Miksi 70-luvulla ihmiset olivat niin hoikkia? Näkivätkö ne nälkää?
Aikuiset ihmiset pääosin tosi hoikkia 70-luvulla...
Eikö silloin ollut ruokaa tarpeeksi?
Kommentit (656)
Ei silloin toitotettu että pitää syödä viisi kertaa päivässä. Jos välipalaa oli se oli porkkanaa tai kurkkua, joskus rusinoita. Aamulla veteen keitetty kaurapuuro.
Syötiin sisälmyksiä, kalaa, marjoja, paljon perunaa, keittoja. 5 henkiselle perheelle 300g jauhelihaa oli riittävästi.
Ei meillä nykyäänkään syödä herkkuja, lapsilla ei ole karkkipäivää, ei juoda limuja eikä osteta sipsejä. Kukaan ei meillä ole lihava, mutta kyllä minusta ruokaa tehdään ja syödään isompia määriä kuin silloin kun olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen järkyttynyt kun katselen kaupoissa mitä naiset ostaa sieltä, on paljon karkkeja,sipsejä,limsaa,energiajuomaa yms
Työpaikkaruokalassa myös katson järkkynä (lihavien)naisten annoskokoja, ne syö samankokoisia annoksia kuin miehet. Tajuaako ne naiset että ne syö liian isoja annoskokoja joten siksi ne on lihavia?
Olen meinannut huomauttaa näitä naisia heidän syömisistään koska he syövät liikaa mutta miten voisin kohteliaasti sen tehdä?
Ylipaino ei ole kaunista eikä terveellistä, älkää naiset tehkö ylipainosta normaalia.
Yhtä lailla miehet on lihavia eikä se ole terveellistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen järkyttynyt kun katselen kaupoissa mitä naiset ostaa sieltä, on paljon karkkeja,sipsejä,limsaa,energiajuomaa yms
Työpaikkaruokalassa myös katson järkkynä (lihavien)naisten annoskokoja, ne syö samankokoisia annoksia kuin miehet. Tajuaako ne naiset että ne syö liian isoja annoskokoja joten siksi ne on lihavia?
Olen meinannut huomauttaa näitä naisia heidän syömisistään koska he syövät liikaa mutta miten voisin kohteliaasti sen tehdä?
Ylipaino ei ole kaunista eikä terveellistä, älkää naiset tehkö ylipainosta normaalia.
Enemmänhän niitä lihavia miehissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä se ylipaino näkyy nopeammin kun rasva keskittyy tuohon vyötärölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää.
Oli Twiggymuoti ja pojat afghanturkeissa ja leveissä housuissa.Kyllä silloin oli vaikutteet USAsta ja Englannista valtavat kaiken suhteen. Hoikkia olimme kaikki.
Idolit oli narkkeja. Beatlesit ja muut. Jättekiva!
Ei me aavistamattomat nuoret niin siitä ymmärretty koska ei ollut huumeita Suomessa.
Ohi aiheen, mutta peukuttakaa, jos teidänkin mielestä limppari maistuu paljon paremmalle pienistä lasipulloista, kuin muovipulloista.
Suomi oli vielä 1960 ja 1970-luvulla köyhä maa. Eikä kaupoissa ollut niin paljon valmisruokia ja pikaruokia kuin nykyisin. Itse piti ruokaa laittaa. Eikä syöty niin paljon pastaruokia.
Arkiruoka oli keittoja (soppa) tai perunaa ja kastiketta. Myös velliä ja puuroa pidettiin ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka oli niin pahaa. Perunaa ja ruskeaa kastiketta. Mausteena maustepippuri.
Niin minäkin aina kitisin kotona, että taas tätä samaa ruokaa. Ja aina, AINA perunaa.
Nykyään olisi suurinta herkkua, kun joku keittäisi kunnon kuoriperunat ja saisi kylkeen wanhan liiton kunnolla käristettyä ruskeaa soosia. Ai saakeli, että olisi HERKKUA!!! <3
Miksi et itse keitä perunoita ja tee kastiketta?
Koska a) en jaksa b)en halua kunnon ruskean kastikkeen käryttämisen aiheuttamaa katkua asuntooni (liesituulettimesta huolimatta) ja c)en kuitenkaan osaisi tehdä tarpeeksi herkullista kastiketta ja muistojen kulta rapisisi saman tien.
d) oikeanlaista lihaa ei ole enää myynnissä ainakaan marketeissa. Raitalihat ovat kovin laihan näköisiä nykyään.
T ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää.
Oli Twiggymuoti ja pojat afghanturkeissa ja leveissä housuissa.Kyllä silloin oli vaikutteet USAsta ja Englannista valtavat kaiken suhteen. Hoikkia olimme kaikki.
Idolit oli narkkeja. Beatlesit ja muut. Jättekiva!
Ei me aavistamattomat nuoret niin siitä ymmärretty koska ei ollut huumeita Suomessa.
Sotaherroista aika moni on ollut pahassa huumekoukussa, Pervitiniä oppivat käyttämään sodassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pikaruokaa eikä karkkia. Myös lihaa syötiin vähemmän.
Ei liha = proteiini TAI rasva lihota, vaan hiilihydraatit, eli sokerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei käyty mäkkärissä ei syöty isoja pusseja sipsejä ja karkkeja, kuten nykyään tehdään. Syötiin vaan perusruokaa eikä mätetty koko ajan jotain suuhun.
Kyllä syötiin usein karkkia. Ja juotiin limua. Kun carrols ja mäkkäri tulivat niin välillä käytiin siellä.
Vuosien tutkimusten, lukemisen ja mielenkiinnon aiheeseen - jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että suolistobakteeristolla on varmasti aika iso vaikutus siihen, että nykyään ollaan läskejä.
Voisiko esim lisäaineet (eritoten makeutusaineet), kovetetut kasvirasvat, antibiootit ja mielenterveyslääkkeet tai lääkkeet ylipäätään muuttaa bakteeriston epäterveeksi?
Rasvaa vältettiin kuin ruttoa, eikä syöty todellakaan tällaisia brownieita, joissa oli suklaapaloja sisällä, päällä ja päällä lisäksi tsinuskia ja jotain sokerihöttöä. Aivan järjetön tämä "ruoka"tarjonta nykyään.
Ihmiset eivät olleet 70- luvulla sen hoikempia kuin nykyäänkään. Ylipaino-ongelmia oli monella ja kyllä se katukuvassakin näkyi.
Kyllä lihavia oli myös 70-80 luvulla..äitini kärsi ainakin ruoka ongelmasta jo 70 luvulla.
Välillä oli niin lihva että huh ja syöminen meni aivan yli.. en muista mitä se söi.
mutta itse olin 80 luvulla todella ylipainoinen koska äitini mielestä "rakkaus" näytettiin ruualla ja laihat on rumia ..niin äitini väitti .Kunnes 80 luvun lopulla tajusin että ei noin voi elää mitä äitini tekee.
Aina illalla valitti että todella huono olo kun on syönyt niin paljon ......yök.
En ole itse 70-lukua elänyt. Ketju oli mielenkiintoinen verrattuna Hesarin hiljattaiseen juttuun siitä, miten vanhukset (siis ne 70-luvun aikuiset) eivät nyt halua palvelutaloissa syödä uusien suositusten mukaisesti myös kasvisruokia, vaan aina pitäisi olla punaista lihaa, kun siihen on totuttu. "Läskisoosilla kasvatettu sukupolvi" vai miten siinä sanottiinkaan. Mutta kun tätä ketjua lukee, niin aika yleistä vaikuttaa olleen siihen aikaan, että lihaa saa vain viikonloppuisin. Keskimäärin siis - ketjussa osa on saanut joka päivä ja yksi ääritapaus vain jouluna. Tottuminen runsaaseen punaisen lihan syöntiin lienee nykyisellä seniori-ikäpolvella siis tapahtunut vasta viime vuosikymmeninä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pikaruokaa eikä karkkia. Myös lihaa syötiin vähemmän.
Ei kyllä syöty lihaa vähän. Meillä oli porsaankyljykset ruokana joka sunnuntai.
Mutta äiti teki kaikki ruuat alusta asti itse.
Lihaa syötiin 70-luvulla paljon vähemmän kuin nykyään.
Meidän luokkakuvissa vuosilta -74-78, on montakin aika tuhdissa kunnossa olevaa oppilasta. Lisäksi opettaja oli ylipainoinen.
On ruoka ja herkut maistuneet silloinkin. Ehkä ei ollut niin paljon kaupassa herkkutarjontaa kuin nykyään, mutta ihan riittävästi painon kerryttämiseen. Lisäksi kotona leipominen oli aika yleistä.
Naapurin rouva leipoi joka viikko kuivakakkua ja pullaa, niin että varmasti riitti koko viikoksi hyvää syötävää. Ja aika moni teki niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä se ylipaino näkyy nopeammin kun rasva keskittyy tuohon vyötärölle.
Miksi miesten ylipainosta silti vaietaan täysin? Jokainen miesten ylipainoa käsittelevä aloitus poistuu nopeasti. Naisten ylipainosta on pitkiä ketjuja päivittäin.
En tajua tämän palstan pakkomiellettä ylipainoon. Nämä samat asiat on jauhettu loppuun täällä jo satoja kertoja!
Kasarilla oli nälkää lapsilla, vaikka oli ruokaa, koska sitä säännösteltiin lapsille tai kului liian pitkä aika seuraavaan välipalaan. Ehkä pelkäsivät lihomista tai epäterveellisyyttä. Olisi hyvä että on silti välipalat ja muut ajoissa saatavilla. Jälkiruokia myös tuntui osa kyttäävän, paitsi isoilla lapsilla ei aina tai koko ajan.
Kyllä, olin lapsi 70-luvulla ja näin se oli ainakin meillä. Myöskään herkkuja ja jälkkäriä ei saanut välttämättä joka päivä, ja ensin piti syödä normaalia ruokaa. Limsaa juotiin lauantaina saunan jälkeen lasillinen tai max. 0,33 l pullo, ei lipitetty energiajuomia tai limua joka päivä. Monella oli myös karkkipäivä, meillä ei ollut, mutta ei silti saatu karkkia joka päivä.