, jalkapallo, soutu, juoksu/kävely, puissa kiipeily, minisukset yms. Kaikkialle omiin harrastuksiin mentiin omin avuin jalan tai pyörällä. Mikäli silloin joku vanhempi olisi kuljettanut lapsensa autolla lapsen harrastuksiin olisi varmasti koko perhe suljettu mielisairaalaan. Somesta ei oltu koskaan kuultukaan ja tv:ssä oli kaksi kanavaa ja sitäkään ei vahdattu aamusta iltaan.

Tämän seurauksena minussa ei ollut varmaan grammaakaan rasvaa ennen 25 ikävuotta. Pituus kasvuvaiheen loputtua 185,5 cm ja paino 69 kg.

Kyllä kauhulla seuraan nykyistä liikkumattomuuden ja kaiken turhan mässyttämisen vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.

Nythän tuolla lyllertää jo pikkulapsia, jotka ovat kuin ylensyöneitä punkkeja, naamatkin läskistä turvonneita.

voit olla fyysisesti terve mutta sun päässä on jotain vikaa kun haukut lapsia noin rumasti

Vierailija
495/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä ruokailussa ja liikkumisessa on iso ero tähän päivään verrattuna.

Vierailija
496/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Maksalaatikkoa ja hernekeittoa vuorotellen, vai?

Vuonna 1974 Saarioisten hinnastossa oli tarjolla 27 erilaista laatikkoruokaa ja ruokaeinestä annospakkauksissa.

Vierailija
497/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voit olla fyysisesti terve mutta sun päässä on jotain vikaa kun haukut lapsia noin rumasti

Pikemminkin olen huolestunut heidän tulevaisuudestaan ja laajemminkin koko kansanterveydestä. Esimerkiksi diabetes ei ole mikään mukava juttu.

-kirjoittaja-

Vierailija
498/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin olen huolestunut heidän tulevaisuudestaan ja laajemminkin koko kansanterveydestä. Esimerkiksi diabetes ei ole mikään mukava juttu.

-kirjoittaja-

aika graafisesti kuvasit lasten ulkonäköä

toivottavasti sulla ei ole omia lapsia eikä tule

Vierailija
499/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat kyllä kauniita luonnollisella tavalla. Hienoa että on taas hoikkuuss = normaalipainoisuus tulossa muotiin ja enemmän ja enemmän fittnesstä ja roolimalleja influenssereina. <3

Vierailija
500/656 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuinen silti tarvitse edes pieniä aterioita viittä päivässä! Aivan älyttömäksi mennyt. Kas kun ei yöllä herätä kolmesti syömään.

Kyllä todellakin tarvitsee! Sinusta en toki tiedä, mutta itse syön seitsemän pientä ateriaa sen normaalin viiden sijaan päivässä, jotta verensokeri pysyy hyvänä ja olo energisenä. Nykyisestä annoskoosta syön puolet. Se on ihan sama, jos itse vedät naamaan kerran päivässä sen yhden annoksen. Ainoastaan jaettuna tasaisemmin. Ei tunnu omassa kropassa yhtään älyttömältä, päinvastoin. Homma toimii. Olen hoikka keski-ikäinen, vaatekoko S, paino normaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi